För bara några timmar sedan satt jag och fikade tillsammans med en rollspelarkompis. Vi diskuterade rollspel och tänkte att om någon bara kunde punga ut med tio dollar så måste vi lira Kill Puppies for Satan. Därigenom flöt diskussionen in på alla möjliga "moderna" rollspel, och innan vi visste ordet av så var ett nytt rollspel fött. För tillfället går det under projektnamnet Helt jävla sinnessjukt, och uppskattas som ungefär 50% klart, efter att vi suttit och spånat och skrivit ett tag.
Grundtesen är att spelarna porträtterar galningar (=rollpersoner) som försöker fly från ett mentalsjukhus och ta sig till... nå'nting. Ett magiskt palats i himlen, eller nå't. Varje galning har fyra attribut: Galenskap, Apati, Panik och Paranoja. Eftersträvansvärt är att ha låga värden. Dessutom har man en Stressmätare, som fungerar likt trauma- och smärtakolumnerna i Eon och Neotech (om du inte spelat dem, be mig förklara). Spelet använder en vanlig kortlek, och du har alltid sex kort på handen, minus antalet Stressnivåer (=rader). Maximalt är sex rader, varpå du inte har några kort på handen alls.
Dessutom har man två stycken Nojor vardera, där en är delat positiv och negativ, och en bara ställer till med jävelskap. Grunden i spelet är att Nojorna förvrider verkligheten, i alla fall från spelarnas synvinkel. Denna egenhet ökar med ökande Stress. Så en galning med klaustrofobi som har samlat på sig en del Stress får faktiskt rummet att märkbart krympa. Vid riktigt höga nivåer blir det allvarlig risk för att krossas. Likadant en galning med synesti som samlat på sig Stress får Rösten (=SL) att beskriva saker i allehanda blandade sinnesintryck ("Mannen talar till er i en blå röst. Han håller upp en doft av äpplen"), De halvtrevliga Nojorna kan dock även användas till fantastiska saker. Den extremt blyge galningen kan göra sig osynlig, den våldsfixerade kan frammana en bazooka, etc. Dessa handlingar kräver att man drar ett kort vars valör är lika med eller under Stressnivå gånger två för att lyckas. De har alltså större chans att lyckas ju mer Stress man har. Dock samlar man på sig mer Stress genom att använda dem.
Nackdelen med Stress är att det dels förvrider verkligheten, men även att det tillåter en att ha färre kort på handen. Korten representerar galningens handlingsfrihet. Varje försök till att hantera ett Problem som uppstår resulterar att spelaren lägger ett kort från sin hand. Beroende på kortets färg agerar galningen på olika sätt:
Spader innebär att galningen försöker slå ihjäl Problemet. Om kortet visar ett värde lika med eller över galningens Apati så dör Problemet en plågsam död. Annars händer antagligen något plågsamt med galningen själv.
Ruter innebär att galningen får panik. Om valören är lika med eller högre än hennes Panik så flyr han från Problemet. I annat fall paralyseras han, eller gallskriker, eller kurar ihop sig till en boll, eller dylikt.
Klöver innebär att galningen försöker att förneka Problemets existens. Om valören är lika med eller högre än galningens Paranoja så lyckas han, och Problemet försvinner. I annat fall står han bara där och repeterar för sig själv "Du finns bara i mitt huvud. Du är inte riktig..."
Hjärter innebär slutligen att galningen försöker resonera med Problemet och övertala det att vara snällt. Om värdet på kortet är lika med eller högre än galningens Galenskap så lyckas han och problemet slutar vara problematiskt. I annat fall så går det inte alls så bra och galningen framstår mest som en lallande idiot.
Poängen här är att en ostressad galning har sex kort att välja mellan, och har därmed antagligen minst ett kort som kan hantera situationen på ett vettigt sätt. Men ju mer Stress han samlar på sig, desto färre kort, och därmed handlingsmöjligheter, har han. Till slut har han inga kort på hand. Vid det laget får spelaren helt enkelt bara vända upp ett kort och se vad som händer. Han har inte jättemycket kontroll över sin galning längre.
