Det kanske inte går att dela in saker i hur "farliga" dem är men man kan säker klumpa ihop Aspekterna baserat på vilken "kraft" de tillhör. På det sättet har vi 9 olika grupperingar för tropier, varav endast 7 är relevanta för magi (Demonkraft kan endast alstras av demoner och Gudakraft följer andra regler).
Alltså kvarstår: Andekraft (Psykotropi), Elementarkrafter (Geotropi, Hydrotropi, Pneumotropi, Pyrotropi), Grundkrafter (Fototropi, Kryotropi, Skototropi, Termotropi), Kosmiska Krafter (Astrotropi, Heliotropi, Selenotropi), Livskrafter (Biotropi, Nekrotropi), Primalkrafter (Ataxatropi, Kronotropi, Nomotropi), Symbolkrafter (Ikonotropi, Semotropi).
Håller på att sammanstaälla lite tabeller nedanför som uppdateras allt eftersom de blir klara. Min tanke är att Alla krafter har samma effekt ifall man misslyckas med 0-4 men sedan beror det mer på vilken tropi man alstrat där vissa är mer förödande än andra.
Okontrollerad Dissipation för Andekraft [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Magikern drabbas av huvudvärk och får -Ob1T6 på alla färdigheter som har Psyke eller Bildning som Styrande Attribut. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Denne förlorar även 2 Fokus, erhåller 1 poäng Utmattning och måste även sänka sitt Välmående med 1.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Magikern drabbas av en mycket stark migrän och får - Ob1T6 på alla färdigheter som har Psyke eller Bildning som Styrande Attribut, samt alla slag som kräver syn. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Denne förlorar även 3 Fokus, erhåller 2 poäng Utmattning och 1 Poäng smärta och måste även sänka sitt Välmående med 1.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Magikerns huvud känns som att det kommer explodera av den kraftiga migrän som uppstår och får -Ob2T6 på alla tärningsslag samt börjar kräkas okontrollerat av smärtan. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Denne förlorar även 5 Fokus, Välmående sänks med 2 och denne erhåller även 4 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]Magikern måste klara Självkontroll mot (Magnitud +2). Om detta misslyckas kastas Magikerns själ ut från dennes kropp och denne kommer att drabbas av Syrebrist varje runda tills själen återfinner sig i kroppen igen. För att lyckas återvända till kroppen måste Magikern klara Självkontroll mot (Magnitud).
Magikerns kropp erhåller även 4 poäng Utmattning, 2 poäng Smärta, dennes Välmående sänks med 4 och hen förlorar all sin kvarvarande Fokus.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]Magikern måste klara ett Dödsslag mot Magnitud x2. Om detta misslyckas kommer magikern dö en mycket plötslig och plågsam död till följd av att de våldsamt dissiperande filamenten sliter sönder dennes själ.
Om dödsslaget lyckas kommer Magikern dock må mycket dåligt mentalt. Magikern förlorar all sin kvarvarande Fokus, Välmående sänks med 6 och denne får även en störning. Dessutom har den traumatiska situationen orsakat att Magikern blivit Katakonisk.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Elementarkrafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Magikern erhåller 2 Poäng utmattning.
Geotropi: Magikern täcks av ett lager med damm, jord och smuts som inte försvinner utan intensivt skrubbande. Fram tills att Magikern tvättat sig kommer denne få -Ob1T6 på alla sociala färdigheter.
Hydrotropi: Magikerns yttre blir indränkt i vatten som inte torkar förrän nästkommande dag. De blöta kläderna är tunga, obekväma och oländiga vilket ger Magiker -Ob1T6 på alla rörelsefärdigheter.
Pneumotropi: Magikern tappar andan och får -Ob1T6 på alla färdigheter i (Magnitud /2) rundor.
Pyrotropi: Magikerns hud blir svedd av de dissiperande filamenten, slå 1T10 för att avgöra var svedan uppstår. Huden kommer att läka inom ett dygn. Effekten av svedan beror på vilken kroppsdel som blivit svedd.
Huvud: -Ob1T6 på sociala färdigheter och Intryck tills svedan läkt.
