Nekromanti HElp! DnD...

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
JAg är en mycket aktiv rollspelare, mitt enda problem är att jag inte kan välja vilken klass jag skall välja.... jag har gjort två spellcasters, bestående av en Mystic Theurge och en Shadow adept. En dwarven defender, en Pladin(fallen(blackguard)) och en arcane archer.
 

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
kanske mer vad du/ni tycker är bäst.... jag diggar trollkalrar.... men vad går upp mot ondskan fos en blackguard? eller slagen hos en Dwarven Defender? helt enkelt; vad är din personliga uppfattning... men detta är då helt frivilligt... om ingen svarar så slår jag tärning...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Eftersom du skall börja spela med en rollperson som har ett antal nivåer är det nog klokt att höra om DM har några åsikter.
Men allt annat lika tycker jag en hjälte är roligare än en skurk.
"Love is the most powerful force in the world." :gremcool:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Eller kanske någon som är varken eller och både och? Jag får väl föreslå en neutral Shadow Adept (Sorcerer, Illusionist, Enchanter eller Necromancer) då, eftersom det är den enda av de där jag övervägt att själv spela.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Om du har svårt att bestämma dig...

..Välj barden!
Den är väldigt mångsidig. Den kan slåss, men inte som en fighter. Den kan hela, men inte som en cleric. Den kan tjyva, men inte som en rogue. Den kan kasta spells, men inte som wizarden eller sorcerern.
Dessutom gillar jag den bäst. :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Förslag II

Kör 2 figurer på 1 gång. Eller multiklassa dig till stjärnorna!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Om du har svårt att bestämma dig...

Den kan slåss, men inte som en fighter. Den kan hela, men inte som en cleric. Den kan tjyva, men inte som en rogue. Den kan kasta spells, men inte som wizarden eller sorcerern.

alltså ett mellan ting som egentligen inte är bra på någonting...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Om du har svårt att bestämma dig...

"alltså ett mellan ting som egentligen inte är bra på någonting..."

Det beror på lite. Ska man göra det som de andra klasserna kan bättre, är det klart att barden ligger rejält i lä. Fast barden har ju egna saker som gör att en bra bard är i stort sett oslagbar. :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Om du har bestämt dig för att inte bli fet

Fast barden har ju egna saker som gör att en bra bard är i stort sett oslagbar.
´
Barden är välbalanserad (tror jag) och kan vara mycket kul att spela. Men dess svaghet tycker jag är just avsaknaden av starka egna gebit. Peformeffekterna är häpnadsväckande svaga. Bardic Lore är inte värdelös, men ingenting egentligt unikt med tanke på alla Knowledge skills som springer omkring.
Visa mig ljuset! :gremsmile: Vad är bardens starkt lysande kärna?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Om du har bestämt dig för att inte bli fet

Ja, dels är de ruskigt coola och de enda som riktigt sticker ut bland klasserna, då man klarar sig rätt bra utan att slåss.
Klassförmågorna barden har är bra, dels sångerna som buffar kompisarna och dels Suggestion och Fascinate. De senare kan vara intressanta att använda. Att använda perform skill check när man "kastar spells" (snarare sjunger spells), då man bör ha den maxad, är riktigt bra.
Bardic Lore och liknande är användbart i de flesta fallen.
Att den klarar det mesta är också bra.
De bardspecifika spellsen är bra om än inte i strid...

...Vilket för mig till poängen. Ska man göra en skillnad i en värld, är barden det ultimata. Ska man hacka monster i en grotta är barden riktigt bra, men den förlorar på att deras bredd sträcker sig utanför slagsmål i grottor.
Så för att sammanfatta. Barden är alltid bra, men den riktiga strykan visar de först när de kommer till "socialt spelande"...

Jag bör väl tillägga att jag är partisk. Jag älskar barden, och kommer naivt påstå att den är bäst oavsett vad ni säger... :gremwink:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Om du har bestämt dig för att inte bli fet

Fast ingen kan riktigt tävla med barden när det gäller Knowledge. Trollkarlar är de enda som också har alla som class skills, och de kan inte tävla när det gäller antal skill points, även med mycket hög intelligens. Lägg till det Bardic Knowledge (som det ju faktiskt heter i 3.0 och 3.5).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Om du har bestämt dig för att inte bli fet

Barder är coola, inte tu tal om det. Jag har mest lite svårt att se vad som i effekt skiljer deras Perform-specialare från besvärjelser, tillika existerande besvärjelser som andra klasser har tillgång till.

Ska man hacka monster i en grotta är barden riktigt bra, men den förlorar på att deras bredd sträcker sig utanför slagsmål i grottor.
Så för att sammanfatta. Barden är alltid bra, men den riktiga strykan visar de först när de kommer till "socialt spelande"...
Åja, en trollkunnig som satsar på mind och divination istället för artilleri gör lätt social karriär. Men jag medger att barder excellerar vad gäller tillgång till höga ranger i sociala skills.
Men möjligen har mitt privata korståg mot prestigeklassernas epidemi slagit över till att banka på respektabla grundklasser.

Fast jag fnular ändå på en bardvariant som ger barden egenskaper som INGA andra klasser har. :gremcool:
 
Top