Nekromanti Hilfe! (spoiler mina spelare)

Marukusu

Hero
Så, kära kamrater, skulle jag vilja be om lite hjälp. Jag har inlett en kampanj i Damarien med tre vitt skilda spelare och söker tips på en spännande fortsättning utan allt för mycket klyschor då jag försöker avvänja mig från dem.

Kampanjen är en (hyfsat) jordnära och mörk sådan och utspelar sig som sagt i Storfurstendömet Damarien, ett par år innan det typiska startåret 2967 e.D.
Mitt Damarien är mer influerat av furstendömena på Balkan under medeltiden/det moskovitiska Ryssland än det officiella Damarien (tror jag, så mycket officiellt material om Damarien att jämföra med finns det ju inte att gå på) och de ryskrevivalistiska tavlorna av Ilja Repin, Viktor Vasnetsov et al. har varit en stor inspirationskälla.

Jag har också valt att framställa den nuvarande storfursten Thamas Vitfjäder med Valakiets Vojvod Vlad Tepes i omtanke; en mycket sträng men ”rättvis” furste ganska omtyckt av sitt folk, men hatad av den gamla adeln som har fått sin uråldriga makt beskuren. Han ville från början omvandla Damarien till en centraliserad nationalstat till skillnad från den mycket decentraliserade feodala strukturen som var rådande i landet, bland annat genom omstruktureringar i armén, omfördelning av land, införandet av nationella symboler (såsom nationsflaggan) och genom att sprida en egen, mer nationalistisk variant av Daaktron men allteftersom så har han helt hamnat i sin gemål Ariandra den Behagfullas våld och reducerats till hennes nickedocka, något som han dock är alldeles för stolt för att erkänna för sig själv.
Storfurst Thamas ärkefiender i ätten Van Duncarck är mer konservativa och vill ha tillbaka den maktbalans mellan de gamla högadliga släktena som rådde innan ätten Vitfjäders maktövertagande. Det damariska folket, vana vid hårt styre, bryr sig antingen inte nämnvärt om vad ”lillefar” Thamas håller på med alternativt stödjer honom slaviskt efter alla reformer eller motarbetar honom av lojalitet gentemot sina egna länsherrar. Överlag så håller folk käften om sina åsikter som de alltid har gjort och gör som de blir tillsagda efter förmåga. Life goes on även i det slutna Damarien.

Det var dock inte därför jag skrivit detta inlägg. Mina problem ligger inte på hitta-på-hur-landet-ser-ut-planet.
Jag ska vara frank och erkänna att jag under mina år som SL av och till har varit onödigt hård och oförlåtande mot mina spelare from time to time, antagligen på grund av frustration över att spelarna ”gör fel” eller för att jag inte tror på mina egna äventyrsidéer. Även om jag är en radikal förespråkare för grisodling här på Eonforumet så är mina äventyr oftast dessvärre rätt sword & sorcery-aktiga och klichéfyllda. Jag drabbas ibland av fantastiska idéer och kladdar ner hyllmetrar med potentiellt äventyrsmaterial men när jag väl sitter där på SL-tronen framför mina spelare så överger jag oftast mina snabbt grundidéer då de verkar krångliga och kasserar dem till förmån för något improviserat och ”enklare”, typ gå till punkt A, hämta föremål B och ge det till person C. Slakta monster, inkassera belöning… det vanliga. Det fungerar, men det är tråkigt (för mig) och det är inte den typen av äventyr jag vill spelleda. Sad but true.

Jag spelleder just nu tre rollpersoner. Den första rollpersonen heter Grim och är en ganska arketypisk vildmarksman. Kickass på pilbåge, spåra och jakt, tystlåten, trivs mer i vildmarken än i städer, yadda yadda… ni vet.
IRL spelas Grim av spelare A, som är något av en ofrivillig powergamer. Alla spelare A:s rollpersoner är som hämtade från en actionfilmsposter, eller åtminstone är det vad han själv tror/eftersträvar när han gör sina roller. Hans ambition verkar vara att vara så cool som möjligt och uppnå hjältestatus men han har en mycket märklig förmåga att hamna i mycket, mycket märkliga situationer. Får han bara som han vill så är han nöjd och han är därför rätt lätt att leda som SL, men han har som sagt en del mycket underliga nycker som kan förstöra både det ena och det andra. Han klagar rätt mycket om saker inte går hans väg och jag blir mycket frestad att dra i med piskan istället för moroten ibland när jag spelleder honom...

Den andra rollpersonen heter Damarus och är en mycket hängiven Daaktroende krigarprästnovis. Han vet ingenting om sitt förflutna eller sin riktiga familj eftersom att han adopterats av den lokale byprästen Priamus som gett honom en sträng religiöst betonad uppfostran. Han är förvisso rätt enkelspårig i sitt troende, men det är ingenting som inte kan åtgärdas…
IRL spelas Damarus av spelare B, som är en mycket seriös rollspelare som är den som anstränger mest för att verkligen försöka tänka sig in i sin roll även om just den här rollen överlag är ganska enkel att rollspela p.g.a. sin dogmatiska tro. Hans karaktär Damarus är i sanning den mest komplexa och genomtänkta rollpersonen av i gänget och jag favoriserar honom ofrivilligt.

Den tredje rollpersonen är en kvinna vid namn Helie. Hon uppfostrades av sin far som var knekt i den lokale godsherren Gobrek van Romul’s tjänst. Hon är grym på svärd, ambidextriös och kan när fara för hennes vänners liv hotas försätta sig själv i bärsärkaraseri… och just det, spelare A var delaktig i den här rollpersonens skapande.
IRL spelas Helie av spelare C, som är spelare A:s flickvän och nybörjare på allt vad rollspel heter. Jag misstänker starkt att spelare A kommer att vara överbeskyddande mot henne p.g.a. deras relation IRL…

Samtliga rollpersoner har skapats med rätt fria händer för spelarna. De enda kraven jag hade var att de alla skulle vara damarer, att de skulle komma från byn Granbro och att en av dem skulle ha adopterats och uppfostrats av byns präst, fader Priamus. Samtliga rollpersoner är märkligt nog skickliga på att slåss och trots att jag uttryckt min avsky till att t.ex. jägaren Grim skulle ha 15 i Stridsvana trots att han är typ 19 år gammal så låter jag i sann utilitaristisk anda det vara då det gör spelarna glada.

Introduktionsäventyret med det pedagogiska namnet ”I Faderns Namn” som kommer att avslutas vid nästa spelmöte gjorde jag medvetet mycket enkelt och mest för att se vad de olika spelarna och deras spelledarpersoner går för.
Den lokale godsherren Gobrek van Romul’s nyfödde son Borim rövades bort från sin vagga och hans mor mördades i kallt blod av förövarna efter att i desperation försökt stoppa dem. Förövarna misstänks starkt vara tre av godsherrens egna anställda, nämligen barnets amma samt jägmästaren och hans fru som även arbetade som piga på Van Romuls gods. De är misstänkta eftersom att de saknas och för att vittnen i byn har kunnat peka ut tre personer med deras siluetter, bärandes på ett misstänksamt bylte och smygandes ut ur byn natten då lille Borim bortrövades. De tre begav sig alla mot söder, på vägen som leder till staden Helm…

Rollpersonerna utgör en skara ”frivilliga” bybor under godsherrens äldste son Herr Bors, en rå och sadistisk översittare vars intressen är att supa sig full på mjöd, mörda oskyldiga bönder för påhittade oförrätter och våldta knappt myndiga flickor. Han är skapad för att medvetet väcka RP:s avsky och för att vara ett ”femte hjul” under äventyrets gång som genom sitt förkastliga beteende gör mer skada för gruppen än gott även om han inte är en direkt antagonist. Hans ridderliga börd gör honom också oberörbar för RP, som alla är ofrälse och skulle riskera mer än sina liv om de fick för sig att misshandla eller mörda honom. Tanken är att han skall återkomma senare i kampanjen, antingen som direkt antagonist eller som en patetisk varelse drabbad av poetisk rättvisa (i behov av RP:s hjälp?), det har jag inte bestämt mig för än.

Och gissa vad? De tre förövarna är givetvis genomonda kultister som har för avsikt att offra spädbarnet till sin mörke gudom. Officiellt i alla fall – egentligen är de alla medlemmar i Svarta Solens Brödraskap, en uråldrig och esoterisk orden som trots sin mystiska och skrämmande symbolik med solkors och gamla runor säger sig bekämpa mörkret, de är alltså på ”de godas” sida. De tror att lille Borim van Romul är guden Xinus sjätte och sista inkarnation efter att ha feltolkat en gammal profetia och har nu efter att ha fått grönt ljus av ordens stormästare kidnappat barnet för att ta det till katakomberna under Helms ruiner och ”ogöra” den ceremoni som gjorde att Xinu kunde manifestera sig på Mundanas jord för ett sekel sedan, och därmed ”rädda världen”. Denna ceremoni går givetvis ut på att spädbarnet dödas under rituella former, och rollpersonerna måste skynda sig för att stoppa dem innan det är försent och barnet är dött.
Rollpersonerna kommer givetvis att storma Xinus kammare precis innan barnets f.d. amma skall sätta den rituella bronsdolken i det värnlösa gossebarnets hjärta och efter en kort strid så kommer de att återvända till sin hemby med barnet i famnen som hjältar och belönas med både riddarslag och ryktesboost.

