Nekromanti Hemligt?

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Hur går ni tillväga gällandes de här punkterna?

[color:red]Vid sense motive och diplomacy osv. [Slår ni dessa hemligt eller ber ni spelarna slå dom?]</font color=red>
[color:red]spot och search [samma här?]</font color=red>
[color:red]Heal[Även samma här?]</font color=red>

Varför jag frågar är för att vissa av dom här slagen kan vara ganska avslöjande. Om vi tar ett mer futuriskt tillfälle (lättare för mig att få er att förstå¨då) Om vi säger att era spelare ska gå ombord på ett stort fraktskepp och helt plötsligt säger SL -"Allihopa slår ett spot check" [Det finns en bomb under skeppet som kommer spränga dom i bitar om dom inte ser den] (DC10) Ingen lyckas. SL-"Nehepp, ni går på skeppet"
Spelarna kommer ju vid det här tillfället veta att nånting fanns att se där ute och då kommer dom be att få "spotta" igen.
Samma sak gäller diplomacy och sense otive. Spelarna kanske blir misstänksamma om du säger att dom ska slå ett sense motive när de står och snackar med en viktig NPC.
Heal är den största och mest intressanta frågan. Om spelarna slår denna så kan de med säkerhet se om de lyckas [om de slår ett högt slag dvs] De kan även se om de misslyckas om de slår lågt. Om du däremot slår slaget [och spelaren misslyckas] så kanske spelaren tror att den har lyckats stoppa blödningen, men när han senare tittar så är kompisen död... Intressant sånt här tycker jag...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ett förslag som jag använder

Låt spelarna slå alla slag som inte har någon krävande orsak att måste vara hemligt.

Exempel: Om en rollperson söker efter ledtrådar i ett rum, så bör spelledaren slå slaget, eftersom rollpersonen knappast kan veta om det finns något i rummet eller inte, även om slaget är perfekt kan han ju inte hitta något om det inte finns något av värde i rummet.

Däremot för att hela sig själv eller någon annan så är det inte lika viktigt att ett lyckat eller misslyckat slag är hemligt.

Riddaren
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag tycker att man ska slå alla slag hemligt. Det gör det hela mer spännande...=)

Våran SL är så hård att om man överlever ett äventyr så ska man vara glad för han vill verkligan att det ska gå åt helveta för oss...
Det är mycket roligare än det låter....=)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag brukar så långt som det går låta spelarna slå alla sina slag själva; dels gillar de att slå tärning, dels är det lättare för dem att acceptera att det går dåligt/mycket mera roligt när det går bra. Men precis som du säger finns det situationer när spelarna egentligen får veta precis lika mycket fast slaget misslyckas (dvs de vet att det finns något att söka efter). I såna situatiner brukar jag göra deras check, ibland med ett tärningsslag (alla spelare jag känner bara [color:red]älskar</font color=red> när SL börjar göra hemliga tärningsslag) och ibland utan. I vissa riktigt känsliga situationer skulle det avslöja för mycket till och med om de ser att jag slår tärning. Men det är väldigt viktigt att det inte känns scriptat, för det gillar så vitt jag vet inga spelare. Som allmän regel skulle jag vilja säga: Låt spelarna göra alla slag själva, utom när det är mycket viktigt för handlingen att de inte vet om situationen (och om det är så viktigt så kanske man kan scripta lite i alla fall, eftersom det inte gör så mycket att det är scriptat så länge det inte känns scriptat)
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Search och spot slår jag alltid, och spelare kan inte "be om att få spotta" eftersom det är en inbyggd funktion.

Sense motive är också en skill man borde slå dold.

Jag har här sammanställt en lista på de skills som jag tycker är lämpliga att slås dolt.

Appraise
Bluff
Diplomacy
Disguise (ibland)
Heal (ibland)
Hide
Intimidate
Intuit Direction
Knowledge ........
Listen
Move Silently
Search
Sense Motive
Spot
Spellcraft(?)
Use Rope (ibland)
Wilderness Lore(?)

Med "(ibland)" menar jag att det är olika för olika yrken.
T.ex. om en Cleric, som har stor erfarenhet av "första förband", lägger ett förband och misslyckas borde ju hon/han se det. Samma sak med Rouge eller Bard och Disguise.

Speciella skills som Spot eller Search borde DM ha nedskrivna, eftersom det blir konstigt om DM frågar:
"Vad har du i Spot?", för då vet ju spelarna att det är något på gång(Om det inte är DM som bara vill jäklas).
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
slå allt dolt skada, attack... allt på d sättet kan du "ändra" lite vilket alltid är bra.... eller?

aja gör som du vill!
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Två punkter bara:

1. I regelboken slår spelarna spot och search. Vad som behövdes slås för att slaget skulle lyckas höll SL för sig själv.

2. Lägga förband är en tidsoberoende handling (med det menar jag att man oftast gör det utan tidspress.) Att misslyckas med att lägga förband är därmed en fånig sak om spelarna får reda på saken.

Det betyder att vid en lyckad handling så observerar man när man är på väg att göra fel, eller när man gjort fel och rättar till det omedelbart. Vid misslyckade handlingar tror personen att han gjort ett korrekt utfört arbete, vilket senare visar sig vara felaktigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Lägga förband är en tidsoberoende handling (med det menar jag att man oftast gör det utan tidspress.) <p><hr></blockquote><p>

Jag kan tänka mig mycket få saker som generellt utförs under mindre tidspress än att lägga förband, i alla fall i de lägen då man i D&D oftast använder färdigheten Heal.
 

Nightal

Veteran
Joined
9 Nov 2001
Messages
12
Det beror på vilken känsla du vill att RP ska få....... om du vill att dom inte ska veta vad som pågår så slå dålt...... men om du vill att dom ska få en osäker käsla så är detta mitt råd....
Be dom slå, berätta inte mer än nödvändigt (ibland inget alls) i ditt exempel så säger du att domm inte hittar något specielt...... jag har ett ganska roligt exempel.
RP står i ett rum som har ett fönster som vätter ut mot stadens mörka bak gator rummet befinner sig på 4 våningen så de ser ut över ett par hustak...... jag ber dom slå ett spott slag (för att se en Assassin som bevakar dom DC25) alla misslyckas.... vidare sersh slag misslyckas för att dom inte vet vad dom letar efter..... detta har lett till att RPna nu är smått paranoida..... (detta har pågått i de senaste 3 äventeren 1-2 ggr per äventyr....) och dom vet forfarande inte vad det är dom letar efter
 
Top