Nekromanti help...

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Att vara SL är väldigt tråkigt när man kan spela. Jag har bara agerat som permanent SL i någon månad eller två nu, men lägger tankarna i att abdikera. Problemet ligger väl i att alla andra spelare tycker likadant som jag och allmänt kaos skulle råda igen om vem som spelleder nästa äventyr.

Jag känner mig oerfaren som SL och därför skulle behöva veta vad som håller andra SL kvar i deras position och tycker det är roligt. Någon som vill dela med sig av sin kunskap eller tipsa?

"Fight your holy war, raise your mighty sword.
You're the chosen face the evil son of holy ice."
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
För oss är det inget problem, vi är ca 6 personer o vår spelgrupp, och tre av oss är spelledare. På det sättet finns det (nästan) alltid nångon som vill vara spelledare.

Dessutom har vi kommit överens om att då man vill vara SL så tar man själv beslutet, och ringer runt och kollar om alla har möjligt att spela. Ibland blir det en tid då vi inte spelar på länge, men då någon SL fått tillräclgit stora abstinensbesvär så spelar vi igen.
En sak som vi har kommit fram till att är viktigt är att man inte spelat för ofta, då tröttnar man lätt.

Inte nog med att vi är tre SL, dessutom har vi sju spelgrupper.
Detta för att vissa är ganska upptagna, två har skiftesarbete och resten studerar. Därför har vi bara en spelgrupp då alla är med, och sedan har vi olika spelgrupper, så att det alltid går att spela då en person är borta.

Men just detta med att man inte orkar vara SL så är ett problem, men en lösning är att man är flera som är spelledare. Det fungerar dock inte om man har samma rollpersoner med alla SL:are, det är mycket bättre om man har olika roller, då får man mera variation som spelare också.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Tycker du inte om att vara SL ???? Hhhhhhhhmmmmmm jag fatar det inte men jag kan bäreta varför jag älskar att vara SL,

Jag tycker om det för att man har så mycket makt t.ex. Om alven Lothren är kaksig mott dig eller någon annan så kan du låta ett stort sten troll klubba ner honom hehehehe. Men om du inte gilar det så vet jag inte vad du ska göra.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tolv goda råd till omotiverade spelledare

1) Du vet mer än spelarna. Njut av det faktum att de inte vet ett skit om vad som händer, och du vet allt.

2) Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Ge spelarna en svår utmaning och njut av deras vånda.

3) Det är kul att få beröm. Gör du ett bra äventyr så lär dina spelare uppskatta det och berömma dig. Då är det kul att spelleda.

4) Det är kul att vara kreativ. Du gillar att skriva, du gillar att pilla med kartor, ledtrådar och hjälpmedel till dina spelare. Du gillar att få höra "waow - det var fräckt!" och det kommer du få höra om du gör något riktigt kreativt.

5) Du får inspiration av andras verk. Läs därför andras verk, eller se deras filmer, eller lyssna på deras musik. Sno inte direkt, men inspireras gärna.

6) Du har en fräck idé! Eller hur? Visst har du? Bra. Realisera den.

7) Se till att alla är en del av historien. Det är tråkigt om någon har tråkigt, och tråkighet smittar, även till dig.

:gremcool: Sträck upp dig!

9) Spelledare kan bli mutade. Havreflarn är gott. Muffins är kul. Smörande spelare är otroligt underhållande. Utnyttja möjligheterna!

10) Le i mjugg och skrocka. Spelarna blir alltid oroade av sådant. Allt som oroar spelarna roar dig.

11) Tärningsrassel oroar. Slå lite tärningar då och då och skratta förnöjt. Eller säg "Oj!" - den funkar bra. Be även spelarna att slå lite då och då utan att tala om varför. Det är också oroande, i synnerhet om det är för saker som Leta eller Spana.

12) Lycklighet är en plikt! Rollspel är till för att ha kul med. Ingen ska behöva tvingas att göra något tråkigt. Så se till att spelarna har kul, men glöm för allt i världen inte bort dig själv! Du ska också ha kul!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Tolv goda råd till omotiverade spelledare

Bra råd.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Spelledare [OT]

Vi har ett liknande problem. Alla i vår spelgrupp har ganska pressade tids scheman. Dessutom varierar det från person till person vad man är för person. Jag personligen är en natt människa medans en annan blir komatrött vid 12 snåret. Vårt största problem har blivit att hålla kampanjerna levande. Ett tag fanns det så många spelgrupper att det höll på klappa ihop allt. Nackdelen med många spelgrupper är att det blir mycket svårt att hålla ihop kampanjerna, och att inte blanda ihop allt som händer på olika platser.
En lösning som vi testade var att låta en spelledare köra sin kampanj till slut innan man började lira ngt annat spel eller kampanj. Det svåra var som sagt att motivera stackars spelledaren att spelleda i 2 månader.