Armar: -Ob1T6 på rörelsefärdigheter. Om det är karaktärens vapenarm får denne även -Ob1T6 på alla stridsfärdigheter.
Torso: 1 poäng Smärta.
Ben: -Ob1T6 på rörelsefärdigheter och Förflyttning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Magikern erhåller 4 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta.
Geotropi: Marken kring magikern med ett omfång på (Magnitud -2) meter blir mycket lerig och svårframkomlig. Alla som befinner sig på marken inom detta omfång Fastnar och måste klara Kroppsbyggnad mot samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Besvärjelse. Då det är svårt att ta sig fram inom omfånget får alla inom detta -Ob2T6 på alla slag mot Förflyttning samt rörelsefärdigheter.
Hydrotropi: Marken kring magikern med ett omfång på (Magnitud -2) meter blir blöt och halkig. Alla inom omfånget får -Ob1T6 på alla slag mot rörelsefärdigheter. Dessutom måste dem som förflytta sig inom området slå ett slag mot Kroppsbyggnad, misslyckas detta slag Faller karaktären.
Pneumotropi: Magikern tappar andan och får -Ob1T6 på alla färdigheter i (Magnitud -2) rundor.
Pyrotropi: Magikern får ett Sår av de dissiperande filamenten, slå 1T10 för att avgöra var på kroppen detta uppstår. Såret kommer att läka ihop i normal takt. Dessutom kommer magikerns kläder att fatta eld, denna brand orsakar Eldskada 2T6/2T6 och är lätt att släcka.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Magikern erhåller 8 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta.
Geotropi: Magikern drabbas av en Infektion 2/10.
Hydrotropi:
Pneumotropi: Magikern tappar andan och dennes omgivning (Magnitud meter) blir syrefattig då filamenten suger ut luften kring magikern. Alla inom omfånget måste slå ett slag mot Livskraft varje runda, ett misslyckat slag leder till att karaktären svimmar, dessutom gör svårigheten att andas att Magikern och alla i dennes närhet får -Ob1T6 på alla tärningsslag. Denna effekt varar i (Magnitud) rundor.
Pyrotropi: Magikerns kropp fattar eld vilket orsakar Eldskada 4T6/4T6. Magikern erhåller dessutom 1 poäng smärta och ett Sår uppstår någonstans på dennes kropp, slå 1T10 för att avgöra var på kroppen. Såret kommer att läka ihop hälften så snabbt som normalt och läkningstakten för detta kan inte ökas varken genom läkekonst eller på mystisk väg.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]Magikern erhåller 16 poäng Utmattning och 2 poäng Smärta.
Geotropi: Magikern drabbas av en svår Infektion 4/14. Dessutom skälver jorden och orsakar att Magikern och alla inom (Magnitud +2) meter av denne Faller.
Hydrotropi: Magikerns lungor fylls delvis med vatten, magikern kommer att hosta upp vatten och ha svårt att andas i (Magnitud) rundor. Fram tills att magikern återhämtat sig kommer denne att få -Ob2T6 på alla färdighetsslag. Dessutom måste magikern slå ett slag mot Livskraft med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud, om detta misslyckas svimmar denne.
Pneumotropi: Magikern tappar andan och dennes omgivning (Magnitud x2 meter) blir syrefattig då filamenten suger ut luften kring magikern. Alla inom omfånget måste slå ett slag mot Livskraft varje runda, ett misslyckat slag leder till att karaktären svimmar, dessutom gör svårigheten att andas att Magikern och alla i dennes närhet får -Ob2T6 på alla tärningsslag. Denna effekt varar i (Magnitud) rundor.
Pyrotropi: Magikerns kropp fattar eld, denna brand orsakar Eldskada 8T6/8T6. Dessutom uppstår ett Sår någonstans på dennes kropp, slå 1T10 för att avgöra var på kroppen. Såret kommer att läka ihop hälften så snabbt som normalt och läkningstakten för detta kan inte ökas varken genom läkekonst eller på mystisk väg.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]Geotropi: Jorden runtom magikern rämnar och alla inom området (Magnitud x2 meter) måste klara Reaktion och Förflyttning (alternativt Hoppa) mot samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud. Misslyckas dessa faller karaktären ned i hålet och uppslukas av jorden. Magikern själv får inte slå några slag för att undkomma sitt öde då denne är nedtyngd av filamenten och är oförmögen att röra sig.
