Nekromanti Helt j**la sinnessjukt (innehåller svordomar...)

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
För bara några timmar sedan satt jag och fikade tillsammans med en rollspelarkompis. Vi diskuterade rollspel och tänkte att om någon bara kunde punga ut med tio dollar så måste vi lira Kill Puppies for Satan. Därigenom flöt diskussionen in på alla möjliga "moderna" rollspel, och innan vi visste ordet av så var ett nytt rollspel fött. För tillfället går det under projektnamnet Helt jävla sinnessjukt, och uppskattas som ungefär 50% klart, efter att vi suttit och spånat och skrivit ett tag.

Grundtesen är att spelarna porträtterar galningar (=rollpersoner) som försöker fly från ett mentalsjukhus och ta sig till... nå'nting. Ett magiskt palats i himlen, eller nå't. Varje galning har fyra attribut: Galenskap, Apati, Panik och Paranoja. Eftersträvansvärt är att ha låga värden. Dessutom har man en Stressmätare, som fungerar likt trauma- och smärtakolumnerna i Eon och Neotech (om du inte spelat dem, be mig förklara). Spelet använder en vanlig kortlek, och du har alltid sex kort på handen, minus antalet Stressnivåer (=rader). Maximalt är sex rader, varpå du inte har några kort på handen alls.

Dessutom har man två stycken Nojor vardera, där en är delat positiv och negativ, och en bara ställer till med jävelskap. Grunden i spelet är att Nojorna förvrider verkligheten, i alla fall från spelarnas synvinkel. Denna egenhet ökar med ökande Stress. Så en galning med klaustrofobi som har samlat på sig en del Stress får faktiskt rummet att märkbart krympa. Vid riktigt höga nivåer blir det allvarlig risk för att krossas. Likadant en galning med synesti som samlat på sig Stress får Rösten (=SL) att beskriva saker i allehanda blandade sinnesintryck ("Mannen talar till er i en blå röst. Han håller upp en doft av äpplen"), De halvtrevliga Nojorna kan dock även användas till fantastiska saker. Den extremt blyge galningen kan göra sig osynlig, den våldsfixerade kan frammana en bazooka, etc. Dessa handlingar kräver att man drar ett kort vars valör är lika med eller under Stressnivå gånger två för att lyckas. De har alltså större chans att lyckas ju mer Stress man har. Dock samlar man på sig mer Stress genom att använda dem.

Nackdelen med Stress är att det dels förvrider verkligheten, men även att det tillåter en att ha färre kort på handen. Korten representerar galningens handlingsfrihet. Varje försök till att hantera ett Problem som uppstår resulterar att spelaren lägger ett kort från sin hand. Beroende på kortets färg agerar galningen på olika sätt:

Spader innebär att galningen försöker slå ihjäl Problemet. Om kortet visar ett värde lika med eller över galningens Apati så dör Problemet en plågsam död. Annars händer antagligen något plågsamt med galningen själv.
Ruter innebär att galningen får panik. Om valören är lika med eller högre än hennes Panik så flyr han från Problemet. I annat fall paralyseras han, eller gallskriker, eller kurar ihop sig till en boll, eller dylikt.
Klöver innebär att galningen försöker att förneka Problemets existens. Om valören är lika med eller högre än galningens Paranoja så lyckas han, och Problemet försvinner. I annat fall står han bara där och repeterar för sig själv "Du finns bara i mitt huvud. Du är inte riktig..."
Hjärter innebär slutligen att galningen försöker resonera med Problemet och övertala det att vara snällt. Om värdet på kortet är lika med eller högre än galningens Galenskap så lyckas han och problemet slutar vara problematiskt. I annat fall så går det inte alls så bra och galningen framstår mest som en lallande idiot.

Poängen här är att en ostressad galning har sex kort att välja mellan, och har därmed antagligen minst ett kort som kan hantera situationen på ett vettigt sätt. Men ju mer Stress han samlar på sig, desto färre kort, och därmed handlingsmöjligheter, har han. Till slut har han inga kort på hand. Vid det laget får spelaren helt enkelt bara vända upp ett kort och se vad som händer. Han har inte jättemycket kontroll över sin galning längre.

