Nekromanti Heraldik

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Enligt Krigaren Väg så har Ignarios Orden en vit och gul vapensköld, men enligt heraldikreglerna så ska man inte lägga metall mot metall. Så kör Jargien sitt eget race när det gäller heraldik eller har jag bara missförståt något?

Bela
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Enligt Krigaren Väg så har Ignarios Orden en vit och gul vapensköld, men enligt heraldikreglerna så ska man inte lägga metall mot metall. Så kör Jargien sitt eget race när det gäller heraldik eller har jag bara missförståt något?"

Detta gäller Europa (våran värld)....men inte Mundana, det är ju andra regler där.

Men du kan ju kolla alla heraldiska sköldar i Sverige, t.ex. landskapsvapnen...Jag tror inte en enda följer dessa heraldiska regler med färgerna.

För att inte tala om släktsköldarna för adeln. De är så avancerade och färggranna att det är omöjligt med de heraldiska reglerna att få till skölden.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Detta gäller Europa (våran värld)....men inte Mundana, det är ju andra regler där."

Mundanas heraldikregler finns i Spelarenshandbok, och de är samma som i våran värld.

"Men du kan ju kolla alla heraldiska sköldar i Sverige, t.ex. landskapsvapnen...Jag tror inte en enda följer dessa heraldiska regler med färgerna."

Fakum är att alla landskapsvapen följer de heraldiskareglerna. Lappland, Västerbotten och Jämtland är dock tveksamma fall.





Bela
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mundanas heraldikregler finns i Spelarenshandbok, och de är samma som i våran värld."

I stort, ja. Det finns dock lokala variationer - i Consaber betraktas inte svart som en färg, till exempel, och kan således läggas intill både såväl en metall som en färg. Därav Consabers rödsvarta fana.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Fakum är att alla landskapsvapen följer de heraldiskareglerna. Lappland, Västerbotten och Jämtland är dock tveksamma fall."

Dessa följer inte heraldiska regler:

Bohuslän, Dalarna, Dalsland (visserligen väldigt lite, men dock felaktigt), Gotland, Gästrikland, Jämtland, Lappland, Närke, Skåne, Uppland, Värmland, Västerbotten, Västmanland, Ångermanland, Öland

Jag får detta till 15 landskapsmärken, av 24, har inte kollat Norrbottens då den är väldigt ny (kom under 1990-talet).

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Jag får detta till 15 landskapsmärken, av 24, har inte kollat Norrbottens då den är väldigt ny (kom under 1990-talet)."

Stämmer. Under några minuter av tillfällig sinnesförviring så måste jag ha glömt att färg inte får läggas mot färg. Men i det uppslagverk jag tittar i (Det är gammalt men det enda jag har)så är det inga fel på Dalarna, Bohuslän, Gotland och Närke.


Bela
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Men i det uppslagverk jag tittar i (Det är gammalt men det enda jag har)så är det inga fel på Dalarna, Bohuslän, Gotland och Närke."

Jag tar tillbaka det. Tittade på sköldarna på internet och det fanns visst ingen "lucka" med färg mellan de olika metallerna.




Bela
 
Top