Nekromanti Historia, literatur och länkar.

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag har precis börjat plugga och beställt en tung packe böcker, även kallas kursliteratur. Dyrt... Men sak samma.

Det jag undrar över nu är framför allt länktips, och i viss mån literatur(att låna på biblotek mm). I ämnet historia. För att kunna tjuvstarta lite nu innan böckerna kommer hem.

Det gäller historia i allmänhet, men framför allt fornatida högkulturer och den tidig kristendomen och dess utveckling( runt år 0 till år 6-700).

Tack på förhand!

Och när jag endå håller på, vem i hela friden var Copernicus?? (ska googla nu)
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Copernicus var en polsk astronom/astrolog som levde 1473-1543. Han har tankar om en heliocentrisk världsbild, men vågar inte publicera dem innan han ligger på dödsbädden, och inte behöver svara inför kyrkan. Han var även en kyrkans man.

En smula förkortat. Nikolaus Kopernikus är en mycket spännande person.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tips om den tidiga kristendomen

och den tidig kristendomen och dess utveckling( runt år 0 till år 6-700).
Kolla upp följande:
- Cameron, Averil, The Mediterranean World in Late Antiquity, AD 395-600, London & New York 1993.(250 sidor)
- Chadwick, Henry, The Church in Ancient Society: From Galilee to Gregory the Great, Oxford 2001(719 sidor)
- Chadwick, Henry, The Early Church, 1967. Svensk översättning: Den tidiga kyrkans historia, Nora 1998. (293 sidor)
- Frend, W.H.C., The Rise of Christianity, Philadelphia 1984. (990 sid)
- Rousseay, Philip, The Early Christian Centuries, London 2002. (322 sidor)

Det finns hur många andra titlar som helst som jag kan rekommendera, men man måste ju börja någonstans. De som jag rekommenderat ovan är böcker som är heltäckande och dessutom används som kurslitteratur över hela världen.

Här är dessutom en länk som möjligen kan vara användbar.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tusen tack! [ANT]

Är dessa svåra att få tag på? Behöver dem inte förs än om två veckor och framåt, när jag skall starta ett arbete om den tidiga kristendomen... Och har du mer bra tips så blir jag bara lyckligare!

Nå, nu ska jag iaf till bibloteket och härja! :gremwink:

Och som sagt, tack!
 
Top