Nekromanti Heter din barbar också Nanoc?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag läste härom dagen att Frodo är ett av de vanligare namnen på nyfödda gossebarn i sverige.
Säga vad man vill om nya föräldrar, men fantasi har de ju inte. :gremwink:

Men det här är inte ett forum för nyblivna föräldrar, utan för rollspelare.

Vilka är de vanligaste namnen på rollpersoner?
Hur många har varit med om en barbar som heter Nanoc eller en trollkarl som heter Gandalf? (själv har jag varit med om både och)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaoo..

Försöker göra som så att jag rimmar lite på för & efternamnet t. ex så har jag en dvärt som heter Rorim Rödskägg.
Förösker hålla mig ifrån att plagiera namn från filmer & sådant. Det är ju roligare att hitta på sina egna.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Noa Ibros är det vanligaste namnet på mina egna rollpersoner. Det har burits av två trollkarlar och en krigare som jag har skapat. Sen att jag bara spelat med krigaren har inget med saken att göra.
Annars har min grupp nog klarat sig ganska bra ifrån sådana rippade namn. En Neotech-hitman jag spelade en gång var döpt efter en av skribenterna på Games Workshops White Dwarf tidning.....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Jag läste härom dagen att Frodo är ett av de vanligare namnen på nyfödda gossebarn i sverige.
Klassas inte sådant som barnmisshandel?

Vilka är de vanligaste namnen på rollpersoner?
Det där med namn är skitsvårt. Jag har själv problem med att jag dels ställer ganska höga krav på namnen (de ska passa karaktären och förmedla rätt känsla), dels har fruktansvärt svårt att komma på namn.

Jag brukar därför hänfalla till att rippa namn, fast jag tar normalt sett inte namn som någon känner till och jag brukar för säkerhets skull stuva om dem lite.

Jag känner mig dock fortfarande lite missgynnad för den gången spelledaren ville ha ett namn som var lagom grekisktklingande för att passa den grekiska mytologin. Karaktären var en stor, stark hjälte och jag ville ha ett namn som utstrålade manlighet och virilitet, ett namn som visade att han hade balls. Jag föreslog Testikles (betonat som Perikles), och den elaka spelledaren tyckte det var olämpligt! Jag tycker det var klockrent.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"Hur många har varit med om en barbar som heter Nanoc eller en trollkarl som heter Gandalf?"

Det har jag aldrig vart med om för tidigt då jag började spela betonade spelledaren som jag spelade med då att plagiering av namn resulterade i en ond, bråd och snabb död.. eller svårighetsökning på alla slag.

Så det närmaste plagiat från spel och filmer jag kommit var en rollperson som jag döpte efter en hjälte i Heroes of Might and Magic 2... när jag tänker efter så döpte jag min andra karaktär jag någonsin gjorde efter en karaktär i Killer Instinct (till Super-nintendo).
En karaktär döpte jag olyckligtvis till Nemi (efter det latinska ordet "Nemesis", jag gjorde det lite mer feminint och döpte min rollperson efter det) och då visste jag inte att Lise Myre hade gjort en serie-figur med samma namn.
Men plagiat förekommer i min nuvarande spelgrupp.. exempel: Zedar (Efter Belsedar (minns dock inte hur Eddings stavade det) i Belgarionböckerna), Deiwos (Det var någon gud som hette så i någon bok jag inte minns namnet på, en engelsk bok var det iaf). Mer finns.. men det känns lite irrelevant att rabbla upp.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har faktiskt en rollperson som heter Dorian Hawkmoon, taget från Moorcocks böcker. Men saken är den att det är HAN som snott namnet, och inte JAG. Alltså, det är inte Dorians riktiga namn, utan ett alias han tagit från just Moorcocks böcker. Det är sånt som händer när mina rollpersoner börja leva sina egna liv och glatt struntar i mina invändningar.
 

