[Helt annan tråd] Stora filmer/böcker som nästan saknar rollspel

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Eftersom den andra tråden fokuserade på världar som saknade officiella rollspel, så här tråden där vi kan tipsa om världar och rollspel som så uppenbart hör samman och så otroligt liten, helst ingen, handpåläggningen behövs för att se det och sätta igång och spela.

Hogwarts PbtA har redan nämnts i andra tråden, har spellett det och fungerar riktigt bra om än att jag fick lov att dra in Apocalypse Worlds prepp som grund för ville ha mer på fötterna och inte flumma runt så mkt. https://dbb-8.itch.io/hogwarts-rpg

För Earthsea och Thomas Covenants The Land finns Burning Wheel. Inspirationen göms inte undan utan är uppenbar och uttalad, krönikorna om Covenant är sådan uppenbar inspiration och bland lifepaths hittas den spetälske med traits som "Unbeliever" och "White Gold Wielder". För övärlden känns det än mer uppenbart, hur hela första boken (minns inte om samma sträcker sig vidare in i de övriga också...) kretsar kring ett fatalt misslyckande med Sorcery vad som sker därefter. Alla tre böckerna känns så otroligt mycket som en Burning Wheel kampanj (eller snarare är det väl tvärt om) så behövs inte så mkt mer än så.

För the Dumarest Saga av EC Tubb finns tidiga Traveller, går en tillbaka till 1977:s box så slipper en dessutom Tredje imperiet helt och slipper ens tänka bort hänvsiningar till något sådant. Dumarest sagan ligger otroligt nära Traveller och många saker som dyker upp i dem finns nedskrivet rakt av in i Travellers regler.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
@wilpers The Academy är väl egentligen ett Harry Potter-rollspel? Som sedan generaliserades lite. Eller minns jag fel? Jag missade tyvärr det tillfället när det spelades i Gårdagruppen, så jag har ännu inte fått chansen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
@wilpers The Academy är väl egentligen ett Harry Potter-rollspel? Som sedan generaliserades lite. Eller minns jag fel? Jag missade tyvärr det tillfället när det spelades i Gårdagruppen, så jag har ännu inte fått chansen.
Jo, visst är det så.
Sedan finns det ett annat HP spel som jag vill minnas heter Wizardry and Witchcraft som cirkulerade för 10 år sen eller så. Jag tyckte om det, men det kom aldrigt till bordet. Och så PbtA-versionen som redan nämnts.

Annars är väl min favorit bland de filade spelen "Legacy - War of Ages" som är Highlander Storytelling.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jo, visst är det så.
Sedan finns det ett annat HP spel som jag vill minnas heter Wizardry and Witchcraft som cirkulerade för 10 år sen eller så. Jag tyckte om det, men det kom aldrigt till bordet. Och så PbtA-versionen som redan nämnts.

Annars är väl min favorit bland de filade spelen "Legacy - War of Ages" som är Highlander Storytelling.
Just Legacy är rätt uselt. Men det finns en hel skock kul hemmabyggen baserat på franchisen. Jag har goda minnen av det som introducerade de odödliga i WoD. Finns att hitta om man googlar lite. Mycket bättre än Legacy.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det här räknas kanske inte, för serienumren är inte alls bortfilade, men jag har svårt att tro att ”Keep it Sunny” är det officiella rollspelet för ”It’s Always Sunny in Philadelphia”. Det är dock skitkul och väldigt rakt av, eftersom man spelar de faktiska huvudpersonerna i tv-serien.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
@Genesis för övrigt så har jag för mig att Hogwartsrollspelet tar direkt och, minns inte om det är i spelet eller om det är i någon intervju med skaparen, uttalad inspiration av något spela av dig, har för mig det var ditt noirspel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
@Genesis för övrigt så har jag för mig att Hogwartsrollspelet tar direkt och, minns inte om det är i spelet eller om det är i någon intervju med skaparen, uttalad inspiration av något spela av dig, har för mig det var ditt noirspel.
#förstaapril

EDIT: Okej, det står ju faktiskt direkt i spelet. Verkar som att han använder frågepapper-tekniken. Kul!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
#förstaapril
Nixpix. Skärmdumpar från pdf:en.

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 10.41.32.png

Återkommer och skriver samma sak i morgon som ett bevis om det behövs. :)

Är hela mysteriemekaniken som jag har för mig är det som de tagit inspiration från. Men inte läst Nerver av stål, så har inte koll om det är exakt plockat eller omskrivet eller....
 
Top