(Men vid det laget är galningen svårspelad i alla fall. Är han anorektiker är han nu stor som ett hus, är han rädd för vatten håller världen på att svämma över, etc.)

Snart klar... Galningen har även ett yrke (eller före detta yrke) som Rösten kan använda som inspiration när han skapar hallucinationerna.

Sist, man blir av med Stress antingen genom att ta det lugnt ett tag (vilket kan vara problematiskt när man blir angripen av ett pack köttätande brödrostar), eller trycker i sig piller. Varje gång man tar en burk piller (spelar ingen egentlig roll vilken typ) så sänks ens Stress med ett draget korts värde. Man måste dock även dra ett kort och avläsa på en tabell med otrevliga bieffekter...

Ett par unika termer används bara för att göra rollspelet... tja, helt jävla sinnessjukt. Som tidigare nämnts så kallas rollpersonerna för galningar och SL för Rösten. För tillfället kallas draghögen för Det okända och slänghögen för Clownerna (mest för att jag gillar att skriva saker som "släng därefter kortet till Clownerna").

-----------------------------------------

Så, nu till mina frågor:
1) Har detta spel redan gjorts? Skulle inte förvåna mig om någon forgeit redan gjort det bättre.
2) Tror ni att det kan funka att spela? Uppenbarligen är det inte lämpligt för längre kampanjer, men ett enskilt äventyr? Kommer Rösten att få hjärnblödning och kola? Kommer alltihop att sluta i blaj? Spelet skall speltestas på onsdag, så jag får väl se då, men förslag på ändringar innan dess skulle sitta fint.
3) Är det omoraliskt att porträttera galningar på detta sätt? Inte för att jag bryr mig så värst, men det skulle vara intressant att höra om någon blir förnärmad. Kan ett spel som Kill Puppies for Satan överleva så är nog det här lugnt, dock.
4) Är det någon som har förslag på intressanta mentalsjukdomar att ta med? Jag postar en deltråd med de listor som skrivits hittills.

Tacksam för alla sorters svar, även svar som "verkar ballt" eller "du är ju helt jävla sinnessjuk".

/Simon
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Listor på Nojor och så.

Följande listor är skrivna. Varje galning har två Nojor, en från varje lista. De i den första listan har både nackdelar och en förmåga. De i den andra är bara för jävliga. Den första listan är helt färdigskriven, med effekter och allt (utom schitzofreni, som skall bytas ut). De andra har effekterna färdiguttänkta, men inte nedskrivna. Vissa är inte jättebra och kan bytas ut om ni kommer på fräckare grejer. Får jag ihop tillräckligt från er och mig och andra, så vore det ju härligt med dubbelt så stora listor (som skiljer mellan röda och svarta kort).

Lista 1: Halvtrevliga Nojor

För att avgöra vilken av alla olika roliga halvtrevliga Nojor som galningen har, dra ett kort från Det okända och avläs på tabellen nedan:

