Nekromanti Henke...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,327
Location
Kullavik
Har varit medlem här (och tidigare på gamla sajten) ett bra tag, så det kanske är dags att man kryper till korset och säger något om sig själv.

Började spela rollspel någon gång strax innan tioårsåldern (mitten på 80-talet) då en kompis spelledde Döda Skogen till Drakar och Demoner. Kom därefter snabbt i kontakt med Mutant när en annan i spelgruppen spelledde Nekropolis. Jag började själv köpa på mig Ensamma Vargens solo-äventyr och fortsatte med stora delar av Äventyrsspels katalog 1985-1992 (därefter blev det mer intressant med moped). Minns fortfarande den gula Svavelvinter-lådan i leksaksbutiken på Frölunda Torg som jag först trodde var ett nytt spel (box från Äventyrsspel hade ju tidigare alltid betydd ett nytt spel). Blev hur som helst även en del engelska rollspel under perioden. Paranoia, Marvel, Top Secret, Call of Cthulhu, AD&D och Stormbringer m.fl.

Sista prylen jag köpte från Äventyrsspel var Femte Konfluxen 1994 och då hade vi mer eller mindre lagt rollspelandet på hyllan. Sen dröjde det ungefär 10 år innan jag upptäckte Erik Granströms roman "Svavelvinter". Började spela lite Call of Cthulhu sporadiskt och filade på en Konflux-kampanj som gick av stapeln våren 2008. Började blogga från spelmötena och postade uppdateringarna på Rollspel.nu. Efter att vi spelat klart Svavelvinter-modulen så hade jag hunnit tröttna på Drakar & Demoners regelverk och började använda WFRP2 istället (lade enorm tid på att konvertera besvärjelser så de skulle passa till Trakorien). Kom lite senare i kontakt med Erik Granström och fick höra att Järnringen hade ett Svavelvinter-rollspel på gång. Började bolla idéer med Tomas (som senare var med och grundade Fria Ligan) och körde vidare kampanjen som betatest. Vi avslutade andra delen (Oraklets fyra ögon) hösten 2014 och har tyvärr inte kommit vidare.

Med jobb, hus och två småbarn hinner man tyvärr inte spela så mycket just nu, men vi har trots det (under 2015) lyckats ta oss igenom Mutant: Genlab Alfa (som vi poddat på http://pod.spelledare.se), lite Kopparkronan (Symbaroum) samt nu senast i julhelgen lite Mask of Nyarlathotep (CoC).

Andra intressen är film (har sett allt som enligt mig definieras "av värde" från 1896-2002), tv-serier och point-n-click äventyrsspel (LucasArt, Sierra etc)...
 
Top