Duregar

Veteran
Joined
23 Dec 2003
Messages
8
Det beror mest på vilken ras jag är, ifall jag är alv så brukar jag heta något med Gil-galad stilen (taget från Lotr :gremsmile:) medans om jag spelar dvärg så gäller Duregar, Belegar eller något annat. Om jag spelar människa så varierar det, jag tror min senaste rollperson som var människa hette Thovik eller något. Men mina främsta inspirations källor är från lotr böckerna och Michael Moorcocks böcker.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Frodo är väl relativt OK, precis som Bilbo. Men att döpa sin unge till Faramir eller Gandalf? Eller Gimli? Det blir ju bara löjligt, ingen hyllning till böckerna. I och för sig måste väl några idoter våga gå först för att utvecklingen ska gå framåt, men nån måtta får det ju vara.

Vilka är de vanligaste namnen på rollpersoner?

Eh, inte vet jag. Jag har aldrig haft två rollpersoner som hetat samma sak, och ingen av mina spelare har valt några särskilt klyschade namn (förutom en tysk som fick heta Dieter efter en person i våra tyskaböcker, men det gills inte.)

Hur många har varit med om en barbar som heter Nanoc eller en trollkarl som heter Gandalf?

Inte jag, inte ens när jag var liten, barnslig och koboldig... :gremcool:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ett annat "roligt" exempel på plagiat...

"Verkar som din spelgrupp tycker om honom? "

Speciellt en snubbe som rippar 25% av alla hans namn ungefär.. lite drygt då man ska läsa boken och kommer att tänka på hans rollperson hela tiden. Blir ganska besviken på honom då... ett annat "roligt" exempel på plagiat:
En snubbe som är SL lite nu och då... och hans bror heter Erik.. det heter även 60% av alla hans SLP:er också. Det däremot stör man sig ganska mycket på...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Min barbar heter Babar...

"Vilka är de vanligaste namnen på rollpersoner?"

Eftersom jag är så ferruktansvärt bra på att hitta på namn så slipper åtminstone jag spela barbaren Nanoc, trollkarlen Gandalf eller andra liknande vederstyggelser. Det blir många knasiga namn i skiftande kvalitet, men annorlunda är de allt.

"Hur många har varit med om en barbar som heter Nanoc eller en trollkarl som heter Gandalf? (själv har jag varit med om både och)"

Just de exemplen har jag klarat mig utan, men namn tagna från diverse Black Isle eller Blizzard är kusligt vanliga.... Tyvärr...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Ett annat "roligt" exempel på plagiat...

Ah, SLP:er och deras namn. Personligen har jag inga problem att hitta på namn, men däremot att komma ihåg dem.
Ett luxuöst värdshus, nu besökt tre gånger av mina spelare, har haft tre olika värdshusvärdar. Fast nu har jag lärt mig namnet :gremwink:
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
"Vilka är de vanligaste namnen på rollpersoner?"

Rollpersoner, karaktärer, figurer eller kanske rentav gubbar?

"Hur många har varit med om en barbar som heter Nanoc eller en trollkarl som heter Gandalf? (själv har jag varit med om både och)"

Under en tid så var det vanligt att mina spelare snodde namn från fantasy-böcker, vilket de också kom undan med eftersom jag kategoriskt låtit bli att läsa fantasy. Men när detta tjuvtrick uppdagades så resulterade det i ett "förbud" vilket i sin tur föranledde en något barnslig motreaktion, då spelarna började döpa sin rollpersoner till exempelvis Torsten Kotte, Klas Kotlett, Gunde Gran, Petter-Nicklas, Lisa Fisa, etc ...

Men när även spelarna tröttnade på att ha hjältar vid namn Bengt "Demondräparen" Benrangel så enades alla om att det blev roligare att använda mer "seriösa" namn.