A: Galningen tenderar att tro att föremål i omgivningen är levande och har en själ. Ju mer Stress hon samlar på sig, desto fler föremål tenderar att vakna till liv och tala med henne. Eller försöka slå ihjäl henne. Oftast det senare, faktiskt. Men hon kan dock använda den här Nojan till att övertala ett valfritt icke-levande föremål att hjälpa henne.
2: Galningen lider av personlighetsklyvning. Vid lägre stressnivåer kan det faktiskt hända att det bara är hans personlighet som förändras vid pinsamma tillfället. Ju mer Stress han samlar på sig, desto mer fullkomlig blir dock förvandlingen, och vid högre nivåer är det faktiskt så illa att han blir, till exempel, en kortväxt vegetariankock från Provence. Förmågan associerad med den här Nojan är att galningen med vilje kan helt förvandla sig till en person som är lämplig för just den situation han befinner sig i (till exempel en skjutglad marinofficer med automatvapen). Förvandlingen varar i en Stund.
3: Schitzofreni. Inte så bra. Ersätta?
4: Galningen är så smått narcissistisk. Tja, smått i alla fall vid lägre Stressnivåer. Ju högre upp han når, desto mer besatt av sitt utseende blir han. Dock kan han använda Nojan till att få vilken person (eller animerat föremål) som helst att bli blixtförälskad i honom.
5: Galningen lider av ADHD. Detta innebär ökande hyperaktivitet och bristande uppmärksamhet vid stigande Stressnivåer. När hon beslutar sig för att använda sin Noja intar hon ett stadium av hyperaktivitet och extrem snabbhet, i vilket hon kan tänka och röra sig i hastigheter många gånger snabbare än omgivningen, som för henne verkar röra sig i ett mycket segt tempo.
6: Galningen hör röster. I sitt huvud. Vid lägre stressnivåer är det just bara röster, i form av små lappar som Rösten skriver och skickar till honom. Men ju högre Stressnivåer galningen hamnar på, desto mer tenderar rösterna att tala sanning. Och de säger sällan snälla saker. När en röst i ditt huvud säger åt dig att mannen framför dig planerar att döda dig, skall du bli mycket orolig. Fördelen med Nojan är att galningen kan få rösterna att berätta saker för honom som han annars inte skulle kunna ta reda på. Denna Noja fungerar på ett speciellt sätt. Kortet som vänds upp från Det okända visas inte upp för alla. Faktum är att ingen förutom Rösten får se det. Om kortets valör är lika med eller över galningens Stressnivå gånger två, så måste Rösten tala om svaret på frågan galningen ställde. Om valören är under, så behöver inte Rösten tala om ett smack, om inte kortet är ett ess, i vilket fall Rösten kan ljuga friskt.
7: Galningen är manodeppressiv. Detta manifesterar sig i kraftiga humörsvängningar som vid högre Stressnivåer tenderar reflektera sig i omgivningen. I galningens maniska faser blir omgivningen trevlig och ljus, med kvittrande fåglar och kuttrande kuttror, men dessa faser övergår ofta och snart i depressiva faser, vilka formar om omgivningen i mörka, regniga och smutsiga miljöer, med allehanda dödskallar, gravstenar och krälande insekter. Vid de högre Stressnivåerna börjar galningen och hans vänner till och med bli överfallna av zombier och vampyrer. Som om detta inte vore nog, så tenderar de maniska faserna att bli kortare och de depressiva längre, ju mer Stress galningen samlar på sig. Men det finns som tur är en ljusare sida också. Galningen kan använda sin Noja till att hamna i en stark manisk fas under en obestämbar tidsperiod. Under denna fas blir annars otrevliga mördarrobotar genast glada och artiga, och de flesta Problem övergår i Trevliga Saker. Förhoppningsvis så kan galningen använda denna period för att ta sig långt ifrån de värsta Problemen, eftersom den extra Stress han drar på sig lätt kan kasta honom i en ny, stark depressiv fas.
8: Galningen har en högst otrevlig självbild. Hon tycker inte alls om sig själv, och denna bristande självkärlek blir mer och mer påträngande ju högre Stressnivå hon har. Nojan påverkar dessutom även hennes fysiska utseende, och hon blir vid högre Stressnivåer fulare och fular, täcks av vårtor och bölder, får tunnt och stripigt hår och liknande. Fördelen med Nojan är att hon när som helst (om hon lyckas med sitt kort) kan förvandla sig till ett fruktansvärt monster, med tänder och klor och tentakler och spikar och slem. Detta kan vara förvånansvärt användbart ibland. Effekten håller i sig ett Tag.
9: Galningen lider av extrem blyghet. Det är väl inte så hemskt vid låga Stressnivåer, men kan bli mycket irriterande vid högre nivåer, när hon inte ens vågar prata med sina kompisar längre. Dock kan hon använda Nojan till att göra sig osynlig i en Stund. Det är väl trevligt?
10: Galningen är en våldsfixerad galning. Så fort han börjar samla på sig Stress så ökar hans aggressivitet. Vid Stressnivå 3 så räknas alla ruterkort som spader, vid nivå 4 så gäller det även hjärter och vid nivå 5 och 6 så är varenda jävla kort en anledning att slå in skallen på någon och hans morsa. Som fördel så kan galningen genom att använda sin Noja till att frammana allsköns vapen till sin person. Alltifrån pennknivar till atombomber kan åkallas, men deras livslängd är omvänt proportionell mot deras kraftfullhet. Det betyder att en vass pinne kan hålla i sig i flera timmar, medan en tank bara varar i någon minut.
Kn: Galningen är pyroman. Ju högre Stressnivå, desto mer vill hon elda saker. Dessutom är det här en av de där Nojorna som påverkar omgivningen. Vid riktigt höga Stressnivåer finner hon sig snart i ett riktigt eldhav. Men som kompensation så kan hon använda Nojan för att sätta fyr på saker riktigt ordentligt.
D: Galningen har låg självkänsla och påverkas lätt av omgivningens tryck. Ju mer Stress han har, desto mer litar han till andra för att fatta beslut. Dessutom tenderar han att anta attribut från sin omgivning, en egenhet som öker vid ökande Stress. Så om han vandrar genom en skog så kan han snart finna sina armar förvandlade till grenar, eller om det vill sig illa, sina fötter fastrotade i marken. Ibland kan det dock vara bra, eftersom han kan använda Nojan till att förvandla sig till en valfri person / ett valfritt föremål i omgivningen. Om föremålet är ickelevande så kan han dock fortfarande röra på sig och prata (om han vågar).
K: Dra två nya kort. Du har en riktigt galen galning. Men fler än två sådana här Nojor har hon inte, så får du några nya kungar, dra om.

