Nekromanti Hexikon

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Satt och bläddrade lite i uppslagsverket Hexikon och ser plötsligt... Nånting. På C, så får jag plötsligt syn på ett välbekant namn.

från Hexikon sid. 84 said:
Cailleach na Leath-Shúile,
en enögd trollkäring, fiende till den irländske hjälten Cuchullin. Han besegrade henne en gång men skonade hennes liv. Senare råkade han promenera på en smal stig utmed ett klippstup. En enögd gumma kom gående och bad honom lämna plats. Chevareleskt gled Cuchullin ner utmed klippan och höll sig fast bara med fingertopparna. Käringen till att slå på dem med sin stav. Då förstod Cuchullin vem hon var, tog laxspråget upp och tog den här gången livet av henne.
Där ser man vem Tokons överkung egentligen är... :gremwink:

Dessutom hittar man på uppslagsordet Arthur i samma bok en bild som man tycker man känner igen... Och där ser man - magikern i Mystik & Magi på sidan 72 är alltså Merlin, vid Merlins skägg!

Hm, nu blev det inte så mycket diskussionsämne av det här... Men, vi kan säga såhär - har ni upptäckt något liknande? Vapenmästaren vet jag är full av bilder det går att härleda till, men något man inte tänker på i första hand? Några finurliga små ripp-offs (jag tycker att de äger, oftast) från Neogames sida som ännu inte uppdagats?

-Hjalle, lajvstressad.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag har en bok med blilder som, ska illustrera medeltiden, däri finns
det en bild på en karneval som är misstänkt lik en bild i Asharien och Soldarn, har tyvärr ingen scanner men jag kanske kan låna nån kompis.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
har ni upptäckt något liknande?

[/ QUOTE ]
Inget Eon-relaterat men delar av en illustration i Den svarta madonnan till KULT är en ren kopia av en ruta ur den italienska SF-serien "Druuna".

/Anders
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Jodå. En av de helkassa illustrationerna av John Hellervik (eventuellt Kasper Knapton) är en dålig avritning av en bild från serien Camelot 3000. (Bilden visar en jättespindel med kvinnoöverkropp, som egentligen är Morgan LeFey. S 39 i Religioner - Gudarnas kamp, Arachnakulten.)

Mvh / Phelan
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Många av omslagsbilderna är direkt tagna från omslagsbilderna till fantasy-böcker. Just nu kan jag inte komma på en enda omslagsbild som jag inte har sett tidigare på en fantasybok (vapenmästaren samt moduler som inte ännu har släppts är undantag)

/Det var min polare som skrev inlägget (Clawhawk). Han glömmde logga ut :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nå, Monster i Mundana kan jag komma på. Tyvärr kan Kim Vässmar mycket bättre än så, och det är en av de minst inspirerande bilder han gjort.

-Hjalle, på rak arm.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Legender och Hemligheter (NT)

Eh... Ja? Den är en av de omslag jag faktiskt sett på fantasyböcker (de andra vet jag bara att de finns, jag har inte sett dem), men det kanske var det du menade. Det framgick iallafall inte.

-Hjalle, tycker den är ful.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Legender och Hemligheter

Chakka Khan skrev "Många av omslagsbilderna är direkt tagna från omslagsbilderna till fantasy-böcker. Just nu kan jag inte komma på en enda omslagsbild som jag inte har sett tidigare på en fantasybok"
Så jag antog att jag inte behövde specifiera vad jag menade, men du förstod. Fine. :gremlaugh:

/Mori - Tycker att den är otroligt ful.

Förresten så är har gamla modulen "Mundana" ett omslag taget från David Eddings. (Om jag inte minns fel, förstås.)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Legender och Hemligheter

Du är komplett obegriplig, och jag förstod inte vad du menade. Men men. :gremsmirk:

-Hjalle, för trött för sitt eget bästa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vermithrax är inte bara en drake i Eon, utan också draken i filmen Dragonslayer.. Tänka sig, vilken slump :gremsmirk:

Gordrion bär märkliga likheter med Gordion, landet där Alexander den Store högg sönder den gordiska knuten.

Arlon är inte bara en stad i Drunok, utan i Belgien också.

Mûhad låter misstänkt likt ' Almohad', och Quaran låter misstänkt likt 'Qur'an' (Koranen).

Lopnor är en gammal transkribering av Lop-Nur, en stor men uttorkad sjö i nordvästra Kina.

Och det där är ändå bara axplock, det finns massor av fler Mundananamn som är rippade från olika håll - Katharsis, Uisge beatha, Hanuman, Ahriman och Melûcka, tex. Alarinn-Tokon i största allmänhet är hårt rippat från keltisk/skotsk//goidelisk/whatever-historia - ard righ var en härskartitel också IRL; tex. Vi författare tenderar att låna saker från verkligheten rätt ofta, också vad gäller namn och begrepp - ibland för att inspirationen tryter, ibland för att vi vill göra ett homagé till något, eller för att vi vill klämma in något vi själva tycker är hysteriskt roligt och underfundigt. (Det är det oftast inte). Att kamorferna uppenbarligen talar ett indoeuropeiskt språk är jag säkert den ende eonspelaren i världen som är tillräckligt nördig för att ha roligt åt. (Ingen annan kommer ens förstå vad jag menar).