Then what? Det hade jag faktiskt tänkt fråga er om. Rollpersonerna har en del mäktiga fiender som kan tänkas sätta käppar i hjulet för dem i framtiden:

Svarta Solens Brödraskap sina undersåtars misslyckande mycket hårt, de ser det som ett misslyckande för hela Mundanas framtid och värderar inte rollpersonerna högre än Xinudyrkare och andra mörkervänner eftersom att de aktivt motarbetat dem. Brödraskapet ser sig som ”utvalda” att stoppa mörkret och drar sig uppenbarligen inte ens för barnamord för att fullfölja sitt kall.
Nästan alla högre medlemmar är äldre män av damarisk härkomst och mycket av ordens symbolism är taget från påstått uråldriga texter. Andra folkslag än vanarer ses på med stor misstänksamhet undantaget alverna, som nästan ses som halvt gudomliga varelser och ”det sanna ljusets förkämpar”.
Brödraskapet har stort inflytande i Damariens huvudstad Targus’ intellektuella sfär men den makt de har är blott en spillra av den de tidigare hade i den föregående storfurstens hov. Sedan ätten Vitfjäders maktövertagande och efterföljande utrensningar så har brödraskapet förklarats olagligt men jakten på den liksom på många andra obskyra sällskap i Damarien är ganska lågintensivt.
Många av Brödraskapets medlemmar är skickliga alkemister och somliga kan hantera magi mycket väl. Sitt hemliga högkvarter, känt endast bland ordens innersta kretsar, ligger i det ”övergivna” dvärgfästet Merdakh-Renk-Ghor som de med hjälp av en förslavad vätteklan sägs ha bärgat en hel del av dvärgarnas annars väl förborgade hemligheter ifrån.
(Jag har medvetet modellerat Svarta Solens Brödraskap efter diverse frimurarorganisationer/klan Tremere i gamla WoD och de ockulta nazistiska organisationerna typ Thule-gesellschaft. Meningen är att de i rollpersonernas ögon skall se ut att vara en mäktig, ond kult medan de i själva verket är hängivna, om än något missledda, ljusets förkämpar.)

Xinuinkarnaten Ariandra den Behagfulla är medveten om rollpersonernas gärningar efter att de trätt in i Xinus kammare och kommer att hålla ett vaksamt öga på dem och deras handlingar i framtiden. Hon är en mycket farlig motståndare, långt värre än Svarta Solens Brödraskap då hon kontrollerar både Nattgardet och ett flertal Helmgastar (för att inte tala om hela Damariens väpnade styrkor genom sin make Thamas Vitfjäder). Hon lär dock inte försöka mörda RP på en gång, utan istället kanske i första hand försöka få med sig dessa ”mäktiga hjältar” på sin egen sida i den nya världsordningen som skall råda under Xinu.

Saker jag kan bygga vidare på är:

- Grim vill bli hjälte. Lätt fixat, inget jag direkt oroar mig för annat än att jag tycker det känns lite lamt och ogrisodlaraktigt att ge honom det han vill ha...

- Damarus förflutna. Flashbacks i form av svårtydda drömmar, déjà vu. Om det skulle vara så att hans familj slaktats av kyrkans män, falskeligen(?) anklagade för häxeri så skulle det antagligen skaka om hans syn på saker och ting rätt rejält.

- Vad spelare C vill med sin rollperson vet jag inte. Jag känner henne inte privat, men jag antar att hon blir glad om jag maxar hennes gubbe precis som hennes pojkvän, spelare A, vill. Hon är ju när allt kommer kring nybörjare och vill därmed antagligen ha en bra gubbe som kan kötta bra. (se överst)

Men vad tror ni, gott folk? Jag vill inte göra en kampanj som bara är en rad äventyr som är en samling klyschor och monsterslaktande trots att två av mina tre spelare vill ha det så. Jag vill ha karaktärsutvecklande och ökad seriositet. Jag är också sugen på att slänga in lite sanitysprängande, Cthulhuid skräck i det hela, men vet inte riktigt hur (den Anticthonitiska hypotesen om de regelbundet återkommande peripetierna gillar jag skarpt och skulle kunna komma att användas i framtiden).

Något speciellt jag borde tänka på när jag skapar part deux i min kampanj? Tips, frågor, svar? Alla kritik är välkomnas.

bladerunner_35

Warrior
Intressant och inspirerande inlägg.

En idé om fortsatt äventyrande:

Rollpersonerna blir hyllade hjältar efter att har räddat Gobrek van Romuls son.

Gobrek är ungefär precis så tacksam som en länsherre blir när hans hundar räddar någon ur hans familj från vargar. Det vill säga "hundarna" får för en kort tid uppleva hur det är att leva i centrum av godsherrens ynnest och intresse och per automatik även hela det lilla hovets högdragna lismande och så vidare. Förslagsvis så får Grim den största uppmärksamheten, gärna på bekostnad av övriga rollpersoner.

Men, alla är inte lika glada. Det är ju så att Herr Bors borde överhopas av ära och berömmelse, det var nu naturligtvis han som faktiskt ledde hundarna "rätt" och i princip själv räddade barnet. I vredesmod kan han nog ta sig till både det ena och det andra för att göra livet surt för rollpersonerna, särskilt den där svärdsviftande slinkan (Helie) borde läras veta hut. Något som kanske Grim inte tycker är helt ok, eller så är han kanske helt uppslukad av sin hjälteroll?

I vilket fall så kommer förhoppningsvis spelarna känna det som att de tvingas balansera på randen mellan två avgrunder - å ena sidan vill de inte stöta sig med godsherre Gobrek van Romul eller någon i hans hov, samtidigt som de måste blidka hans snarstuckna son....

Samtidigt planerar Svarta Solens brödraskap sin hämnd. Men för att snabba upp förloppet något har en någorlunda intelligent kultist lyckats överleva anfallet. Han har nu tagit anställning som kökspojke/kock/stalldräng på godsherrens borg där han medelst ondsinta förmågor (magi?) börjar maniupulera omgivningen för att slutgiltigt taga rollpersonerna av daga. Men först ska de lida, gärna genom att få sin hjältegloria kastad i smutsen och bli offentligt förnedrade....osv....osv..

Detta upplägg kanske är lite för avancerat, särskilt om en av spelarna är nybörjare och en gillar att powergamea men i övrigt kan det nog öppna upp för tillfällen där de flesta färdigheter kan komma väl till pass. En och annan absurd situation kan nog också klämmas in.

Några snabba scener på rak arm:

Uppvisningsstrid för svärdsflickan, gärna mot Herr Bors som givetvis inte kommer hålla igen på slagen....

Uppvisningsbågskytte för vildmarksmannen.

Diverse etikettsbrott på diverse middagar, banketter osv.

Vildmarksmannen får äran att leda godsherren med följe på jakt.

Prästen får leda hovet i tacksägelsebön (vilket inte gillas av den riktiga hovprästen).

Eventuellt får spelaren till prästen (om det passar hans karaktär) bli den som ständigt får rycka in och hejda katastrofen.

Dessutom försöker kultisten hela tiden utsätta rollpersonerna för diverse attentat och allmänt misstänkliggöra dem inför godsherre och hov. Efter ett eller två speltillfälle med en nästan humoristisk ton fokuserad på just ett absurt hovliv kan du gärna börja smyga in en mer mörk och övernaturlig ton i det hela allteftersom kultisten drar åt tumskruvarna. Om han spelar sina kort rätt kanske han kan kasta hela borgen i desperat paranoia. Här får gärna prästen en större roll då det faller på honom att driva ut demoner och annat oknytt (eller falla själv...).

Jag hoppas du kan få någon åtminstone någon idé av detta. Lycka till och berätta gärna hur det gick.

Marukusu

Hero
Hmm, trevliga idéer! :gremgrin:
Jag tror jag baxar de flesta av dem till nästa äventyr...

Risken är dock att spelarna blir uttråkade av att hänga runt godsherrens borg hela tiden istället för att gå ut i vildmarken och expa... kan förvisso ordnas med en jakt och lite uppvisningsstrider som du skrev. Damarus' spelare kommer åtminstone säkert inte ha något emot att få utnyttja sina sociala färdigheter som omväxling.

Bolsjoje spasibo, tovarisjtj!

Regmolar

Swashbuckler
Jag tycker att det låter som om ni skulle behöva prata ihop er lite, eftersom det just nu verkar som om gruppen är jämnt delad mellan två ytterligheter (du och B vill ha karaktärsspel, A och C vill powergejma). Det bästa vore om ni kunde komma överens om att mötas en bit närmare mitten, eller åtminstone prova på något som du hellre vill spelleda (har man nu olika smak så är det ju inte mycket man kan göra åt saken); jag kom undan "datorspelsstuket" (få uppdrag, döda monster, få belöning, få nytt uppdrag...) genom att göra en helomvändning och spela en kampanj som uttryckligen innehåller väldigt lite strid och mycket mer karaktärsspelande och lite deckarjobb, men det hade jag sett till att få mina spelares fulla stöd för, annars är det nog svårt.

Jag skulle också föreslå att du försöker få en lite bättre inblick i spelare C, eftersom det låter som om hennes spelstil lika troligt kan vara spelare A:s som hennes egen. Hon kanske i själva verket tycker att ditt (eller något annat) sätt att spela är roligare, men vet inte att det finns alternativ till A:s, helt enkelt (har ett liknande fall i egna gruppen).

I övrigt låter det som du har mycket att bygga vidare på, och tillsammans med tipsen du fått lär du nog ha en del att göra.

Att ge Grim en hjälteroll är inte nödvändigtvis något problem, utan kan användas för att ge mer att jobba med; han kommer ju från det vanliga folket, och är därför ingen som den gamla adeln tar i med tång om de kan undvika det, och blir han populär blir han ett hot. Dessutom har de den växande damariska krigsmakten, som gärna ser skickligt folk utan anknytningar till adeln på sin sida...

Jag skulle också föreslå att du försöker komma på något mål längre fram, så att du vet ungefär vart du vill ta det hela; sättet du lägger upp kampanjen på blir väldigt annorlunda om du bestämmer dig för att spelarna ska ha en avgörande roll i Damariens framtid jämfört med om de bara ska vandra runt och vara med om äventyr.

