Nekromanti Hemmagjorda färdigheter

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Av någon anledning tänker jag enbart på färdigheterna: Långkok, surdegshållning och vinylhantering. Men jag vet att detta inte är ett bra svar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag har inte mina husregler inom räckhåll men några färdigheter jag vet förekommit är Alkemi, Runskrift och Boklärd (den sistnämnda snodd ur någon tråd på forumet).
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag gillade att det fanns talanger i Scifi! utöver färdigheterna. Jag funderar på att sno alla gamla hjälteförmågor från DoD.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Ape of Wrath;n145468 said:
Jag gillade att det fanns talanger i Scifi! utöver färdigheterna. Jag funderar på att sno alla gamla hjälteförmågor från DoD.
Vaddå, som 'Hjältespäck' (jag är inte hundra på det, men minnet sa att det fanns i DoD)?
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Ape of Wrath;n145468 said:
Jag gillade att det fanns talanger i Scifi! utöver färdigheterna. Jag funderar på att sno alla gamla hjälteförmågor från DoD.
Vissa av talangerna i Scifi! är ju färdigheter i Fantasy!, men i stort skulle nog de flesta av hjälteförmågorna bli bra talanger. Sköldkrossare från Gigant hade varit rolig att använda eftersom sköldar är så bra i Fantasy!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som bekant heter det Förmågor i Fantasy! (inte Färdigheter). För att de motsvarar både vanliga rollspelsfärdigheter och mer medfödda saker, som Skarp blick.

I Sci-Fi! finns det som sagt Talanger och Färdigheter. Anledningen var för att Blixt ville ha det så, passade mer hans tänk. Fast rent praktiskt gör det inte så stor skillnad i actual play. Den enda skillnaden är att man inte kan bli bättre i Talanger, vilket man kan bli med alla Förmågor i Fantasy! ...men det är fantasy, Sci-Fi! är mer ”realistiskt”. ;-)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Lärd (föreslås i och för sig i Fantasy 3 så den är väl inte helt egen)
Ger en extra tärning på alla slag som görs för att se om man känner till någonting som en bildad person borde veta.

Meditation
Ger en extra Mana och att man kan meditera för att få tillbaka nivå Mana genom att just meditera.

Kan tilläggas att Meditation är enda sättet man kan höja sin Mana när jag spelleder eftersom jag inte tillåter höjning av verken TKP eller Mana direkt utan enbart genom Stridsvana respektive Meditation.
 
Top