Nekromanti Hemligheter i 7th Sea

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag har precis läst igenom 7th sea böckerna igen och tror att jag håller på att bli galen. Det är den förbannade metaplotten i 7th sea som har gjort detta mot mig. Jag äger för tillfället bara ett fåtal 7th sea böcker och har varken råd eller lust att köpa fler. Men ända måste man göra det AAAARRRGGGHHHH. För om man inte gör det går man miste om massor med regler, massor med info (fäktskolor, nya färdigheter, vapen etc) som är "hemliga" (även för spelledaren) i grundböckerna. Jag förstår att detta är ettt knep för att tjäna pengar men personligen blir jag bara irriterad och låter bli att köpa supplementen i ren protest. Så nu undrar jag i fall det finns någon vänlig själ (Daniel Andersson?) där ute som har lust att avslöja lite hemligheter för mig.

Vem är El vago?
Vad vill Kapten Reis?
Vad vill egentligen de olika hemiga organisationerna?
Finns Kreutzritter kvar?
Vilka är med i NOM ? (i GM:s guide står det att "det är flera av personerna som redan presenterats i Thea kapitlet" Jävligt irriterande!)
Vad kommer att hända i framtiden? (alltså efter 1668)
+ allt annat smaskigt ni kan komma på

Willie - som verkligen hatar att 7th sea är hans favvospel
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Willie - som verkligen hatar att 7th sea är hans favvospel

<hr></blockquote>



Om du gör ett par sökningar på webben på hemsidor med recensioner om spelet - kolla t.ex. in http://www.rpg.net och deras recensionsdatabas - kommer de mest basiska hemligheterna att uppenbara sig. Jag äger icke ett enda supplement, men kan ändå säga att Die Kreuzritter fortfarande existerar, och att El Vago är flera personer - that's why they never can catch him! Detta har jag enbart fått från nätet.

Om man inte vill köpa alla supplement till 7th Sea, får man så vackert antingen hitta på sina hemligheter själv, eller nöja sig med smulorna på webben...

Nightowl, som vill påpeka att man slipper det där när man spelar Gondica. Där är det DU som bestämmer vilka de Blå Ryttarna är, för att ta den närmaste ekvivalensen... men å andra sidan finns det inte lika coola fäktningsregler. /images/icons/grin.gif

PS: Willie, det är inte konstigt att du gillar 7th Sea - du är ju uppvuxen i Théa, precis som mig. Det finns nämligen en plats som heter Örnsköldsvik där... någon hittade en Sverigekarta! /images/icons/clever.gif DS
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Willie, det är inte konstigt att du gillar 7th Sea - du är ju uppvuxen i Théa, precis som mig. Det finns nämligen en plats som heter Örnsköldsvik där... någon hittade en Sverigekarta!

<hr></blockquote>


Det är väl inget... i Mystara (a k a The Known World) hittar man både Sundsvall och Trollhattan!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Hemligheter i 7th Sea (SPOILER)

Jahapp ...
Spoilervarning























* El Vago är, som sagts, inte en person, utan flera personer. Grundaren Don Andrés Bejarano del Aldana (beskrivs i boken om Castille och med uppdaterade värden i Los Vagos-boken).
* Kapten Reis vill ha tillbaka sina glamour-förmågor, som han berövats av en sidhe (som han sedan högg skallen av). På sätt och vis kanske han har lyckats, eftersom ryktet om honom är en viktig del i hans liv, men på andra sätt kanske inte lyckats på riktigt det sätt han tänkt sig.
* Organisationernas mål, lite kort (vill man veta mer kan jag bara rekommendera att köpa böckerna, faktiskt, det kan vara värt det):
KotRC vill skydda och hjälpa de svaga och hjälplösa, väcka mänsklighetens sovande själ och vara goda förebilder.
Rilasciare vill störta rådande samhällsordning där de som styr får sin makt genom arv och inte genom lämplighet. De vill också göra sig av med magin, som de ser som ett av den föraktliga adelns och förtryckarklassens största kännetecken.
Kreuzritter kämpar mot den märkliga fienden på andra sidan barriären och slår ständigt tillbaka den så fort den lyckas ta sig igenom det hela. Samtidigt kämpar de mot magin i världen, eftersom den uppenbarligen sliter och tär på barriären. Dessutom vill de gärna se att Esteban Verdugo blir av med sin makt och att en ny, stark påve kommer till makten och tar kontroll över inkvisitionen.
Invisible College skyddar vetenskapsmän och hjälper dem att sprida uppfinningar och upptäckter. Av naturliga skäl tampas de mot inkvisitionen.
Los Vagos skyddar Castille mot inre fiender. De är trogna tronen och har vid flera tillfällen räddat kung Sandovals liv. Inkvisitionen och LV är fiender, men inte i öppet krig med varandra. Har mycket lite saker för sig utanför Castille, där de är lite av folkets hjältar.
Sophias Daughters är förmodligen den äldsta organisationen och kämpar för kvinnors rätt (framför allt i Vodacce där kvinnan inte är lika jämställd som i andra länder). Deras grund finns i en forntid hos sidhe och märkliga damer som vadar omkring i sjöar. De är experter på brygder, elixir, gifter och slikt och är även skickliga politiska bakom-tronen-manipulatörer.
Inkvisitionen vill döda alla magiker, vetenskapsmän, objektionister och folk som de inte giller i största allmänhet. Esteban Verdugo är genuint välmenande, och i just detta blir han en genuin skurk. Han tror verkligen att han förbereder världen inför dess undergång.
Rye Grin vill rädda adeln undan de summariska avrättningarna under Montaignska revolutionen, lite Röda Nejlikan-stuk över den.
Några av medlemmarna i NOM är: Alvara Arciniega, Reune Vengasdotter, Devoren Rivinova, Master Joris Brak, Boli Kollsson, Aleksi Pavtlow Markov v'Novgorov, Giovanni Villanova och Renato Marchello.
* Septimus 1668 blir det revolution i Montaigne, och det startar en serie händelser som jag inte redgör för (köp boken om revolutionen).
Det skickas flottor västerut, då det kommit tecken på att något hänt där, som gör att vetenskapsmän tror att det finns landområden väster om Théah.
Nicklaus Trägue begär självmord mot slutet av 1668, efter att ha skrivit klart sin bok. Logan Sieger tar över Freiburg.
Valentina Villanova mördar sina egna barn (Giovanni blir något upprörd, kan man säga, men samtidigt lite impand).
Val Mokk och Sela Cole verkar bli ett par.
... lite av vad som händer.