Jag skulle föreslå att du sakta försöker leda in dem på mindre stridiga bitar av äventyrandet, kanske provar på lite olika varianter av spelsätt (intrigerande, "deckar"-äventyr, skräck...) och ser om du kan hitta någon mellanvariant som alla är nöjda med, istället för att halva gruppen drar åt ett håll och den andra halvan åt det motsatta.

BTW så gillar jag verkligen din bild av damarien SS-brödraskapet, så lycka till!

Tell

Hero
Först: Min vördnad!

Hatten av för din världsbeskrivning. :gremblush:

Skicka gärna över eventuellt material på datorn, så att jag kan stjäla in det i min föreställningsvärld!

Sedan: Idéer.

Jag har för min del ändrat ganska mycket i, och i eget tycke utvecklat, Xinukulterna. I min version är de snarst nietzscheanska socialdarwinister; inkarnaterna är alla kvinnor av Danartiskt blod, och är oberoende väsen med livsuppgiften att härda mundana och motarbeta anden, vilken i sin tur strävar efter att dominera mundana efter mörkret, och göra världen till en idealbild av den perfekta konkurrensen, men all död och hänsynslöshet denna medför; om du väljer att acceptera den versionen, så tror jag att storfurstinnan Ariana (Diest som ättenamn i min bild), snarare kommer att arbeta för att beskydda dem, i en form av vriden logik som bygger på att hon enbart kan rättfärdiga sin egen existens om hon kämpar för sitt liv, varfor hon måste ha mäktiga fiender för att klara sig - så använd henne till att droppa hintar om sin egen natur, och till att i smyg hjälpa rollpersonerna, medan hon förbereder deras död, eller eventuellt deras rekrytering, om hon får större insikter om hur mundanas esoteriska kosmologi ser ut.

Fortfarande i min version, så blev den Jargiske adelsmannen vitfjäder (ättenamnet i Jargien Usora, version på serbiskt familjenamn, vitfjäder är ett öknamn) storfurste av Damarien genom att äkta prinsessan Diest under brinnande inbördeskrig, och därefter summariskt avrätta halva adeln som del av kröningscermonin.

Diest njuter visserligen av den förudmjukelse det innebär att vara underordnad en jargiskt osofistikerad galt, men ser i fjärran anden som motståndare, och arbetar därför med ätten Duncarck för att avsätta honom. Detta innebär att hon i mitt mundana har mindre kontroll över honom än hon uppenbarligen har i ditt - snarast avstyr hon hans värsta dumheter genom förförelse och viskade råd, men hon har ännu inte använt sina stora själsliga krafter (av ovanstående anledning). Eftersom Duncarkes dock också ärftligen håller ämbetet som höinkvisitörer av Damarien, och tar sin uppgift på största allvar, så håller hon dock sin organisation (kulterna dedikerade till hennes egen storhet) hemlig, medan honhjälper ätten att avrätta andra kulter, inklusive xinukulter dedikerade till de andra inkarnater hon känner till; Zaral Zargon (i mitt mundna dotter till fursten, som har iklätt sig hans liv) resp. Beatrix Anglienna (den senare tillagd, som sosdotter till magikrat liselle, systerdotter til Hzarn, och sondotter till en mäktig Raunkhagan - hon är ett honungsblont monstrum som excellerar i allt hon företar sig och roar sig med nekromanti och skådespeleri - närmare bestämt med att sälja exempellöst välskapta vandöda, och göra pengar på detta. Hennes kult består av elitistiska adelsmän och köpmän, vilka till största delen är rårippade från Ayn Rand och Skälmarnas furste, och som alla sysslar med köpenskap - Diest:s kult är snarare millitär-adlig, och Zargons väldigt Cirefalisk).

Med scenen lagd som ovan och därefter fusionerad med din, så skulle ett alternativ vara, att låta rollpersonerna bli approcherade av den organisation som de har stoppat (exempelvis genom sagda präst), vilken dock inte har många dagar på sig att förklara, innan meddelanden om att rollpersonerna är kallade till hovet anländer. Dessa innehåller en furstlig bön (en kunglig bön är en order) om att rollpersonerna måtte inställa sig vid den årliga torneringen, om tre veckor, och att de genasts anträder färden till Targus. Lyder de icke - förklara dem fredlösa.

Lyder de; låt dem råka på hovet - om det är som du säger att vildmarksgossen vantrivs i städer, daakprästen är dogmatisk, och krigarkvinnan är vildsinnt, så är det nog en utmärkt övning i självkontroll för dem alla. Kastar du därutöver in en intrig vid hovet (exempelvis kan de bli indragna i avsättandet av en korrumperad ämbetsman på falska grunder, för att ersätta honom med en fraktionslojalist), så har de definitivt både mäktiga fiender och vänner.

I vår värld, blev residenta ambassadörer accepterade först under senrenässansen, men eftersom yrket finns i mundana, så kan vi antaga att det är brukat sedan en tid - i så fall är en perfekt allierad till rollpersonerna agenten från Melorion (vars lojalitet ligger hos Balozin, men som låtsas vara sällskapet lojal), vilken med fast hand guidar dem in i hovlivet, efter att ha räddat dem från stupstocken (gärna bokstavligen), med en personlig bön till storfursten, och ett löfte om en gentjänst - hans motiv kan gärna låta trovärdiga, exempelvis kan vi antaga att han säger sig vara sexuellt intresserad av flickan, och har för avsikt att förföra henne via tacksamhet, genom att rädda hennes vänner. Är han dessutom snygg, och du spelar honom bra, så kommer antagligen spelare A gå i taket. :gremgrin:

OM rollpersonerna är konverterade till solsällskapet, så kommer deras arbete för att få sonen mördad, att draga till sig uppmärksamhet, och varför inte straffa dem med hjälp av sonen Bors van Romul, som mördar eventuella vänner från det första äventyret, med motiveringen att "de planerade förräderi mot sin rättmätiga herre";

om de blir lojala med melorionagenten - låt en av hans kontakter avslöjas, vilket innebär att rollpersonerna plötsligt blir viktigare, och koppla tillbaka till Bors, genom att använda rollpersonerna för att rekrytera över honom till Melorisk sold, och tids nog få honom att bågo patricidium (heter det så? fadersmord låter inte bra i sammanhanget);

om rollpersonerna blir lojala med storfurstinnan - se, där öppnas en möjlighet för riktigt hjärtknipande ångest, när de skall förklara saken för biktfadern, och dessutom för rejält med intrigspel när de skall slå ut eventuella andekulter i hembaroniet, och de andra inkarnaternas kulter också. Xinu vill ha en armé att beskydda mundana med när mörkret kommer - folket behöver härdas, men överleva. Tänk vilka äventyrsmöjligheter det innebär att rekrytera pålitliga, starka, moraliska och handlingskraftiga människor till en esoterisk och olaglig kult - särskillt som dessa måste vara så intelligenta att de vid varje steg kan tänkas förråda kulten. Bygger du in gruppdynamiska sanningar i det där, så handlar det om att bygga arméavdelningen till en grupp med absolut inbördes förtroende, utan att låta dem lära sig allt för mycket om varandra, utifall att någon av dem torteras!

Är ovanstående intressant?

Marukusu

Hero
Mitt Damarien (spoilers)

"Skicka gärna över eventuellt material på datorn, så att jag kan stjäla in det i min föreställningsvärld!"

Slit det med hälsan! :gremgrin:
Jag har försökt att hålla mig rätt nära det som officiellt finns publicerat om Damarien då mina spelare är bokstavstroende Eon-talibaner och hävdar att allt som inte står skrivet i modulerna är av ondo (eller nja...).
Nåväl, här kommer en liten del av min vision av storfurstendömet Damarien:

(Om någon i min spelgrupp bryter mot spoilern och läser nedanstående, så märk mina ord: detta inlägg kommer att vara det sista ni läser...)

"Officiell" tidslinje:
(Arkaisk tid) – Riket Allamla upptar nuvarande Damariens gränser, enligt statyerna vid Thummons portar möjligen befolkat av både människor och tiraker.

6868 f.D.-128 e.D.? – Alverna stiger ner från skyn och befolkar/erövrar Sunariskogen som vid denna tid upptar hela västra Asharina, inklusive nuvarande Damarien (enligt en karta i L&H). Stora delar av dessa områden skövlas och/eller avbefolkas under det fjärde stora kriget mellan alver och dvärgar (64-128 e.D.). Vanarer befolkar västra Asharina, vampyrfurstarnas tid inleds??

211 e.D. – Magikern Damar den Svarte grundar staden Targus.
713 – Damas den Svarte enar damariens folk mot vampyrfurstarna.
720 – Gordogel, furste av Targus, mördar Damas och fullbordar Damariens enande.
811-814 – Inbördeskrig.
814 – Pelgrin Slaktare tar över makten.
879 – Pelgrin Slaktarson dräps av tirakiska pirater när huvudstaden Targus plundras.
1065 – Mirron plundras av invaderande tiraker, Helm belägras.
1066 – Morgel van Culnar erövrar makten i Damarien efter att ha krossat tirakerna och störtat storfursten i Targus. Van Culnar-dynastin inleds.
2595-2596 – Vansinnets krig. Damariens sinnesförvirrade storfurst förklarar krig mot Melorion och förlorar grundligt, storfursten dräps i Targus.
2598 – Tirakiska plundrare och meloriska kapare fortsätter göra räder mot Damarien.
2600 – Targus plundras av tirakiska rövarband. Tirakernas härjningar slutar efter att en jargier tar makten i Damarien och reformerar armén.
2866 – Helmslakten. Staden Helm förintas under mystiska omständigheter…
2875-2879 – Svåra missväxtår. Storfurst Xamir Räddhare störtas efter en massiv folklig resning och mördas.
2966 – Aboraten i Tibara utropar heligt korståg mot de soldyrkande kättarna i Soldarn. Storfurst Thamas förklarar officiellt sitt stöd för kyrkan och kejsardömet.
2967 – Nu.

