Nekromanti Himalayas arkitektur - för fantasy

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag tänkte posta det på Eon-forumet då det är tänkt till Eon men känner att det kanske är lika bra här då det mer gäller fantasy i allmänhet.
Jag tänkte basera en gammalt folk's rike på arkitekturen som finns kring Himalaya och jag skulle gärna vilja ha bilder att visa upp för mina spelare för att få hjälp med beskrivningar då arkitekturen är ganska säregen.







Målade, ritade, digitala bilder med liknande arkitektur vore riktigt trevligt. Det borde väl finnas någonstans ute på internet eller?
Jag vill ogärna visa upp foton för mina spelare på riktiga platser. Då kopplar man för mycket till verkligheten och sådant.

/Poseur needs som pictures
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Funderat på att photoshopa dem? Det går att få till rätt bra resultat om man bara vet något sånär vad man gör.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hade fungerat men jag suger riktigt mycket på Photoshop, så det skulle nog inte bli särskilt bra tyvärr.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Riktigt mysiga bilder faktiskt, härliga målningar och kan fungera riktigt bra. Vissa av bilderna är faktiskt riktigt perfekta, även om jag personligen hade velat haft lite mer detaljer.
Och andra länken funkar inte.



/Poseur wants more
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vad jag gjort: Jag öppnade bilderna i photoshop, la till tre olika filter på dem och justerade lite som jag kände för. Sen klickade jag spara. Det tog ca 30 sekunder per bild. :gremsmile:



 

Attachments

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well det borde till och med jag klara av faktiskt. Gillar speciellt den andra bilden, den blev faktiskt riktigt snygg. Du får gärna delge vad filtret heter som användes på den?

Och om det är möjligt att göra det samma i någon gratiskopia, typ Gimp ?


/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det håller jag med om. Riktigt snygga faktiskt. Du får åter igen gärna säga vilket filter som använts :gremsmile:


Och tack så mycket för tipsen =)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Poseur said:
Well det borde till och med jag klara av faktiskt. Gillar speciellt den andra bilden, den blev faktiskt riktigt snygg. Du får gärna delge vad filtret heter som användes på den?

Och om det är möjligt att göra det samma i någon gratiskopia, typ Gimp ?


/Poseur
De två sista använde jag filtret Dark Strokes på. De tyckte jag blev finast. Jag ökade ljus och mörker på båda. Vet inte riktigt vad du menar med "den andra bilden" men om det gällde inlägg ett av mina så använde jag Poster Edges. Man kan lägga på flera filter oxo på en bild, fast det kanske du anade.

Det enda krångliga med det här är att man först är tvungen att kopiera bilden (alltså göra en liten arbetskopia inuti photoshop som du kan arbeta med och justera), "duplicate layer from background". Lättaste sättet är att högerklicka i den där högerspalten i nedre högra hörnet, på själva background lagret som ligger där. Det är rätt tydligt när du kör photoshop.

Sen lägger man på filter, och sen så mergar man lagrena så det blir en bild igen. Om man inte mergar så vill inte photoshop spara bilden som jpg.

Bara genom att kika på ett screenshot av gimp tyckte jag att samma typ av tillvägagångssätt verkar gälla där med fast det såg lite ommöblerat ut i screenshottet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Poseur said:
Det håller jag med om. Riktigt snygga faktiskt. Du får åter igen gärna säga vilket filter som använts :gremsmile:


Och tack så mycket för tipsen =)
Happy to help. :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
De två sista använde jag filtret Dark Strokes på. De tyckte jag blev finast. Jag ökade ljus och mörker på båda. Vet inte riktigt vad du menar med "den andra bilden" men om det gällde inlägg ett av mina så använde jag Poster Edges. Man kan lägga på flera filter oxo på en bild, fast det kanske du anade.

Det enda krångliga med det här är att man först är tvungen att kopiera bilden (alltså göra en liten arbetskopia inuti photoshop som du kan arbeta med och justera), "duplicate layer from background". Lättaste sättet är att högerklicka i den där högerspalten i nedre högra hörnet, på själva background lagret som ligger där. Det är rätt tydligt när du kör photoshop.

Sen lägger man på filter, och sen så mergar man lagrena så det blir en bild igen. Om man inte mergar så vill inte photoshop spara bilden som jpg.

Bara genom att kika på ett screenshot av gimp tyckte jag att samma typ av tillvägagångssätt verkar gälla där med fast det såg lite ommöblerat ut i screenshottet
Tackar så mycket för tipsen och så. Nu ska jag försöka fixa lite egna bilder faktiskt och lära mig lite basic saker. Tackar =)


/Poseur
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag kom på att det faktiskt är jättekrångligt med photoshop. Minns att första gången jag använde photoshop kändes det inte det minsta intuitivt att man inte skulle redigera direkt på bilden. Varje gång jag gjorde nåt så blev det ett nytt jäkla lager osv. Så jag tog mig tiden att göra en sån här bild så hittar du rätt på vad jag menar med lager. Det såg ut ungefär likadant på gimp, vad jag såg.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tänkte lägga upp två bilder som jag knåpat ihop.
Tyckte dem blev riktigt bra (för någon som inte lekt med Photoshop på nästan 10 år)



 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Apperantly :gremsmile:

Blev faktiskt bättre än vad jag trodde så. Nu får jag ta och utforska lite och så. Tackar allihop =)
 
Top