Nekromanti Heraldiska Vapen

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Snyggt jobbat. Hoppas verkligen fler använder allt det material jag ritat i Riddaren. Vet inte om jag skrev det i Riddaren, men det är helt okej att scanna in och använda de heraldiska bilderna för icke-kommersiellt bruk.

Så det så...

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
De ambitiösa människorna :)

Vad skulle vi göra utan alla överambitiösa människor som sitter och ritar ordenssköldar, flaggor. Gör besvärjelsekreatörer och ritualkreatörer, skriver långa inlägg om Mundanas metaplott, skriver bakgrundsmytologi till kasst beskrivna religioner.

Alla "entrepenörer", om man så vill.

/Naug, reserverar en skål för alla de ambitiösa
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Små Härar

Jo du jag tänkte.. (det kanske jag inte alls gjorde :gremwink:)
Eftersom inlägget har med riddaren o göra så kan jag ta upp det här.

Armeerna i Eon är väldigt små enligt mig.
T.ex Jargien ska ha en väldig krigshär enligt böckerna.
Den var väl på nåt över Hundratusen om jag minns rätt.Det jag reagerar på är att det var väl ungefär så stor som Svearikes arme på gamle goda Gustav.W's tid.
Och Sverige var ju inte direkt någon stormakt på den tiden. Andra Exempel:Soldarn har en här på lite över 10.tusen man.
Det var ungefär en så stor styrka man skickade ut på ETT slagfält.
För några dagar sedan då Funkus läste en gammal historiebok som han hittade i Morsans&Farsans bokhylla.
Det jag slog upp i den handlade om konflikten mellan Normander o Saxare i medeltida England.
Dessa hadde ett slag där båda Armeerna var på lite över 40.000 man.Och det var bara ETT slag.
Drunok har också en väldigt liten arme ( Vilket irriterar Midar).Igentligen så skulle Jargien ha invaderat för länge sedan.

resten av riddaren är förövrigt bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Små Härar

"Armeerna i Eon är väldigt små enligt mig."

Dock inte enligt historien eller enligt demografin. England, med ungefär lika många invånare 1415 som Jargien, kunde knappt försörja Henrik Vs tiotusen man starka här under dennes krigståg i Frankrike. Korstågens hundratusen man starka armé var i princip oöverträffad till renässansen. Betänk att Napoleons halvmiljon starka Grand Armée var ofantligt stor när den härjade i Preussen och Österrike.

Alternativt får man spola tillbaka till antiken och dess arméer. Rom hade onekligen en ofantlig krigsmakt, men Rom omfattade å andra sidan hela Medelhavet, vars resurser i princip gick åt till att nära staden Rom och de romerska legionerna i fält. Detta var endast möjligt genom ett väl utbyggt nätverk av vägar, något som Mundana notoriskt saknar.

Sedan kan vi titta på demografin - det finns inte en suck i helsicke att länderna på Mundana kan försörja så stora folkarméer, inte med den agrara teknologi som finns eller kommunikationsvägarna. Det krävdes Englands, Tysklands och Frankrikes samlade resurser för att hålla korsfarararmén igång. Kung Rikard sålde till och med Skottland till skottarna för att kunna finansiera sin del av korståget, och den samlade korsfarararmén (inklusive de 75% amatörer som försörjde sig själva genom att plundra) var "ynkans" 100 000 man stark.

"Det var ungefär en så stor styrka man skickade ut på ETT slagfält."

Exakt. Man utkämpar inte fler än ett slag samtidigt. Kungen kan nämligen inte ha kontroll över mer. Istället velar arméerna omkring i landsbygden och sörplar upp resurser i landet omkring, tills man inte längre kan undvika ett slag. Då kraftsamlas arméerna och gör upp, under ett slag.

Idén med fronter och försvarslinjer är en rätt modern företeelse. Det förutsätter kommunikationer med järnväg, något som heller inte finns i Mundana.

"Dessa hadde ett slag där båda Armeerna var på lite över 40.000 man."

Jag är skeptisk. Slaget vid Hastings hade omkring 8000 normander och ungefär lika många saxare. Det var det enda större slaget mellan saxare och normander - därefter var kung Harold död, saxarna bekämpade och England erövrat av Vilhelm, och fler större slag mellan saxare och normander utkämpades inte. Nästa större slag på engelsk mark kommer först med skottarnas härjningar.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Jäkla tur det!