Framtiden:
2969 – Damariens härar står enligt planerna redo för storkrig mot övriga Asharina.

Okänt årtal:
Storfurst Cemorg Pålspetsaren spetsar folk på pålar.

Bondsonen Ehlas leder ett stort uppror och har hela Damarien i sin hand, men han infångas tillslut och avrättas.

"Officiella" Damariska ätter:
Vitfjäder (Storfurst Thamas ätt, jargiskt påbrå)
Van Culnar (Grevlig ätt, ledd av Lot van Culnar. Ogillar Thamas, ryktas vara vampyrer)
Van Duncarck (Titlar okända, dock högadliga. Östliga delen under Bors van Duncarck är starkt fientlig mot Thamas)
Van Rode (Borgare?? Delvis bosatta i Västmark)
Van Marie (Grevlig ätt, lojala mot Thamas)
Van Victus (Godsherrar)
Van Milos (Hertigar, antytt illojala mot Thamas)
Van Calter (Titlar okända, Liora van Calter samlar på tomtar)

Det damariska folket:
Rent etniskt så tillhör damarerna den vanariska folkgruppen, men det sägs att andra folkslag redan bebodde platserna för nuvarande Damarien långt innan vanarerna påbörjade sin exodus från väster, men bortsett från statyerna vid Thummons portar finns det mycket lite annat än gamla muntliga folksägner som kan bestyrka detta. Ett stort kulturellt utbyte kan också ha ägt rum med cirefalierna från Melorion för längesedan där även en hel del cirefaliskt blod beblandades med ur-damarerna, men få cirefaliska forskare vill idag erkänna detta.

Damarerna är i gemen av normallängd och normalvikt, kvinnorna är i gemen något kortare och smalare byggda än männen. Generellt sett är mörka drag såsom svart hår och bruna ögon något vanligare hos damarerna än hos andra vanariska folkslag, men en annan stereotyp som säger att damarerna skall vara märkbart blekare än andra vanarfolk verkar mer vara en skröna (även om det skall erkännas att blek hy är ett stort skönhetsdrag och många adelsfröknar undviker därför aktivt att vistas under solen).
På den vidskepliga och isolerade landsbygden så sägs rött hår vara ett tecken på trolldom och samröre med vampyrer, medan blont hår anses vara ett skönhetsdrag. Damariska män är kända för att odla helskägg och/eller stora mustascher då det ses som ett tecken på virilitet och/eller vishet, och damariska kvinnor sätter ofta upp sitt hår i vackra flätor så att det inte skall vara i vägen när de utför sina dagliga sysslor.

Mentalitet:
Damarerna är ett folk som genom sitt geografiskt och kulturellt isolerade lands brokiga och blodfyllda historia har utstått mängder av lidande och förtryck. Den genomsnittlige damaren är således van av att bli hunsad och att arbeta hårt, och föredrar att vara tyst så att det som han säger inte skall kunna vändas mot honom själv.
Redan från barnsben så får den damariske bonden lära sig att han är dum av naturen. Så pass dum, faktiskt, att han inte kan råda över sitt eget liv utan måste låta sig styras av sin länsherre utan att skada sig. Länsherren måste genom sin gudagivna vishet ibland ta till hårda metoder såsom piskrapp och stympning för att inte bönderna i sin enfald skall få för sig att göra orätt, och många damarer finner sig i detta då de inte vet mycket annat. Överlag är bildningsnivån mycket låg bland bönderna och alla världsnyheter som en bonde kan tänkas ta del av kommer från prästens mässande i kyrkan varje Sabatio eller i sällsynta fall ifrån furstliga härolder som meddelar om viktigare händelser.

Det råder en utbredd vidskeplighet bland bönderna på den damariska landsbygden. Vampyrer, hamnskiftare och andra nattens varelser sägs ligga bakom alltifrån spädbarnsdöd och hysteriska utbrott och det är därför vanligt att folk försöker värja sig från denna ondska genom att bära Daakkors om halsen, ha ikoner med skyddshelgon avbildade i hemmet och hänga upp vitlök vid dörrar och fönster för att skydda mot vampyrer. Främlingar ses därför ofta på med stor misstänksamhet men det är ändå förhållandevis sällan som förbipasserande utomsockens råkar illa ut oprovocerat på Damariens landsbygd då folk helt enkelt inte vill blanda sig i av rädsla för att bli straffade antingen av länsherren eller av främlingens potentiella svartkonster.
Skulle dock någon oväntad och dålig händelse sammanfalla några oturliga främlingars ankomst till en liten isolerad by (mjölken surnar, regn förstör skörden, kyska flickor blir oförklarligt havande…) så vore dock inte den typiske damariske bonden sen att ta till högafflar och facklor för att genomföra en gammal hederlig lynchning…

Hos den damariska adeln råder dock helt andra etikettregler när det gäller bemötande av främlingar. Hos adeln är det en dygd att visa upp sin rikedom och gästfrihet genom att behandla besökare som om de vore kungligheter. Ofta görs detta såklart med någon form av baktanke som varierar från fall till fall.

Kläder och mode:
Damariens geografiska isolering har gjort att det traditionella Damariska modet har utvecklats till ganska annorlunda former jämfört med hur klädedräkterna ser ut i t.ex. Jargien och i övriga Asharina.
En del plagg tycks vara influerade av antingen alviska eller cirefaliska kläder.

Den typiske damariske mannen ur bondeklassen går klädd i en enfärgad ylletunika och bär på benen ett par vida enkla byxor, liknande de alverna har, ofta inlindade i snören eller tygremsor för att inte fladdra. I norra Damarien är enkla skor av näver mycket vanliga så länge vädret tillåter det, och vid kyligt väder sveper han in sig i en tjock mantel och bär en för norddamarien karakteristisk hög och cirkulär mössa av fårskinnspäls på huvudet, och är det riktigt kallt (som det ofta är om vintern vid Khazimbergen) så är det inte ovanligt att han bär speciella stövlar av filt som är rätt klumpiga men mycket varma.

Kvinnor i norra Damarien bär ofta oavsett klass en lång, formlös förklädesklänning med korsettliknande snörning i ryggen vid festtillfällen tillsammans med en blus, ofta vackert broderad. Bland de rikare samhällsklasserna är klänningen ofta broderad med guldtråd och besatt av pärlor. Tillsammans med förklädet är det brukligt att bära en speciell rund hätta på huvudet som hos rika familjer ofta är prydd med pärlor och intrikata mönster matchande förklädets. Hos yngre, mer modemedvetna damariska damer i städerna är dessa plagg dock ytterst ”ute”. Gifta kvinnor oavsett klass skyler alltid sitt hår med schalar eller liknande, och riskerar att straffas för osedlighet eller rentav hor om de skulle bryta mot detta.

Högadeln bär vid ceremoniella tillfällen av tradition mycket otympliga och tungt broderade kaftaner, antagligen inspirerade av de rockar som de rikaste cirefaliska furstarna bär, men nu på senare tid har den sabriska adelns mode börjat efterapas och insmugglade sabriska klädeplagg kan inbringa hutlösa summor på den svarta marknaden. Prästerskapet bär även dem kaftaner liknande de som adeln bär, men mycket mer spartanskt utsmyckade och ofta i mörka färger såsom svart eller mörkblått.
Riktigt konservativa ätterepresentanter bär ibland en mycket tung och utsmyckad spira vid stora tillställningar som skall föreställa en stridsklubba (en urgammal symbol för makt i Damarien), och ofta har dessa spiror många hundra år på nacken. Att förlora en sådan spira ses som ett mycket dåligt omen för hela ätten och många av de äldre ätterna såsom Van Culnar och Van Duncarck skulle säkerligen gå genom dödsrikets alla prövningar och tillbaka igen för att återbringa en sådan förlorad spira då den av tradition materialiserar ättens uråldriga makt och ära.

Språk:
I Damarien talas det uteslutande lägre jargiska, dock med en lättförstådd dialekt – endast uttal av vissa ord och en del främmande låneord från ashariskan, felya och faliskan skiljer sig från det språk som talas av populasen i Jargiska kejsardömet. Adeln, prästerskapet och det furstliga hovet talar av tradition kejserlig jargiska och alla officiella skrifter skrivs med jargisk skrift.

I Norddamarien så är jargiskan som talas dock mer påtagligt utblandad med ashariskan, men den är ändå fortfarande så pass lättförstått av annat jargisktalande folk att det inte medför någon regelteknisk svårighetsmodifikation. Alla städer i Damarien har även sina egna dialekter och på landsbygden skiljer sig dialekten ofta från by till by, men som sagt så går dessa dialekter att förstå även av en normalfuntad jargier utan större svårighet.

Spår av ett annat, nu utdött/uppblandat inhemskt språk lever kvar i Damariska namnkonventioner. Adelsätter och andra inflytelserika familjer med anor i Damarien använder sig av termen ”Van” före sina ättenamn (e.g. Van Culnar, Van Marie) och detta tros ha betytt något i stil med ”av” eller ”från” för längesedan.

