Nekromanti High powered Svavelvinter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Så jag älskar Svavelvinter rollspelet. Jag spelade i en av de bästa kampanjerna jag varit med i med Svavelvinter som regelsystem och jag gillar hur snabbt men ändå fullt med stämning det är. Och hur jävla crazy man kan gå i det. För reglerna låter dig gå fucking bananas och de låter dig göra det direkt. En av arketyperna i boken är en kille i speedos som kan Falcon puncha ut drakar. För att inte tala om magi, fuck me jag har aldrig sett så här mäktiga magiker som startkaraktärer. Du kan bygga en dimensions resande Pokemon tränare av demoner som låter Griznak, gluffsaren av själar, äta alla dina fiender, en eldmagiker som kan antända ett område ett mil i diameter eller en necromancer som återupplivar alla döda kroppar på en kontinent som intelligenta odöda. Och sedan kan man åka på dimensionresande äventyr till Slemträsk dimensionen (som nämns i boken) på uppdrag av gudarna som man också spelar som skuggmakter.

Med tanke på att man kan bygga startkaraktärer som kan göra alla de här sakerna är jag förvånad över att allt jag läser om Svavelvinter verkar vara low powered kampanjer där man snubblar omkring som om man inte kunde skriva om verkligheten så att ens fiender aldrig blev födda och deras familjer inte ens kommer sakna dem förutom den gnagande känslan att något gått fruktansvärt fel.

Så, var är high powered kampanjerna? De beskriver ju till och med slåss mot gudarna som om man vore Kratos från God of War kampanjen i boken. Har någon här spelet något high powered med systemet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Zoth-Ya;n160681 said:
Oj, man kanske måste kolla in det där spelet ändå.
Settingen är bitvis typiskt svensk nedtonad fantasy men det är bara de tråkiga delarna. Allt annat är amazeballs och fucking crazy, Det finns ett lönmördarkloster till den onda paddguden som tränar onda ninjas. En av exempelkaraktärerna de rekomenderar till nybörjare är en av dessa onda paddninjor som dödar folk for the love of murder and violence. Oh, och paddninjornas signaturvapen? Strids lie!

Öppningen på magikapitlet handlar om en necromancer som slåss mot en demon genom att kasta zombies på den tills det finns nog med magi tillgängligt för att explodera den i en gore fontän!

Illusionister i den här världen är superonda svurna fiender till gudarna eftersom verkligheten är en lögn gudarna berättar för oss pch Illusioniterna är wanna be demiurges som vill skriva om verkligheten.

Och, och de mesigaste och snällaste bland magikerna som inte är rena helare är djurmagikerna. Som kan förvandla sig till hälften man, hälften björn, häften lejon dödsmaskiner och mörda folk med tvåhandsvapen,
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Det här låter faktiskt hur jävla coolt som helst, med stor chans för att bli helt obalanserat kaos och jävelskap, där spelarna skriver om världen totalt. Det här måste kollas in..
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
zonk;n160690 said:
Det här låter faktiskt hur jävla coolt som helst, med stor chans för att bli helt obalanserat kaos och jävelskap, där spelarna skriver om världen totalt. Det här måste kollas in..
Det är ändå ganska balanserat eftersom vad du behöver för att göra Badass stuff är Ödes tärningar och de får du genom bra rollspelande. Sättet man går runt och sätter scener leder också till awsome kampanjstrukturering som inte känns konstlad.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
God45, du är väl medveten om att när Erik Granström spelade Svavelvinter/O4Ö så använde han AD&D 1st ed? Förklarar tex existensen av lönnmördare i världen... :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Basenanji;n160715 said:
God45, du är väl medveten om att när Erik Granström spelade Svavelvinter/O4Ö så använde han AD&D 1st ed? Förklarar tex existensen av lönnmördare i världen... :)
Nice :D Visste inte det. Men det förklarar varför jag tycker bättre om Svavelvinter än andra DoD stuff.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag fick aldrig känslan en enda gång att Svavelvinter var nedtonad fantasy. Förbannade öar som man inte kan segla från, illusionsstäder vars gator och gränder ändrar sig varje gång man besöker det etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Mundo;n160724 said:
Jag fick aldrig känslan en enda gång att Svavelvinter var nedtonad fantasy. Förbannade öar som man inte kan segla från, illusionsstäder vars gator och gränder ändrar sig varje gång man besöker det etc.
Bra för det är inte nedtonad fantasy! :D
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
God45;n160672 said:
Så jag älskar Svavelvinter rollspelet. Jag spelade i en av de bästa kampanjerna jag varit med i med Svavelvinter som regelsystem och jag gillar hur snabbt men ändå fullt med stämning det är. Och hur jävla crazy man kan gå i det. För reglerna låter dig gå fucking bananas och de låter dig göra det direkt. En av arketyperna i boken är en kille i speedos som kan Falcon puncha ut drakar. För att inte tala om magi, fuck me jag har aldrig sett så här mäktiga magiker som startkaraktärer. Du kan bygga en dimensions resande Pokemon tränare av demoner som låter Griznak, gluffsaren av själar, äta alla dina fiender, en eldmagiker som kan antända ett område ett mil i diameter eller en necromancer som återupplivar alla döda kroppar på en kontinent som intelligenta odöda. Och sedan kan man åka på dimensionresande äventyr till Slemträsk dimensionen (som nämns i boken) på uppdrag av gudarna som man också spelar som skuggmakter.