Sedan, det allra smaskigaste kommer väl ändå att hända där spelarna är, och det står inget om sådant i någon av böckerna ...

/ Daniel - som mer tycker det är lite trist att ingen vill spela favvospelet 7th Sea med honom.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Om man inte vill köpa alla supplement till 7th Sea, får man så vackert antingen hitta på sina hemligheter själv, eller nöja sig med smulorna på webben...

Jag vet /images/icons/sad.gif. Men problemet med just 7th sea är att få affärer har det. Jag bor i Sundsvall och min lokala spelaffär, Orion spel, tar helt enkelt inte in något till 7th Sea. Jag hade iofs tur då de reade ut de få saker de hade. Då kom jag över Avalon-boken och Villains kit (kass modul för övrigt) för en spottstyver.

Willie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aj då. Men du, prova webbaffärer och postorder. Eller så kan du prova på att bo i Arvidsjaur, som jag gör nu - den närmaste butiken är i Luleå, 13 mil bort, och har bara de största spelen - och så kommer du att uppskatta Sundsvall igen. /images/icons/wink.gif

Jag har hört att Villain's Kit var kass, men Avalon var väl helt OK? Eller missuppfattade jag dig?

Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag reagerar liksom mer på Ö-vik eftersom jag är född och uppvuxen där.

Sundsvall i Mystara är dessutom världens största stad, helt byggd med super-magi...

I WH40K-universat finn en stjärna kring vilken planeterna Malmo och Ystad kretsar...

Nightowl, fruktansvärt OT
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Aj då. Men du, prova webbaffärer och postorder. Eller så kan du prova på att bo i Arvidsjaur, som jag gör nu - den närmaste butiken är i Luleå, 13 mil bort, och har bara de största spelen - och så kommer du att uppskatta Sundsvall igen.

Ja Sundsvall är bra. Det finns egentligen bara tre saker som jag saknar med Sundsvall.
1. Det finns ingen Burger King (kom inte nu och säg "Ja men ni har ju Max", för Max smakar fekalier)
2. Rollspelsaffären har en miljard(!) vampire- och werewolftillbehör men inte något till 7th Sea. Dessutom har de helt sjuka priser (minst en hundring högre på allt utom en del svenska prylar). Och det värsta är att de inte har något till 7th Sea.
3. Jag har ingen spelgrupp, så rollspel för mig nuförtiden innebär att jag köper ett spel, läser det och tänker på hurr kul jag skulle kunna haft det om jag bara hade en spelgrupp (jag får trösta mig med vin, kvinnor och sång, rätt kul det med faktiskt)

Jag har hört att Villain's Kit var kass, men Avalon var väl helt OK? Eller missuppfattade jag dig?

Villains kit är mycket riktigt kass. Jag har ännu inte utnyttjat mitt medlemskap i NOM men måste väl snart göra det så jag får ut nåt av boken i alla fall. Angående Avalon så måste jag säga att jag inte läst hela eftersom Avalon inte är ett av de länder jag skulle spela i (om jag någonsin skaffar en spelgrupp). Allvarligt talat så har jag insett att jag förmodligen måste köpa lite moduler (de har fanimej allt till 7th Sea på Tradition). De jag skulle köpa i så fall är Montaigne, Vodacce, Castille och möjligtvis Knights of the rose &cross.

Om du läser det här och inser att du är fast i Sundsvall över sommaren och inte har något emot att spela rollspel i bästa tre musketörerna- anda så maila gärna mig så kan vi spela.

Willie - gammal och bitter. Jag kommer för fan in på bäckahästen nästa år och det är inte direkt något man ser fram emot (inte för att jag hade tänkt gå men ändå!).
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Sundsvall i Mystara är dessutom världens största stad, helt byggd med super-magi...

Hmm. Jag bor i Sundsvall och inte fanken verkar den vara byggd med hjälp av supermagi. Någon måste dock ha kastat en "tiden står stilla"-besvärjelse på MacDonads där för det tar banne mig 100 år att få en hamburgare.

Willie
 
Top