Nekromanti Hemsida

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
skulle vilja veta om det finns något bra ställe där man kan lägga upp sin rollspels hemsida
om det finns någon sida där de har samlat många rollspelshemsidor...
givetvis så måste sidan ha en ftp!

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(naug.50megs.com)
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Byt bgcolor...

Jätteroligt med rollspelssidor. Men bakgrundsfärgen suger -åtminstone på min dators upplösning-
Har du gjort med i Word97/2000?
Ett hett tips är att byta till dreamweaver...
Ja, jag skall inte kaxa mig. jag har inte uppdatera sen anno dazumal på min http://hem.fyristorg.com/JariMax


"may the blood of your enemies stain the ground"
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Byt bgcolor...

Och ännu ett tips är att slänga alla WYSIWYG-program åt fanders och börjat knacka koden för hand. Blir utan undantag bäst.

/Gollum - knackar

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Byt bgcolor...

Nej. Dreamweaver, framförallt i kombination med UltraDev, fungerar mycket bättre än att knacka för hand. Man sparar massor med tid när man ska göra simpla databaskopplingar eller enklare javascripts och DHTML. Fungerar också mycket bra med Fireworks och Flash.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Byt bgcolor...

Hävdar att du ändå förlorar väldigt mycket av kontrollen över din kod och sidan i allmänhet när du använder dig av WYSIWYG-verktyg. Vet det, då jag själv kört med sådana då och då.

/Gollum - som gäspar

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Handtralla [OT]

"Hävdar att du ändå förlorar väldigt mycket av kontrollen över din kod och sidan i allmänhet när du använder dig av WYSIWYG-verktyg. Vet det, då jag själv kört med sådana då och då."

...du hackar assembler för hand i hexkod direkt för att inte förlora kontrollen över koden, va?

Enligt min ringa erfarenhet så är det mer eftertraktat att få ett projekt klart i tid än att ha perfekt kontroll över koden. Om det inbegriper WYSIWYG och en sjuhelsickes massa verktyg som producerar relativt felfri kod som funkar i det mesta så är den felprocenten acceptabel. Man förlorar mer pengar på att inte ha sin webbplats uppe i tid än på felprocenten, helt enkelt. När dessutom de dominerande webbläsarna och servrarna är såpass feltoleranta som de är, varför lägga ner en massa tid och pengar i onödan?

För min del använder jag WYSIWYG-verktyg som jag känner till - jag vet vilka fel de producerar och vilka fel man behöver åtgärda för hand. Resultatet är snabbt arbete kombinerat med relativt hög felsäkerhet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Byt bgcolor...

Inte med UltraDev/Dreamweaver inte. Kanske en aning med mer komplicerade operationer, men knappast enkla saker som MouseOver-script eller att hämta och skriva enstaka saker till en databas (snackar vi e-handelssajter eller communitys är det förstås en annan femma).
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
NOTPAD

tror du jag är helt kass eller???
tror du verkligen att man kan få ut en något så när avancerad hemisda ur Word??
phaaa.... den har jag skrivit i notpad... och fungerar alldeles utmärk på min dator (om det inte vore för den dära jävla bannern)
därför byter jag server!!!
klagomål på sidan kan skrivas i mitt lilla egna forum (när jag har löst lite små prolem med att få den funka) =)))

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(naug.50megs.com)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Det är rätt! Själv använder jag Notepad+ [OT]

Notepad+ kan öppna hur många sidor som helst (beror på datorn) och i stort sett hur stora filer som helst. Visserligen, är det för stora så kan man inte söka i filen... [sur]
En annan bra sak är att de vanliga kortkommandona t.ex. CTRL-C, CTRL-A, CTRL-S finns.

En annan sak jag gjort är att göra att så fort jag dubbelklickar på en fil och den inte är tillägnad till ett program så öppnar Notepad+ den filen. Skitbra är också att man kan högerklicka på en html-fil och ta "Öppna <U>A</U>nteckningar. Detta görs i Regedit.
Nedan följer en instruktion till de som vill veta hur man gör:

<EM>Öppna Regedit: HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\open\command\ (skapa de två sista nycklarna)
I den skapade nyckeln "open" ska (Standard) ha Öppna &Anteckningar
I "command" som du skapat. Skriv i (Standard) värdet C:\WINDOWS\NOTEPAD.EXE "%1"</EM>

/[color:green]Han</font color=green> som vet att man lätt kan hitta freewaret Notepad+ på nätet
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Det är rätt! Själv använder jag Notepad+ [OT]

mm... jag använder inte riktigt notpad... använder editpad... nästan exakt som notpad+
men alla kanske inte förstår när man använder sånna "avancerade program" =))

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(naug.50megs.com)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Handtralla [OT]

Stofiler som kör med Lynx borde inte ens få uttala sig om form på webben. Dessutom genererar inte Dreamweaver/UltraDev onödig skräpkod. Jag har heller aldrig råkat ut för fel eller några besvär alls med Dreamweaver/UltraDev. Koden blir ren och snygg (snyggare än när jag knackar för hand t.o.m) och det går ruskigt mycket snabbare. Framförallt för enkla JavaScripts och DHTML. Och hanteringen av FORMs är ju hur bra som helst! Det går inte att göra t.ex. en e-shop med enbart en texteditor (varesig det är Notepad, Emacs eller Homesite) nu för tiden. Det skulle ta alldeles för lång tid.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Handtralla [OT]

"För min del använder jag WYSIWYG-verktyg som jag känner till - jag vet vilka fel de producerar och vilka fel man behöver åtgärda för hand. Resultatet är snabbt arbete kombinerat med relativt hög felsäkerhet."