Jag antar att det i vårt fall hade att göra med att flertalet av spelarna vid tiden var någonstans i de yngre tonåren ...
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Det värsta jag varit med om var nog när en spelare döpte sin sanaribesvärjare (mycket populär Eon-roll just då btw) till "Legolass". Det var dock lillbrorsan till en av våra "reguljära" spelare, han körde bara ett tag...
En skoj grej med Eon är ju annars det dryga dussin familjemedlemmar, släktingar och kontakter man måste hitta på namn till! Tidigare nämnda spelare döpte två av sina yskon till "deoblo" och... frodo! Hans alvhäst hette "Asterigs" och hans "dvärghund" Obelix...
Jojo, så är det om man är kobold!

Fast spelaren som ville döpa sin Frakk-Trukh till Feloshyadh klår honom nästan.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Vad mina barbarer heter med mera...

Mina spelares rollpersoner och mina SLPer får ytterst sällan namn efter större karraktärer i böcker och filmer däremot är birollsnamn vanliga...

Däremot plagierar vi något annat nämigen världskartan.
Mitt egen namn Ceram står som Céram på kartan. Eontiraken Dudinka. Riddaren Murzug Se(ne)gal. Arkrobaten Olenek. bonden Pevek. Barbaren Khatanga. köpmanen Isfhan. Alla är de plagierade från värdskartan och så även många många fler, speciellt rollpersoners släktingar.

När jag spelleder och en opåtänkt slp kommer fram och kräver ett namn löser jag det på detta sätt. Jag lyfter blicken från spelarna som sitter i min soffa och tittar över dem. Där bakom fins två fyllda bokhyllor. Dessa innehåller en mängd ryggar med författarnamn och titlar. Genom att direkt plagiera eller att kasta om lite bokstäver uppkommer alla namn som behövs. Det är dock problem att komma ihåg dessa snabbt påhittade namn till senare tillfällen.

Rollpersoner med fula elelr olämpliga namn leder till att jag mer eller mindre omedvetet straffar dessa. Barbaren Flin Flini fick utså mycket skit, så även eon-misslan Durhak och albinomagikern Milk den mystiske.

/Tobbe, gillar namn men det gör inte mina spelare...
 

Hoel

Veteran
Joined
28 Nov 2003
Messages
67
Location
Skövde, Skaraborg, Sverige
Bill och Bob

Har du testat standardiserade namn
när det handlar om rätt generella ställen eller karaktärer som t ex rymdbar/taverna nummer 249 i ordningen så heter alla Bill om dom är helt obetydliga och Bob om dom ska dö
Spelarna brukar tycka det är rätt kul och det underlättar för mig som SL
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Wille Garvin (forumsmedlemmen) har spelat en krigare som hette Conan och en alvtrollkarl som hette Gandalf. I samma grupp spelade Dandelion en dvärg som hette Gollum. Dandelion har också spelat en viking som hette Hulk Hogan, en bedragare vid namn Garmish Partenkirchen och en lärd man vid namn Loke den Kloke.

När ett helt annat gäng nostalgikörde Spindekonungens pyramid var de en barbar som hette Knot Snorrlason och en alvmagiker som hette Mehmet och var, typ, arab-alv. Barbaren döpte om honom till Mammut, efter boskapen därhemma. Stackars jäkel...

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bill och Bob

så heter alla Bill om dom är helt obetydliga och Bob om dom ska dö
För alla som skrattar åt stackars Hoel, be om ursäkt!

När jag var ung spelade vi Star Wars och alla egennamn som SL inte bestämt, dvs, alla, ersattes med 'Gurkmajonäs'.

-Ert uppdrag blir att åka till planeten Gurkmajonäs och rädda prinsessan Gurkmajonäs ur klorna på general Gurk Majonäs...

Erik
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Bill och Bob

När jag var ung spelade vi Star Wars och alla egennamn som SL inte bestämt, dvs, alla, ersattes med 'Gurkmajonäs'.
Låter som en variant på smurfarna.
Alla smurfar smurfar hallonsaft.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag känner en kille som envisas med att döpa sina rollpersoner till Janos, och två personer jag då och då lajvat med har ständigt samma namn. Dock är deta mer av personliga preferenser än plagiat från populärkultur.
 
Top