Nekromanti Hemmasnickrade artefakter

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Tjena, ska rollspela lite imorgon och är i behov av lite artefakter då min grupp är ute och plundrar i Davokar. Tänkte att vi kunde göra en tråd där vi delar med oss av de artefakter vi hittat på.
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Jag brukar vilja tänka i banor av risk-reward run hemmasnickrade artefakter. t.ex.

Usras svarta kristall
En slät rund kristall med ett center av svart dimma som verkar röra sig och skifta i svart och grått när man stirrar in i den. Stirrar man tillräckligt länge kan man börja skönja ett par gula ögon som sakta framträder. Ägare av kristallen har även vittnat om att de vaknat upp på natten blöta som om de varit ute men inget minne av detta. Sista minnet är de gula ögonen i kristallen.

Inblick i mörkret
1t4 korr
Genom att aktivera denna kraft kan användaren kasta "fortune telling" eller "tale of ashes" utan kostnad och med ett viljestyrka på 15.

Förhör i mörkret
1t4 korr
Genom att röra globen med fingrarna på ena handen och skicka ut sin tanke mot ett offer så kan hen lägga "telepathic interrogation" med ett viljestyrka på 15. Ett offer som inte medvetet kollar in kristallen kan med ett vaksam -7 märka att något är fel och bryta kontakten innan den på´börjas.

En vän i mörkret
Med 5 dagars mellanrum eller när SL tycker det passar kommer anden i globen söka hemvist i sin ägare för att kunna driva sin egna agenda framåt. Ägaren måste lyckas med ett Viljestyrka-5 eller bli besatt av anden. Under 1t6h kommer karaktären att styras av anden men med alla kunskaper och minnen som spelaren besitter och de som anden tillför. Andens exakta agenda är upp tillspelledaren att besatämma.

Denna kan ju räknas som en högrisk-högreward variant.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Fina grejer. Jag knåpade ihop ett svärd som en av rollpersonerna fick tag i genom att svara på ett par tuffa gåtor av ett ärketroll. Svärdet ska sedan fungera som en queststarter inspirerat av Warcraft 3 där svärdet börjar prata inne i rollpersonens huvud och tvingar rollpersonen ut på ett tufft äventyr i Davokar. Får se när jag orkar/hinner göra klart det äventyret. Namnet också kraftigt snott av äventyret till Drakar och Demoner, svärdet kan ev vara lite obalanserat, men det var viktigt att någon av rollpersonerna verkligen knöt sig svärdet till sig.

Snösaga
En gammal relik från förr. Det sägs att före Symbaroums stortid så härjade en tioårig vinter och för att stoppa vintern och väcka liv i våren så bestämde sig en mästersmed för att tillverka Snösaga och fånga vintern i svärdet. Svärdet är ett enhandsvapen med balanserat som kvalitet samt gör 1T10 skada.
Frysa till is
Rollpersonen fryser något till is genom att skjuta ut en förkrossande kyla från svärdet. För att lyckas krävs ett lyckat Viljestark. Om man ska ge sig på en levande varelse krävs ett lyckat Viljestark mot Stark. Gör 1T8 skada i 1T4 rundor, offret är dessutom fryst och utslaget kan inte göra något under de rundor som det är fryst.
Korruption 1T6
Istappar
Svärdet kan skjuta iväg istappar som avståndsvapen. Gör 1T10 skada.
Korruption 1T4
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Alltså. Man måste inte vara så avancerad när det gäller hemmasnickrade artefakter.

I min senaste kampanj hade jag en magisk dolk. En synnerligen blodtörstig magisk dolk som hela tiden försökte uppmuntra spelarkaraktären att hugga folk (oavsett om det var en bra idé eller inte).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Cybot;n133963 said:
Alltså. Man måste inte vara så avancerad när det gäller hemmasnickrade artefakter.

I min senaste kampanj hade jag en magisk dolk. En synnerligen blodtörstig magisk dolk som hela tiden försökte uppmuntra spelarkaraktären att hugga folk (oavsett om det var en bra idé eller inte).
Det var alltid en bra idé!
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Cybot;n133963 said:
Alltså. Man måste inte vara så avancerad när det gäller hemmasnickrade artefakter.

