Nekromanti [HeroQuest:Exalted] Ansikte mot Ansikte

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
602
Jag leder för tillfället en HeroQuest:Exalted-kampanj i min grupp. Vi står inför vad vi tänkt oss ska bli det avslutande spelmötet och jag ska försöka mig på att sammanfatta de fem hittills spelade och mina intryck och erfarenheter.

Vi är tre i spelgruppen och det var första gången vi testade HeroQuest i spel. Jag har velat göra något med reglerna i över ett år och HQ:Exalted var något alla tände på när jag lade fram förslaget. Vi utbytte idéer via e-mail och fastslog ett löst upplägg. Vi hade ett möte där vi gjorde karaktärer och finslipade de tidigare tankarna. Vi snackade löst om lojalitet och offer som teman.

Storyn utspelar sig i Gem, en stad byggd i sidan av en vulkan, i södra Creation. Den tog sin början där och den kommer att avslutas där i nästa spelmöte.

Karaktärerna som historien kretsar kring är två Dragon-Blooded. Den ene, Ledaal Sora, är en före detta medlem i the Wyld Hunt som vanärats sedan han misslyckats med att fullfölja ett uppdrag. Han har sökt sig till Gem för att återställa sin heder genom att göra vad han tidigare inte kunde; döda sin forne lärare, den nyligen Upphöjde svärdsmästaren Sakura.

Med sig på resan har han Iselsi Ichii. En munk från The Immaculate Order som är utsänd för att ge andligt stöd åt Sora, men också se till att denne inte vacklar en andra gång, eller om så är fallet, göra slut på solaren Sakura i Soras ställe, och om nödvändigt även denne.

Det finns några viktiga SLP också:

Cathak Pranos: Överkucku i IO-templet i Gem. Som Ichii kommer att upptäcka har han nåt fuffens ihop med några solarer.

Cathak Gelida: Pranos brorsdotter och ledare för en kraftigt decimerad Wyld Hunt som jagar solaren Svärdlöse Lin. Hetlevrad och fåordig.

Ragara Nyra: Flyktigt drakblod som vänt sin familj ryggen och nu opererar i Gem efter egen agenda. Ichii och Sora har två gånger räddat hennes liv.

Svärdlöse Lin: Zenith-solar som stod högt i kurs hos de fattiga runtom i The Treshold tills Sora stack ner honom framför ögonen på hans skyddsling och följeslagare Svalan; en flicka som Lin räddat från att offras av några bybor.

Och så förstås Sakura: Dawn som kommit till Gem för att finna sitt gamla högfäste, platsen han regerade från i en annan tid och ett annat liv. Möjligen något megalomanisk.

Ungefär detta har hänt:

Sora har sökt efter spår av Sakura och träffar av en slump (?) på honom när Sora och Gelida förföljer Svärdlöse Lin, som de upptäckt i färd med att uppvigla folket i de fattiga delarna. De samtalar och Sakura försöker förvränga sinnet på Sora. Handfallen och förödmjukad finner han Gelida komma till hans hjälp, men solaren dansar undan Gelidas svärd och försvinner spårlöst.
Vid det här laget har en romantisk spänning uppstått mellan Sora och Gelida som lite tidigare under dagen slagit ner ett upplopp tillsammans. Senare under kvällen kommer Sora att avkräva Gelida ett löfte om att döda honom om han visar sig oförmögen att fälla Sakura igen.
Shakespear-stuff!

Ichii har hamnat i lite bryderier vid templet. En enträgen munk av samma släkt som Ichii hävdar att Pranos är ett Bad Seed. Ichii lyssnar men håller sig avvaktande. Dessutom måste han ju ränna runt med Sora, snäsa av luftandar i Despotens Diamantpalats, rädda utstötta drakblodsdamer, sprida budskapet och gärna hinna meditera lite också.
Så visar det sig sent om sider att munken hade rätt men då är han redan död och Ichii ska göra honom sällskap tycker Pranos och hans styggelser. Det blir showdown på tempelgården och Ichii blir till slut tvungen att ta fram sina Tiger Claws och visa vem som bestämmer.

Så strålar till sist alla trådar samman på tempelgården där alla möts öga mot öga; Ichii, Sakura, Nyra, Sora och Gelida som konfonteras med sin farbrors förräderi.

En massa häftiga grejer och en simple contest med svettiga insatser senare är Sora, Nyra, Ichii och Sakura på väg till den senares Högfäste.

