Nekromanti Henéa som Zorián?

Tedd

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
56
Location
Kalmar, Småland, Sverige
Skulle en Henéa, som är så otroligt isolerad från omvärlden, kunna vara medlem i Zorián-ordern?

Är (vilket jag förväntar mig) Zorián-ordern väl beskrivet i Gudar & Religioner? och hur är det med DAAK? mina rp:s är besatta av religion numera, så ja ska köpa den, skulle bara vilja veta om det är en bra bok.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Zorian orden mördar daakdyrkare. Jag har för mig att endast cirfaliska män få bli med där. En primetiv varelse som henea /images/icons/clown.gifglöm din dröm/images/icons/clown.gif

relioner är den bästa boken enligt några av mina spelare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Skulle en Henéa, som är så otroligt isolerad från omvärlden, kunna vara medlem i Zorián-ordern?"

Sannolikheten är låg. Mycket låg. Det har typ inte hänt någonsin i Mundanas historia. Inte än i alla fall.

"Är (vilket jag förväntar mig) Zorián-ordern väl beskrivet i Gudar & Religioner? och hur är det med DAAK?"

Daaks kyrka är mycket väl beskriven. Den samoriska läran (som zorián-orden bekänner sig till) är relativt väl beskriven, men själva orden står att finna i Asharien&Soldarn.
 

Tedd

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
56
Location
Kalmar, Småland, Sverige
Men det finns alltså en väääldigt liten chans då eller?

Daaks kyrka är mycket väl beskriven. Den samoriska läran (som zorián-orden bekänner sig till) är relativt väl beskriven

Varför är inte den samoriska läran lika väl beskriven som daak? beror det på mängden daak-troende eller att ni gillar daak bättre? ja diggar iaf samoriska läran som faan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men det finns alltså en väääldigt liten chans då eller?"

Typ en mikroskopisk. Chansen är väl i dinomördarklass ungefär. Till att börja med ska en henéa bli samori-troende - sannolikheten för det är i princip noll. Sedan ska denna henéa komma såpass mycket överens med det soldiska samhället att denne kan accepteras där. Sannolikheten för det är ungefär lika stor. Slutligen ska henéan lyckas övertyga zorián-orden om dennes tro och övertygelse, och för det krävs typ ett mirakel. Multiplicera dessa sannolikheter så... tja, dinomördar-asteroider ramlar ner oftare, så att säga.

"Varför är inte den samoriska läran lika väl beskriven som daak?"

Bra fråga. Kan bero på skrivkramp hos respektive författare.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Zorian orden mördar daakdyrkare.

Eh... Lite väl brutalt va? Kanske inte riktigt mördar även om de förpassar en och annan inkvisitor till Daaks rike.

Jag har för mig att endast cirfaliska män få bli med där.

/images/icons/shocked.gif Vid Pelias tå! Sen när blev Soldarn Cirza-troende? Snälla du! Zoriánorden tillhör faktiskt Den Samoriska Läran!

En primetiv varelse som henea /images/icons/clown.gifglöm din dröm/images/icons/clown.gif

Borde inte vara för att de är primitiva, snarare för att de har en annan tro...
 

Tedd

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
56
Location
Kalmar, Småland, Sverige
alltså om det beror på religionen skulle de kunna vara så här:

Henéan's mor blir förälskad i en kringvandrande Zorián-kämpe, får barn, blir Henéa, Zorián-kämpen tar hand om barnet tillsammans med modern som blir så förälskad att hon följer med kämpen tillbaka till Soldarn. Sonen lever upp i ett Samoriskt samhälle, blir troende, får förtroendet att gå med i Zorián-ordern eftersom hans far är högt uppsatt. eller har jag fel?
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Varför är inte den samoriska läran lika väl beskriven som daak? beror det på mängden daak-troende eller att ni gillar daak bättre? ja
diggar iaf samoriska läran som faan.


Därför att någon (inte alla) fattar att samoriska läran har en mycket liten troendeskara jämfört med Daak. Sedan tycker jag att asharien och soldarn suger trollballe eftersom de är helt meningslösa skitländer som inte har en suck att säga till om i världspolitiken. Därför bör man inte beskriva deras religion så mycket. Fast det är min åsikt det.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Njae. Alven blir nog bespottad, avskydd, mobbad och allmänt grinig. Han skulle inte bli zoriankämpe och absolut inte mäktig. Istället blir han nog rätt synisk och elak.
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Re: Daak vs Samor

>>Varför är inte den samoriska läran lika väl beskriven som daak? beror det på mängden daak-troende eller att ni gillar daak bättre? ja diggar iaf samoriska läran som faan.

