Eon Hemsnickeri: Avancerade dryckesregler Eon IV

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Efter lite spelledande i Eon IV har jag känt att det saknas bra regler för att simulera effekterna av ett eskalerande alkoholintag. Speciellt utifrån att två av mina spelare råkade slå fram att de hade alkoholproblem vid karaktärsgenereringen. Jag har laborerat lite och har slutligen skrivit ihop dessa regler med inspiration från reglerna i Eon 3.
Jag har inte hunnit speltesta reglerna ännu, men tänker att ni här på forumet säkert kan ha lite bra input.

Länk till dokumentet i Google Docs-format.
Avancerade dryckesregler
Frivillig regel för att införa alkoholrelaterade symptom i Eon IV. Min tanke har varit att designa regler som funkar för både ett litet alkoholintag eller ett större.

Utmattning av alkohol
När RP dricker en alkoholhaltig dryck så erhålls utmattning för mängden alkohol. Hur mycket utmattning RP erhåller finns i tabellen Drycker på inrättningar på sida 3. Varje gång som RP får utmattning från alkohol så slås ett alkoholslag.

Alkoholslag
Alkoholslag slås mot utmattningen med det högsta värdet i Kroppsbyggnad eller Supa.
Misslyckas alkoholslaget så slås ett komplikationsslag, som fungerar som en okontrollerad dissipation eller ett skräckslag. Intensiteten är den nuvarande alkoholutmattningen (se konsekvenstabellen nedan).

I slutet av spelmötet slås även ett förbättringsslag för Supa om RP har drabbats av en konsekvens.

Expertisen supa
Expertisen supa används på två sätt. Dels för att indikera en karaktärs toleransnivå, ju oftare RP blir full desto mer alkohol krävs för att nå samma rusnivå, dels för att indikera suget efter alkohol.

Toleransnivå
Om expertisen Supa har ett högre värde än Kroppsbyggnad så slås alkoholslaget med värdet i Supa istället.

Alkoholsug
Varje gång som RP är nykter, och befinner sig i en situation där alkohol finns tillgängligt, måste RP slå ett självkontrollslag mot svårigheten för att höja färdigheten Supa enligt höjningstabellen. Har RP kännetecknet Supa så ska ett likadant slag slås varje dag/kväll oavsett om alkohol finns tillgängligt eller inte. Misslyckas RP så ser denne till att få sig en sup eller blir Stressad (1).

Konsekvenstabell
Rollpersonen har blivit påverkad av alkoholen och det är dags att slå fram konsekvensen. Intensiteten är den nuvarande utmattningen som erhållits från alkohol. Slå det högsta i kroppsbyggnad eller supa och dra av resultatet. Var

Vid scenens första slag på komplikationstabellen erhålls även ett minskat avdrag från ev. smärta med 1T6. Blödningstakten för samtliga blödningar ökar med 1. (Se GB sid 256)
ResultatKonsekvens
0Påverkad balansÖka belastning med 5 tills dess att RP har nyktrat till
1Vänlig fyllaÖka belastning med 5. RP blir "bästa vän" med den som befinner sig närmast. Är det andra gången RP slår fram detta så hamar RP i gräl med sin "bäste vän".
2-3Behov av luftÖka belastning med 5. RP stapplar iväg till en sval plats för att få lite luft. Stannar kvar där i minst1T6 minuter
4IllamåendeÖka belastning med 5. Rollpersons mage börjar göra uppror, RP har 1T6 minuter på sig innan denne spyr
5Akut illamåendeÖka belastning med 5. Rollpersonen har 1T6 rundor på sig att förflytta sig innan denne spyr.
6PladdrandeÖka belastning med 5. RP börjar tala högt om allt möjligt, hemligheter går inte säkra.
7UtbrottRP drabbas av ett raserianfall och får -2T6 på alla färdigheter som inte är inriktade på förstörelse. Raserianfallet pågår under 1T6 rundor.
8Sluddrande talRP får -2T6 på sociala färdigheter tills denne har nyktrat till
9Temporär störningRP slår ett slag på Störningstabellen (GB-206), störningen sitter i tills RP har nyktrat till.
10-14KollapsarRP svimmar och är okontaktbar i 1T6 timmar
15+Karaktärsdraget supaRP får det sekundära karaktärsdraget supa, har RP redan detta karaktärsdrag blir det till en svaghet, är det redan en svaghet så låses det. Är det redan låst så blir nästa karaktärsdrag en svaghet o.s.v.
Oavsett resultat så har RP ont i huvudet under scenen efter det att den nyktrat till.

Utmattning av alkohol
Tabellen är baserad på Spelledarens Guide (Eon 3) sid 83, genom att halvera långtidsutmattningen, samt pristabell i grundboken (Eon IV) sid 262.

Drycker på inrättningar
DryckBehållareVolymUtmattningkostnad (Eon 3)Kostnad (Eon 4)
SvagölSejdel1/2 liter1,50,48 Silver0,10 Silver
MissleölSejdel1/2 liter20,71 Silver0,30 Silver
ÖlSejdel1/2 liter2,50,71 Silver0,20 Silver
MjödSejdel1/2 liter31,43 Silver0,30 Silver
KvasrSejdel1/2 liter42,38 Silver0,50 Silver
Svagt vinGlas25 cl1,52,40 Silver0,26 Silver
CimanivinGlas25 cl24,40 Silver1,04 Silver
Vanligt vinGlas25 cl2,52,60 Silver0,26 Silver
Starkvin (Rött)Glas25 cl43,40 Silver0,42 Silver
PortvinJungfru8 cl1,50,65 Silver0,16 Silver
BrännvinJungfru8 cl2,51,38 Silver0,16 Silver
PlammbrännvinJungfru8 cl32,13 Silver0,33 Silver
Svarta DrakenJungfru8 cl82,88 Silver0,49 Silver
 
Top