(Men vid det laget är galningen svårspelad i alla fall. Är han anorektiker är han nu stor som ett hus, är han rädd för vatten håller världen på att svämma över, etc.)
Snart klar... Galningen har även ett yrke (eller före detta yrke) som Rösten kan använda som inspiration när han skapar hallucinationerna.
Sist, man blir av med Stress antingen genom att ta det lugnt ett tag (vilket kan vara problematiskt när man blir angripen av ett pack köttätande brödrostar), eller trycker i sig piller. Varje gång man tar en burk piller (spelar ingen egentlig roll vilken typ) så sänks ens Stress med ett draget korts värde. Man måste dock även dra ett kort och avläsa på en tabell med otrevliga bieffekter...
Ett par unika termer används bara för att göra rollspelet... tja, helt jävla sinnessjukt. Som tidigare nämnts så kallas rollpersonerna för galningar och SL för Rösten. För tillfället kallas draghögen för Det okända och slänghögen för Clownerna (mest för att jag gillar att skriva saker som "släng därefter kortet till Clownerna").
-----------------------------------------
Så, nu till mina frågor:
1) Har detta spel redan gjorts? Skulle inte förvåna mig om någon forgeit redan gjort det bättre.
2) Tror ni att det kan funka att spela? Uppenbarligen är det inte lämpligt för längre kampanjer, men ett enskilt äventyr? Kommer Rösten att få hjärnblödning och kola? Kommer alltihop att sluta i blaj? Spelet skall speltestas på onsdag, så jag får väl se då, men förslag på ändringar innan dess skulle sitta fint.
3) Är det omoraliskt att porträttera galningar på detta sätt? Inte för att jag bryr mig så värst, men det skulle vara intressant att höra om någon blir förnärmad. Kan ett spel som Kill Puppies for Satan överleva så är nog det här lugnt, dock.
4) Är det någon som har förslag på intressanta mentalsjukdomar att ta med? Jag postar en deltråd med de listor som skrivits hittills.
Tacksam för alla sorters svar, även svar som "verkar ballt" eller "du är ju helt jävla sinnessjuk".
/Simon
Grundtesen är att spelarna porträtterar galningar (=rollpersoner) som försöker fly från ett mentalsjukhus och ta sig till... nå'nting. Ett magiskt palats i himlen, eller nå't. Varje galning har fyra attribut: Galenskap, Apati, Panik och Paranoja. Eftersträvansvärt är att ha låga värden. Dessutom har man en Stressmätare, som fungerar likt trauma- och smärtakolumnerna i Eon och Neotech (om du inte spelat dem, be mig förklara). Spelet använder en vanlig kortlek, och du har alltid sex kort på handen, minus antalet Stressnivåer (=rader). Maximalt är sex rader, varpå du inte har några kort på handen alls.
Dessutom har man två stycken Nojor vardera, där en är delat positiv och negativ, och en bara ställer till med jävelskap. Grunden i spelet är att Nojorna förvrider verkligheten, i alla fall från spelarnas synvinkel. Denna egenhet ökar med ökande Stress. Så en galning med klaustrofobi som har samlat på sig en del Stress får faktiskt rummet att märkbart krympa. Vid riktigt höga nivåer blir det allvarlig risk för att krossas. Likadant en galning med synesti som samlat på sig Stress får Rösten (=SL) att beskriva saker i allehanda blandade sinnesintryck ("Mannen talar till er i en blå röst. Han håller upp en doft av äpplen"), De halvtrevliga Nojorna kan dock även användas till fantastiska saker. Den extremt blyge galningen kan göra sig osynlig, den våldsfixerade kan frammana en bazooka, etc. Dessa handlingar kräver att man drar ett kort vars valör är lika med eller under Stressnivå gånger två för att lyckas. De har alltså större chans att lyckas ju mer Stress man har. Dock samlar man på sig mer Stress genom att använda dem.