Hydrotropi: Magikern drunknar då dennes lungor fylls helt med vatten och kan inte tömmas.
Pneumotropi: Magikern kvävs till döds då all luft dras ut ur dennes lungor och filamenten blockerar sedan luftrören så att denne inte kan andas.
Pyrotropi: Magikern går upp i lågor och allt inom ett omfång av (Magnitud x2) meter fattar eld, denna brand orsakar Eldskada 3T6/5T6. När branden lagt sig är allt som återstår av magikerns kropp aska och några brända benrester.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Grundkrafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Magikern erhåller 2 poäng Utmattning.
Fototropi och Skototropi: Filamenten skymmer magikerns syn och denne får -Ob1T6 på alla färdigheter som kräver syn i (Magnitud /2) rundor.
Kryotropi: Magikern drabbas av Nedkylning 1.
Termotropi: Magikern drabbas av Törst 1.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Magikern erhåller 4 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta.
Fototropi och Skototropi: Filamenten skymmer magikerns syn och denne får -Ob1T6 på alla färdigheter som kräver syn i (Magnitud -2) rundor.
Kryotropi: Magikern drabbas av Nedkylning 2.
Termotropi: Magikern drabbas av Törst 2.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Magikern erhåller 8 poäng Utmattning och 2 poäng Smärta.
Fototropi och Skototropi: Filamenten skymmer magikerns syn och denne får -Ob1T6 på alla färdigheter som kräver syn i (Magnitud) rundor.
Kryotropi: Magikern drabbas av Nedkylning 4.
Termotropi: Magikern drabbas av Törst 4.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]Magikern erhåller 16 poäng Utmattning och 3 poäng Smärta.
Fototropi och Skototropi: Filamenten skymmer magikerns syn och denne får -Ob1T6 på alla färdigheter som kräver syn i (Magnitud +2) rundor.
Kryotropi: Magikern drabbas av Nedkylning 8.
Termotropi: Magikern drabbas av Törst 8.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]Magikern erhåller 32 poäng Utmattning och 4 poäng Smärta.
Fototropi och Skototropi: Filamenten samlas i magikerns ögon och slår helt ut dennes syn. Magikern kan inte längre använda sig av färdigheter som kräver syn då denne blivit helt blind.
Kryotropi: Magikerns kropp kyls ner i en extrem hastighet som är direkt dödlig. Hela kroppen är svårt frostskadad, blodet har frusit till is och alla inre organ slutar fungera. Allt inom (Magnitud x 2) meter fryser och orsakar Nedkylning 4.
Termotropi: Magikerns kropp hettas upp extremt fort och orsakar att samtliga av dennes inre organ exploderar. Dessutom självantänds allt inom (Magnitud x 2) meter, denna brand orsakar Eldskada 3T6/3T6[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Kosmiska Krafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]En fientligt inställd kosmisk varelse av rang (Magnitud /2) kallas ned, denne kommer att attackera Magikern i nästa runda.
Astrotropi och Selenotropi: Magikern erhåller 2 poäng Utmattning
Heliotropi: Magikern erhåller 1 poäng Smärta.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]En fientlig inställd kosmisk varelse av rang (Magnitud -2) kallas ned, denne kommer att attackera Magikern i nästa runda.
Astrotropi och Selenotropi: Magikern erhåller 4 poäng Utmattning. Slå ett slag mot Kroppsbyggnad med samma svårighet som Alstraslaget, om detta misslyckas Faller magikern.
Heliotropi: Magikern erhåller 1 poäng Smärta och 2 poäng Utmattning. Dessutom drabbas denne av Eldskada 1T6/2T6.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]En fientlig inställd kosmisk varelse av rang (Magnitud) kallas ned, denne kommer att attackera Magikern i nästa runda.
