Nekromanti Hilfe! "storartat" introduktionsäventyr sökes.

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Den kommande helgen skall jag introducera ytterligare en person för rollspel, men jag har inte tid att skriva ihop något p.g.a. jobb och barn. Undviker helst att improvisera allt när det är en förstagångsspelare. Så, tips på äventyr, behöver inte nödvändigtvis vara one shots. Enda kriteriet är egentligen att det skall vara fantasy high/low spelar ingen roll, regelsystem ät skit samma kag kommer ändå använda Fantasy! och höfta :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det ska ju jag också! :gremsmile: blir antagligen min egen variant av Tornet i Dimman.
Eremitens sista önskan verkar inte så dumt heller.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Tornet i dimman är suveränt, jag lyckades få till en riktigt go skräck-stämning, för att göra en lång historia kort så lyckades jag få gängets barska Conan-look alike att lägga benen på ryggen vi blotta åsynen av en.... säng :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
"War is hell The Swedes are invading! Sorcerers have taken Karlstadt with the aid of unearthly creatures! In Würzburg, the Prince-Bishop schemes to retain control of his domain. ... And yet darker forces gather... Thousands-perhaps tens of thousands-will die before the week is out. Can a group of luckless adventurers change the course of the events? Profit along the way? But what can they possibly do against those who consider themselves Better Than Any Man? Better Than Any Man is a deluxe LotFP: Weird Fantasy Role-Playing adventure for character levels 1-4. Dungeoneering, wilderness adventuring, investigation, politics, and negotiation, many new spells, magic items, and monsters-this one has it all! LotFP Weird Fantasy Role-Playing is the traditional horrific adventure RPG out of Finland that holds nothing back. It is par of the Old School Renaissance family of games, which makes this adventure broadly compatible with dozens of other old school systems. If you can endure Better Than Any Man, look for other LotFP adventures and supplements from your retailer of choice!"

Gratis!

http://www.lotfp.com/RPG/discussion/topic/562/better-than-any-man-pdf/
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Medusa Games har en hel del äventyr, vissa av dem är riktigt bra också.

De är till Riotminds versioner av Drakar och Demoner, men de flesta är ganska standard-fantasy och de platsar nog lite varstans.

Jag gillar Fågelskogens främling och Spöket på Tingeltangel.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Skall faktiskt ta och kolla igenom medusa games sidan, har redan kört det mesta där, tror jag, men det skadar ju inte att ta en titt, i fall att.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Better than Any Man är makalöst bra, om än möjligen lite väl omfattande för ändamålet. I vilket fall något folk bör kolla in om de inte redan gjort det, oavsett vilka "äventyrsbehov" de än må ha.

...

I övrigt rekommenderar jag som alltid Tower of the Stargazer och Shadowbrook Manor i sådana här sammanhang, men även Vinterskogens hemlighet. Vill man komplicera det lite för sig själv gillar jag även Whispers of the Vampires Blade (vilken kan vara lite knepig att hitta) eller The Garden of al-Astorion (också relativt stor spelmiljö, men å andra sidan gratis!).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag håller med Eksem, Better Than Any Man är inte ett nybörjarscenario, eller något man hastigt kan läsa och börja spelleda. Det kräver vissa förberedelser och en jävla massa inläsning.

House of Rogiat Demazien var lättstartat, Shadowbrook Manor och Tower of the Stargazer likaså. Är man sjuk i huvudet (i dess mest positiva bemärkelse) så kan man köra Death Love Doom också. Tales of the Scarecrow är också lättstartat, men jag misstänker att en nybörjare skulle vara död utan att någonsin förstå vad fan som hände i det. (vilket kan vara fallet med Shadowbrook och Stargazer också, men nerfar man den första fällan i de båda äventyren så blir det bättre).
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag får också hålla med föregående talare: Better than Any Man är inte för nybörjare. Beroende på grupp kan det vara så att det inte är för gruppen över huvud taget (jag vet en SL som läste igenom det och utbrast "varför skulle jag vilja utsätta mina spelare för [redacted] som automatiskt dödar karaktärer?" (mitt svar på den frågan är alltid "varför inte?"). Death Frost Doom är hysteriskt rolig att köra med nya inom OSR-grejen, men en helt ny spelare får nog ut mer av Rogat Demazien eller Shadowbrook Manor (kan inte säga nåt om Tower of the Stargazer, har inte kört det än). Speciellt Shadowbrook Manor är väldigt bra, jag har kört det med två grupper, fått två helt olika resultat (varav ett var väldigt nära TPK på grund av "äh, vi pushar vidare medan han gör ny karaktär"-beslut). Båda grupperna gillade dock äventyret.

Edit: Annars är Gone Fishin' trevligt. Inte så storartat, mer sagoaktigt men väldigt roligt.
 
Top