Religionerna har fått utrymme i boken om religioner efter, dels utbredning, och dels relevans för den del av världen där de flesta äventyr utspelas (området Jargien i väster till Consaber/Tokon i öster).
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Varför är inte den samoriska läran lika väl beskriven som daak?"

"Bra fråga. Kan bero på skrivkramp hos respektive författare"

Kan det inte också ha med att Samoriska läran beskrevs en del i modulen Asharien och Soldarn? Daakkyrkan fanns ju inte så mycket av innan, fast nu finns det, det genom den Sabriska grenen av religionen i modulen Consaber.

Riddaren
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Visst, varför inte försöka?

Ja, varför inte? Lyssna inte på de där sannolikhetsnissarna utan väv in din egen tolkning av Eon-materialet i en schyst story. Det viktiga är väl ändå att spelet blir ballt. Tänk dock på att inte framställa storyn eller dess konsekvenser som oproblematiska. Väv in i tråden antydda kulturella och sinnelagsmässiga problem och använd dessa för att skapa en kreativ och spännande dynamik i din berättelse. Lycka till!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Ehhh... nej... en Henéna kan inte vara med i orden. Orden är snarare mer beskriven i Asharien & Soldarn.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Trams!

En Henéaalv kan visst vara med i orden. Det gäller bara att hitta en bra story som förklarar en sådant faktum, och det fixar man säkert med lite fantasi. Varför är alla så ovilliga att laborera med möjliga undantag från vad som annars kanske kan förefalla osannolikt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Trams!

"Varför är alla så ovilliga att laborera med möjliga undantag från vad som annars kanske kan förefalla osannolikt?"

Ett ord: trovärdighet. Betänker man de vanligaste ursäkterna till att infoga en viss person i en osannolik bakgrund så framstår de i nittionio fall av hundra som rent patetiska. För min del så ser jag en rollperson som inte är trovärdighet i sammanhanget som en av världens värsta stämningsdödare - ungefär som du anser att Soldarns befolkningssiffror är så radikalfåniga att de helt enkelt inte funkar.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Trams!

Betänker man de vanligaste ursäkterna till att infoga en viss person i en osannolik bakgrund så framstår de i nittionio fall av hundra som rent patetiska.

Ok, men likväl må det sista hundrade fallet såsom en tämligen hållbar förklaring berättiga saker som för många kanske sticker i ögonen. Och för mig må en henéaalv som zoriánriddare vara iögonfallande, men ingenting som absolut och under inga som helst omständigheter inte får förekomma. Finns det en god förklaring till att det förhåller sig på det viset är jag nöjd. Så enkelt är det. Sedan må det finnas hur många krystade och riktigt fåniga ursäker som helst. Bästa story vinner, med andra ord.

För min del så ser jag en rollperson som inte är trovärdighet i sammanhanget som en av världens värsta stämningsdödare - ungefär som du anser att Soldarns befolkningssiffror är så radikalfåniga att de helt enkelt inte funkar.

Jag håller med dig att en dålig bakgrundsstory till en sällsam och till och med osannolik rollisidé i de flesta fall kan döda stämningen. På samma sätt är det nog med Soldarns befolkningssiffror. En taskig och ej genomtänkt förklaring till varför Soldarn har så förbaskat få människor är ingen höjdare. Men även i det fallet gäller det att man, i fall man vill fortsätta att spela med dessa siffror, försöker hitta på en bra story som funkar som förklaring till Soldarns futtiga befolkningssiffror.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Daak vs Samor Matchen

Marinus: "Goooodag alla solen skiner över Damariens största arena och läktarna är fyllda vi kan höra publicken: skricka hejar ramsorna för sin favorit Lyssna bara !!"

Publick: "Daak daak daak är guden som ska vinna DAAAAAAAAAAAAK !!"

Marinus: "Vilken hejar ramsa med mig här i studion har jag Khuruk från Dvärgiska Teologiska institudet!

