Nekromanti Helt fel i förläningar(långt och tråkigt)

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej det är såhär att jag tycker det är alledens för lite folk i en förläning som utspelar sig i consaber.

En spelare som jag har spelar hertig och enligt reglerna fick han följande:

3t6*20*8 skogsmark vilket blev 1920(det tycker jag är helt OK)

sedan gods. 2t6+1 =3 gods (helt konstigt)
men dessa blev 60 tunnland, 120 tunnalnd och 180 tunnalnd stora.

sedan byar det e bara 'fucked up'
antalet gods gånger 2t6 /4.
3*2/4=1,5 alltså 1 by.

denna byn hade 3t6*5 +15 invånare
och givetvis slog jag : 3 gångar 5 plus 15 som är hela 45 Bybor. :gremgrin:
varav 34 är ofria och 11 fria.
men se på tusan inga hantverkare i byn heller. :gremgrin:

sedan nu till avkastningen

goda marker gör att avkastningen från godset blir
360*8 / 9 =320 bas
mycket bra.

5 bas i Avrad från de ofria
och hela 1 bas i skatt från de fria bönderna :gremgrin:

tull är hela 5100silver då jag har stenlagd väg från frihamnen cear negaidh igenom hertigdömet.

eftersom detta är det första året och jag är fattig så kan man ju inte köpa in eller bygga saker heller så på ett normalår så är min hela inkomst hela 326 bas

strunt i såntdär tråkigt som hushåll och stall just nu men däremot har ju en greve skuld att ställa upp med ca 250-300 soldater i consaber.(en hertig lär väl ha mer men jag tar och anstället 250 soldater)
fotsoldater, lätta 200st.
200*2 bas =400 bas. och redan nu ligger jag illa till med ekonomin..

borde inte en hertig ha väldigt mycket mer pengar?
jag tycker att siffrorna är taffliga rent ut sagt och passar bara till drunok och soldarn.

Consaber har ungefär 62.25 gånger mer invånare än soldarn och dessutom mindre landsägande Adel..
Det skulle vara skitsnällt och folk hade några husregler för andra siffror att lägga in till conasber. och snälla säg inte åt mig att använda sunt förnuft.
jag vill veta om nåon kan hjälpa med siffror.
Gärna en komentar från neogames, gärna med nya siffor om hur man gör en förläning i consaber, för jag är väldigt minst sagt ledsen på riddaren. Eftersom min spelgrupp oftast spelar i consaber så är det ledsamt att inte kunna köra en rejäl förlänings/Adel kampanj där :gremfrown:
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Kan det inte bara råka vara så att du slog lite lågt på dina slag för förläningar och byar? Du skriver t.ex. att du fick 3 gods fast du slog 2d6+1 för antalet gods. Det betyder att du fått en förläning som är en smula glesbefolkat och inte behöver vara representativt för resten av Consaber. Dessutom kan man säkert få lättnader på antalet soldater man måste kunna ställa upp med om man har en så pass liten befolkning som du fick. Det ligger ju varken i ditt, eller din överordnades, intresse att kräva något som är helt omöjligt att få.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo det är helt sant. Men påpekar att hur fan blir man Hertig och får ett sådant skitdömme av konungen? man är ju ändå nära släkt med honom och har förtroende av han.

Och åt andra sidan. i consaber står det att en normal by har mellan 200-400 invånare och mer är inte ovanligt.
maxet i en by i riddaren är 18*5 +30 vilket är 120.
antalet byar i consaber är ca 4500 och det känns bara fel att en hertig har max 13 byar med max totalt 1560 invånare av totalt 2 miljoner. med tanke på att det endast finns 5 hertigar 27 grevar och 58 baroner att dela på dessa.
ytterligare finns det ca 450 godsägare. det blir ca 4000 invånare per godsägare och adelsman tillsammans(lite mindre om man borträknar borgare i städer då)