Samhälle:
Tidigare så rådde det i Damarien en form av ”nobel demokrati” i Damarien där storfursten valdes till härskare av och bland adelsätternas mäktigaste patriarker, en process som dock ofta kantades av hot, lögner, mord och efterföljande vendettor som inte sällan urartade i rena inbördeskrig. Dessa fursteval ägde av tradition rum vid den enorma stencirkeln mellan de tre städerna Targus, Mirron och Hammarnäs.
På senare tid, närmare bestämt sedan den jargiske usurpatorn Thamas Vitfjäder tog över makten i Damarien efter ett blodigt inbördeskrig och nästintill maniskt utrotat flera gamla ätter så har dock högadelns makt i Damarien minskat betydligt. Thamas avskaffande av denna urgamla sed bemöttes av stor vrede bland de gamla ätterna, framförallt i den östliga delen av den förut så mäktiga ätten Van Duncarck där dess patriark Bors mer eller mindre öppet har förklarat sitt hat mot utlänningen Thamas och hans avsaknad för respekt mot ”fäderneslandets urgamla traditioner”.

Lag och rätt:
Damarisk rättskipning är ökänd för sin drakoniska brutalitet och för att hellre ”fälla än fria”. Tortyr och dödsstraff hör till vardagen och straffen är ofta offentliga för att verka avskräckande för andra medborgare.
Officiellt så råder kejserlig praxis i Damarien dvs. att regenten (storfursten), som är av Guds nåde, har rätt att stifta alla lagar själv och står ovanför lagen. I praktiken så har de lokala länsherrarna av tradition nästintill total makt över sina undersåtar och kan döma dem såsom han själv behagar.
Kyrkan dömer av tradition i brott såsom trolldom och kätteri.
Nedan följer några exempel på damariska lagar och deras påföljder:

• Furstliga påbud förhindrar ofrälse från att jaga och/eller bära pälsen från ”ädlare” vilt, det vill säga det mesta större än hare som lever i Damariens skogar, och det är inte ovanligt att bönder som medvetet bryter mot detta edikt piskas ihjäl offentligt och/eller hängs.
• Bärandet av vapen och rustning är totalförbjudet så länge man är ofrälse och inte anställd som stadsvakt, milisman, livvakt eller soldat i yrkesarmén och straffet för att bryta mot denna lag är uteslutande pålspetsning då det jämställs med uppvigling och upprorsförsök. I städerna Mirron och Hammarnäs där stora koncentrationer av soldater och legoknektar finns så efterlevs dock denna lag ganska slappt. Armborst, bågar, knivar, yxor och bonderedskap såsom liar och grepar räknas i regel inte som vapen då de oftare används som verktyg i böndernas vardagsliv, men sådant kan ju variera från fall till fall.
• Trolldom, kätteri och hedendom är allihop straffbara med döden, ofta genom bålbränning efter mycket långa och utdragna ”förhör” där den straffade tvingas erkänna alla sina förbund med Malgoarh och dennes demoner. En dömd kättare har enligt lagen rätt att få sin dom ”mildrad” genom att först garrotteras innan bålet under hennes fötter antänds, men bara om hon uppvisar uppriktig ånger och accepterar den syndernas förlåtelse från en Daakpräst och, naturligtvis, om den lokale länsherren har gett sitt uttryckliga medgivande om nåd.

Svarta Solens Brödraskap
Svarta Solens Brödraskap är en esoterisk orden med sin huvudsakliga utbredning i Damariens huvudstad Targus’ intellektuella elit. Orden grundades av allt att döma på 2400-talet och tjänade till en början mer som en vänskapsklubb för rika och uttråkade intellektuella innan den under stormästaren Ambrosinus den Fulländade fick en mer ockult agenda och lyckades nästla sig in högt upp i det damariska hovet.
I sitt livsverk Codex Sol Niger så sammanfattade Ambrosinus sin cykliska världssyn och om hur den nuvarande cykeln snart skulle vara till ända med civilisationens förfall som följd. I den kommande striden mellan ljus och mörker så såg han alverna och, märkligt nog, även misslorna som det sanna ljusets förkämpar då de stigit ner från himmelen på Mundanas jord för att bistå människorasen i deras kamp mot mörkret – som i sin tur finns manifesterade i de svarthyade tirakerna.

(Alla insatta Eonnördar vet såklart att denna världssyn är fel, men Brödraskapets medlemmar är för den skullen inga idioter – de är snarare några av Asharinas skarpaste hjärnor, det är bara det att de missuppfattat en hel del.)

En annan egenhet som Ambrosinus hade var att han hyllade det primitiva och den försvunna ära som forntidens hjältar uppvisade. Han försökte återskapa dessa egenskaper i Brödraskapets medlemmar genom att prisa dådkraft och styrka över allt annat, men detta tänkande fick endast begränsad genomslagskraft då merparten av ordensbröderna redan överstigit medelåldern och var fysiskt klena till följd av ett liv vigt åt stilla studier och bokläsning, men dådkraften kom ändå att bli ett eftersträvansvärt mål liksom det mesta andra som stormästare Ambrosnius skrev. Lite av detta tänkande kom också att leva kvar inom orden och finns än idag, t.ex. användandet av urgamla symboler och bortglömda runor som sägs betyda positiva saker såsom ”kraft”, ”sol”, ”ljus” och ”styrka”.

Svarta Solens Brödraskap lyckades så småningom som sagt nästla sin in högt upp i det furstliga hovet och utövade ett mycket stort inflytande över Damariens styrande elit under ungefär 200 år fram till Thamas Vitfjäders maktövertagande och förkastelse av alla hemliga ordnar. Brödraskapets stormästare Vikrat den Vise steglades och de andra ordensbröderna med självbevarelsedrift retirerade till det hemliga högkvarteret i Merdakh-Renk-Ghor i norr för att slicka sina sår och omgruppera.

Brödraskapet vet att mörkret närmar sig, men inte när det skall komma och hur striden kommer att se ut annat än att den kommer att bli förödande. De vet om att guden Xinu har inkarnerat sig på Mundana i fem inkarnater men vet inte vad, vilka eller vart dessa inkarnater är, även om den nuvarande storfurst Thamas Vitfjäder är skäligen misstänkt på grund av sin frenetiska jakt på Brödraskapets medlemmar och sitt plötsliga militära upprustande av Damarien.

Gobrek van Romul, godsherre över byn Granbro i norra Damarien, var tidigare medlem i Brödraskapet i sin ungdom men ”hoppade av” då han blev äldre och insåg fånigheterna i deras ockulta ritualer. Brödraskapet valde att fortsätta hålla ett öga på honom och lyckades genom åren smyga in tre agenter i Gobreks hushåll. Ett ramaskri for kollektivt genom Brödraskapet då de tre agenterna meddelade den innersta cirkeln att Gobrek blivit far till ett barn då hela händelsen verkade passa in perfekt i en påstått urgammal profetia där Xinus sjätte och sista inkaration skulle komma till världen. Ordens stormästare beordrade i samråd med den innersta cirkeln att inga risker måste tas, att barnet måste kidnappas och föras till staden Helm där Xinu för ett sekel sedan manifesterade sig på Mundana och där offra barnet för att återigen fängsla denna mörkrets gudom och därmed rädda mänskligheten.

...*Phew.*

Mer kan komma att skrivas i framtiden. Kritik, önskemål och allt däremellen välkomnas.

Marukusu

Hero
Mitt Damarien II (spoilers)

Mer svin åt pärlorna!

Lite mer om det Damariska samhället
Damariens jordar är magra och den uppodlade jorden i landet räcker i normala fall inte till för att mätta alla landets invånare utan man måste istället importera spannmål från utlandet för att mätta alla, främst från Jargien.
De damariska bondbyarna på landsbygden har dock en rätt annorlunda organisering än på andra delar av Asharinahalvön: bönderna i byn lever i ett slags bykollektiv där det som odlas – och blir kvar efter att alla skatter betalats in – delas upp rättvist så att alla bybor kan överleva. Detta medför att alla samhörighetskänslan på den damariska landsbygden är mycket hög, och oftast fungerar de små byarna som om de vore familjer. Byarna ”styrs” ofta lokalt av åldermän, dvs. den äldste mannen i byn, vilka har mycket stor respekt, och det brukar också vara åldermannen som vänder sig till den lokale länsherren för att förmedla om skattelindringar etc.

Något mer som särskiljer Damarien från merparten av de övriga länderna på Asharinahalvön är att dess medborgare, från livegen till furste, är renliga av sig. Utländska besökare förfäras över att damarerna tar grundliga bad minst en gång i veckan, då det på många håll såsom i Soldarn och Consaber är allmänt känt att blodsot sprids genom vattnet. En större gemensam badstuga finns oftast i varje damarisk by, där både män och kvinnor tvagar sig utan att generas (adeln tvättar sig dock oftast i privata badkar).

Damarisk arkitektur
Damarien var länge ledande inom (mänsklig) arkitektonisk konst då Helms Arkitektoniska Akademi ständigt producerade skickliga arkitekter. Det Heliga Blodets Katedral i Targus och den numera förfallna Hoppets Katedral i Helm är typexempel på den strama damariska stilen i kyrkbyggarkonst, som på sina håll även går att skåda på flera håll i många andra länder. Staden Helms tragiska förstörelse nyårsnatten år 2866 e.D. som förutom uppskattningsvis 10,000 människors dödsfall även innebar Arkitektoniska Akademins förintelse var dock ett dråpslag för den Damariska arkitekturen och efterföljande storfurstars sturska ovilja att återupprätta Akademin har väckt många lärdas bestörtning.

Knuttimring är det absolut vanligaste byggnadssättet i norra och östra Damarien, speciellt på landsbygden där även kyrkorna och storgodsen ofta är knuttimrade. I södra Damarien och längst med kusten är husen oftast istället byggda med skiftesverk. Överlag är de allra flesta husen i Damarien byggda i trä, det är mestadels i städerna man kan finna stenbyggnader om man såklart bortser från viktigare broar och adelsmännens borgar. Ofta är gatorna i städerna markerade med trästockar så att fotgängarna skall slippa vandra i smuts.