Du glömmer en sak Krille, om man har en hemsida på icke-kommersiell basis så har man råd med att hålla på och pilla med Notepad - det är ju trots allt skitkul att knacka kod IMHO


"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Handtralla [OT]

"Du glömmer en sak Krille, om man har en hemsida på icke-kommersiell basis så har man råd med att hålla på och pilla med Notepad - det är ju trots allt skitkul att knacka kod IMHO"

Tja, Smedjan har jag på icke-kommersiell basis (jag säljer ju ingenting), och jag har trots detta inte råd. Skulle jag sitta och pilla kod hela tiden så skulle jag aldrig hinna uppdatera. Det är tillräckligt långt mellan uppdateringarna som det är.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Re: Handtralla [OT]

Ok, men smedjan är i varje fall ett seriöst projekt, jag tycker bara att det är kul att sitta och knacka HTML, mest av nostalgiska skäl.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: What you see isn't always what you get

"Varför ska vissa få ha ensamrätt på att uttala sig om form på "webben"? Särskilt de som tycks anta att alla använder IE/Opera?"

Tja, jag antar inte att alla använder IE/Opera(/NS). Jag antar däremot fullkomligt iskallt att de som inte använder IE/Opera/NS är en så liten del av mitt klientel att det inte är värt pengarna och/eller tiden att anstränga sig extra mycket enbart för dem. Funkar det i en Lynx så är det en positiv bonus, IMHO, men inte mer.

"Dessutom; att ett WYSIWYG-program skulle hjälpa till när man ska göra databashanteringar förefaller mig absurt."

Det finns gott om motsvarande verktyg för att göra databashantering i grafisk miljö, som skapar tabeller och frågor precis som man vill ha dem. Visst, det må hända vara ett tecken på lathet, men jag bryr mig faktiskt inte. Jag har en deadline att klara, och om WYSIWYG går fortast så kör jag på det, och går manuellt kodknackande snabbast så kör jag på det. Huvudsaken är att problemet löses innan deadline.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: What you see isn't always what you get

"Menar du dina fans när du skriver "klientel"? Att medvetet välja att bortse från brott mot html-standarden känns bara sååå high-and-mighty och respektfullt mot de som av en eller annan anledning använder alternativen. Inte."

Jag menar de kunder som köper min arbetsgivares produkt. Jag har ett jobb också, se, och i det jobbet ingår deadlines, skadeståndsansvar om produkten inte är klar i tid och annat juridiskt men mycket, mycket dyrt bjäfs. Det har inget med respektlöshet att göra, utan beror på att det blir för dyrt att göra det på något långsammare sätt.

"Jag vill inte bitcha (för mycket) eftersom just foxtail.nu faktiskt är en sida jag tycker väldigt mycket om, rent innehållsmässigt."

Vad gäller Rollspelssmedjan så skulle jag inte hinna fixa något innehåll om jag var tvungen att bygga allt för hand. Jag lägger hellre ner den tiden på innehållet än perfekt felfri HTML, även om det innebär att den procent besökare (0,8% om man ska vara petig) som använder Lynx gnisslar tänder.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Handtralla [OT]

När dessutom de dominerande webbläsarna och servrarna är såpass feltoleranta som de är, varför lägga ner en massa tid och pengar i onödan?

För att man bryr sig om att göra något bra och elegant eller för att man inte vill tvinga folk att använda något av de fåtal alternativ man orkar stödja?

Det innebär inte nödvändigtvis att man måste koda allt för hand. Det finns säkerligen flera verktyg som genererar bra kod.

För min del använder jag WYSIWYG-verktyg som jag känner till - jag vet vilka fel de producerar och vilka fel man behöver åtgärda för hand. Resultatet är snabbt arbete kombinerat med relativt hög felsäkerhet.

...och en sida som är optimerad för senaste versionen av IE. I.a.f. föreställer jag mig att du inte avsett att skapa de kosmetiska fel som uppträder i netscape eller mozilla. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Handtralla [OT]

"...och en sida som är optimerad för senaste versionen av IE. I.a.f. föreställer jag mig att du inte avsett att skapa de kosmetiska fel som uppträder i netscape eller mozilla."

Ska jag vara helt ärlig så är den optimerad för senaste versionen av Opera. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top