Nekromanti helvetesmaskiner

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
har en ide om skräck och maskiner, det finns ju knäppa konstnärer som köper upp hela kratrar för att studera ljuset och andra som skapa gigantiska ägg som de bor.
varför inte använda samma princip fast de skapar maskiner för att ta sig in i olika dimensioner av vår värld och liknande.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Har inte det gjorts förr? Är inte kultgrundböckerna rätt tunga på den här typen av idéer? Vill minnas att det finns en kort historia om en flygpanskapare som använder en jumbojet för att bryta sig in i Metropolis i någon av böckerna (troligtvis bok II - och jag talar om första utgåvan nu naturligtvis). Alla minns väl den demonbesatta k-pisten? På avdelningen artefakter som kan öppna portaler nämns rubiks kub-prylar (hmmm... undrar varifrån en sådan idé kan komma?). Maskinstaden i metropolis - jag läste ett äventrysförslag på nätet som gick ut på att en rp:s dator av misstag loggade in på en av Maskinstadens stordatorer vilket tydligen ledde till en massa problem. Delvis KAN det vara en efterkonstruktion från min sida (jag tyckte idén var lite fånig så jag kanske fånade till den en aning), men något i stil med kontakter mellan datorer i verkligheten och i Metropolis Maskinstad i alla fall. Någon galen SL hade också låtit rp:na sakta förvandlas till maskiner a'la Tetsuo i en kampanj. Verkade mycket ballt får jag lov att säga.

Kopplingen mellan maskiner och verkligheten är rätt fundamental i kult, det kanske är därför som idén känns självklar. Ändå kan jag faktiskt inte påminna mig att jag spelat något äventyr där maskinernas roll avrit särskilt framträdande. Och som SL har jag inte ens använt mig av en tekron (även om jag lattjat lite med telefoni och TV).
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
okej.... för alla ägare av kult kanske det känns självklart...(då jag inte äger kult (buhu...!)) men jag använder mig inte direkt av kult när jag lirar skräck, så jag har delat upp världen i olika dimensioner D.v.s. skugg, spegel och andedimensionerna.

dessa skulle man kunna komma åt via maskinerna eller olika ritualer...

spegel dimensionen är som sig bör en total motpol till den här dimensionen.
Skuggdimensionen är som den här fast där finns inga "levande" varelser utan bara skuggor av vår, som livnär sig på ljus.
andedimensionen säger väl sig självt antar jag.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Spegeldimensionen? Det är ju som den där episoden i seinfeld som i sin tur är baserad på Stålmannen - "bizarro world". Allt är tvärtom - motsatserna till Jerry och hans vänner är t.ex. tystlåtna, trevliga och glada.

Går det inte bygga roligare dimensioner än dessa tre? Lite mer i stil med D&D: elementarplan, "beastworlds", gudaplan, osv osv osv in aeternum (eller vad det nu heter på riktig latin). Ett tips är att plcoka sephirothen från kabbalan a'la Kult och bygga vidare på den. Sedan kan man lägga till qlippothen. Det kan bli riktigt snyggt, och dessutom placera ens fiktiva värld i en rik och inspirerande tradition.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det stora problemet med maskiner i den här rollen är att man ställer sig frågan "varför serietillverkar man inte sådana här då?"

Vill ärkedemonen Jätteäcklis sno äventyrarnas maskin för att ta sig in i den sjunde dimensionen? Jaha, om han nu gör det, varför tar inte äventyrarna bara och bygger en ny då? Och varför ska Jätteäcklis sno rollpersonernas maskin, han kan ju bygga sin egen?

Okej, du behöver inte svara. Det finns hundra motrepliker mot ovanstående exempel och jag har hört dem alla. Faktum kvarstår dock; maskiner kan serietillverkas, medan urålderliga, magiska artefakter är unika.

På något sätt blir det alltid bäst om de riktigt viktiga övernaturliga grejerna i världen får skötas av unika mackapärer.

Man kan förstås tänka sig unika helvetesmaskiner dock. De är säkert toppen.

