Nekromanti Henéa professorn

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Är det enbart jag som lagt märke till en liten "bugg" i de olika rasernas attributmodifikation? Det smått löjliga faktum att henéaalver, som lever hela sitt liv som vildar i skogen, som enda "barbarfolk" inte har erhållit någon minusmodifikation i Bildning.

Man hade ju kunnat resonera att de kan mycket om sin del av Mundana, men det argumentet faller ju platt då de andra barbarfolken har minus i bildning. Trots att flera av dem är nomadiska och därför bör ha sett en hel del.

Så får jag föreslå att vi sänker henèaalvernas bilning med minst 2, kanske ännu mer?

- Antonio den försynte
 

asmodean_2

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
12
Location
Luleå
> Man skulle kunna göra så, men det är inte rätt.

Hmm...På vilket sätt är det inte rätt? Vad skiljer Henea från andra barbar-folk....Har svårt att tänka mig att heneas bara låtsas vara barbarer, (i.e slänger av sig kläderna och målar sig blå när det kommer 'annat' folk i närheten) och egentligen har upptäckt både relativitets-teorin och kvant-mekaniken. :>



Dvärgisk Trukh-safari: We aim to please and shoot to kill!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har ett bättre förslag: Låt henéaalverna utgå helt.

Jag förstår inte vad Mundana ska till med en patetisk ras som inte kan användas till någonting överhuvudtaget och som bara sitter och trycker i sina &%¤#" skogar och hatar/skjuter allt och alla.

- Ymir, ogillar henéa (trots att de är schamanistiska kommunister som han själv)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag förstår inte vad Mundana ska till med en patetisk ras som inte kan användas till någonting överhuvudtaget och som bara sitter och trycker i sina &%¤#" skogar och hatar/skjuter allt och alla."

Bara fantasilösa spelledare anser att henéa inte kan användas till något. /images/icons/wink.gif

Själv använde jag dem rätt intensivt under speltesten, och de var högst omtyckta. Fast jag kommer inte hindra dig att stryka dem - det är din regelbok.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo ok, visst kan de användas, även om det imho är j-vligt svårt.

Jag överväger att modda dem lite, så att de blir mer spelbara- det är deras hat mot allt och alla som jag inte klarar av. Jag förstår helt enkelt inte hur de kan fungera om de skjuter allt och alla- borde inte thism ha utrotat dem för länge sedan? Det är väl bara att bränna upp skoghelvetet de trycker i!

Sedan undrar jag hur henéa får tag i alla sina förhållandevis avancerade vapen. De borde inte ha några smeder, och hur skulle de kunna bedriva handel när de hatar/är hatade av allt och alla? Här kanske du kan ge svar, Krille?

(Hmm, kom nyss på en teori- tänk om henéas längd är resultatet av sexuell förbindelse (våldtäkt) med dvärgar...*tänka*)

- Ymir, tycker likväl att klan Ghår borde tåga ned i samlad trupp och jämna vissa henéa-skogar med marken...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag förstår helt enkelt inte hur de kan fungera om de skjuter allt och alla- borde inte thism ha utrotat dem för länge sedan? Det är väl bara att bränna upp skoghelvetet de trycker i!"

Det är enklare att inte gå in i skogen. Skogsbränder kan slå tillbaka och sprida sig in i thisms skogar, och henéa kan hitta på allsköns terrordåd när de smyger in i thisms skogar och sätter igång med kontraterrorism.

Sen skulle jag nog råda dig att läsa sidan 13 och 14 i Alver: Förbannelsens Folk igen. Där finns ett antal ganska goda skäl till att inte utrota henéa. Henéa är trots allt alver, även om de är små, blåmålade, primitiva och irrationella.

Nej, det är enklare att inte gå in i henéas skogar.

"Sedan undrar jag hur henéa får tag i alla sina förhållandevis avancerade vapen. De borde inte ha några smeder, och hur skulle de kunna bedriva handel när de hatar/är hatade av allt och alla? Här kanske du kan ge svar, Krille?"

Pilbågar är ju inte direkt avancerade vapen, eller hur? Och det är ungefär så långt som henéas vapenutveckling har nått.

Vidare så hatar de inte allt och alla. Jag undrar fortfarande var du har fått det ifrån. De hatar dvärgar och thism, punkt. Resten är i värsta fall bara inkräktare på deras jaktmarker, och i bästa fall potentiella handelspartners. Visst, henéa är folkskygga, men de skjuter inte varenda jävel.

Fast det är klart, alla andra kan gärna tro att henéa skjuter alla som pissar på deras träd. Lite fruktan gör dem bara gott.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om det var någon som skulle vilja utrota Henéa så håller de på med en väldigt ful sorts krigföring, som kallas gerillakrigföring. Det går ju knappt att komma åt dem. Jag tvivlar på att någon ens skulle kunna ta Henéa, ens om de ville. Och vem skall in i skogen? Bara henéa inte stör andras aktiviteter, eller vice versa, behöver aldrig något bråk uppstå. Ghordvärgarna ahr inget i skogen att göra, så alla är glada och nöjda. Det är endast alla dumma äventyrare som blir sura, för de skall alltid in i de djupaste skogarna, och bråka med henéa.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...undrar om de klarar av sin gerillakrigföring i en nedbränd skog, omringade av klan Ghårs samlade plåtpaket? :)

- Ymir, får pyromantiska idéer...
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
" det är ju inte rätt... men vi kan ju ha det så så länge..."
"Det går ju på den här modellen"
"Den här manualen är ju inte skriven av en riktig tysk!"

//Exarch, does it ring a bell?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Pilbågar är ju inte direkt avancerade vapen, eller hur? Och det är ungefär så långt som henéas vapenutveckling har nått."

Jag undrade snarare vad de fått sin metall till dolkar, pilspetsar etc ifrån. De andra alverna lär ju inte vara särskilt sugna på byteshandel med dem...

- Ymir, tycker fortfarande inte om henéa :)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Rekommenderar inte dig att försöka. A) Skogsbrand sprids (fråga folk i branddrabbade länder) och ingen gillar det. B) Ha ruskigt tung rustning utan glipor på dig när du sätter igång den... pilar e inge gosiga mellan revbenen
C) Folk som bor i en skog har en förmåga att flytta sig från skogen när den brinner. D) Det finns alltid folk som överlever.. hämd är en elak tanke.

Sedan finns väl ytterliggare själ... men jag kommer inte på dem.

Lady Silver Wolf
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm, iofs...men henéa skall ändå smaka dvärgayxa *envis* :)

- Ymir, tänker inte ha ihjäl henéa alltså, han bara ogillar dem lite så där "smått"... :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Äh, skogstroll är mesar jämnfört med bergstrollen- släpar klan Ghår med sig några sådana blir skogstrollen inga problem (lite rött kladd, möjligtvis) :)

- Ymir, tycker att den här diskussionen börjar gå överstyr
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
asmodean2 (The forsaken one?)

Efterson du har vare borta ett jävla tag och sussat med Shaitan så har du väl inte greppat det här med ironi förstår jag...?

/Sir Foilan - Tycker att det är fel att Henea skall ha -1 i TÅL.

"A dark seed of evil is grown"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Måste säga att jag tycker det mer än väl räcker med skogstroll. Stora, envisa och tillräckligt starka för att göra mitt liv kort. Kort sagt har jag respekt för både dem och Heneas pilar. Och jag vill bara påpeka att Ghor får nog ta med sig många bergstroll.... för skogen är inte så tom som den verkar...

*tycker diskussionen är rolig men helt utan egentlig nytta*

Lady Silver Wolf
 
Top