Astrotropi och Selenotropi: Magikern erhåller 8 poäng Utmattning och förlorar 1 Välmående. Magikern blir även sömnig och kommer få -Ob1T6 på alla tärningsslag i lika många rundor som Besvärjelsen/Ritualens Magnitud.
Heliotropi: Magikern erhåller 4 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta. Dessutom drabbas denne av Eldskada 2T6/4T6.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]En fientlig inställd kosmisk varelse av rang (Magnitud +2) kallas ned, denne kommer att attackera Magikern i nästa runda.
Astrotropi och Selenotropi: Magikern erhåller 16 poäng Utmattning och förlorar 2 Välmående. Magikern Faller även till marken då denne blivit mycket sömnig och kommer således få -Ob2T6 på alla tärningsslag i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Heliotropi: Magikern erhåller 8 poäng Utmattning och 1 poäng Smärta. Dessutom drabbas denne av Eldskada 4T6/8T6.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]En fientlig inställd kosmisk varelse av rang (Magnitud x2) kallas ned, denne kommer att attackera Magikern i nästa runda.
Astrotropi och Selenotropi: Magikern erhåller 32 poäng Utmattning och måste genast slå ett slag mot Självkontroll med samma svårighet som Magikerns totala mängd Utmattning. Om detta slag misslyckas har Magikern somnat och kan inte vakna förrän Ob5T6 rundor har passerat.
Heliotropi: Magikern erhåller 16 poäng Utmattning och 2 poäng Smärta. Dessutom drabbas denne av Eldskada 8T6/16T6 och allt inom (Magnitud x 2) meter börjar dessutom brinna (Eldskada 3T6/3T6).[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Livskrafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Biotropi:
Nekrotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Biotropi:
Nekrotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Biotropi:
Nekrotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]Biotropi:
Nekrotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]Biotropi:
Nekrotropi:[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Primalkrafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Omgivningen ter sig kaosartad, obegriplig och förvirrande för Magikern. Denne förlorar 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.
Ataxatropi och Nomotropi: Magikern får -Ob1T6 på alla färdighetsslag med Psyke som Styrande Attribut. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Kronotropi: Magikern åldras med (Magnitud /2) år. Ifall dennes ålder överskrider 35 måste denne genast slå ett dödsslag med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud (+1 per år).[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Magikern har svårt att uppfatta världen omkring sig och blir snurrig. Denne förlorar genast 1 Välmående och 2 Fokus, dessutom får denne -Ob1T6 på alla Rörelsefärdigheter. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Ataxatropi och Nomotropi: Magikern får -Ob1T6 på alla färdighetsslag med Psyke som Styrande Attribut. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Kronotropi: Magikern åldras med (Magnitud x2) år. Ifall dennes ålder överskrider 35 måste denne genast slå ett dödsslag med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud (+1 per år).[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Magikern tycker sig uppfatta ett flertal alternativa dimensioner och händelseförlopp på samma gång vilket leder till att denne drabbas av en stark huvudvärk, klåda, ringande i öronen och svidande ögon. Denne förlorar genast 3 Fokus och måste sänka sitt välmående med 2. Dessutom får denne -Ob1T6 på alla färdighetsslag och -Ob2T6 på alla slag mot Vaksamhet, Reaktion och färdigheter med Uppmärksamhet som styrande attribut.
Ataxatropi och Nomotropi: Magikern får -Ob2T6 på alla färdighetsslag med Psyke som Styrande Attribut. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Kronotropi: Magikern åldras med (Magnitud) år. Ifall dennes ålder överskrider 35 måste denne genast slå ett dödsslag med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud (+1 per år).[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]Magikern är extremt förvirrad och har svårt att avgöra vad som är verkligt och inte, Välmåendet sänks med 2 och denne förlorar även 4 Fokus. Situationen är mycket skrämmande och Magikern måste genast slå ett slag mot Skräckintensitet 50. Rädslan orsakar även att Magikern får -Ob2T6 på alla rörelsefärdigheter. Denna effekt varar i lika maånga rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Ataxatropi och Nomotropi: Magikern får -Ob3T6 på alla färdighetsslag med Psyke som Styrande Attribut. Denna effekt varar i lika många rundor som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud.