Jag har spellett Den Nidlänska Reningen nu i två år! Kul, men lite osammanhängande. :)

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Motspelare?

En fråga bara. Är du (SoC) som SL spelarnas motspelare? Det känndes så på ditt svar tyckte jag. "Krossa dom satans spelarna!" Men det kanske inte var så du menade... vad vet väl jag. Jag (som SL) är varken med eller emot. Jag gör "bara mitt jobb"./images/icons/wink.gif Som oftast brukar vara hur skoj som helst.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Litet tips

Jag känner mycket väl igen din situation! Många gånger kan det verkligen smaka trä att "vara tvungen" att spelleda, men mitt tips är i alla fall att ni inom gruppen aldrig ska tvinga någon att göra detta. Tvång leder oftast endast till att spelledaren inte är motiverad, vilket gör äventyren dåliga eller åtminstone dåligt spelledda. Efter många sådana äventyr blir också spelarna i gruppen trötta på spelet och tycker att man kan göra bättre saker med sin fritid. Spelglädjen gör ju att man vill spela så ofta som möjligt, men trots det borde man alltid nu och då hålla tillbaka när spelledarnas inspiration tryter, och återuppta när nya krafter och ideér finns att ta till. På så sätt hålls spelglädjen på topp och alla är motiverade när spel bjuds.

Tänk helt enkelt som så; Man måste inte spela tre ggr i veckan!


"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Motspelare?

Jag är inte emot spelarna men om dom gör dumma saker ska dom strafas så är det och jag menade att trollet skulle slå honom så han svimade av i en timme eller två.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 
G

Guest

Guest
Re: Tolv goda råd till omotiverade spelledare ot

Blä :)

Det där låter nästan som Paranoias, handbok för spelledaren !
 
G

Guest

Guest
Jag känner igen det där med att vara med i en spel grup som har många bollar i luften.
Problemet blir då bara att få tillräkligt med tid.
 
G

Guest

Guest
Re: Långa kampanjer [OT]

Hur långa kampanjer har ni varit med i, real tid alltså ?
Den längsta jag har varit sl för höligång i 3 år med ca 4 spel tillfälen i månaden.
Den var för drakar och demoner och man började spela 608e od och forstate in på 650 e od ...
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Vad som gör att det är roligt att vara SL??

Man får verkligen utnyttja sin fantasi till max. Man får rollspela mer än en person, vilket lätt blir enformigt i längden. Man får käfta med spelarna, och de kan inget göra (svårt att käfta med SL). Det är helt underbart att vara SL helt enkelt.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Långa kampanjer [OT]

Min första spelupplevelse i Drakar och Demoner var 1991's version, en 2,5 år lång kampanj (realtid). Nu håller jag på att spelleda en kampanj där vi hållit på i typ åtta eller nio månader och kommer hålla på sommaren ut.

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra tipps !!

Bra tipps, de här tippsen kan ju vem som hellst använda ju !! Mycket bra och trevliga tipps, som sagt !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag tycker att det är roligt att göra en massa slp och
monster, dessutom har jag alltid en massa ideér om
äventyr och sånt.
Jag orkar inte berätta allt som jag tycker är roligt med att vara SL för det är så mycket saker, visst är det roligt att spela men att vara SL är det jag gör bäst i rollspels
sammanhang men om du inte tycker att det är roligt så får väl du och dina kompisar turas om att spelleda.
Det är den enda iden jag har att komma med.
/Chrono

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag måste tacka så jättemycket för de bra tipsen.
Förut så gjorde varje spelare ett äventyr vid oc varje speltillfälle och det gav väl inte oss den makt som vi borde ha. Som permanent SL så får man ju sin totala makt och kan utnyttja regeln "SL har alltid rätt"

"Fight your holy war, raise your mighty sword.
You're the chosen face the evil, son of holy ice."
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Varför turas ni inte bara om? Då får alla ta del av båda det roliga och det tråkiga även då jag inte tycker att något av det är speciellt tråkigt.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 
Top