Nekromanti Hemsida [är det OT?]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har planerat att göra en snygg rollspels hemsida ("en till" tänker ni) men jag är inte så fruktansvärt het på html. Inte alls faktiskt och jag undrar om det finns något vettigt program som man kan göra det i? Är det någon som har prövat att göra hemsidor i MS Publisher och isf blir de snygga?

Är det här OT? Kanske borde skrivit det på Zinescene-forumet... Ajja gjort är gjort.. :gremsmile:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
"Inte alls faktiskt och jag undrar om det finns något vettigt program som man kan göra det i?"

Notepad eller dylik texteditor/htmleditor som är skriptbaserad. Har du någon erfarenhet av att göra hemsidor? Om svaret är nej, kan du ju trixa lite med Netscape Composer eller tillochmed Word (spara som HTML). Om du sedan behöver hjälp att skripta, kolla in Annica Tigers HTML-guide och W3Schools, där man också kan lära sig javascript/VB och diverse serverscript.

Lycka till!
 

General

Veteran
Joined
26 Aug 2002
Messages
88
Location
Mölnlycke ....(GBG)
Jag tycker nog att det går lika bra att använda Ms Word som vilket annat webdesignsprogram som helst iallafall i början när man inte e så haj på designprogram... men med desihnprogram så kan man ju göra allt väldigt snyggt och proffsigt... jag hade valt Word...

Lycka till med hemsidan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tackar tackar, vi får se hur det blir.
Provar kanske med Word, när jag väl fått några svar här. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Svaret är nej. Eller jag har gjort en hemsida med det var i MS publisher. Vet inte hur det är med andra program men där ser man hemsida som den kommer bli när den är färdig medans man håller på, vilket jag tycker är väldigt bra eftersom man då vet om det blir snyggt eller inte när man gör det. I notepad måste man spara, kolla, ändra, spara, kolla, ändra. Iaf var det så senast jag provade... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
MS Frontpage är enkel och smidig. Dessutom ingår den i Office och är gjord för uppgiften vilket gör den bättre än tex Publisher eller Word.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Själv är jag ganska usel på HTML (märks det på min hemsida? You tell me...), men jag har läst mig till kunskapen via böcker, internet och utöver det har jag frågat folk som vet, samt ibland "fuskat" lite genom att bara kopiera in kod, när jag har sett något jag gillar.
Det har tydligen funkat, hittills. Jag har lärt mig en del, men jag kan fortfarande ingenting om en hemsidas "basuppbyggnad", jag får alltid kolla tidigare filer, kolla böcker, eller läsa på internet...eller fuska. :gremgrin:

/Skuggvarg
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Varför överhuvudtaget knacka koderna?

när det finns skitbra program för att göra hemsida, luska tag i Dreamweaver så blir världen sååå mycket lättare...
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Äh, för fan...

...sån nybörjarskit, näää, det går vi väl inte med på, för det är inte bra och bara noobs som håller på med och, och och... :gremwink: *end ironi*

Vad jag har förstått är de farligt censurdryga. En ljus bakgrund kan lätt tolkas som hud, kan lätt tolkas som porr, och så vidare. Dessutom så har man total jävla kontroll med HTML-kod, och det är ju skönt. Man har liksom bara en visuell överblick att arbeta med när man pysslar i program, men med ett bra HTML-program ser du precis hur du ska göra för att yadiyadi.

/Mogge, använder HTML Webmaster 2, en kod-baserad HTML-editor
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
:gremshocked:

Nej, nej, nej... Inte använda WYSIWG-editorer. Det blir väldigt, väldigt sällan bra. Dessutom slänger sådana ofta in koder som inte alls behövs - och till och med i bland genererar felresultat i olika browsers.

Genom att skriva HTML-koden själv bestämmer du hur sidan SKALL se ut, inte hur den KAN se ut. För att göra en bra, fin hemsida finns det ingen genväg - man måste nästan lära sig HTML-kodandet.