Jag Kräver upprättelse!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jo det är helt sant. Men påpekar att hur fan blir man Hertig och får ett sådant skitdömme av konungen? man är ju ändå nära släkt med honom och har förtroende av han.
Jo han har på något sätt misshagat konungen. Bara för man är nära släkt så är det ingen garanti för att man är gillad av resten av sin släkt.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Ah...med de siffrorna så är det ju nästan lagom om man fördubblar, eller kanske hellre tredubblar, antalet människor i de byar man har inom sin förläning. Om 200-400 är normalt så är det helt galet om du max kan skrapa ihop 120. Jag spelade en kort riddarkampanj med några vänner och SL fick en del huvudbry med saker som storleken på förläningarna, befolkningsmängden o.s.v.
Har för mig vi körde på reglerna som de var ändå. Men då befann vi oss i Asharien eller Soldarn och de har ju en befolkning som får plats i en stor sovsäck.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nej givetvis inte det men i just detta fall så har vi slagit fram hans rollperson tidigare och han har god hand med konungen och konungen har ett gillande för hans person.
Han står även mycket nära konoungen då han har ett sinne för att ta redan på om folk talar sanning eller har baktankar med vad dom säger(Han har magisk förmåga på övernaturliga egenskaper. han tog 3:e gradens ljuga på andra. Dessutom har han mycket i psy, 16-17 tror jag.)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
okej ja tredubbla eller dubbla låter som en bra idé att köra med.
okej jo jag kan ju faktiskt tänka mig att reglerna passade utmärkt i asharien området. och som sagt, de länderna får ju pplats i en stor sovsäck. :gremcrazy:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det behöver inte ens vara han.
Kan lika gärna vara någon annan släkting.

Alternativt så har han visat sig så händig att han fått en uppgift värdig hans intelekt.

Om något inte fungerar försöker man få det att fungera. Avsätt tidigare hertig och dit med en ny.

Sedan är det bara att sända diplomater till kungen och förhandla fram lättnader, tills hertigdömet är upprustad till sådan standard att det inte är en skamfläck för kungen.

Vidare ang siffror så anser jag att de bör användas som riktlinje för hur... stor domän man har gente andra av samma rang.

Men visst. Är en normal by 2ggr så stor som max byn man kan slå fram. Lägg till en multipel som genererar samma normal värde.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Hertigdömena är ju beskrivna i Consaber så det är ju bättre att försöka skapa dem efter den information som finns snarare än att slå dem, då kommer ni få mycket mer logiska hertigdömen och de är ju så stora att det inte är hållbart att mixtra för mycket med dem. Om ni slår blir det ju t ex så att diverse saker riskerar upphöra att existera, vilket jag inte tycker är så lämpligt. :gremsmile:

Dessutom verkar förläningsreglerna passa mer för Asharien och Soldarn som är både fattigare och mer glest befolkade än Consaber.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Poängen är väl 1: att modulen som sagt är gjord för Soldarn, som har 15.000 färre invånare än Consabers huvudstad 2: att du verkar ha slagit absolut minimum på varje slag som haft med befolkning att göra och 3: att hertigen är den person som förvaltar hertigdömet (som omfattar en avsevärd del av Consaber) åt konungen. Hertigen äger alltså inget land i egenskap av att vara hertig, utan gör det som baron eller greve. Egentligen bara en förlängning av punkt 1, men ändå. Tydligt är att riddaren här inte alls är anpassad för Consaber (har för mig att Krille förklarade anledningen till detta någonstans).

Håller med om att Neogames kunde tillhandahålla en omräkningsmodell för en adelsman i Consaber, men det kanske finns någon på forumet som kan fixa saken? :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Riddar-modulen verkar gjord för Soldarn, och Soldarn har toklite invånare. Så ja, det blir bara fel, fel, fel om man använder den i Consaber. Om du vill få bättre siffror, ta en titt på Medieval Demographics Made Easy.

(Jag gillar Riddaren i övrigt, men dess regler är för mig ioanvändbara. :gremtongue:)
 
Top