När jag själv skriver är det mestadels så att jag har dålig namnfantasi, och därför rippar obskyra historiska namn stup i kvarten. 'Västlanden', Kamorfartikeln i nästa Fenix och min rauntext i B&M är fulla av sådana, men jag är förmodligen ett tillräckligt stort historiefikon för att nästan ingen någonsin ska kunna upptäcka dem.

Några kan jag avslöja:

Uriangkathai bär märkliga likheter med Uriangkhai, det altaiska namnet på Tannu-Tuva. Vita horden var i verkligheten ett mongoliskt välde i Centralasien. Kyzul, i raunkapitlet en sjö, betyder 'röd' på turkiska, och är huvudstaden i ovan nämnda Tannu-Tuva. Orkhon är namnet både på Den eviga vindens föregångare och på en flod i Mongoliet. En ruinstad långt uppe i bergen i Västlanden heter 'Tengri', vilket betyder 'Himmel' på turkiska språk, och också är namnet på skyarnas gud i mongolisk mytologi. Och nästan alla gudanamn i fornzhanisk mytologi har jag lånat från verkligheten.

- Ymir, med dålig namnfantasi :gremfrown:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Legender och Hemligheter

Båda bilderna (L&H, Mudana) är bilder på Spjuthök i olika situationer.
Fast det var förlänge sedam jag läste Eddings för att komma ihåg exakt vilka.

/Hartland - kan tycka att det är kul med barn och troll -gudar i lagomstora mått
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Om jag inte minns helt fel finns det en plats i Jargien som heter Erat För er okunniga är Polgara besvärjerskan, hertiginna där i David Edding Belgarion serie, och dessutom namnet på en av mina första katter :gremtongue:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Omslagsbilder och publikationsrätt

Att bilder har förekommit på romanomslag är inget konstigt då konstnären säljer publikationsrätt på omslagen. Det betyder att konstnären äger bilden men "hyr ut" den till de som vill använda den. Oftast är arvodet för en sådan "hyrd" bild mellan 5000 - 10.000 kr.

Alternativet är att låta en konstnär göra en unik bild just för en, som man själv då äger och kan göra vad man vill med. Men då ligger kostnaden på mellan 25.000 - 100.000 kr ungefär.

Så att säga att bilderna "är tagna" är således fel. De är hyrda. Samma bild kan vara hyrd av flera olika aktörer.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Rollspelstillbehör och skivomslag

[ QUOTE ]
De är hyrda. Samma bild kan vara hyrd av flera olika aktörer.

[/ QUOTE ]
Det stämmer. Jag vill minnas en ett par år gammal tråd där samma sak diskuterades och vi kunde konsatera att väldigt många Drakar & Demoner-supplement av någon anledning delade framsida med plattor av ameikanska metal-bandet Cirith Ungol. Exempel finns här, här och här. Lustigare i den vägen är att jag t.om. sett olika skivor som har samma omslag. Exempel finns här och här. Tänk er reaktionen om nästa Drakar & Demoner-tillbehör skulle ha samma framsida som Eons regelbok. :gremgrin:

/Anders
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Vat inte om den redan är skriven...men.

Har tidigare sett på trådar att vissa tyckte att man borde ha det mer klassiska varulvar då man döpt dem efter de klassiak skeäckhistorierna, annat är det med Lamior Lamia (vampyrer)
Där man ändrat dem så att de skulle passa eons regler och också gett dem ett nytt namn så att alla inte skulle föreställa sig de klassiak Hollywood vampyrerna, men Lamia är en grekiska vampyr enligt Hexikon som kanb byta skepnad mellan kattdjur med människohuvud och människa med människo huvud den dricker blod för att hålla sig vid liv.

VH Jens.L "inte för att det är något fel med det"
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
A hex on you!

Jag tror bestämt att en av bilderna i Mystik & Magi föreställer en långhårig filur som tafsar på den Heliga Graal...jag kände nämligen igen den från en urgammal årgång Illustrerad Vetenskap där just den Heliga Graal togs upp. Here we go:






...och så har vi ju denna klassiker, snuskigt kopierad över till Vapenmästarens första sida. Vilken fräckhet! Jag som använt bilden i ett eget arbete om tempelriddarna...

Sen så låter ju en hel del faliska ord bekanta, "Caszino" t.ex. (spelhall) och maträtten pzarmas (eller hur fan det nu ska stavas, det är permesan i vilket fall), för att inte tala om mûhadinernas legendariska "kebap" i Geografica Mundana (För helvete, Ymir! Fräls oss ifrån denna ondo i det nya Mûhad!).

Ah, just det: Priori Cun-Sabréann och De Upplystas Brödraskap, eller vad-fan-de-nu-heter, har en del likheter med Prieure de Sion och Illuminati, don'tcha think?

- Danne, vill spela Eon igen...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: A hex on you!

Personligen är min favorit den fina cirefaliska byn Pommac som ligger mitt på Vambolien. Utan tvekan mest känd för sin goda äppeldryck som lagras i ekfat minst 3 år innan den dricks... Mmmmm
 
Top