I min senaste kampanj hade jag en magisk dolk. En synnerligen blodtörstig magisk dolk som hela tiden försökte uppmuntra spelarkaraktären att hugga folk (oavsett om det var en bra idé eller inte).
Lät väldigt intressant, bra ide.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
I en kampanj jag körde någon gång i den grå forntid (90-tal) fick rollfigurerna tag på ett par magiskt länkade portalringar, diameter 20 cm. Allt som stoppas igenom den ena kommer ut i den andra, och vice versa, i båda riktningarna.
Mycket användbart. Lämna den ena i handelsboden så kan du sälja loot och köpa förnödenheter. Eller låt gruppens smygis smyga fram och trä en ring över huvudet på en vakt så kan övriga gruppen klubba honom på säkert avstånd. Eller kasta den ena i havet för att se hur kraftig vattenstråle trycket på havsbottnen åstadkommer ur den andra.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Har knåpat ner lite artifakter på papper som folk kanske är intresserade av att slänga in någonstans längs vägen.

Brinnande faran
1T8, trubbigt, brinnande
En stav med okänd historia, men den ser ut som en vanlig trästav tills att någon använder sig utav mystiska krafter kopplat till eld då hela staven börjar brinna i personens hand.
Härdande eld
Personen med staven i handen blir till eld och tar halv skada från all inkommande skada i 1T6 rundor och är dessutom immun mot all form av eld. Närstridsattacker mot personen tar dessutom 1T6 i skada från elden.
1T6 temporär korruption
Brinnande fackla
Staven börjar brinna starkare och personen med staven får en temporär ökning utav sin skadetärning med eldattacker. Alla offensiva eldattacker ökar sin skadetärning ett steg i 1T4 rundor.
1T4 temporär korruption

Klyvarn
1T12+1, Precist, massivt, långsamt
Ett enormt tvåhandssvärd som sägs ha burits utav trollet Ulrax. Han sägs ha dräpt allehanda monster med svärdet, men det mest kända var när han ensam tog ner en mäktig styggelse djupt inne i Davokar med ett mäktigt hugg. Hur Ulrax dog är oklart, men svärdet har sedan hans död färdats mellan många troll och barbarer och gjort ett namn för sig på egen hand. Bararbarhövdingen Beregorn ska ha burit svärdet under en tidpunkt.
Klyv
Svärdet klyver vilken materia som helst med ett mäktigt hugg. Vid attack mot motståndare ignorerar pansar helt och hållet
1T8 temporär korruption
Massivt hugg
Klyvarn växer tillfälligt och låter ägaren dela ut ett massivt hugg. +1T8 vid attack.
1T6 temporär korruption

Håller på att designa ett par syskonrustningar, men har lite svårt att avgöra om de blir för bra/dåliga. Vill hitta en balans där de har negativa perks, men ändå är såpass intressanta att man vill knyta dem till sig.