Kronotropi: Magikern åldras med (Magnitud +2) år. Ifall dennes ålder överskrider 35 måste denne genast slå ett dödsslag med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud (+1 per år).[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]Magikern förlorar helt greppet om verkligheten. Denne förlorar genast alla sina resterande Fokus och dennes välmående sänks med 4, samt att hen inte kan agera på (Magnitud) rundor. Dessutom har Magikern dragit på sig ett antal störningar efter att de dissiperande filamenten förvrängt dennes världsbild. Slå genast 4 slag på Störningstabellen och välj ut 3 av dessa som Magikern nu lider av.
Ataxatropi och Nomotropi: Magikern kan inte använda sig av Färdigheter med Psyke som Styrande Attribut, dessutom får denne -Ob2T6 på alla andra färdigheter. Denna effekt varar i lika många dagar som Besvärjelsens/Ritens Magnitud.
Kronotropi: Magikern åldras med (Magnitud x2) år. Ifall dennes ålder överskrider 35 måste denne genast slå ett dödsslag med samma svårighet som Besvärjelsens/Ritualens Magnitud (+1 per år).[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Okontrollerad Dissipation för Symbolkrafter [TABLE="border: 1, cellpadding: 1, width: 500"]
[TR]
[TD]Misslyckande[/TD]
[TD]Effekt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0-4[/TD]
[TD]Magikern återfår i sista stund kontrollen över situationen och lyckas avsluta dissipationen relativt kontrollerat. Filamenten sprakar och pulserar vilt kring denne men effekten av detta är harmlös.
Den stressade situationen har dock tärt på Magikern psykiskt och denne förlorar därför 1 Fokus och erhåller 1 poäng Utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5-6[/TD]
[TD]Ikonotropi: Alstra Ikonotropi blir 1 nivå svårare. Denna effekt varar i (magnitud /2) dagar.
Semotropi: Alstra Semotropi blir 1 nivå svårare. Denna effekt varar i (magnitud /2) dagar.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7-8[/TD]
[TD]Ikonotropi: Alstra Ikonotropi blir 2 nivåer svårare. Denna effekt varar i (magnitud /2) dagar. Under denna tid kommer magikern även drabbas av huvudvärk och sveda i ögonen ifall hen tittar på bilder eller försöker måla.
Semotropi: Alstra Semotropi blir 2 nivåer svårare. Denna effekt varar i (magnitud /2) dagar. Under denna tid kommer magikern även drabbas av huvudvärk och sveda i ögonen ifall hen försöker att läsa eller skriva, detta orsakar 1 poäng utmattning.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9-10[/TD]
[TD]Ikonotropi:
Semotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]11-12[/TD]
[TD]De magiska symbolerna förstörs helt. Om dessa symboler befann sig pa Magikerns kläder, på ett objekt som denne håller i sin hand eller intill Magikern orsakar detta 1 poäng Smärta. Om symbolerna är skrivna eller tatuerade på Magikerns kropp orsakar detta 2 poäng Smärta.
Ikonotropi:
Semotropi:[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]13+[/TD]
[TD]De magiska symbolerna förstörs helt. Om dessa symboler befann sig pa Magikerns kläder, på ett objekt som denne håller i sin hand eller intill Magikern orsakar detta 1 poäng Smärta. Om symbolerna är skrivna eller tatuerade på Magikerns kropp orsakar detta 2 poäng Smärta.
Ikonotropi: Magikern förlorar förmågan att tyda magiska symboler och tecken i (Magnitud x2) dagar och kan därmed inte Alstra Ikonotropi. Dessutom kastas bokstäver i dokument, böcker osv inom en radie av (Magnitud x2) meter om eller försvinner helt.
Semotropi: Magikern förlorar förmågan att läsa på alla språk i (Magnitud x2) dagar och kan därmed inte Alstra Semotropi. Dessutom blir alla bilder, ikoner osv inom en radie av (Magnitud x2) meter suddiga och förvrängda eller så försvinner de helt och hållet.[/TD]
[/TR]
[/TABLE]