Ganska få ruiner från äldre dagar finns kvar i Damarien då de ruiner av sten som har funnits oftast har låtit rivas och använts som stenbrott när nya byggnader och fortifikationer byggts upp. Damariens blodiga historia har gjort att de flesta bosättningarna är strategiskt placerade och även många små och till synes oviktiga byar skyddas av palissader. Äldre kyrkor i sten som stått emot tidens tand och all plundring genom århundradena är ofta runda i formen, har stora matförråd och smala skåror till fönster där det är tänkt att bågskyttar skall kunna skjuta på fienden – allt för att de bättre skall kunna stå emot belägringar.

Thamas Vitfjäder, Storfurst av Damarien
Runt om i Mundanas kungahov, speciellt i Soldarn, cirkulerar det omåttligt populära pamfletter som talar om hur regenten i det svarta furstendömet Damarien, Thamas Envåldshärskare som han kallas, förtrycker sitt folk och de bestialiska illdåd, beskrivna in i minsta detalj, han sägs utföra. Dessa pamfletter bör dock läsas med källkritik, då de i nio fall av tio har vinklats och överdrivits.

Thamas Vitfjäder är sedan tolv år tillbaka Damariens oinskränkte storfurste och är en man med stora ambitioner. Han föddes i Jargiska Kejsardömets huvudstad Daval som äldste son till Dux Eppius Randarian, en framstående patricier och förutspåddes redan som spädbarn en enastående framtid i kejsar Jargus eget hov.
Efter att ha tjänstgjort sina åtta år som legionär vid norra gränsen till Kamor, något som han enkelt kunde ha kringgått tack vare sin börd och sina kontakter men valde att genomföra ändå som den gode jargiern han ansåg sig vara, så hade dock Thamas förändrats och gamla vänner till honom hävdade att han hade blivit som förbytt. Allt våld och lidande Thamas sett i de ständiga striderna mot barbarerna hade gjort honom mycket avtrubbad och ibland kunde han drabbas av oförklarliga raseriutbrott, något som definitivt satte stopp för hans stigande karriär i den jargiska aristokratin. Thamas blev en skamfläck för den ädla familjen Randarian och ”sopades undan” till en post som ambassadör i grannlandet Damarien, där det "ändå aldrig hände något utav vikt".

I nådens år 2953 e.D. så hände det dock för omväxlingens skull något i Damarien för omväxlingens skull. Storfurst Gathas van Dalibor föll av sin häst och dog och hans ende son tillika kvarvarande manlige ätterepresentant Kamand ansågs vara alltför sinnessvag för att överta sin faders tron. De övriga ätterna i landet kunde inte ena sig om en ny efterträdare och snart var inbördeskriget ett faktum. För att försvara sina intressen i Damarien så lät kejsar Jargus förstärka den jargiska delegationen med fler soldater och ordensriddare, och blev snart en makt att räkna med i konflikten. Efter att ha låtit de redan etablerade ätterna slå sig blodiga i stora bataljer mot varandra under två års tid så steg Thamas själv in i den politiska scenen med sina soldater. Ett halvårs stridigheter mot de redan krigströtta ätterna var allt som krävdes för att knäcka deras stridsvilja och till vintern tog den jargiska fraktionen över makten i huvudstaden Targus. Thamas Randarian förklarade officiellt sig själv som ny storfurst för dynastin Vitfjäder, med den då 14-åriga furstedottern Ariandra van Dalibor som gemål.

Bland det första Thamas efter att ha bestigit elfenbenstronen i Targus var att samla eliten bland landets adelsmän till en fantastisk bankett för att fira sitt giftermål med den inhemske adelsdamen Ariandra. När de fabulösa festiviteterna gått in på sin tredje dag så låstes portarna till storfurstepalatset i Targus och de gamla ätterepresentanterna slets ut en efter en på borggården där de halshöggs. Exakt hur många som fick sätta livet till under detta blodbad är okänt, men utomstående ögonvittnen såsom en jargisk Daakpräst vittnar om att blodet flöt upp till anklarna på de skräckslagna åskådarna och att ett mindre berg byggdes av de avhuggna huvudena. När bödeln vägrade att avrätta småbarn som följt med sina adliga föräldrar till banketten så sägs Thamas själv i sitt vredesmod ha dragit sitt svärd och mördat både bödeln och barnen, med fradga drypande ur mungiporna.

Efter blodbadet i Targus följde fler utrensningar bland den urgamla damariska adeln och alla som motsatte sig dessa metoder fann snart också sig själva med en lång, vässad stör genom kroppen. Många lägre ätter var snabba att svära sin eviga lojalitet mot sin nye furste i hopp om att få nya titlar och förmåner, men de flesta fann sig snuvade på dessa då Thamas prioriterade antingen jargiska släktingar eller lojala men skickliga ofrälse (då de stod utanför adelns intriger) på de administrativa posterna som gapade tomma efter utrensningarna. De soldater som uppvisat Thamas störst lojalitet under inbördeskriget inkorporerades i det nybildade Nattgardet, vilka visade sig vara ett ypperligt vapen i kampen mot ”förrädare”.
Då den värsta utrensningsvågen lagt sig efter lite drygt ett år så började Thamas genomföra reformer med syfte att centralisera styret i Damarien och försökte skapa en stark, nationell identitet i landet för att motarbeta det i ahns ögon allt för utspridda feodala systemet. En nationsflagga infördes, prästernas mässor började hållas på lägre jargiska istället för kejserlig jargiska, sånger och dikter som prisade Damariens natur och dess gamla hjältar skrevs i stor skala. I städerna började gator och torg döpas som efter nationalhjältar och Damas den Svarte helgonförklarades (trots att det inte finns några bevarade bevis för att han själv var Daaktroende) och statyer av honom började uppföras. Thamas själv lyftes fram i propagandan som en sträng men rättvis fadersgestalt och att titulera honom ”lillefar” blev påbjudet.
I takt med att Ariandras inflytande över honom växte så lugnade sig dock Thamas nationaliseringspolitik och han började istället satsa stora resurser på att reformera och rusta upp armén.

Det som driver Thamas i sitt hårdhänta styre är, förutom det inflytande som Ariandra utövar på honom, till stora delar en strävan efter bekräftelse från sin egen familj Randarian hemma i Jargien. Han vill ha mer makt för att kunna visa sina föräldrar och syskon hemma i Daval att de gjorde fel i att förvisa honom till Damarien – kan tyckas låta som ett väldigt barnsligt beteende, men Thamas tar denna oförrätt på största allvar, han är ju trots allt äldste sonen och skall om någon vara den som lyckas i barnaskaran.
Thamas blev också väldigt emotionellt avtrubbad av de illdåd han besåg i Kamors djupa skogar. Kamrater till honom slaktades och åts ibland levande av vildarna, och i sina straffexpeditioner mot vildarnas bosättningar så visades det aldrig någon nåd. Krig är fruktansvärda saker och påverkar ofta människor som är inblandade destruktivt. Mundana är också en värld där psykologer och terapeuter knappast existerar annat än dogmatiska präster man kan bekänna sina synder för och få dem förlåtna, och för en så pass stolt individ som Thamas Vitfjäder så är nog inte ens det ett alternativ.

De som beviljats audiens hos Thamas Vitfjäder berättar att han är en stor och respektingivande herre i 45-årsåldern och att han på grund av sin vältränade kroppshydda och sin militäriska hållning säkerligen har haft ett förflutet som soldat. Thamas hår är svart liksom hans skägg och tjocka, nedåtvinklade ögonbryn vilka ännu inte har blivit gråa trots att han börjar närma sig de femtio.
I officiella sammanhang så klär sig Thamas alltid som hans ämbete kräver att han skall klä sig, det vill säga i fotsid kaftan tungt broderad med guldtråd och besatt av många pärlor. På huvudet bär han storfurstendömet Damariens krona; en ädelstensbesatt hätta i guld, brämad med finaste sobelpäls och i sin högra hand håller han en lång, silverbesatt stav – storfurstens spira, symbolen för hans auktoritet. Vid det furstliga hovet viskas det att Thamas en gång slagit ihjäl en melorisk diplomat med just denna spira efter vad han själv uppfattade som en förolämpning, men att hela händelsen tystades ner. Ifall det ligger någon sanning i detta rykte är okänt, men Thamas är i sanning en mycket eldfängd regent och somliga säger att den enda som kan lugna honom när han drabbats av sina raseriutbrott är hans gemål Ariandra.

Vid Thamas fötter sitter oftast en väldig tam mörkerhund, ett fruktansvärt svavelstinkande vidunder i ulvliknande form som lystrar till namnet Orthros. I fritt tillstånd är mörkerhundar mycket vilda och aggressiva flockdjur och folk insatta i dessa djurs beteende (lyckat Ob3T6 slag mot Djurlära) märker att Orthros inte är någon representativ medlem för sitt släkte då han sitter helt tyst och stilla i väntan på order från sin husbonde, nästan som om han vore uppstoppad.
En väl förborgad hemlighet är att Orthros är en familiarus, besjälad med den tidigare storfurstesonen Kamand van Dalibors själ i ett medvetet hån från Thamas sida mot den inhemska adeln. Genom långvarig och utstuderad fysisk och psykisk misshandel så har den forne furstens vilja knäckts totalt och han är nu blott, kort sagt, en knähund åt Thamas som inte ens äter eller sover utan att först ha blivit beordrad om det. Inte ens om Thamas skulle dö så skulle Orthros kunna känna frihet igen, han har blivit så pass hjärntvättad att han för evigt förlorat uppfattningen om vad begreppet innebär.
Skulle denna hemlighet nå allmänhetens öron så skulle många damarer säkerligen känna sig djupt kränkta och ett stort folkligt uppror skulle vara svårt att hejda. Thamas rivaler såsom Bors van Duncarck skulle säkert träda fram som ledare för upproret och inbördeskrigets fasor skulle än en gång hemsöka det blodbesudlade Damarien.