Dödens pansar
1T8, ohelig, begränsande -4,
Yryas rustning som sitter på hennes kropp. Har en oklar historia, men det troligaste är att den inte härstammar från den här världen. Den är becksvart, med behornad hjälm och diverse dödskallar utplacerade på rustningen.
Korrumperande sinne
Reaktiv: Alla som är i närheten av rustningen under för lång tid (7 dagar i sträck) måste varje morgon slå ett Viljestark minus sin egen permanenta korruption för att inte erhålla 1T4 temporär korruption. En person som bär Dödens rustning är immun.
Dödas andar
Reaktiv: När någon dör i rustningens närhet kommer dess ande att träda in i personen med rustningen på och ge en temporär ökning av den dödas persons starkaste karaktärsdrag med +1 under striden som gäller.
Dödens hjärtslag
Reaktiv: När personen som bär rustningen passerar dödens tröskel får personen nytt liv och ges +5 i tålighet om denne slår 1-10 på sitt första dödsslag. Detta kan ske en gång per dag.
Dödsgudens rening
Aktiv: Om Dödens pansar och Dödens rustning väljer så kan de tillsammans kalla på en dödsgud från en annan dimension. Dödsguden kommer att stiga upp från under marken och ta all skada som personerna med rustningarna erhållit under dagen. Som motprestation krävs det att personerna med rustningarna offrar en närstående tillsammans inom 10 dagar annars tar båda personerna en 1T4 permanent korruption.
1T6 temporär korruption
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dödens rustning
Tillhörde Yryas närmaste och är tvillingrustning till Dödens pansar. Har ett identiskt utseende med Dödens pansar, dock gjord för en man.
1T8, ohelig, begränsande -4
Dödens tyngd
Reaktiv: Rustningen är tung för sinne och kropp att bära. Personen med rustningen knuten till sig måste varje morgon slå en T20 för att se om han/hon känner krämporna. 1-10 innebär ingen påverkan. 11-15 innebär att personen med rustningen drabbas extra hårt av mystiska krafter den dagen och tar +1T4 i skada av alla former av mystiska krafter. 16-20 innebär att rollpersonen tar extra skada av fysiska attacker och tar +1T4 i skada av all fysisk skada.
Dödens chockvåg
Reaktiv: När personen med rustningen når mindre än 5 i Tålighet kommer rustningen att skicka ut en chockvåg som gör 1T6 i skada på alla fiender i dess närhet(10 fot). Personerna som blir påverkade måste dessutom lyckas med ett stark slag för att inte falla omkull.
Dödens andar
Aktiv: Personen som bär rustningen kan kalla på andar som kommer till rollpersonens undsättning. Andarna bildar en sköld runt rollpersonen i 1T6 rundor och gör rollpersonen immun mot mystiska krafter.
1T6 temporär korruption
Dödsgudens rening
Aktiv: Om Dödens pansar och Dödens rustning väljer så kan de tillsammans kalla på en dödsgud från en annan dimension. Dödsguden kommer att stiga upp från under marken och ta all skada som personerna med rustningarna åsamkat. Som motprestation krävs det att personerna med rustningarna offrar en närstående tillsammans inom 10 dagar annars tar båda personerna en 1T4 permanent korruption.
1T6 temporär korruption
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Cybot;n133963 said:
Alltså. Man måste inte vara så avancerad när det gäller hemmasnickrade artefakter.

I min senaste kampanj hade jag en magisk dolk. En synnerligen blodtörstig magisk dolk som hela tiden försökte uppmuntra spelarkaraktären att hugga folk (oavsett om det var en bra idé eller inte).
Enkla föremål är supernice! Gärna med kul plot hooks till!

Jag tog DoD-konstruktörerna på orden när de varnade för att dela ut magiska föremål i tid och otid - tror jag gav ut sammanlagt fem stycken magiska pilar med olika effekter under ett flertal års spelledande. En sak som dock funkade jäkligt bra var en magisk sak med en plot hook i - eller rättare sagt, en magisk kodex som omnämnde en ruskigt fet besvärjelse. Det satte gruppens trollkarl i spinn! Äventyrsuppslag och föremål i ett!

Vet inte om det finns någon rimlig motsvarighet för krigare, kanske såna där skriftrullar med tekniker som alltid dyker upp i ninja-anime / kung fu-rullar? Ganska asiatiskt i stilen iofs.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Den märkligaste prylen jag låtit rollpersonerna komma över var en krona av okänt ursprung, vilken lockade kråkor till området när den bars. Och då menar jag massor av kråkor. Den satte rejält med myror i huvudena på spelarna vill jag minnas.
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Några artefakter jag satte ihop inför ett hemmasnickrat mellanspel.