Nackdelen med Stress är att det dels förvrider verkligheten, men även att det tillåter en att ha färre kort på handen. Korten representerar galningens handlingsfrihet. Varje försök till att hantera ett Problem som uppstår resulterar att spelaren lägger ett kort från sin hand. Beroende på kortets färg agerar galningen på olika sätt:
Spader innebär att galningen försöker slå ihjäl Problemet. Om kortet visar ett värde lika med eller över galningens Apati så dör Problemet en plågsam död. Annars händer antagligen något plågsamt med galningen själv.
Ruter innebär att galningen får panik. Om valören är lika med eller högre än hennes Panik så flyr han från Problemet. I annat fall paralyseras han, eller gallskriker, eller kurar ihop sig till en boll, eller dylikt.
Klöver innebär att galningen försöker att förneka Problemets existens. Om valören är lika med eller högre än galningens Paranoja så lyckas han, och Problemet försvinner. I annat fall står han bara där och repeterar för sig själv "Du finns bara i mitt huvud. Du är inte riktig..."
Hjärter innebär slutligen att galningen försöker resonera med Problemet och övertala det att vara snällt. Om värdet på kortet är lika med eller högre än galningens Galenskap så lyckas han och problemet slutar vara problematiskt. I annat fall så går det inte alls så bra och galningen framstår mest som en lallande idiot.
Poängen här är att en ostressad galning har sex kort att välja mellan, och har därmed antagligen minst ett kort som kan hantera situationen på ett vettigt sätt. Men ju mer Stress han samlar på sig, desto färre kort, och därmed handlingsmöjligheter, har han. Till slut har han inga kort på hand. Vid det laget får spelaren helt enkelt bara vända upp ett kort och se vad som händer. Han har inte jättemycket kontroll över sin galning längre.
(Men vid det laget är galningen svårspelad i alla fall. Är han anorektiker är han nu stor som ett hus, är han rädd för vatten håller världen på att svämma över, etc.)
Snart klar... Galningen har även ett yrke (eller före detta yrke) som Rösten kan använda som inspiration när han skapar hallucinationerna.
Sist, man blir av med Stress antingen genom att ta det lugnt ett tag (vilket kan vara problematiskt när man blir angripen av ett pack köttätande brödrostar), eller trycker i sig piller. Varje gång man tar en burk piller (spelar ingen egentlig roll vilken typ) så sänks ens Stress med ett draget korts värde. Man måste dock även dra ett kort och avläsa på en tabell med otrevliga bieffekter...
Ett par unika termer används bara för att göra rollspelet... tja, helt jävla sinnessjukt. Som tidigare nämnts så kallas rollpersonerna för galningar och SL för Rösten. För tillfället kallas draghögen för Det okända och slänghögen för Clownerna (mest för att jag gillar att skriva saker som "släng därefter kortet till Clownerna").
-----------------------------------------
Så, nu till mina frågor:
1) Har detta spel redan gjorts? Skulle inte förvåna mig om någon forgeit redan gjort det bättre.
2) Tror ni att det kan funka att spela? Uppenbarligen är det inte lämpligt för längre kampanjer, men ett enskilt äventyr? Kommer Rösten att få hjärnblödning och kola? Kommer alltihop att sluta i blaj? Spelet skall speltestas på onsdag, så jag får väl se då, men förslag på ändringar innan dess skulle sitta fint.
3) Är det omoraliskt att porträttera galningar på detta sätt? Inte för att jag bryr mig så värst, men det skulle vara intressant att höra om någon blir förnärmad. Kan ett spel som Kill Puppies for Satan överleva så är nog det här lugnt, dock.
4) Är det någon som har förslag på intressanta mentalsjukdomar att ta med? Jag postar en deltråd med de listor som skrivits hittills.
Tacksam för alla sorters svar, även svar som "verkar ballt" eller "du är ju helt jävla sinnessjuk".
/Simon