För även om vi väldigt gärna säger att det har med faktan att göra och inte utseendet så är den bristande sanningen att vi inte kommer besöka/läsa igenom en sida som ser ryslig ut. :gremfrown:

Så mitt förslag är alltså att undvika alla WYSIWYG-editorer och leta upp ett par källor där du kan läsa mer om HTML.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nej, nej, nej... Inte använda WYSIWG-editorer. Det blir väldigt, väldigt sällan bra."

Å andra sidan blir det inte dåligt heller, om du inte råkar vara renlevnadsfascist som kräver dödsstraff på utlämnad doctype, till exempel. Du får en fungerande HTML, vare sig mer eller mindre. I alla fall nu för tiden.

Det var annorlunda fram till 1999 eller så - då blev det dåligt om man använde WYSIWYG-verktyg, men det är ju för fan stenåldern.

Faktum är att jag huvudsakligen använder någon form av WYSIWYG för formen och ren textbehandling, eftersom det går fortast. Jag har ont om tid som det är. Funktionaliteten (server och client side scripts) kodar jag däremot för hand.

Dåligt blir det om du till exempel om du klipper in Word-text i Frontpage - den kod som då genereras av RTF-datan på klippbordet är rent sorglig! Även ASP.net genererar usel HTML, men det gör föga skillnad om man kodar ASP.net för hand eller Visual Studio.net.
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Håller med dig Krille.
Det funkar faktiskt ganska bra med WYSIWYG-editorer. Koden som genereras nuförtiden är inte alls dålig, även om man måste ändra litegranna i den ibland.

Min favorit är Dreamweaver vilken jag kan rekommendera starkt =)
Skall det skrivas HTML "för hand" så använder jag the one and only TextPad.

Lothorius
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
"renlevnadsfascist som kräver dödsstraff på utlämnad doctype"

:gremgrin:

Nej, riktigt så illa skall det väl inte vara - och visst har det varit värre förr med WYSIWYG-editorerna (skönt att se att utvecklignen går framåt :gremwink: ). Dreamweaver sägs vara bra t.ex. :gremwink:

Dock att göra hemsidor i Publisher och Word däremot är fortfarande ytterst dåligt rent funktionellt. Jag väntar fortfarande att få se en duglig sida gjord i det... :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Dock att göra hemsidor i Publisher och Word däremot är fortfarande ytterst dåligt rent funktionellt. Jag väntar fortfarande att få se en duglig sida gjord i det... "

Tror jag det - de är ju inte ens gjorda för att bygga hemsidor i och därmed är de inte WYSIWYG när det gäller HTML. Det är ju knappt att Word är WYSIWYG när det gäller papper, och då är det ju ändå det som det är gjort för att jobba mot... :gremwink:

Så när jag säger WYSIWYG i HTML-sammanhang så menar jag något i stil med Frontpage eller Dreamweaver, inte Publisher och Word.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Det förstås...

Fast... Har dem gaskat upp Frontpage Express? Vad jag minns utav det är att det är fruktansvärt dåligt och lika bra som Word. (Nu står jag visserligen lite på skam, för jag har inte använt WYSIWYG-editorer under bra lång tid - så därav den uppenbarliga förbättringen).

Fast jag tycker fortfarande att man skall lära sig HTML-kod - även om man nu använder WYSWYG-editorer. Kala mig puritist :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fast... Har dem gaskat upp Frontpage Express? Vad jag minns utav det är att det är fruktansvärt dåligt och lika bra som Word."

Det var den. Jag vill dock minnas att Frontpage Express är död som Östersjön numera, i och med att dess roll är helt övertagen av Word. Vill man bygga hemsidor i något Pyttemjuk-program så är det Frontpage proper, DevStudio eller Visual Studio.net som gäller.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Nej men inte Word använd hellre notpad, mycket lättare. Det är i allafall vad jag tycker :gremwink:
Säg till när den är klar.

Lycka till!
 
Top