Okrais karvarklo
Än idag kan man påträffa berättelser om den väldiga urvråken Okrai bland barbarfolkens legender. Enligt häxornas sedelärande historier ska Okrai ha byggt sitt näste på Ravennernas högsta topp, och därifrån hemsökt såväl slättlanden som skogarna i jakt på byte. En fågel med så stora jaktmarker måste sannerligen varit enorm i såväl storlek som aptit, något som även karvarklon ger en fingervisning om. Klon är lång som ett ambriskt svärd, och då har den ändå kapats och sammanfogats ett järnfäste.
Hjälten som dräpte Okrai varierar beroende på berättare. I vissa obskyra versioner väljer fågeln att självdö av sorg, då den ska ha saknat förmågan att lägga ägg. Vilken version som bär på sanningen är omöjligt att säkert svara på, men inga fåglar av den storleken ska ha skådats sedan dess.
Hur klon hamnade i Nemrods ägo är även det svårt att svara på. Utöver sin mystiska beskaffenhet är klon sylvass, och köttsmeden ska ha närt en förkärlek till klon i sina hemska ritualer.
Kvalitéer: Djupverkande, Precis, Blodutgjutande

Karvandets konst (Passiv)
Så länge klon funnits har den fungerat som ett ypperligt att verktyg för att karva, rensa och på andra sätt lemlästa Davokars invånare, något såväl Nemrod som Okrai själv insett. Vid alla slag som inbegriper skärande i kött (utanför strid) ger klon dess bärare en bonus på +2. Detta gäller till exempel vid mörka ritualer som Köttsmide och Förslava, men även vid mer mundana sysslor som när ett djur ska slaktas. En person med Medicus får samma bonus vid kirurgiska ingrepp.
Korruption: 1 temporär

Frukta urvråken (Aktiv)
Likt den ultimata toppredatorn hon var injagade Okrai skräck i låglandets varelser genom sin blotta uppenbarelse. Bytets rädsla för urvråken stegrades under hela jakten för att till slut kulminera i ögonblicket just innan döden. Klons bärare kan frammana samma känsla av fullständig skräck i sitt offer. Nästan som om skräcken från hundratals byten koncentrerats i klons sylvassa spets under årens lopp.
Vid varje attack med klon som drar blod kan dess bärare tvinga offret att slå två slag mot Viljestark och tvingas välja det sämre. Om offret misslyckas fylls det av ren fasa och tvingas fly för sitt liv. Finns ingen synlig utväg från platsen kurar offret istället ihop sig och gnyr. Det anses då befinna sig i underläge.
Korruption: 1T6

Baraxas bergakross
Denna väldiga kampslägga smiddes i urminnestider av trollfursten Baraxa, ett bland trollen såväl aktat som bespottat namn. Baraxa sades resa sig huvudet högre än sina likar bland ärketrollen och var gammal redan då Davokar var ungt. Flera historier gör gällande att självaste alvfursten Eneano sökte Baraxas hjälp vid ett för alverna kritiskt tillfälle. Vad hjälpen bestod i förtäljer inte historierna, men bland alverna är namnet Baraxa framförallt associerat med välvilja och ödmjukhet, drag som bland trollen sällan lyfts fram som några vidare dygder. Baraxa ska ha dött i samband med att ha hjälpt alvfursten, men hans väldiga kampslägga brukas än idag.
Kvalitéer: Massiv, Långsam, Blodsgjutande, Dundrande

Jordadjupens skaller
Baraxas bergakross ska ha smitts i djupaste underjordens aldrig sinande eldar, vilket skapat ett band till skapelsens själva fundament. Detta band tillåter vapnets bärare att hämta kraft från jordadjupen, och utdela slag mäktiga nog att kuva uppförda byggnationer. Regelmässigt innebär detta att vapnet får kvalitén Raserande i en attack.
Korruption: 1T4

Den sista artefaten är medvetet OP och egentligen inte ämnad för RP. I äventyret fungerande den mer som plotdevice, samt som en rejäl buff till fiendens ledare.

Erizars domstav
Det sägs att härskartrollet Raham lät sig infångas av den symbariska kungen Erizar i Symbaroums äldre tider, lurad som han blev av Erizars inbjudan om strid över ett grottschakt som sades dölja en guldåder. I sin fångenskap befalldes Raham att tillverka en kungaspira åt Erizar som en del av dennes regalia. Domstaven blev förvisso längre än vad kungen tänkt sig, men han klagade inte. Staven var mycket mäktig
Kvalitéer: Lång, Balanserad

Vedergällande regalia (Reaktiv)
Om ett angrepp lyckas mot stavbäraren kan denne välja att låta vända skadan mot angriparen. All skada som drabbar stavbäraren drabbar då även den angripne, rustning skyddar ej. Även om bäraren fälls får kraften användas.
Korruption: 1T6

