Nekromanti Herr Ivian, Zorianordens främste en Oäkting?

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Det har kommit till min kännedom att Herr Ivian, denne dygdens och ridderlighetens obestridde mästare kan vara en simpel Bastard!

Bevis Nummer 1: A&S s.35. "Herr Ivians personliga sköld..." innehåller en silversträng (egentligen en ginsträng) från övre vänstra hörnet ner till nedre högra hörnet (med heraldiska termer, vilket betyder från betraktarens synvinkel från övre högra till nedre vänstra).

Bevis Nummer 2: 'Riddaren', s.73. "Strängen löper från vapensköldens övre vänstra till nedre högra hörn och utmärker ofta oäkta börd."

Skandal! Tappra Herr Ivian en Bastard! :gremgrin:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag gillar niddiktningen på sidan 14... men i övrigt så tycker jag att Ivian har utfört alldeles för många dåd samt fått sig för mycket rykte för att vara en oäkting.

" '...oäkta börd.' "

Oäkta börd, ja kanske det. Men han kan ändå vara samma person och har utfört samma dåd för det. Man behöver inte vara Baron för att kapa någon-/någots huvud och komma undan med det.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Det står av intresse på sid 95 i riddaren:

Fru Katla av Stenen:

".... Fru Katla kan tillexempel ta åt sig äran för att ha fostrat unge herr Ivian...."

Nu får Neogames avslöja.... Vem F** skulle frivillgt ha sex med fru Katla av Stenen?? Det skulle inte jag ha

Jag misstänker Hertig Yssec. Nu kommer Funkus bli ledsen. :gremgrin: :gremwink:

Midar är undrande.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Asså det blir bara värre och värre.... Han skulle kunna var en simpel ofrälse eller värre en oönskad son född av en prostituerad lämmnad att dö....

Midar vill veta vem Ivians föräldrar är
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Det skulle nog varit ett äventyr för Ivians pappa om det vore så, men eftersom Ivian tydligen är en del av ätten Leijon och 'av Stenen' tydligen inte är det så...

Men hon har stil. Lite brutal kanske, men garanterat mycket av den. :gremgrin:
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Herr Ivian, Zorianordens främste en [spolier]?

Han är väl säkert nåt gudabarn som sänts till mundana för att.. :gremconfused:.. ehh ja. Poängen är iaf att han säkert inte har några föräldrar.. :gremsmirk:
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Herr Ivian, Zorianordens främste en [spolier]?

Tja, men han skulle också KUNNA vara Rikskonung Sachsar Leijon den vidsyntes halvbror... *ser konspiratorisk ut*
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Herr Ivian, Zorianordens främste en [spolier]?

Han skulle KUNNA var norsk....öhh opps fel :gremblush:

Han kanske är en oäkting av hög börd.... hans riktiga föräldrar var väldigt unga (typ 16-17 år) när dom fick honom så får att rädda familjehederna lät dom honom fostras av Katla av Stenen.....

Midar *ser elak ut*

Ps. Någon (dvs vem som helst bara inte Midar) får höra av sig till neogames och fråga. Ds.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Ivians föräldrar kan ju ha dött i krig när han var i ung ålder??
Låt oss säga att hans fader var, en krigare... Hade mäktiga fiender som döda hans fader, skändade och brännde hans mor :gremtongue:

Så då fick familjens nära vän Katla uppfostra den lilla Ivian..

Och som sagt, den där strängen stod 'oftast' för att man inte var börd, men "oftast är inte alltid"
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Håller inte.

Men om då hans föräldar redan var adel och gifta skulle han ha fått behålla familjens vapensköld och alltså inte få en med "oäkthetsstämpel" på... Nä, jag tror hans far hade en frilla. :gremwink:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Håller inte alls

Precis som Åke Wombat redan nämt, det håller inte. Men vem är då hans mor ?? Det borde vara känt, antagligen någon av ätten Leijon.... om fader inte är känd så skulle väll han minst 100 pappor.... Vem skulle inte vilja vara pappa till Ivian (i soldarn då)?? Tänk er en fattig bondlurk skulle "vara" pappa till Ivian....

Jag tror också att Ivians pappa hade (minst) en älskarinna.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Fina tjejnamn OT

Jag tycker de är ganska fina..eller snarare vackra.

Jaja, jag kanske har udda böjelser :gremsmile:
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Håller inte.

En personlig vapensköld talar om för de heraldiskt medvetna exakt vem som bär skölden. Exempelvis så finns det många personer som tillhör släkten Leijon men alla dessa personer kan inte springa omkring med identiska vapensköldar. Då kan en härold inte se exakt vem det är som närmar sig eller ställer upp i torneringen. Han kan bara säga att
-Se här kommer en av släkten Leijon.

Eftersom nu alla av släkten Leijon har PERSONLIGA, dvs unika för en person, så kan härolden istället utläsa och säga att:
-Se och skåda här kommer den mäktige och namnkunnige Herr Iivian Leijon av Zorianorden!

Alla familjer inom ätten Leijon har förmodligen egna vapensköldar med det liggande lejonet som gemensamt tema för att visa ättetillhörigheten men också något eget för att visa familje och/eller personnamn.
 
Top