Nekromanti HERO System v5?

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Någon som har den blekaste aning om hur man får tag i den nya utgåvan av HERO-systemet? Svenska distributörer tänker tydligen inte ta in det, av någon anledning.Blir det till att beställa från USA, eller har någon något annat förslag?-R
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det lutar nog åt att man får beställa det. Jag har varit på spelbutikerna i Stockholm, men... /images/icons/frown.gif

Vi är väl för få som spelar det i Sverige.

/Henrik
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
vad är HERO System v5?

har inte hört om det förut, är det någon som kortfattat kan b erätta egenskaperna för detta rollspel så skulle det vara snällt...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: vad är HERO System v5?

Jag har inte spelat spelet själv, men av vad jag förstått så är Hero ett poängbaserat generiskt spelsystem vars främsta styrka är att kunna bygga i princip vad som helst som en rollfigur - ungefär som GURPS, fast mer flexibelt. Spelet har sin grund i ett superhjälterollspel som heter Champions, men i den senaste upplagan så ska det vara mer allmängiltigt. Hero lär vara tämligen regeltungt enligt de som har spelat det.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Behöver inte ens beställas

Det finns (fanns i torsdags iaf) på Hobbyhuset i Uppsala.
http://www.hobbygames.se, som flera redan har påpekat.
Det är en stoooor bok som i tjocklek överträffas endast
av Talislanta 4:th ed. Hårda pärmar.

-W
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: vad är HERO System v5?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>


Jag har inte spelat spelet själv, men av vad jag förstått så är Hero ett poängbaserat generiskt spelsystem vars främsta styrka är att kunna bygga i princip vad som helst som en rollfigur - ungefär som GURPS, fast mer flexibelt. Spelet har sin grund i ett superhjälterollspel som heter Champions, men i den senaste upplagan så ska det vara mer allmängiltigt. Hero lär vara tämligen regeltungt enligt de som har spelat det.


<hr></blockquote>



Jag har själv läst igenom en version av Hero System som hette "Danger International", och jag tycker att systemet kändes väldigt genomtänkt. Och den versionen är från mitten på 80-talet om jag inte misstar mig.

Det påminner lite om GURPS vad gäller färdigheter, för man använder 3D6 för att slå under sitt färdighetsvärde. Tyvärr har jag aldrig fått prova systemet i realiteten, men det kändes vid genomläsning väldigt vettigt.

/Honken
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: vad är HERO System v5?

>Jag har själv läst igenom en version av Hero System som hette "Danger International", och jag tycker att systemet kändes väldigt genomtänkt. Och den versionen är från mitten på 80-talet om jag inte misstar mig.

Stämmer bra det. Jag spelade en hel del DI när det begav sig och det är ett alldeles utmärkt system. Förutom DI, som var inriktat på modern action och nämda Champions som handlade om superhjältar, gavs det även ut ett spel som hette Fantasy Hero som (trots namnet) var ett fantasyspel.

/Anders
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: vad är HERO System v5?

Champions, Danger International, Fantasy Hero, Superagents (Agentorganisationer i superhjältevärldar), Justice Inc. (20-tals "pulp action"), Star Hero (SF förstås), plus lite till. Med 5:e utgåvan har de bestämt sig för att bara ge ut en regelbok och ge ut allt annat som supplement.

Kolla på http://www.herogames.com/.

/Henrik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: vad är HERO System v5?

>Med 5:e utgåvan har de bestämt sig för att bara ge ut en regelbok och ge ut allt annat som supplement.

Aha, precis som Masterbook-serien som West End Games gav ut i mitten av 90-talet. Detta är förövrigt ännu ett riktigt bra system som tyvärr inte verkar leva längre. Nån som vet?

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: vad är HERO System v5?

"Aha, precis som Masterbook-serien som West End Games gav ut i mitten av 90-talet. Detta är förövrigt ännu ett riktigt bra system som tyvärr inte verkar leva längre. Nån som vet?"

Det har iofs mumlats om att TORG skulle börja igen, men om detta kommer använda Masterbook-systemetlär väl tiden få utvisa. Om det kommer.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: vad är HERO System v5?

"Nya" WEG (som är ett helt annat företag som köpt bl a rättigheterna till namnet West End Games från WEGs konkursbo) beställde en ny version av TORG från "Kansas" Jim Ogle, TORG-listans allvetande guru. Dock så bestämde de sig för att de nog inte skulle passa in i deras planer i alla fall med en nyutgåva av TORG, utan satsar i stället på DC Universe och Metabarons.
 
Top