Nekromanti Helvete också!

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Hej. Jag håller på och skriver ett rollspel där ett av elementen är att himmel och helvete har smält samman med jordens verklighet (ett utkast finns för övrigt på rollspelsmakarforumet). Nu till poängen: jag undrar om alla gamla vampyrer och vålnader här på skräck-forumet har några idéer till olika helveten som man kan kasta ner på människorna. Snodda grejer går bra som inspiration, men jag föredrar riktigt otäcka platser som ni själva har tänkt ut och kanske använt i något spel. Tack på förhand. Och om jag använder något förslag så lovar jag att bidragsgivaren får cred för det om spelet nån gång blir färdigt.

/sinisa
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Jag tycker att blotta tanken på en Himmel är skrämmande nog. Solens strålar har dödat fler människor än du kan ana. Det är solen, ljuset och Himmeln som egentligen är ont.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu till poängen: jag undrar om alla gamla vampyrer och vålnader här på skräck-forumet har några idéer till olika helveten som man kan kasta ner på människorna."

Har du inte läst Dantes Inferno än, så gör det. Annars kan du titta i slumpvist valt partiprogram... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låt säga att man har någon fruktansvärd mardröm eller fobi som hela tiden tassar omkring denne person. Man kan ju inte leva ett liv där man hela tiden blir påmind om denna mardröm elelr fobi....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
From the top of my mind...

Ett rätt schysst helvete som jag just hittat på är en total gråhet... alltså, absolut ingenting förutom du själv. En ändlös platt grå öken med en grå, tom himmel och en grå horisont. Färger finns inte. Övriga syndare rör sig också i den här oändligheten, och bör undvikas; vissa har varit där väldigt, väldigt väldigt länge... chansen att träffa dom är inte överväldigande stor, dock. Men det händer.
Det enda som alla vill är att ta sig därifrån; legender sprids sakta bland syndarna om hur man skall lyckas med detta, men faktum är att det faktiskt inte går alls. Majoriteten av Helvetets invånare är så hopplöst galna att de inte kan skilja sina inre landskap från det tomma yttre. Således går rykten om det mesta, men när det kommer till kritan är verkligen allt hopplöst.

Kanske lite för olegendariskt för din värld?

Någon kul idé om hur man kan passa in demoner här?

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jasså ?

Tänk då på alla vulkaner, jordskorpeflyttningar och sånt
som är underjordens fel då ? Fan, hur man än vrider och
vänder på det så är allting runtomkring oss egentligen
till människornas nackdel, och detta - just naturen i sig-
kanske är ett tufft skräckscenario. Du kan helt enkelt
inte lita på att jorden är stabil och plötsligt *poff*
dyker solens dödliga strålar ned över din kropp eller så
raseras ditt hem av en hemsk jordbävning.
Tål att tänkas på kanske, eller ?
Det skulle jag kalla skräck, nämligen något du inte kan
göra något åt utan bara kan fly ifrån ... mmm, that´s
juicy

/Alexander Gyhlesten
Svenil

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Midian kanske ?

Jag läste en gång i tiden om Midian - en påhittad plats
där syndare och slaktare levde, en slags fristad.
Nu kommer jag inte på författarens namn men kyler du ner
dig till på måndag kanske jag har namnet på snubben för
att beskänka dig lite inspiration till denna plats så
du skapar dig en bra bild av den. Sen grabbar du tag i en
gamal bibel (inte någon tryckt på 1900-talet, lite osäker
där men ...) och slår upp ordet Midian. Anledningen till
att den inte finns med i de senare biblarna har sina
naturliga förklaringar när du läser stycket om platsen
som finns i himlen *ler* Kan ju upplysa om att boken
jag läste är väldigt lik Midian som står beskriven i bibeln
:-O

Hur som hellst. Betänk att monster som Gud och dennes
gelikar (eller gudar om världen nu är uppbyggd så) har
stängt in under årtusenden plötsligt slipper fria ifrån
sina fängelsen och är nu jävligt pisst off ... Skulle
du vilja bli jagad av en dreglande best som har ett
par tusen års hämnd i kroppen att förlusta sig i, helst då
på ett knippe darrande människor som luktar aftershave ?

/Alexander Gyhlesten
Svenil

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Oh sweet Midian...

Även titeln på blackmetal-legenderna Cradle of Filth's senaste skiva. Ett smärre mästerverk i min mening, så länge man tar det hela med en nypa salt. /images/icons/cool.gif En hel del av texterna och bilderna i albumet kan mycket väl fungera som utmärkt inspiration till scener från Helvetet. Vill minnas att Clive Barker hade en varelse i någon bok/film som flydde till Midian...?

