Hemligheter för alla

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Igår spelades Skjut dom i huvudet på MunkCon. Riktigt roligt spel, och en sak som var särskilt intressant var smittokorten. Varje spelare fick en kortlek på (tror jag) åtta kort, där alla beskriver om du blir smittad eller ej när en zombie biter dig. Varje gång du blir begnagd måste du därför dra ett sånt kort.

Alla kort, inklusive friskkorten, hade lite olika konsekvenser. Som att du börjar karva ut vad du TROR är smitta ur din kropp och tar T10 skada.

Men det mest intressanta här, tycker jag, är att ingen annan vet om du blivit smittad eller ej. Vare sig de andra spelarna eller spelledaren.

Så givetvis undrar jag nu: finns det fler spel med liknande mekanismer?

The Mountain Witch, på sätt och vis. Mer?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Igår spelades Skjut dom i huvudet på MunkCon. Riktigt roligt spel, och en sak som var särskilt intressant var smittokorten. Varje spelare fick en kortlek på (tror jag) åtta kort, där alla beskriver om du blir smittad eller ej när en zombie biter dig. Varje gång du blir begnagd måste du därför dra ett sånt kort.

Alla kort, inklusive friskkorten, hade lite olika konsekvenser. Som att du börjar karva ut vad du TROR är smitta ur din kropp och tar T10 skada.

Men det mest intressanta här, tycker jag, är att ingen annan vet om du blivit smittad eller ej. Vare sig de andra spelarna eller spelledaren.

Så givetvis undrar jag nu: finns det fler spel med liknande mekanismer?

The Mountain Witch, på sätt och vis. Mer?
Mitt Trial and Terror har kort med uppmaningar på, som kan vara allt mellan "kompis det går bra nu", "dags att bli religiös" och "människokött är gott". Jag brukar slumpa korten (och dela ut dem dolt givetvis) så jag inte vet vad spelarna fått, det brukar ändå märkas ganska snabbt i spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Igår spelades Skjut dom i huvudet på MunkCon. Riktigt roligt spel, och en sak som var särskilt intressant var smittokorten. Varje spelare fick en kortlek på (tror jag) åtta kort, där alla beskriver om du blir smittad eller ej när en zombie biter dig. Varje gång du blir begnagd måste du därför dra ett sånt kort.

Alla kort, inklusive friskkorten, hade lite olika konsekvenser. Som att du börjar karva ut vad du TROR är smitta ur din kropp och tar T10 skada.

Men det mest intressanta här, tycker jag, är att ingen annan vet om du blivit smittad eller ej. Vare sig de andra spelarna eller spelledaren.

Så givetvis undrar jag nu: finns det fler spel med liknande mekanismer?

The Mountain Witch, på sätt och vis. Mer?
Men gud va fiffigt!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Alla kort, inklusive friskkorten, hade lite olika konsekvenser. Som att du börjar karva ut vad du TROR är smitta ur din kropp och tar T10 skada.

Men det mest intressanta här, tycker jag, är att ingen annan vet om du blivit smittad eller ej. Vare sig de andra spelarna eller spelledaren.
Men en massa av friskkorten har ju direkta konsekvenser som kommer in i spel på ett ganska uppenbart sätt, så då vet ju alla direkt att du är frisk? Inga av korten som säger att du är smittad har ju några regelkonsekvenser. Om jag drar ett kort och slår ett test på psyke, eller 1T10 skada, eller säger att jag får in en gratis träff för maximal skada så vet ju alla att jag är frisk.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Inga av korten som säger att du är smittad har ju några regelkonsekvenser.
Så är det. Jag tror inte effekten funkar alls om deltagarna läst korten före spel, eller om spelet spelas många gånger i samma grupp.

Skulle kräva ett sätt att generera fler kort i så fall.

Men samtidigt handlar det ju om hur saker beskrivs av den drabbade spelaren. Tyckte det blev riktigt skoj i den session där jag deltog!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Men en massa av friskkorten har ju direkta konsekvenser som kommer in i spel på ett ganska uppenbart sätt, så då vet ju alla direkt att du är frisk?
När vi spelade så visste vi aldrig om rollpersonen fått psykbryt eller om den blivit zombie. Nu spelade vi bara några spelmöten, men för mig gav det väldigt mycket.

En cool mekanik. Gillar när kort används, exempelvis hur Warhammer FRPG3 har skadekort och om man får en kritisk skada får man vända upp ett av korten för att läsa av effekten (eller var det att man gjorde det efter striden? Coolt sätt att använda kort på två olika sätt).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
När vi spelade så visste vi aldrig om rollpersonen fått psykbryt eller om den blivit zombie. Nu spelade vi bara några spelmöten, men för mig gav det väldigt mycket.
Slår personen tärningar efter att ha dragit kortet, alternativt får en gratisattack, så är hen inte smittad och därmed helt sejf. Slår hen inga tärningar så är hen smittad med 2/3 sannolikhet.

Jag hade nog gjort det så att de friska och smittade korten hade liknande effekter, för att göra svårare att veta. Betyder iofs att om två personer får samma effekt så vet man att en av dem är smittad, men det är mindre sannolikt.

Men ja, jag håller med om att korten är balla. Bara inte att de funkar bra som exempel på hemligheter mellan spelare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Aliens cinematic gör ju detta lite grann, fast där är det ju inte hemligt för SL, bara för de andra spelarna.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Brädspelet Mansions of Madness har ju en del såna funktioner (dra ett kort i en särskild liten lek för att avgöra effekten av olika saker som magi och vansinne), men där finns ju inte direkt någon levande spelledare så det faller väl lite utanför ramen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Så givetvis undrar jag nu: finns det fler spel med liknande mekanismer?
Zombie World har väl ett liknande, som fungerar lite som drakenkorten i Drakborgen, där de där man klarar sig försvinner allt eftersom tills man blir smittad. Eller man drar dem alltid, inte bara när man blir bite utan har man en konflikt med zombies i närheten ska den dras från har jag för mig. Har också för mig det var någon aspekt av hemligheter där också men minns inte exakt.

Annars The Mountain Witch som du skriver, även om det där inte är speciellt hemligt speciellt länge. :)
 
Top