Ariandra den Behagfulla, gemål åt Thamas Vitfjäder
Lovprisad och älskad av mängder för sin skönhet och fruktad av de som känner henne, storfurstinnan Ariandra av Damarien är helt klart en kvinna som berör sin omgivning.

Ariandra föddes som äldsta dottern till Damariens tidigare storfurst Gathas van Dalibor och var blott 14 år gammal då hon gifte sig med Thamas Vitfjäder. Hon är rent fysiskt verkligen sina föräldrars dotter, men hennes själ är i själva verket en av guden Xinus fem inkarnationer.

Att beskriva Ariandras mentalitet är praktiskt taget en omöjlighet då hon faktiskt är en gud, och gudar följer normalt sett inte mänskliga tankesätt. Kort sagt kan man dock säga att guden Xinu är ett mycket bittert väsen vars tankebanor uppslukas av sitt hat gentemot de redan etablerade gudarna i världen (Daak, Aurias och Pelias etc.) och deras förkunnelser. Som kortsiktigt mål har Xinu att orsaka så pass mycket kaos som möjligt bland människornas riken för att försvaga dem inför det kommande mörkret – i Ariandras fall genom att provocera fram ett storkrig på Asharina – och det långsiktiga målet är, rätt och slätt, världsherravälde.
Xinu hatar den klena och begränsade köttsliga skepnad han har tagit sig i Ariandra men är mycket skicklig på att maskera sitt bristande tålamod. Hon har helt lindat sin make storfurst Thamas runt lillfingret men har ännu inte visat sin sanna skepnad för honom, utan föredrar att styra honom med hjälp av kärlek istället för skräck.

Ariandra är rent fysiskt en lång och slank kvinna i 25-årsåldern och förtjänar verkligen sitt epitet då alla som mött henne vittnar om hennes dragningskraft och den återhållsamma eroticism hon utstrålar. Hennes tjocka, gyllenröda hårsvall når henne en bra bit under knävecken när det är utsläppt och oftast så bär hon det i två långa flätor ner på ryggen, och trots att hon är gift så struntar hon fullkomligt i att skyla håret trots att det är lag på det. De stora, bottenlösa ögonen är smaragdgröna till färgen och Ariandras blick ger ett lystet och utmanande intryck, inte olikt den blick ett rovdjur som just spanat in sitt byte har...
Hon klär sig oftast i klänningar av finaste sabriskt kläde, gärna i grönt eller vitt med klockärmar och deliciösa broderier. Hennes furstliga höghet tycks även ha fattat tycke för ebhronitiska klackskor (av alla plagg!) och sägs äga tjogtals olika par och modeller av dem. Envisa hovrykten hävdar även att Ariandra har försökt bjuda in de skickligaste skomakarna i Ebhron till furstehovet i Targus för att specialtillverka skodon åt henne, men om det bara rör sig om skvaller eller ej är det få som vet.

I sin ”sanna” skepnad är Ariandra/Xinu ett fruktansvärt monster att beskåda, ett odjur knappast från denna värld med horn, tentakler, huggtandade käftar och klor och andra oskrivbara… saker, nog för att driva den tappraste krigare till vansinne vid blotta åsynen.

Marok Svärdshand, Princeptor över Nattgardet
Få individer på Mundanas jord är idag så pass fruktade som Marok Svärdshand, ledaren för storfurst Thamas egen upprensningsstyrka och hemliga polis Nattgardet. Han är en reslig man i fyrtioårsåldern med bakåtkammat, stålgrått hår och hårda anletsdrag, och hade antagligen sett ganska bra ut i många kvinnors ögon om det inte hade varit för hans genomträngande grå ögon som närmast tycks kunna skåda rakt in i själen på alla de olyckliga som möter hans blick. Han klär sig alltid i Nattgardets svarta uniformer och bär alltid vid sin sida en Frostbringarklinga som lystrar till namnet Courandal, som även har hjälpt till att skapa det epitet Marok bär.

Ganska lite är känt om Maroks liv innan han blev ledare för Nattgardet då han själv inte är speciellt pratsam och inte vill ha andra människor tätt inpå hans kropp. Känt är att han är född och uppvuxen i huvudstaden Targus och att han dödade sin första människa vid 13 års ålder: sin egen far. Vad som hände med honom därefter och fram tills inbördeskriget bröt ut efter storfurst Gathas död är höljt i dunkel. Under själva inbördeskriget så visade sig Marok vara obrottsligt lojal mot Thamas och belönades efter dennes maktövertagande med en medlemspost i det nybildade Nattgardet, med uppdrag att finna och sopa Damarien rent från ”förrädare, kättare och sabotörer”.

Efter att Nattgardets förste ledare (princeptor) Derleth van Lligor plötsligt dömdes till pålspetsning på grund av korruption och högförräderi för sju år sedan så var Marok den självklare efterträdaren till posten på grund av sin lojalitet, plikttrogenhet och skicklighet i utförandet av sina uppdrag. Det dröjde inte länge efter det att Marok utsetts till Nattgardets preceptor förrän Ariandra, storfurst Thamas gemål, började svassa kring honom. Innan han träffade Ariandra så verkade Marok vara totalt ointresserad av kvinnofolk men på något mystiskt vis lyckades storfurstinnan där ingen annan kvinna tidigare lyckats och vann Maroks hjärta och därmed obrottsliga lojalitet.

Den totalt känslohämmade Marok Svärdshand, som med sina bara händer tagit livet av hundratals bönande och bedjande människor är nu för första gången i sitt liv rädd. Han är medveten om att Ariandra knappast är mänsklig men vet inte vad hon är för odjur, och han vet också att hon har förvridit hjärnan på storfurst Thamas så pass att han lyder hennes minsta vink. Marok vet inte alls hur han skall kunna besegra Ariandra utan försöker än så länge hålla skenet uppe av att han fortfarande lyder hennes minsta vink. Om Ariandra själv är medveten om Maroks misstankar vet ingen utom möjligen henne själv, men hon har åtminstone än så länge inte tagit några åtgärder för att likvidera Marok.

Privat så tycker Marok mycket om djur, speciellt katter. I sin villa i centrala Targus har han inte mindre än nio stycken katter som han skämmer bort med grädde och mjuka kuddar. Bland de andra medlemmarna i Nattgardet cirkulerade det för en tid sedan livliga rykten om varför mäster Marok föredrog katters sällskap framför fruntimmers, men efter ett omfattande detektivarbete så kunde Marok personligen se till att källan till ryktena uppsprättades från skrevet till halsen och blev lämnad att levande ätas upp av råttorna i Targus fängelsehålor.
Sedan dess så sprider ingen nattgardist rykten bakom ryggen på Marok Svärdshand, och alla verkar vara överens om att hans förhållande till katter är fullt friskt. Ingen gillar ju råttor...

Miklos den Trogne, Stormästare av den Svarta Solens Brödraskap
Miklos började sin bana som prästson i Helm och skolades tidigt att gå i sin faders fotspår. Han sändes till kloster vid elva års ålder, lärde sig läsa och skriva väl makalöst snabbt och redan i 20-årsåldern så anförtroddes han bibliotekarieposten efter att den tidigare bibliotekarien ramlat i en brant stentrappa och slagit ihjäl sig. Ingen fick någonsin reda på att broder bibliotekarie blivit nerknuffad av just Miklos som åtrådde just hans post…
Som bibliotekarie hade Miklos tillgång till alla gamla luntor och böcker i klosterbiblioteket, inklusive många förbjudna verk. Det var genom dessa skrifter, aldrig menade att läsas av människor, som han kom i kontakt med det ockulta och kunde genom att läsa mellan raderna lära sig ”sanningen” om peripetierna och om att världen som han kände den snart skulle gå under.

Miklos var 28 år gammal då han satte eld på klosterbiblioteket och rymde därifrån – han kunde inte bara sitta instängd och vänta på världens undergång. Många bröder gick under i flammorna och man antog att även broder Miklos hade lämnat jordelivet.
Han hamnade efter ett kringflackande liv med pilgrim som täckmantel i Targus där han av en slump bevittnade en av Brödraskapets riter i en gammal krypta där Miklos tillfälligt hittat tak över huvudet. När han upptäcktes av ordensbröderna tänkte de först döda honom, men efter att ha övertalat dem att han var en medkämpe i striden mot mörkret så togs han istället under deras vingar. Ett par mycket gamla och värdefulla luntor som Miklos ”räddat” ur klosterbranden och det faktum att han uppenbarligen var intelligent och redan insatt i hemligheten om peripetierna gjorde att han blev accepterad i orden och genomgick invigningsriten när han var 30 år gammal.

Han var 39 år gammal då Thamas Vitfjäder satte stopp för inbördeskriget år 2955 och påbörjade sin blodiga bana för att stärka sitt eget grepp om det splittrade landet. Alla ”hemliga sällskap och ordnar” förbjöds och dess medlemmar förföljdes, däribland Brödraskapets stormästare Vikrat den Vise som infångades och steglades, men först efter att genom tortyr ha pekat ut flera inflytelserika medlemmar i orden.
Svarta Solens Brödraskap lämnades således splittrat och oorganiserat. De återstående inom den innersta kretsen, däribland Miklos, flydde till det övergivna dvärgfästet Merdakh-Renk-Ghor som Brödraskapet låtit utforska och delvis restaurera med hjälp av en förslavad vätteklan för 150 år sedan och kunde därifrån försöka blåsa nytt liv i sin stympade orden.
Nu, 12 år senare, så har Brödraskapet återigen slagit rot i Targus och dess medlemsantal växer sakta men säkert. Man har lärt sig den hårda vägen att gå varsamt fram, ty informatörer och agenter finns det gott om i dagens Damarien.