Där är vi nu.

Allt som har hänt in-game har utspelat sig under tre dagar.

Vi har kört med en ganska hård scenindelning vilket har funkat bra och förstärkt känslan av en intensiv händelseutveckling och fokuserat drama.

Mekaniskt har det funkat mycket bra.

Vi har haft några suveräna simple contests och när vi enats om att köra extended contest har det resulterat i riktigt spännande situationer kring spelbordet och häftig utveckling av storyn.

Men det var inte utan att vi behövde jobba med det.

Vår första strid var en simple contest som avslutade första spelmötet. Karaktärerna hade råkat stöta sig med Gillet och en guide som leder dem genom lavatunnlarna visar sig vara en lejd mördare med tre kamrater smygande i skuggorna.
Striden avgörs med tre slag, inte helt enligt regelboken men vi snackade om det helt kort och det kändes rätt då.
Soras spelare råkar ut för flera oavgjorda slag. Jag gjorde en mental anteckning om att uppmuntra till att bumpa med Hero Points.

Det här skulle komma att bli mycket bättre senare i spel när vi blev tydligare med intentioner och vad som står på spel.

Andra spelmötet infriade först inte mina förväntningar från det första. Främst för att jag som SL föll tillbaks på segdragna stämningsbeskrivningar och hade förberett ganska lama bangs.
Men ett initiativ från spelarna resulterade i en cool scen där vi i stort sett skapade en plats tillsammans och, som jag upplever det, en stämning i spelvärlden som var vår egen.

Efter att ha avslutat det spelmötet tidigt och haft en diskussion så blev det mycket bättre.

Detta har överlag varit vad som drivit den här kampanjen: Kommunikation.

Inför spel, under spel och efter spel har vi samtalat och stämt av.

Jag kan inte nog understryka hur viktiga de här diskussionerna har varit för det goda resultat som vi fått kring spelbordet.

Och en sak till: Öppna slag -- goddamn, they rule!
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
En fråga som egentligen inte är direkt relaterad till det du skriver om men jag generellt är nyfiken över när folk spelar HQ.

Hur "betygsatte" du spelarnas motstånd? (Främst då i fråga om SLPer.)
Ad hoc eller i förväg? Bara som ett värde eller i detalj med vad som augmenterat vad osv? Efter "vad är rimligt"-skala eller "vad är dramatiskt riktigt"-skala?

För Exalted-biten—använde du keywords som någon annan kluddat ihop, förberedde det själv eller helt enkelt tog det efter hand som det behövdes? (Sen tycker jag kanske inte att just Exalted är speciellt inspirerande, men det är jag det. :))

Och en sak till: Öppna slag -- goddamn, they rule!
Med ett system där det är lätt att göra framgång och motgång lika intressanta, inte ett val mellan "något händer" och "inget händer"—indeed!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
602
Hej thark,

Hur "betygsatte" du spelarnas motstånd? (Främst då i fråga om SLPer.)
Ad hoc eller i förväg? Bara som ett värde eller i detalj med vad som augmenterat vad osv? Efter "vad är rimligt"-skala eller "vad är dramatiskt riktigt"-skala?
Jag har skrivit narrativ på 50 till 100 ord för alla SLP som nämns i min spelrapport och plockat abilities därifrån.

När jag har använt augment så har det varit utifrån vad som känns dramatiskt riktigt och vad som reflekterar deras drivkrafter.

Där det har behövts improvisera så har jag utgått från HQ-reglerna och dess riktlinjer för default resistance.

Tex mötte Sora vid ett tillfälle en Djala-krigare som fick samma värde som en Dara Happan Foot Soldier.

För Exalted-biten—använde du keywords som någon annan kluddat ihop, förberedde det själv eller helt enkelt tog det efter hand som det behövdes?
Jag har använt Captain Spauldings conversion för Exalted Keywords och Charms-ratings.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Just Exalted är något som jag velat försöka mig på med Heroquests regler men det har aldrig blivit av tyvärr, så det är kul att se att någon gett sig på detta. :gremsmile:


Storuggla, bryter mot trafikreglerna
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Coolt! Om jag själv spelleder Exalted någon gång lär jag vilja byta regelsystem, och då ligger HeroQuest rätt nära till hands. Förutom att jag inte äger spelet då, så det får nog vänta tills Questworlds kommer, åtminstone. Om jag nu orkar köpa det någon gång. :gremsmile:


/Dimfrost
 
Top