Det var ju en jäkla tur! En stämning skulle ju inte hjälpt upp min ekonomi. :gremgrin:
Bra bilder förresten. Kanske lite små för att "scanna" och "cut'n'pasta", om man vill ha mer detaljrikedom.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Små Härar

Det du säger är sant, med vissa modifikationer...

Det som oftast begränsare en armés storlek är förmågan att underhålla den i fält, en armé på 100K man drar fram som en gräshoppssvärm och äter landet rent, varför det var omöjligt att ha en sådan armé samlad på egen mark. Så man ska skilja på hur stor krigsmakt en Kung eller annan härskare hade i rörliga styrkor och på det totala antalet soldater i riket.

I exemplet england så fanns det betydligt mer är 10 000 i stående trupper (främst hushållstrupper), men de trupperna var inte tillgängliga för en kampanj på kontinenten. Sen säger Krille "underhålla", med det menar han i praktiken "betala" då det mest av underhållet skedde lokalt (plundring) vad gäller mat och kläder.
Tänk också på att detta var innan staternas tid i Europa, trupper slogs inte för stater och länder, de slogs för ätter och personer.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Bra jag tänkt mig sköldarna unngefär så (Kunde tyvärr inte se Herm novres bild). Vissa hjar ju en hemsida att lägga upp saker på.



Midar tänker fixa en hemsida.... nån gång i framtiden, gärna en tisdag.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Thalamurs Flagga å lite mer

Är det möjligen någon som vet vad Thalamurs flagga har för färg som botten? Att det är en gyllene grip inblandad är klart, men sen då?
Å hur ser Ashariens Jarladömens flaggor ut? Det står vad jag sett inte alls i 'Asharien & Soldarn'. Landsrådets flagga är uppenbarligen helt röd, utan annan utsmyckning, så sägs åtminstone i 'Geografica Mundana'.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Jarladömenas flaggor

Å hur ser Ashariens Jarladömens flaggor ut?
De finns med på en karta som man fick med någon modul eller liknande, minns hur som helst inte vilken.
Vill du att jag ska beskriva dem, eller åtminstone någon specifik?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Argh! Naturligtvis!

AH! Skäms över att jag inte kom på det. Jo, de finns med på Asharien/Soldarn-kartan... *späker mig själv hårt (och tycker INTE om det)*
Då kommer fler sköldar imorgon. :gremsmirk:
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Mycket snyggt! NU kan mina stackars spelare få se hur deras vapensköldar ser ut. Ser framemot att få se Mundanas flaggor. Utmärkt jobb!!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vilken utomordentligt snygg sida och bra idé.

Får man fråga hur du burit dig åt för att skapa dem och om man kan hopas på ett heraldikbyggarprogram på din sida?

Eller om du iaf kunde dela med dig av schablonerna för heraldiska symboler.

/Joel - som är trött på handritad blyyertsheraldik.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Flaggor

Hallå!

Ok, du hade gjort flaggor! Även de var riktigt fina! Kan man vänta sig fler lands flaggor i framtiden? Anledningen till att jag frågar är att jag aldrig skulle kunna skapa i närheten lika snygga flaggor som du. Är även djupt imponerad av resten av sidan!

Tzimisce
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Nån som hittat fler?

Tyvärr har jag inte hittat många alls. De som syns där är de jag funnit beskrivning på. Nån som hittat fler?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Länkar med Schabloner

Ett heraldikbyggarprogram övergår definitivt min förmåga! :gremgrin:
Ett minimalt fåtal av schablonerna (vildsvinshuvud, vase, Cirzaordens näve etc) har jag varit tvungen att göra själv, andra är scannade från 'Riddaren', ytterligare några är hittade från länkar här...
http://www.cybersleuth-kids.com/sleuth/History/Medieval/
och här...
http://www.digiserve.com/heraldry/clipart.htm

Sedan satte jag samman och färglade dem i Paintshop Pro med extremt mycket hjälp av hjälp av "Magic Wand"-funktionen.

Lycka till! :gremsmile:
 
Top