Nekromanti Hemmasnickrade Magiregler

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Det är ju inte för att tjäna pengar brukar det ju mantras ut. :) Tillräcklig anledning är om en fungerande beta existerar.
Är folk så kassa att de sen inte vill köpa produkten (förutsatt att de avser att köpa den överhuvudtaget) så är det ju de som biter sig själva i foten.
Utmärkt idé som de gjorde med grundboken att släppa en pdf som inte är en slutlig version. Jag skulle direkt casha för motsvarande gällande magireglerna.
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Eller så kan man köpa den i helmgast-shoppen och får den som pdf först?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
well oavsett hur folk tycker Helmgast borde gjort/göra måste en ny tråd göras om denna typ av diskussion ska fortsätta då ämnet för denna tråd är "Hemmasnickrade magiregler" och inte "Helmgast borde släppa en PDF med semi-officiella magiregler". Fortsätt gärna diskussionen då den är intressant men jag vill helst undvika att denna tråd går off topic :)
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Skitbra initiativ!

Några funderingar dock.
1. Angående din besvärjelse: "Målet kan inte väljas som direkt mål för Magiska Effekter med Magnitud 12 eller lägre (+1 Magnitud per 2 Övertag). Målet kan dock fortfarande påverkas indirekt av Magiska Effekter oavsett rang (tex. kan dennes kläder väljas som mål för en antändning, men inte dennes hud eller hår)."
Konsekvensen av detta blir att de mer offensiva besvärjelserna/effekterna (typ eldbollar och blixtar) kommer att nå sitt mål om man bara siktar på kläderna. Men det kanske fanns med i beräkningarna? Det skulle ju i och för sig vara stringent, i och med att effekten är personlig och kläder/föremål man bär med sig inte är ens person. (Å andra sidan borde man kunna "programmera" effekten med lite tilläggsvillkor som t.ex. magikerns kläder och burna föremål. Jag föreställer mig att besvärjande är lite som logiska/matematiska formler: "Om X så Y, men inte Z, om inte A, B och C. Annars Å minus Ä gånger Ö.") <- Lite virrigt kanske?

2. Angående okontrollerad dissipation: (Geotropi 7-8) "Marken kring magikern med ett omfång på (Magnitud -2) meter blir mycket lerig och svårframkomlig."
Detta funkar, förutsatt att magikern står på marken eller kanske t.o.m. ett stengolv (sjukt coolt att vada genom granit!). Men om han ex. står på ett trägolv blir effekten av hans misslyckande väldigt litet (om man inte låter geotropin påverka även levande material, men det kan kanske bli knixigt magiteoretiskt?)

Generellt tycker jag att man får bestämma sig för om den onkontrollerade dissipationen ska påverka endast magikern (typ: magikern åldras, får vattenfyllda lungor, förstenas, etc.) eller om den ska påverka en area med magikern i epicentrum (typ: jordbävning, orkanvindar, tsunamis från ingenstans, m.m.) Det kanske också kan bero på om målet med besvärjelsen var magikern själv eller någon/något annan/annat.

Areaeffekter av den okontrollerade dissipationen kan ju bli rätt kul; det straffar sig att släpa med en dålig magiker.

Några småfunderingar: Okontrollerad dissipation av semotropi på nivån 13+ skulle kunna medföra att samtliga skrifter inom [magnitud] meter blir blanka, alternativt att bokstäverna kastas huller om buller. (Inte så poppis med sådana fummel i bibliotek!) Hela magikerns formelsamling blir rappakalja och hela sällskapets dokument (lejdebrev, banksedlar, m.m.) blir obrukbara. Samma effekt vid ikonotropi skulle vara att alla målningar, teckningar, tatueringar, kartor, m.m. blir antingen suddiga/otydliga eller helt försvinner.

Jag tilltalas av idén att okontrollerad dissipation av pneumotropi orsakar vindar. Vid 13+ skulle det kunna vara en mycket kraftig tromp (med magikern i mitten - all luft sugs ur lungorna och han dör) som suger in och upp allt. De som eventuellt överlever att bli insugna i virveln och krocka med andra människor, kor, bord, stenar, måste sen överleva fallet till marken.