Krök knä! (Aktiv)
En motståndare som skadas av domstaven kan tvingas böja knä för dess bärare. Stavbäraren slår Viljestark<-Viljestark, vid lyckat resultat måste den angripne kröka knä och buga sig för bäraren. Besitter bäraren förmågan Dominera kan Övertygande<-Viljestark slås istället, då slås även två slag varpå det med bäst resultat gäller. Denna effekt gäller tills bäraren bestämmer att den avtar, alternativt till dess den angripne slår sig fri. Den angripne kan slå Viljestark<-Viljestark på sin tur för att åter ställa sig upp. Varje misslyckat försök straffas med 1T4 skada, varje lyckat av 1T8. Rustning skyddar ej. Då den angripne kröker knä befinner denne sig i underläge.
Korruption: 1T4

Konungens dom (Fri handling)
Stavbäraren kan, likt en kung av det äldre Symbaroum, förkunna dom mot den som begått brott mot denne med auktoritet värdig den gamla kungamakten. Om en angripare krökt knä inför stavbäraren kan denne välja att straffa denne, något den drabbade inte kan värja sig mot annat än genom att bryta Kröka knä. Ju allvarligare brott den drabbade begått mot stavbäraren, desto allvarligare straff kan bäraren rättmätigt dela ut. Orättmätiga straff innebär dock en allvarlig följd för stavbäraren. Kung eller ej, staven håller sin bärare ansvarig för överträdelser av lagen.
- Självspäkelse: Den drabbade åsamkar sig själv skada på det sätt denne kan, dock minst till värde av 1T6. Tunga vapen kan inte användas på detta sätt. Eventuella förmågor som höjer skada används i självspäkelsen. Kostar ingen korruption om varelsen gjort skada på bäraren, alternativt om denne stulit något från stavbäraren.
- Botedråp: Den drabbade anfaller en måltavla, vilken stavbäraren utser. Kostar ingen korruption om måltavla gjort skada på stavbäraren. Om den drabbade dräper måltavlan bryts förbannelsen omedelbart. Det måste dock vara den drabbade som utför nådastöten, annars anses inte straffet som utfört.
- Köttets pris: Den drabbade tvingas utföra ett slag mot Stark. Lyckas slaget hugger den drabbade av sig sin ena hand och drabbas av 1T12 skada med blodutgjutande effekt. Vid misslyckande drabbas denne av 1T8 skada. Kostar en temporär korruption om den drabbade utfört en attack mot stavbäraren vilken överkommit dennes smärttröskel, alternativt om den drabbade dräpt en person som står bäraren nära. Den drabbade måste vidare ha någon form av eggvapen till hands för att straffet ska kunna utdelas.
- Den yttersta domen: Den drabbade döms att ta sitt eget liv. Detta straff kan endast åläggas de grövsta av förbrytare, de som antingen skadat stavbäraren så mycket att denne tvingats slå ett dödsslag eller de som försökt usurpera stavbärarens maktställning. Även om domen är rättmätig kostar den alltid minst 1T6 temporär korruption att dela ut. Hur straffet tar sig form är upp till stavbäraren, men lämpliga medel för att genomföra straffet måste finnas till hands (SL avgör om detta är fallet). Finns inget lämpligt vapen till hands kan den drabbade till exempel beordras att kasta sig utför en hög höjd.
Korruption vid orättmätiga straff: 1T6 permanent korruption.

Rahams hämnd (Special)
Raham glömde aldrig den oförrätt kungen utsatte honom för, och ingöt sin illvilja i sin skapelse. Slår bäraren 20 i slag då staven används kommer Rahams rasande hämnd drabba denne i form av förtärande flammor. Bäraren omsveps av ett eldhav, som inte brinner ut förrän personens egen livslåga är släkt. Runristade och eldfödda personer, samt personer med det monstruösa särdraget Gravkyla, får en chans att överleva, då gäller att man lyckas med ett slag i Stark. Även om detta lyckas kommer personen bära på hemska brännskador under resten av sitt liv.
 
Top