-Gaxar, som blir mer och mer övertygad om att han håller på att supa bort sitt minne o_O
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Oh sweet Midian...

"Vill minnas att Clive Barker hade en varelse i någon bok/film som flydde till Midian...?"

Filmen hette Nightbreed och var lite charmigt halvkass.

Vad gäller Midjan, läs Domarboken 6-8.

"Men när Israels barn gjorde vad ont var i Herrens ögon, gav Herren dem i Midjans hand, i sju år." - Domarboken 6:1

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Carniel

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
53
Location
Sthlm
Re: Oh sweet Midian...[OT]

Blackmetal-legender.. Yeah, right..
Snarare kommersiell skit.

Var bara tvungen
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Men fortfarande ...

Det som står i domarboken idag är inte det samma som det
en gång var, på grund av katolikernas eviga klippa och
klistrande i Bibeln.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Clive var författaren jag sökte, ja ! [NT]

...

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Carniel-krafs ...

Sådant där disskuterar man inte här för att vara lite av
ett horn i sidan på dig, hjälper nog någon moderator nu
mn det skiter jag i för här disskuterar vi rollspel, okej ?

Förövrigt, om du vill ha en fin debatt angående Cradle
of Filth tar jag mer än gärna detta över mail omgånde.
Maila till Kitzune@Tjohoo.se så ska jag försvara black-
metal legenderna *evil grin* och deras "komersiella skit".

/Alexander Gyhlesten
Svenil

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men fortfarande ...

"Det som står i domarboken idag är inte det samma som det en gång var, på grund av katolikernas eviga klippa och klistrande i Bibeln."

Katolikerna har faktiskt inte ändrat särskilt mycket i själva texten. Vad de har gjort är att förklara ett antal böcker som apokryfiska (Domarboken är inte en av dem) och översatt hela faderullan till latin. I den mån det är möjligt mtp översättningsproblem är själva texten bevarad så intakt som möjligt.

Mtp att Bibel 2000 utgår från så tidiga texter som möjligt (huvudsakligen grekiska och hebreiska) så är den hyfsat korrekt. Läs den om du vill ha en god översättning. Dessutom finns det en utgåva av Bibel 2000 med de apokryfiska böcker som kastades ut ur bibeln.

Den största enskilda förändringen av text gjordes av protestanterna i England i kung Jakobs bibel, där "giftblanderska" förändrades till "trollkvinna".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Men fortfarande ...

Och så har vi den tidiga utgåva (Caxton?) av bibeln på engelska där en sättare somnade eller nåt, och "Thou shalt not commit adultery" blev "Thou shalt commit adultery". :)

Fast det var väl knappast avsiktligt!

Även om katoliker (eller andra) inte ändrat så mycket i själva Bibeln, finns det en hel del doktriner som skapats sedan... tja, sedan urkyrkan, som inte står direkt i Biblen, utan helt enkelt är slutsatser _dragna_ från det som står i Biblen (eftersom man inte tyckte Bibeln gav ett direkt svar), och sådant kan man alltid bråka om. Skärselden är t.ex. en sådan doktrin.

Av någon mysko anledning var det ett halvdussin teologer på min grundkursk i biblioteks- och informationskunskap (alla bibliotekarier läser minst ett annat ämne, många har en annan examen) och under en pubsession med i princip hela gänget förklarade de att förutom apokryferna (som f.ö. katolikerna är mest förtjusta i) så har _alla_ samfund sina favoriter bland Nya och Gamla Testamentets böcker, som de anser viktigare, mer intressanta, osv. Favoritcitatet i sammanhanget var killen som hävde ur sig (i samband med en fruktansvärt sansad debatt om kvinnliga präster): "Hörrdu, Paulus hade alldeles för mycket papper, och alldeles för lite vettigt att säga - hans brev betyder inget i det här sammanhanget..." :)

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Nej.

Romarna bestämde vad som skulle stå med i bibeln (det var
ju faktiskt de som gav ut den) och valde därför efter egna
åsikter bibelns texter. Dessutom har kyrkan efter
splittringen varit mer eller mindre kända för att stuva
undan "obekväma" texter som skulle vara motsägande för
vad som redan stod i Den Heliga Skrift.

