Nekromanti Helt ny Började med rollspel

nybörjare

Veteran
Joined
17 Sep 2019
Messages
1
Hej alla på forumet
Jag har fått upp ögonen av intresse att börja spela rollspel, det hela började när jag lyssnade på en podcast på rollspels klubben på Spotify och intresserad att börja.
Nu undrar jag om det finns tips och råd för en som tänker börja med detta och finns det nån i uppland en sådär rollspels klubb så man behöver och råd vad är lättast att börja och om det finns en tråd så får admin flytta till rätt tråd.
tack för allt tips
O.B.S
på svenska
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Hej! Vad kul att du vill börja spela rollspel! Det är en hobby som gett mig mycket under åren.

Den första frågan du bör fundera på är vad för typ av rollspel du är intresserad av. Många har börjat sin bana med någon typ av fantasyrollspel (Drakar och Demoner och Dungeons and Dragons är två gamla giganter).

Idag finns det ofta startkit till rollspel som ges ut på engelska. Den svenska marknaden är väl lite mindre rik på detta men Hjältarnas Tid (fantasy utgivet av Helmgast) och Mutant År Noll (postapokalyps utgivet av Fria Ligan) är båda två utmärkta val att börja med!

//Dunder
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som nån redan poängterat ,vad är du intresserad av . Gillar du drakar och riddare och trollkarlar och prinsessor eller gillar du rymdskepp och aliens och laserpistoler eller kanske du gillar cowboys och vilda western eller kanske postapokalyptiskt Ala Mad max ?

Vad vill du lägga fokus på är du intresserad av karaktärsdrivet rollspel där rollpersonerna och deras karaktärsutveckling och personliga relationer till varandra står i fokus eller vill du röja runt i grottor och slå Orcher på truten och sno deras guld ?

Det är lättare att rekommendera ett spel om man vet vad du har för preferenser .

Ett bra tips för att hitta andra spelare är att se om det finns någon sverok ansluten klubb där du bor ,fördelen med sverok är att det är öppna föreningar så vem som helst är välkommen enligt dom regler som gäller enligt sverok och du är välkommen så länge du inte bryter mot deras stadgar till skillnad mot en privat spelgrupp som kan vara mer selektiv med vilka dom släpper in .

Om du har nån spelaffär gå dit när dom anordnar prova på kvällen eller figurmålar kvällar eller magic turneringar ,chansen att du träffar någon eller några som spelar rollspel där är ganska stor .
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Om du gillar fantasy-spel kan jag rekommendera Fantasy!, som är ett trevligt, litet och enkelt spel där du/ni kan skramla ihop en hög tärningar från diverse vanliga brädspel (Yatzy är en guldgruva här) och komma igång väldigt snabbt. Även om jag kallar det litet och enkelt så går det jättebra att spela storslagna äventyr och längre kampanjer också, om det är det man vill.

Börja med något enkelt och hitta det du/ni gillar. Leta reda på en fantasy-värld som ni alla kan ta del av (t.ex. Sagan om Ringen) och säg att er värld ser ut på det sättet, men gör den sedan till er egen under tiden ni spelar. Då kan alla börja med ungefär samma bild av hur det ser ut, utan att alla behöver läsa hundra sidor världsbeskrivning.

Men mest av allt - gör det som är kul! Diskutera sen i spelgruppen vad som känns bra och/eller mindre bra, så att gruppen kan hitta sin grej.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
SF-bokhandeln i Stockholm ska ha ett öppet prova-på-rollspel-event 27/9. Kanske en idé om du kan åka dit.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det borde finnas en bunt rollspelsgrupper och klubbar i Uppland. Jag är med i en i Enköping, en liten pluttkommun med typ 40000 pers och vi har 3 aktiva nu och några till som jag är osäker på.

Råd kan du som du märker få här. Kommer du på frågor så är det bara att ställa dem direkt i tråden.
 
Top