Nekromanti Hemmaknåp till mutant

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Nu snackar vi alla Mutantspels moder, Äventyrsspels utgåva á 84.
Regelboken är ju lite snål med högteknologiska fynd och jag minns timmar av knåpande med att skapa en egen fyndtabell med alla tänkbara och ännu fler otänkbara uppfinningar.
Har ni nåt spännande att dela med er av?

Dessutom sitter jag i en knivig sits, vi snackar om att nostalgispela igen och jag tänker ju då att Mos Mosel är ett måste! Men jag har uppenbarligen slarvat bort kartan över Mos Mosel, är ju ingen jättegrej för all del. Har letat på nätet men endast hittat hänvisningar till PP där ALLT från Äventyrsspel finns men vill inte sno åt mig allt detta.

Obs! Vet inte om det är rätt forum, såg att det fanns ett Mutantforum bland de arkiverade.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Japp stort tack!

Fyndlistan blir kul att läsa, min T1000 lista är handskriven så den kan jag inte lägga upp innan jag scannar den, men mycket av mina egna teknologi tillägg var rätt så meningslösa, hade en uppsjö av cybernetik grejer typ IR-öga m.fl, förstod inte då att dessa är odugliga när det blir en fråga för bysmeden att operera in. hahaha
 

RPG2000

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
86
Location
Sthlm
Ett kvalificerat tips är att ge alla rollpersoner rejält höjda CL på alla färdigheter, i synnerhet vapenfärdigheter. Såvida inte nostalgi betyder att dö efter en eller ett fåtal utdragna och odramatiska strider mot bybor (möjligen botaniska kopior) beväpnade med enkla vardagsföremål, alternativt att SL fuskar med tärnigsslagen.
Personligen skulle jag begränsa antalet vapenfärdigheter till två: Slåss och Sikta, samt ge alla rollpersoner allra minst 50% på åtminstone en av dem... som absolut minimum.
För övrigt, lycka till!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Nicolas fon Rijn said:
slanf*n said:
hahaha skön tabell, ungefär som min är majoriteten inget som man direkt klarar äventyrandet bättre.
Onödiga och konstiga prylar känns ofta minst lika kul som något man faktiskt har användning av.
Jag missade att det var Högteknologi du var ute efter.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
slanf*an//

Håller helt med dig om fyndtabellen, tycker att grejer som en Bajenhalsduk eller 100 plastfickor till Magic är klockrena fynd.
Om allt man hittade var energivapen m.m skulle ju (i alla fall i min tolkning) en stor del av spelets charm försvinna och då kan man lika gärna spela den senare utgåvan av Mutant där alla hade supervapen och energirustningar.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag har inte Mutant2 så det finns egentligen bara grund på vapen+ vapnet man väljer.
Kommer nog inte att höja chanserna utan börja med lite kortare äventyr där man kan samla på sig lite erfarenhet och också anpassa motståndet, dvs inte skicka stridsrobotar mot gruppen som första eldprov.

Det jag tycker är lite synd med de publicerade äventyren till Mutant (har inte spelat I reptilmännens klor) är att dessa väldigt fort går ifrån regelbokens beskrivning av samhället. Där beskrivs det som ett lågteknologiskt samhälle där den gamla tidens vapen endast innehas av eliten och militärledningen, men läser man Den grå döden del 1&2 så har var och varenda snubbe i Ulvriket automatvapen eller energivapen.
De senaste kampanjerna vi spelade (för +10 år sen) blev därför mer old school och bokstavstrogen regelboken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har själv börjat komma in lite på tanken att högteknologin ofta inte är tillräckligt högteknologisk för min smak =) Så jag har istället börjat titta på magi och tar de effekterna men knyter dem till konstiga mojänger.

Exempelvis "flygförmåga". Den kommer i form av något MMOkubliknande som man håller i handen, så vips kan man flyga.

Det här verkar lite utifrån hupotesen att tillräcklig avancerad teknologi är omöjlig att skilja från magi. Men jag vill fortfarande ha den grundad i någon slags teknologisk pryl.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
När jag går igenom mina gamla grejer så hittar jag bland annat en rad med stridshjälmar med sikten i visir, och ett tiotal psykokemikalier.
A23 ger nattsyn i 6h
Hunter +20% med avståndsvapen
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Är nog också lite åt det hållet.
Mycket av mina grejer kom från Drakar och demoner som du säger implementerat i en mojäng av nåt slag.
 
Top