Med tanke på att man kan bygga startkaraktärer som kan göra alla de här sakerna är jag förvånad över att allt jag läser om Svavelvinter verkar vara low powered kampanjer där man snubblar omkring som om man inte kunde skriva om verkligheten så att ens fiender aldrig blev födda och deras familjer inte ens kommer sakna dem förutom den gnagande känslan att något gått fruktansvärt fel.

Så, var är high powered kampanjerna? De beskriver ju till och med slåss mot gudarna som om man vore Kratos från God of War kampanjen i boken. Har någon här spelet något high powered med systemet.
Nu var det iofs längesen jag läste Svavelvinter men stämmer det verkligen att man kan skapa så mäktiga rp från start?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag har inte läst Svavelvinter med de ögonen, men troligtvis beror det väl lite på hur man väljer att tolka reglerna. Det skulle väl vara magiker som kan sånt och från start borde man max kunna få ihop 6-7 tärningar till ett slag. Svårighetsgraden för riktigt high power skulle nig göra det svårt att lyckas?
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag kan säga att vi har börjat lira Svavelvinter nu och mina erfarenheter är följande:

Man kan göra lite vadsomhelst, men settingen uppmuntrar till att ta ut svängarna.
ALLT mäktigt, speciellt magi kräver att du har rollspelat tidigare under mötet eller tidigare möten för att tjäna in ödestärningar (att ha ödet på din sida). Det gör att folk köttar på med gott rollspelande.

En av mina mäktigaste spelares rollperson blev retoriskt nedgjord av en värdshusvärd förra spelmötet och spenderade resten av dagen med att supa bort förnedringen. Man kan alltså spela både högt, och lågt!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Hört mycket gott om svavelvinter, är det officiellt "nedlagt"? Verkar ju inte komma något mer material till spelet, eller har jag fått det om bakfoten?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Platon;n205683 said:
Hört mycket gott om svavelvinter, är det officiellt "nedlagt"? Verkar ju inte komma något mer material till spelet, eller har jag fått det om bakfoten?
Spelet är inte nerlagt, men vi har drabbats av några bakslag i försöken att färdigställa den planerade stora kampanjmodulen Femte konfluxen. Men hoppet lever! Och i väntan på det går det att spela länge och väl med det material som redan finns ute. :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Tack för svar, sugen på att utveckla lite mer vad för sorts bakslag?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Platon;n205726 said:
Tack för svar, sugen på att utveckla lite mer vad för sorts bakslag?
Well, vår huvudskribent för projektet var tvungen att hoppa av. Så nu söker vi nya lösningar. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Fan nu gjorde du mig ledsen Tomas.

Jag såg en tråd skapad av God45 med en post i, och nu trodde jag han var tillbaka.

:(
 
Top