---

På tal om helvetesmaskiner: Den enligt mig läskigaste scenen i Event Horizon är när man får se de där ringarna i bakgrunden rotera åt alla möjliga håll och dimensioner för att slutligen sakta in och, som av ett trollslag, stanna sida vid sida med varandra snyggt och fint. Vi i publiken har förstås ingen aning om vad det kan ha för betydelse, men vi inser instinktivt att det inte är bra. -Det tycker jag var oerhört häftigt. Det är som när man ser två bilar i följd med samma nummer på sina registreringsskyltar (och något mystiskt nummer ska det vara, också), typ "ADF 444" och "BCB 444" och tänker "shit, nu är det något lurt på gång..." Jag har använt liknande prylar i mitt skräckspelledande och det funkar väldigt bra. Istället för att dra till med något övernaturligt så nöjer man sig alltså med något osannolikt eller bara oförklarligt och direkt sätter man en massa griller i spelarnas huvuden...

Event Horizon var överhuvudtaget en helt okej film och borde ha fått visats på biografer i sverige.

/Riz
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Barcelona
Men även artefakter bör väl rimligtvis ha tillverkats en gång i tiden.

När man talar om "helvetesmaskiner" är nog den enda åtskillnaden man gör mellan dessa och vanliga artefakter, att de uppfattas annorlunda av rollpersonerna. Man får ett intryck av att det faktiskt ligger vetenskapliga principer bakom den (vilket det förstås inte gör: åtminstone inga av de vetenskapliga principerna från *vår* verklighet) vilket förstärks av dess utseende. möjligtvis kan den även ha skapats på senare tid än artefakten vilket gör att dess skapare kan delta i historien som ett plotelement. På ett rent funktionsmässigt plan är dock helvetesmaskinen exakt detsamma som en artefakt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Det stora problemet med maskiner i den här rollen är att man ställer sig frågan "varför serietillverkar man inte sådana här då?" (snip)
Det är då man plockar in den döda/försvunna uppfinnaren, den mystiska och svåröverkomliga komponenten, den obegripliga ritningen, fjärrkontrollen med så underligt batteri att det inte går att få tag på (verkligt exempel, har en sådan!), kraftbehov som kräver en aktiv vulkan et cetera.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Det är då man plockar in den döda/försvunna uppfinnaren, den mystiska och svåröverkomliga komponenten, den obegripliga ritningen, fjärrkontrollen med så underligt batteri att det inte går att få tag på (verkligt exempel, har en sådan!), kraftbehov som kräver en aktiv vulkan et cetera."

Jag blev jättenyfiken på din fjärrkontroll... Heh, nä men jo, det här är ju klassiska tips. Jag tänkte mest på "oförklarliga artefakter" resp "vetenskapliga maskiner" men gränsdragningen mellan dem är inte alltid så uppenbar. I Kult står det exempelvis om en serie kameror som tillverkats av Hasselblad (verkligen inget obskyrt märke för proffsfotografer) som kan ta bilder av verkligheten bakom illusionerna. Det låter ju som vetenskapliga maskiner, ändock är de artefakter såsom jag menade det. Vem som helst kan ju inte konstruera sig sådana kameror. Det är bara spelledarna som får skapa sådana prylar.

Magiska föremål i DoD Expert är däremot maskiner enligt min devis; det är ju fullt möjligt för en rollperson att göra en egen magisk mackapär. Reglerna är konkreta och fullständiga i magiboken. Det är inte mystiskt utan en vetenskap, det är inte saga utan fantasy och de är inte (såsom jag såg det) artefakter utan maskiner.

När jag läste originalinlägget tänkte jag på Gondicas mekanurgi och föreställde mig att det var något sådant inläggsförfattaren tänkt sig. Nu när jag läser om inlägget ser jag inte riktigt vad jag fick det ifrån, men jaja, mina åsikter om saken är de som står här ovan.

/Rising
irrar iväg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,589
Jag blev jättenyfiken på din fjärrkontroll...
Köp en gammal tysk TV så får du en egen... Kör med en programmerbar fjärr, men med den kan jag inte lagra kanalinställningen och måste söka mig fram till rätt kanal varje gång. Tur att det bara är reserv-TVn.

I Kult står det exempelvis om en serie kameror som tillverkats av Hasselblad (verkligen inget obskyrt märke för proffsfotografer) som kan ta bilder av verkligheten bakom illusionerna.
Vilket osökt får mig att tänka på en kategori maskiner jag glömde tidigare men som är en standardingrediens i hollywood: maskiner som gjordes för ett harmlöst ändamål, men på grund av någon oförklarlig slump/felkonstruktion/yttre händelse/tabbe så får den oväntade egenskaper (ungefär som Compaqs datorer).
 
Top