(Jo, för att vara rättvis mot könen blandade jag pronomen hejvilt. Det är ju ett spel om galningar, så jag tyckte inte det gjorde nå't)

------------------------------

Lista 2: Heljävliga Nojor

A-2: Fobitabellen.
3: Paranoja.
4: Anorexi.
5: Depression.
6: Tvångsbeteende.
7: Hatar ngn av sina egna kroppsdelar
8: Synesti
9: Konspirationsteoretiker (för likt paranoja?)
10: Besatt (av demon eller liknande)
Kn: Filmmani
D: "Alla är galna utom jag"
K: Dra två gånger på tabellen

---------------------------------------

Lista 3: Fobitabellen

A: Advokater
2: Höjder
3: Mörker
4: Spindlar
5: Träd
6: Klaustrofobi
7: Främlingar
8: Ormar
9: Att skada sig
10: Religion/djävulen
Kn: Teknologi
D: Vatten
K: Dra två gånger

--------------------------------------------

Lista 3: Yrken

A: Militär
2: Sjukvård
3: Restaurangverksamhet
4: Advokat
5: Försäljare
6: Telefonoperatör
7: Hemlös
8: Affärsman
9: Begravningsentrepenör
10: Musiker
Kn: Konstnär
D: Idrottare
K: Brottsling
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. Att porträttera sinnessjuka personer har säkerligen gjorts innan, i synnerhet som konventsscenario.
2. Som konventsäventyr, på sin höjd.
3. Äh, de får väl skylla sig själv om de inte är vid sunda vätskor? :gremsuck:

...rollspel handlar ju om att uppleva saker genom någon annans sinnen - sinnessjuk eller inte. Bry dig inte om moralfjantar. :gremsmile:

4. "Noja" är en skitbra regelterm, men sinnestillståndet eller -sjukdomen heter faktiskt "paranoia". I övrigt.. jag får kolla på det när jag kommer hem. Sitter på jobbet nu. :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Paranoja

Att porträttera sinnessjuka personer har säkerligen gjorts innan, i synnerhet som konventsscenario.
Jo, det utgår jag väl nästan från. Men du känner alltså inte till något specifikt spel som gjorts? Det skulle ju kunna finnas ett utbrett Forge-spel, till exempel, som fungerar på samma sätt, vilket skulle göra det här onödigt (utom att göra det svenskt och gratis).

"Noja" är en skitbra regelterm, men sinnestillståndet eller -sjukdomen heter faktiskt "paranoia". I övrigt.. jag får kolla på det när jag kommer hem. Sitter på jobbet nu.
Jo, visst, det vet jag. Det hette "paranoia" när jag skrev det först. Men efter att jag hittat på Nojorna tänkte jag "det ser ju så mycket fräckare ut med ett j". Paranoja. Äh, har väl ingen egentlig anledning till att stava det så. Får se, kanske ändrar tillbaka.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Helt j**la sinnessjukt (innehåller svordomar..