Khuruk: "Tack så mycket Marianus jag har sett fram emot denna match länge nu och det ska bli väldigt spännande att så kämparna i action.
Daak har klart fördelen då han har hemma publicken på sin sida men tyvär tack vara schizmen mellan Jargien och Consaber så har Daak förlorat mycket trovärdighet och det kan kosta honom segern. Samar ÄR en tuff gud själv van vid sega strider och ger inte upp ens mot en överman och just sådana här strider inför fientlig publik ÄR hans starka sida och hans Hejar klack bestånde av Samar Riddare iklädda kjolar ger honom allt det stöd han behöver"

Marianus: "Sammar segra ? snälla Khuruk du har uppenbarligen druckigt en burk Kvazir för mycket, Titta bara på Daaks muskler hans bistra men seger säkra min och lojaliteten hos hans egen hejarklack av vackra nunnor.
Angånde Sammar tänk bara hur många gånger hans trogna har fått spö av Daak trogna DET om något måste svida och göra honom osäker som publick får vi vara glada att hans riddar hejar klack är i majoritet kvinnor och den skäggiga snubben som uppenbarligen inte har på sig kalsonger under kjolen sällan syns"

Khuruk: "Det är det som är hans styrka Sammar slåss alltid bäst i underläge och Daaks bistra min är 100% falsk säkerhet DAAK vet att Idag kommer han få storstryk inte ens matchen emot Vonntar klarade han och idag kommer Sammar ge Daak en extra stor påse med smärta"

Marianus: "Du har uppenbarligen Lim i skägget om du tror det VÄNTA jag ser något hända på arenan"

Khuruk: "Jo du har rätt vi ser hur kämparnas präster ger dom några sista råd ser till att boxar hanskarna sitter fast på nävarna och nu går dom emot varandra TVÅ tungviktare inför den slutgiltiga matchen VILKEN DAG"

Marianus: "Oooja detta kommer folk prata om i Månader och år det kommer dröja mins några år innan förloraren får en ny chans att vinna titeln. Ja vi ser hur Daak börjar med en Rak höger Sammar parerar och försöker sig på ett spark emot könet. "

Khuruk: "Ooooj Det kommer Daak känna imorgon!"

Marianus: "Vänta dommaren blåste Time out sparkar är inte tillåtna DAAK går till sint hörn igen medans Dommen pratar allvar med Sammar. Rätt åt honom att fuska så"

Khuruk: "Vi måste förstå att Sammar är van vid hårda snabba strider där lite av vad som helst är tillåtet!.
SÅ det kan knappast kallas fusk"
Marianus: "Du kan kalla det vad som helst men fusk är det"

Khuruk: "Var det inte Daak som i matchen emot Modergudinnan upptäcktes ha magiker som dopa hans guda kraft ?"

Marianus: "Typisk dig att dra upp sådant INGEN kunde bevisa att magikerna var hyrda av Daak och Inkvisationen korsfäste dom genast."

Khuruk: "Just det kotsfärste dom INNAN sportsamfundet han förhöra dom och kanske ge DAAK ett sport förbud. Du vet lika väl att i sådana matcher är ENAST böner hederliga och hälsosamma tillåtna och Daak sätt att fuska ÄR allvarligt och de borde ha testat honom Inför denna match för att se om han har förhöjda värden av Biotropi i blodet"

Marianus: "Testa värdens skapares blod inför en match när han SJÄLV sa att han inte var Biotropisk påverkad. Ibland måste man lite på någon Khuruk"

Khuruk: "Värdens skapare du skämtar det är VONTAR som är värdens skapare. Även om både Daak och Sammar falskeligen påstår det.
Men till poängen I en sådan match ska man verkligen lita på att Daak talar sanning Priset är ju gigantisk över 100 000 troende och en vecka semester på Thalamurs gyllenestränder. Ett sådan pris kan locka den bästa att fuska och Daak kyrkor ÄR kända för att ta en dyr kollekt!"
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Vadå osannoligt rollspel handlar väl om fantasi och regelboken och modulerna är väl inga lagböcker som måste följas ordagrannt? Om nån i sin får en Henéa alv att bli Zorián är väl inte det fel. Om det är en stämmnings dödare är väl upp till var och en att avgöra.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Kan någon motivera varför en heneá leva tillsammans med en mänsklig riddare och vice versa? Hur kommer riddaren ens i närheten av henne utan att bli dödad så fort han går in i deras skog? Hur övertalar han henne att lämna sin stam och följa med honom till ett land fullt av människor? Lycka till med att skapa en story och spela helt vanliga människor om ni ska vara riddare istället, de har kanske inte spetsiga öron men de är rätt shcyssta ändå.
 
Top