Nekromanti Hemgjord glögg

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Jag satte i slutet av november en sats glögg. Receptet var mycket enkelt. Man häller bara fem liter svagdricka i en hink, häller på ett par kilo socker, slänger i jäst, skivade potatisar, ingefära, russin, kanelstång, och lite annat (fickludd, dammråttor och fimpar, eller vad man kan tänkas ha). Sedan är det bara att lägga över plastfolie och låta det hela puttra ett par veckor.

Det jag undrar är dock; hur starkt kan det tänkas bli? 2, 5, 10%? Jag vet att det finns "riktiga" sätt att ta reda på sånt men jag har varken kunskap eller utrustning. Någon som kan göra en kvalificerad gissning?

/Anders
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Nu är jag inte expert på alkoholtillverkning, men beror det inte på hur mycket det jäser? Och då borde det väl vara ganska svårt att bara avgöra över internet, vad jag förstår?

Anywii, det kanske finns något "om det jäser så här länge så blir det så här hög procenthalt" på internet?

Annars så brukar ju butiker som Partaj ha alkoholtillverkningsprodukter (jag har faktiskt sålt såna produkter själv, men kommer ej ihåg vad dom heter eller hur man använder dom, etc, etc).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Enligt mina erfarenheter av "Hemmagjord glögg" så är allt under 14% ett misslyckande :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Herr Persson said:
Enligt mina erfarenheter av "Hemmagjord glögg" så är allt under 14% ett misslyckande :gremsmile:
Sant, men hur vet jag ifall jag nått dit?

/Anders
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Köp ett mätinstrument på Rusta, ÖB, Bauhaus, Clas Ohlsson eller vad du nu föredrar :gremsmile:
 
G

Guest

Guest
Det jag minns av hemmajäsning av vin o. dyl är att om du har använt vanlig bakjäst så är det i princip omöjligt att nå över 12% eftersom jästsvamparna dör av alkoholen då. Om du låter det stå ganska kallt (runt 18 grader) kan du komma någon procent över det men det tar längre tid för det att jäsa ut.
Om du har använt minst 1 kg socker på 5 liter vatten så borde du komma upp i 12 procent bara du låter det stå tillräckligt.
Mätinstrumenten man kan köpa slår på typ 5% vilket gör dem till ganska stora bondfångerier. Allt socker och skit i vinet för att det inte riktigt går att mäta. Jag provade en ganska dyr sån sak på vin från systemet någon gång och fick resultatet 8%.
En gammal hemmabrännare jag pratade med hävdade att det enda tillförlitliga sättet att ta reda på styrkan i något med socker i var att destillera det i ett slutet system och sedan kolla hur mycket sprit man fick ut.
Och det är kanske lite jobbigt...

Men räkna med 12%, plus finkel och annat gott...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fast att ett mätinstrument slår på 5% är väll endå en fördel? Då kan man med gott samvete dricka mer. Hur höga procent får man komma upp i legalt när man bränner själv?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,998
Location
Umeå
Jag gjorde 5 liter med samma grundrecept förra året, dock lyxade jag på med bränt socker, honung och lite mer kryddor efter den jäst klart. Dock tyckte jag den blev mesig, så slängde i en stor flaska Brandy i den. Det blev världens bästa glögg. Helt klart! Så, hett tips: bättra på den med konjak eller något när den är klar!
 
G

Guest

Guest
Om du bränner själv får du inte komma upp i några procent överhuvudtaget enligt lagboken. Både maskinen, processen och slutprodukten är olaglig.
Vad man får jäsa är en liten oklarhet, det finns någon väldigt vag paragraf om att man måste ha frukt eller bär i det man jäser. Men jag tror aldrig någon har eller kommer att bli dömd för det brottet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Poppe said:
Jag gjorde 5 liter med samma grundrecept förra året, dock lyxade jag på med bränt socker, honung och lite mer kryddor efter den jäst klart. Dock tyckte jag den blev mesig, så slängde i en stor flaska Brandy i den. Det blev världens bästa glögg. Helt klart! Så, hett tips: bättra på den med konjak eller något när den är klar!
Jag ska noga avsmaka den innan jag börjar tappa upp den på flaskor. Och Ifall det behövs ska jag nog kunna hitta något i mina gömmor att skrämma upp den med. Jag gissar att icke-rökig whisky, konjak eller calvados skulle funka bra. Tack för tipset!

/Anders
 
G

Guest

Guest
Annars så är ju översteglögg en klassiker... Men det är otroligt starkt, jag gjorde en sats för inte så länge sedan och det svider i näsan bara man är i samma rum som grytan.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
skulle använda southern comfort - billigt skit att tvätta bilrutan med som borde göra susen i häxgrytan :), förövrigt bör väll samma regler som för vin gälla som för glögg?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
ignatius_reilly said:
Annars så är ju översteglögg en klassiker... Men det är otroligt starkt, jag gjorde en sats för inte så länge sedan och det svider i näsan bara man är i samma rum som grytan.
Herregud! När man läser det receptet framstår plötsligen mitt eget som gjort för flickscouter! :gremshocked:

/Anders, glöggsugen
 
G

Guest

Guest
Jo, det är krut i det, men det är förvånansvärt drickbart. Smakar glögg med en väldigt tydlig alkoholsmak, vänner till mig som normalt sett inte dricker starksprit drog lätt i sig några koppar under kvällen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
När det färdigt!

Nu är min glögg klar. Sånär som på några få dagar så fick den stå i fyra veckor. (I receptet stod det 3-5 veckor, och efter fyra slutade blandningen pysa och puttra, så det verkade vara läge.)

Farhågorna att den färdiga produkten skulle bli mesig kom helt på skam, i alla fall enligt mig. Det blev en mycket robust glögg, välkryddad och smakrik med en tydlig men inte oangenäm snyting alkohol. Jag har inte kontrollerat alkoholhalten men de 12% som påstods antagligen skulle bli det färdiga resultatet tror jag definitivt har uppnåtts. Jag är mycket nöjd!

Organ får en trevlig jul! :gremlaugh:

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Receptet

Ja, just det ja. Det kanske finns någon som är intresserad av receptet mer i detalj. Så här gör man:

Ingredienser
5 liter svagdricka
50 g jäst
2.5 kg socker
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca. 5 cm)
1 påse hel kryddnejlika
500 g russin
1 kanelstång
5 skalade och skivade potatisar

Instruktioner
Blanda ner alla ingredienser i en plasthink, täck över med plastfolie, gör lufthål i folien, vänta 3-5 veckor, sila väl, häll upp på flaska, drick.

Så enkelt att en schimpans skulle klara av det.

/Anders
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Re: Receptet

Gjorde du några speciella åtgärder för att förhindra oönskad bakterietillväxt i hinken under processen?
 

Indiana

Veteran
Joined
28 Sep 2008
Messages
64
Re: Receptet

Du kan räkna ut alkoholhalten med Oechslemätare och lite räknande. Det finns mycket om det på nätet så det är bara att söka. Men det funkar bra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Receptet

Den odödlige kejsaren said:
Gjorde du några speciella åtgärder för att förhindra oönskad bakterietillväxt i hinken under processen?
Nej. Jag får intrycket att alkoholbildningen är tillräcklig för att hålla ickeönskad bakterieflora stången.

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Receptet

Hemm, man kanske skulle ta & testa detta nästa år.
En liten undran, har fått för mig att undre själva processen så kan det bli en viss doft.. Hur är det när man brygger egen glögg?
 
Top