1: Nja, något liknande verkar Ship of Fools vara. En liten tråd på annat forum som beskriver det lite.
2: Som enskilt äventyr kan det säkert vara riktigt roligt.
3: Jag skrattar åt en del saker jag inte är stolt över att jag skrattar åt, så jag är inte den som skall tala om moral för andra. Det är väl egentligen mest positivt att utforska sinnessjukdom och ändå ha roligt.
4: Nä, nu blev det deprimerande. Sinnessjukdom i ett givet samhälle är ju närmast per definition sådant som gör att man inte klarar sig särskilt bra.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Listor på Nojor och så.

Lite ideér kanske finns här.
Sorry, men jag tror att ett sånt här spel funkar bäst om man inte tar det på för stort allvar. Eller?

Gordeg
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Verkar jeffligt koolt alltså!

Funderade på ett spel som skulle ha liknande resultat (postade även om det här på formet, men jag vågar inte ta fram det...), men det var inte hälften så genomarbetat som det här.

Du får berätta hur speltestet gick också.

Samt: Om du vill, så har jag kanske möjlighet att speltesta med min grupp också, men det beror ju på hur pass mycket ni har skrivit, såklart.

Gasten, som skriver upp ett spel till på skaffa-listan (efter Hammaren och Trollspöet och Noctum: Andra utgåvan).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Re: speltest

Verkar jeffligt koolt alltså!
Ah! Äntligen den reaktion jag hoppades på! :gremsmirk: Kul att du tycker att det verkar kul.

Funderade på ett spel som skulle ha liknande resultat (postade även om det här på formet, men jag vågar inte ta fram det...), men det var inte hälften så genomarbetat som det här.
Genomarbetat? Nja, jag ser det snarare som att vi råkade hitta på något fräckt. Det här är inte genomarbetat för fem öre. Däremot har man väl äntligen lärt sig något efter tjugo misslyckade egenrollspel.

Du får berätta hur speltestet gick också.

Samt: Om du vill, så har jag kanske möjlighet att speltesta med min grupp också, men det beror ju på hur pass mycket ni har skrivit, såklart.
Visst, jag postar det i Krönikor och Spelrapporter-forumet imorgon kväll. Håll utkik.

Jag skulle bli jätteglad om du och din grupp ville speltesta. Det är så gott som färdigskrivet nu, men jag tror att jag väntar med att skicka det till dig tills vi har speltestat här en gång. Så att de värsta obalanserna kan bli korrigerade först, menar jag. Sedan skickar jag gladeligen ut en kopia (lägger väl ut det någonstans på nätet också). Det ligger på tolv-tretton sidor, tror jag.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Re: speltest

Jag skulle bli jätteglad om du och din grupp ville speltesta. Det är så gott som färdigskrivet nu, men jag tror att jag väntar med att skicka det till dig tills vi har speltestat här en gång. Så att de värsta obalanserna kan bli korrigerade först, menar jag. Sedan skickar jag gladeligen ut en kopia (lägger väl ut det någonstans på nätet också). Det ligger på tolv-tretton sidor, tror jag.
Najs, najs! Jag ska se vad jag kan göra för att få de andra att spela, men jag kan verkligen inte lova något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
1. Har säkert gjorts någon variant.
2. Faktiskt så tror jag att man skulle kunna modifiera det för att spela en längre kampanj i något slags Alice in Wonderland/Evil Dead: Army of Darkness/Looney Toons-esque värld.
3. Jag är säker på att någon stör sig på det. Själv så tycker jag att det verkar ganska kul. Det beror förstås alltid på hur man behandlar ämnet. Blir det för seriöst, rå-slafsigt eller något sådant så förlorar man absurditeten, och då förlorar man nog även humorn och utan humor så blir det bara taffligt.
4. Inga sådär på en rak arm..
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Re: Helt j**la sinnessjukt (innehåller svordomar..

Hittade tråden. verkar ju sköjj!

Jag arbetar som blivande psykiater, så om projektet är aktivt och du vill ha feedback från 'verkligheten' så står jag till tjänst :gremtongue:
 
Top