Om du inte tror mig så se filmen Stigmata och glutta på
eftertexterna (som behandlar verklighetsbakgrunden till
filmmanuset) ... det är ju alltid en bra början för att
försöka förstå vart jag får alla grejer ifrån.
Domänägaren till www.zabulus.nu är också en tillförlitlig
källa, en väldigt nära vän till mig förövrigt (är väll
mer eller mindre ingift snart antar jag ... känt varandra
ett par år). Glid in på hans sida och maila lite med
honom så blir han stolt.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jo, faktiskt

"Om du inte tror mig så se filmen Stigmata och glutta på eftertexterna (som behandlar verklighetsbakgrunden till filmmanuset) ... det är ju alltid en bra början för att försöka förstå vart jag får alla grejer ifrån."

Jag tror inte på dig, eftersom jag har i allmänhet går till mer tillförlitliga källor än en Hollywood-produktion. Så jag kontrollerade det jag kunde (dvs Gamla testamentets skrifter i 1917 och 2000 års översättning) och fick det jämfört med de judiska skrifterna. Dessutom kollade jag upp vad forskarsamfundet anser om de judiska skrifternas "oförvanskadhet". (Allt detta gjordes i samband med att jag forskade kring judendom och medeltida och forntida kristendom till Västmark, om du nu undrar varför.)

Följande kom jag fram till:

1) Forskarsamfundet anser att de judiska heliga skrifterna idag är så gott som identiska med de tidiga judiska skrifter man har hittat, inklusive Döda Havs-rullarna från Qumran. Medeltida avskrifter är identiska så till den grad att man till och med tagit med höjd på tecken, stavfel, höjdförskjutningar etc när man skrivit av rullarna.

2) 1917 och 2000 års bibelöversättningar är lika varandra, även om språket är bra mycket mer modernt i 2000 års bibelöversättning.

3) GT i 2000 års bibelöversättning går tillbaka till hebreiska skrifter, inte den katolska kyrkans översättning till latin.

4) Med de apokryfiska böckerna är Bibel 2000 "komplett" ("för komplett" enligt vissa samfund).

Vad den katolska kyrkan har gjort är att översätta de grekiska (NT) och hebreiska (GT) skrifterna till latin och förklarat vissa böcker för apokryfiska. Dessutom har man lagt till saker till kristendomen (dvs inte till själva bibeln, utan till kyrkans doktrin), som till exempel treenighetsläran, papismen och trosförklaringen. Observera dock att dessa inte tillkommit till eller förvanskat bibeln, utan hela tiden behandlats separat. Ur "helighetssynpunkt" har de alltid haft lägre status än till och med de apokryfiska böckerna, men de har utgjort basen för den katolska kyrkan.

Slutsatser:

* Gamla testamentet är i stort sett oförvanskat sedan åtminstone ca 150 ekr (dvs ca 200 år innan kejsar Konstantin anammade kristendomen som statsreligion och fick den "anpassad").

* Förvanskningar gjordes faktiskt först då protestanterna lade sina fula labbar på bibeln och anpassade den till kungens önskemål.

* Skaffar du dig en Bibel 2000 med de apokryfiska böckerna så är den "komplett".

* Det finns ingenting som kan ersätta lite vanlig hederlig källkritik.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Oh sweet Midian...

Filmen Nightbreed bygger på en bok av Clive Barker som heter CABAL. CABAL är namnet på den engelska utgåvan. Om den är översatt till svenska och vad den heter i så fall det vet jag inte. Men läs boken den är som vanligt bättre än filmen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Cradle of Filth [väldigt OT]

Tja Legender och Legender. Bathory passar väl in i den beskrivningen.
Men att Cradle of Filth är komersiella är det väl ingen som kan förneka.. Men att alla "tuffa" metalfolk ogillar dem har enlingt mig den enkla förklaringen att de helt enkelt har blivit för kända. Om man är "tuff" så kan man ju inte lyssna på sådant som vilken fjortis som helst har i sin Cd. Likadant med fenomenet Marilyn Manson och Hammerfall,,..
Det var oki att lyssna på dem när de var unika och okända men när de nu blivt ett "vanligt" namn bland dagens ungdomar så förkastar man det genast som smörja..
Jag tycker att Cradle är bra som fasiken.. särskilt deras nyaste skiva..
Och att det är komersiellt gångbart är det automatiskt skräp?
Tja.. men jag förstår,,, jag förstår.. det kan vara svårt att vara "En Tuffing" och lyssna på Cradle.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

preacher

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
13
Förvriden sinnesbild...

Att planlöst och sinnesförvirrat vandra runt i ett ändlöst mörker, besatt av sitt eget lidande kan vara relativt intressant... besattheten i sig är intressant... En mkt fredlig person kan vara besatt av andras olycka mot sin egen vilja, vilket tillfogar honom stark mental smärta...

Rabbena Strigoi Mortii...
 
Top