Miklos är idag 51 år gammal och lämnar sällan Merdakh-Renk-Ghor, eller ”Källan” som är kodnamnet på fästningen inom Brödraskapets inre cirkel. Folk som träffat honom säger ofta att han är trevlig och mycket intelligent, men möjligen lite väl hängiven i kampen mot mörkret. Denna hängivenhet kombinerat med hans förkärlek att agera snabbt utan att tänka på konsekvenserna har gjort att ganska många inom Brödraskapet motarbetar Miklos i det tysta då hans metoder kan dra åt sig oönskad uppmärksamhet i dessa svåra tider.
Miklos är beredd att ta till alla – alla – medel för att förhindra mörkret eller åtminstone skjuta upp det och han kan således vara förvånansvärt hänsynslös. Han vet att mörkret är nära och vill därför agera så snabbt som möjligt innan det är försent och hela världen går förlorad. Ändamålet helgar alltid medlen i denna episka kamp och Miklos känner ingen som helst ånger för alla de människor han har tagit livet av under sin levnad – de var alla nödvändiga offer i den större kampen mot mörkret, resonerar han.
Trots sin ålder är Miklos i god vigör bortsett från lite begynnande fetma och kommer såvida inget oförutsett händer (vilket det dock ofta gör i Mundana…) att leva i minst två decennier till. Han är ingen magiker men är mycket intresserad av alkemi och har börjat lära sig grunderna i denna konst.

Rent utseendemässigt är Miklos drygt 175 cm lång och har på senare dagar lagt på sig några extra kilon på grund av allt för mycket stillasittande vilket kombinerat med att han föredrar att klä sig i säckiga kåpor ger honom ett rätt plufsigt och småtjockt utseende. Han har förlorat allt sitt hår på hjässan vilket blottar en hel del födelsemärken och leverfläckar, men längst med sidorna och på bakhuvudet har Miklos kvar en gråvit hårkrans vilken han vårdar ömt. Ögonbrynen är buskiga och utåtvända vilket ger honom en något oförtjänad vänlig och ärlig uppsyn. Ögonen är grönblå och synen är nedsatt på grund av åldern, vilket gör att Miklos måste bära läsglas för att kunna läsa och urskilja detaljer på nära håll.

Koshei Benbrytaren, skuggfurst av Mirron
På de många tavernorna i staden Mirrons hamnkvarter kan man inte undgå att höra det viskas om ”dvärgen”, stadens oinskränkte kriminelle ledare eller ”skuggfurst” som många lite poetiskt titulerar honom. Nästan alla i Mirron säger sig känna någon som känner någon som känner någon som har sett ”dvärgen” på riktigt och de flesta av dessa rövarhistorier pekar ut honom som något alltigenom omänskligt, ofta en vampyr, varulv eller demon i människohamn. Andra avfärdar ”dvärgen” som en myt, en saga att skrämma olydiga barn med.

Sanningen är mer jordnära. ”Dvärgen”, eller Koshei Benbrytaren som han kallar sig, föddes för runt 40 år sedan på de stora slätterna långt uppe i norr, bland de nomadiserade raunfolkets stammar. När Koshei ännu var för ung för att kunna försvara sig såg han sina föräldrar mördas av kraggbarbarer som därefter tog honom och hans systrar som trälar. Koshei själv såldes till slavhandlare och hamnade så småningom till Caserion där han kom att tjäna en skrupelfri handelsfurst som torped en längre tid. Rykten säger också att han under denna tid arbetade för den thalaskiska underrättelsetjänsten rakhori, men ingen som mött honom i verkliga livet har någonsin vågat fråga honom om det är sant.

Efter att hans husbonde dött under mystiska omständigheter, antagligen för Kosheis egna händer, så begav sig raunlänningen till Jargien och dess huvudstad Daval där han kom att tjäna enorma pengar på slavhandel, illegala gladiatorkamper och omfattande beskyddarverksamhet. I takt med att hans makt ökade i staden så ökade också antalet fiender mot honom och efter ett flertal förvånansvärt välplanerade razzior utförda av den annars så korrupta stadsvakten så tvingades Koshei fly staden och valde att gå under jorden i den damariska staden Mirron.
På kort tid lyckades Koshei spela ut de styrande kriminella bossarna i staden mot varandra och idag så vågar knappt den riktige fursten av Mirron fatta några beslut som rör staden utan att först rådfråga Koshei i förväg. Han har skaffat sig mäktiga hållhakar på en klar majoritet i stadens råd då många av dem ofta besöker hans bordeller eller är beroende av hans smuggelgods (såsom droger från Mûhad, kläder från Consaber och kaffe från Stora Arkipelagen).

Kosheis totala dominans av stadens undre värld har dock gjort att staden är förhållandevis lugn jämfört med många andra städer på Asharina, såsom Jarla i Asharien som kontrolleras av flera olika gäng vilka regelbundet strider mot varandra. Hans inflytande över stadsrådet gör att han kan kommendera ut stadsvakten att krossa potentiella rivaler tidigt och Koshei är känd för att aldrig ta några risker och slå till hårt mot uppstickare som inte betalar sin tribut till honom själv.

Rent utseendemässigt så förstår man lätt varför han har kommit att kallas ”dvärgen”: Koshei är knappt 160 cm lång men är mycket kompakt och kraftigt byggd. Han har mindervärdeskomplex för sin kroppslängd och den senaste människan som var dum nog att kommentera hans småväxthet återfanns långt senare grundligt styckad och med tecken på långvarig tortyr på de kroppsdelar som inte var alltför förruttnade.
Kosheis raunländska drag är påtagliga, hans hy har en något mörk nyans och ögonen har de för raunerna karakteristiska hudvecken. Hans huvud är rakat för att hans hår inte skall vara i vägen när han slåss, och slåss får han göra ofta för att inte förlora den respekt han har hos sina underlydande småskurkar. Epitetet ”Benbrytaren” kommer sig av att Koshei personligen sägs ha fällt en väldig trukh med ett enda slag, ett slag med sådan kraft att det sägs ha fullkomligt pulvriserad nämnde trukhs skalle. Andra rykten säger att kraften i hans nävar är en gåva från demoner som han gett sig i lag med i utbyte mot sin odödliga själ, eller att han lärt sig hemliga stridstekniker när han tjänade som agent åt rakhori.

Damariska ordstäv
För att överhuvudtaget kunna överleva i det hårda och oförlåtande samhällsklimatet så har damarerna utvecklat en sällan skådad självdistans och en mycket svart humor. En del av detta går att beskåda i de damariska ordstäven, som ofta med en ironisk klang behandlar förtrycket i samhället men samtidigt är tänkta att vara uppfostrande.

”När vargen blottar sina tänder innebär det inte att den ler.”

”En hustru som är god, arbetsam och tystlåten är en pärla för sin make.”

”Älska din nästa, men sätt upp ett staket.”

”I din nästas hustru lämnar Den Onde en sked honung.”

”Det är bättre att se än att veta.”

”Den som alltid går med näsan i vädret ser aldrig rävsaxen rakt under sina fötter.”

”Sörj inte när du läxar upp en yngling – slår du honom med ett spö så dör han inte, utan blir friskare.”

”En bonde med förnuft är lika trovärdigt som en cirefalier med givmildhet.”

”Finnes där en människa, finnes ett problem. Finnes där ingen människa, finnes där inget problem.” (attribuerat storfurst Cemorg Pålspetsaren.)

Sådärja. Jag har inte kollat igenom hela texten efter stavfel etc., och så uppskattar jag som sagt all kritik. :gremwink:

EDIT: rättade lite stavfel.

k7e9

Hero
Re: Mitt Damarien II (spoilers)

Mycket mycket bra... Jag hade inte haft något emot att spela i det där damarien... :gremwink:

Högsta betyg på ditt arbete!

Regmolar

Swashbuckler

Du funderar inte på att erbjuda dig att skriva Damarien-modulen? :gremwink:

Måste genast komma på något sätt att väva in det här någonstans...

Marukusu

Hero

"Du funderar inte på att erbjuda dig att skriva Damarien-modulen?"

Det vore ju otroligt jävligt nice...
Nu vet jag dock inte hur högt prioriterat en Damarien-modul är i Neogames ögon och en hel del av det jag hittat på kommer säkert att motsägas av nästa äventyr i Sylfens Vrede-sviten som det kraftigt hintas om att utspela sig i just Damarien.

Men visst... någon från Neogames som kan svara på om ni vill ha en extra skribent? :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler

Äh, det är ju bara att läsa igenom den och se till att det inte blir fel!

Citerar från Neogames hemsida

"Frilansförfattare. Vi är intresserade av författare som skriver material till alla våra rollspel. Om du är intresserad kan du läsa vidare i vår handbok för frilansaren. Vi betalar ersättning för allt material som publiceras. Observera att du måste vara väl insatt i det rollspel som du vill skriva till. Dessutom måste du själv ha en klar bild av vad du vill skriva."

Så det är ju bara att skicka in och hoppas att det inte är något problem med saken :gremwink:

ermine

Warrior
Damarienmodulen

Du funderar inte på att erbjuda dig att skriva Damarien-modulen?

Det jobbet är tyvärr redan taget :gremwink: . Men jag kan, utan att avslöja för mycket, säga att Marukusus version är riktigt imponerande och att vi verkar ha ungefär samma syn på hur saker och ting fungerar i Damarien.

/E

Marukusu

Hero
Re: Damarienmodulen

"Det jobbet är tyvärr redan taget . Men jag kan, utan att avslöja för mycket, säga att Marukusus version är riktigt imponerande och att vi verkar ha ungefär samma syn på hur saker och ting fungerar i Damarien."

Ah, crap. Nåja, rippa gärna så mycket du vill. Helst allt så jag slipper modda när modulen väl kommer ut. :gremgrin: