Nekromanti Heroes Quest

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Någon som kommer ihåg det gamla brädspelet Heroes Quest? Tyckte att det var väldans kul...

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Jodå.

Men i mitt fall så finns det mest traumatiska minnen från när en av mina kompisra, med åsikten "regler är för dumskallar", var "Den Onde Trollkarlen". Han hävdade att om man hittade föremål i labyrinten var man tvungen att betala för dem när man kom ut! En djup orättvisa när man är 10...
Han hade också skapat en egen karaktär, "Riddaren", som var bäst på allt. Han hade Intelligens 7 och Styrka 10, och fick dessutom tre utrustningskort från början. Men efter att han uppfunnit den var han aldrig "Den Onde Trollkarlen" mer, utan han spelade alltid med sin fina karaktär tills vi förbjöd den.

- Bobby
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Hero Quest

Hero Quest var det la? /images/icons/wink.gif
Visst kommer man ihåg massvis med speltimmar med det spelet. Lite synd att det inte kom nya monster i utbyggnaderna, bara mer av samma sort. Annars jävligt kul, ska nog spela det med polarna någon gång framöver.

Mac - målade alla gubbarna också. Gröna fina orcher...!
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Hero Quest

Ojojoj... det var ett roligt spel det! Har det nog instuvat i en garderob nånstans. Blev lite sugen på att plocka fram det nu.

/Boboliwsy
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
*snyft* minns fortfarande allt boffer, utan några krav på rollspelande. Vi slutade dock spela Hero Quest när vi köpte Warhammer Quest. Ungefär som Hero Quest, men 17 ggr bättre.

/Horus - RIP Blümchen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ahh, dessa minnen!

Ahh, det var min första kontakt med rollspelshobbyn! Underbara dagar.. Och ägaren av spelet hade också lite konstiga regelideer.. t. ex att alla monster bara fick gå ett steg varje runda, och att man kunde hoppa över dom ostraffat.. Det var faktiskt han som ledde in mig på rollspelshobbyn, även fast han bara lattjade med det i någon månad.. Ironiskt!

Men men.. Vilket spel!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Nostalgi

Jag har faktiskt hela tre stycken (!) Hero Quest-boxar uppe på vinden, med ett expansionspaket till och med! De ni! /images/icons/cool.gif Jag och polarna hade enorma bataljer med det spelet... vill till och med minnas att jag skrev en egen kampanj, med egna kartor och hela köret...

En cool grej är att vi började spela rollspel med hjälp av detta glamorösa spel. Vi använde spelets regler för strid, sket i allt vad spelplan hette och spelade, enkla, trevliga små äventyr. Rollspel Light, helt enkelt.

-Gaxar, som tårögd minns sin gula ninja-anka med tvåhands-diamant-katana och flygande matta /images/icons/cool.gif
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Hero Quest

Var det aldrig någon av er som skaffade Advanced Hero Quest? Jag såg det i affären men köpte det aldrig...
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Re: Hero Quest

En gång spelade vi genom uppdragen i grundboxen plus de som fanns i expansionspaketen (det ena hette Kellars torn och det andra hette något med den onde herrens återkomst, vill jag minnas) i rad. Vi hade två lådor, så vi var sju personer som spelade samtidigt. Efteråt började vi spela mina egna äventyr, eller vad man ska kalla dem. Alla innehöll maxantalet kaosriddare och superkraftiga, egenkomponerade magiska föremål.
Det enda som jag störde mig på var att alla varelser, inklusive "skräckmasken", bara tålde en träff enligt reglerna.
 

Verjigorm_UBBT

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
12
Re: Hero Quest

Jovisst det köpte man ju. Man kan säga att det är som en lätt variant av Warhammer Quest fast en hel del sämre.
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Ja , väldigt vi provade dessutom att mixa ihop det med Drakriddarna.
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Advanced Heroquest ja!

Jag har aldrig prövat Warhammer Quest men jag köpte Advanced Heroquest och det var en helt annan grej än basic Heroquest.

Warhammer Quest kräver en massa terräng-skapande eller hur?
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Advanced Heroquest ja!

Terrängskapande? Absolut inte! Man har golvplattor ungefär som i Hero Quest, men en platta för varje rum och korridor istället, som kan sättas ihop ur som helst.

/Horus - RIP Blümchen
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: *snyft*

Mmm, jag vill ha! Visserligen var det flera år sen vi alla tröttnade på Hero Quest men jag är ändå kåt som ett brunstigt grott-troll på att äga det.

Finns det inte att köpa nånstans?
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
aq, en kärleksförklaring

Visste du att det t.o.m. finns regler för hur du kan länka samman Hero Quest och Advanced Heroquest i den senare.
Och man kan spela hur länge som helst, grotthålor kan slumpas fram i en oändlighet.
Regler medföljer även för hur man kan tillsätta spelvärden för alla tillgängliga warhammer fantasy battles figurer!
Massor med magiska föremål, drycker, fällor m.m.
Det roligaste är att det alltid finns något att spendera sitt plundrade guld på. Att träna upp sig (finns nio olika egenskaper), eller en ny rustning, eller köpa några vasaller, man kan till och med köpa fate (tur)!
När ah åker fram visar vi alla vårat rätta jag, kobolder in i själen!

Det enda tråkiga är att mitt ex ligger och ruttnar i garderoben för det är ingen som vill spela längre =(
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: aq, en kärleksförklaring

Fy för dig!

Att fresta en hungrande själ såhär! Advanced Heroquest finns ju inte att få tag på längre!
 
Top