Jag kommer inte på mer just nu (och cheferna cirklar runt mitt bord som gamar). Men det kanske kommer mer! :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
1. Angående din besvärjelse: "Målet kan inte väljas som direkt mål för Magiska Effekter med Magnitud 12 eller lägre (+1 Magnitud per 2 Övertag). Målet kan dock fortfarande påverkas indirekt av Magiska Effekter oavsett rang (tex. kan dennes kläder väljas som mål för en antändning, men inte dennes hud eller hår)."
Konsekvensen av detta blir att de mer offensiva besvärjelserna/effekterna (typ eldbollar och blixtar) kommer att nå sitt mål om man bara siktar på kläderna. Men det kanske fanns med i beräkningarna? Det skulle ju i och för sig vara stringent, i och med att effekten är personlig och kläder/föremål man bär med sig inte är ens person. (Å andra sidan borde man kunna "programmera" effekten med lite tilläggsvillkor som t.ex. magikerns kläder och burna föremål. Jag föreställer mig att besvärjande är lite som logiska/matematiska formler: "Om X så Y, men inte Z, om inte A, B och C. Annars Å minus Ä gånger Ö.") <- Lite virrigt kanske?
Precis så har jag tänkt, magikern som person går säker men kan påverkas genom att dennes kläder, ett föremål denne bär eller marken denne står på väljs som mål istället. Detta kan ju såklart förlängas till att kläder räknas med i effekten genom att öka svårigheter för slagen, men som bas är det endast magikern själv som går säker.

2. Angående okontrollerad dissipation: (Geotropi 7-8) "Marken kring magikern med ett omfång på (Magnitud -2) meter blir mycket lerig och svårframkomlig."
Detta funkar, förutsatt att magikern står på marken eller kanske t.o.m. ett stengolv (sjukt coolt att vada genom granit!). Men om han ex. står på ett trägolv blir effekten av hans misslyckande väldigt litet (om man inte låter geotropin påverka även levande material, men det kan kanske bli knixigt magiteoretiskt?)

Generellt tycker jag att man får bestämma sig för om den onkontrollerade dissipationen ska påverka endast magikern (typ: magikern åldras, får vattenfyllda lungor, förstenas, etc.) eller om den ska påverka en area med magikern i epicentrum (typ: jordbävning, orkanvindar, tsunamis från ingenstans, m.m.) Det kanske också kan bero på om målet med besvärjelsen var magikern själv eller någon/något annan/annat.

Areaeffekter av den okontrollerade dissipationen kan ju bli rätt kul; det straffar sig att släpa med en dålig magiker.
Klart att alla exempel kanske inte alltid funkar men om det är ett trägolv kan man ju som spelledare välja att ändra effekten till att trät murknar och gör att de som står på det faller igenom golvet (kan bli intressant om det inte är första våningen då detta kan resultera i otrevliga fallskador). Eller så tolkar man det som att golvet inom detta område (om det är trä eller på annat sätt inte jord/stenmaterial) blir täckt av flera centimeter tjock lera och annat 'gunk' som ger denna effekt... Eller så hittar man på något helt annat om man tycker det passar bättre. Som sagt jag är öppen för förslag till alla olika dissipationer och liknande för att kunna göra dem så intressanta och bra som möjligt.

Några småfunderingar: Okontrollerad dissipation av semotropi på nivån 13+ skulle kunna medföra att samtliga skrifter inom [magnitud] meter blir blanka, alternativt att bokstäverna kastas huller om buller. (Inte så poppis med sådana fummel i bibliotek!) Hela magikerns formelsamling blir rappakalja och hela sällskapets dokument (lejdebrev, banksedlar, m.m.) blir obrukbara. Samma effekt vid ikonotropi skulle vara att alla målningar, teckningar, tatueringar, kartor, m.m. blir antingen suddiga/otydliga eller helt försvinner.
Det låter bra, ska ändra på det när jag får tid över :)
 
Top