Nekromanti Helomvändning

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vi har väl alla saker vi gillar och ogillar i rollspel. En del saker ogillar vi så mycket att det lyser igenom så snart vi kommenterar någonting åt det hållet.
Men ibland kan man ändra sig. Här tyckte jag vi kunde berätta om lite positiva förändringar (de negativa är så…negativa).

Har du haft något spel eller någon genre som du verkligen avskytt, men som du sedan kom att tycka om? Vad hände som fick dig att ändra dig?

För egen del ogillade jag länge keltiska saker. Jag tror det helt enkelt beror på överdos - bland mina anförvanter var det mycket Artursaga, Kerr, Corum (som jag motvilligt erkände var bra). Det var mycket snack i media om behornade gudar och modergudinnor med keltisk kosmetika. Rollspelen kryllade (som alltid) av keltiskinfluerade bildspråk och typsnitt.

Men så åkte jag till Irland för en utgrävning och inspirerades av landskapet, gravarna och kontexten. Det hjälpte också att jag medvetet bara tagit med en liten uppslagsbok om keltisk mytologi (av den där typen som är skriven med en femårings källkritik - mina mer vederhäftiga verk i ämnet var för tunga för att få med, och dessutom hade jag fått den lilla boken i present just inför resan).
Mina anteckningar och teckningar ledde till en kampanjvärld som fortfarande sporadiskt används, dels som egen arena och dels för att planeten ligger i samma solsystem som en annan synnerligen aktiv kampanjvärld. Kampanjen i sig innehåller element från keltisk kultur och nordeuropeisk bronsålder med en tung dos magisk bärsärkarromantik a la Slaíne.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Kult

Jag tyckte Kult var jättetrist de första gångerna jag spelade det. Sedan läste jag boken och blev störtförälskad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Har du haft något spel eller någon genre som du verkligen avskytt, men som du sedan kom att tycka om? Vad hände som fick dig att ändra dig?
Ökenvärldar i fantasy. De var bokstavligt och bildligt talat öken. Sedan bodde jag ett år i Jordanien, såg arkeologiska monument i massor, såg gästfriheten, såg kulturen, såg historien och mytologin, upplevde landet. Plötsligt insåg jag att anledningen till att jag inte gillat ökenvärldar var att jag bara sett sanden, inte allt det som gör världen intressant. När jag kände till lite mer så blev det plötsligt väldigt intressant.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Sci-fi och högteknologi

Var helt insnöad på fantasyvarianter al lá DoD. Mitt första möte med Sci-fi/högteknologi blev i Mutants värld. Sen blev det Chronicles. Avskydde båda till en början, mest pga dålig spelgrupp och halvengagerad spelledare. Efter några lyckade spelmöten med Star Wars D6 började jag ändra mig och gav Mutant ännu en chans under annan spelledare och ny gruppsammansättning. Nu diggar jag genren och ska nog bl a införskaffa M:UA i samband med mitt massiva rollspelsinköp i höst (blev av med i princip alla mina rollspel i en förrådsbrand för ett tag sen).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Har du haft något spel eller någon genre som du verkligen avskytt, men som du sedan kom att tycka om? Vad hände som fick dig att ändra dig?

Fantasy av standardsnitt... Jag inskolades före rollspelens dagar på Barsoom, Frazetta och tidningen Heavy Metal, så fantasy för mig var muskelknuttar i höftskynke och pälsstövlar, topless-babes, jätteödlor och apmän. Fantasymiljö var vulkaniska berg, öknar och mera berg. Riktig fantasykänsla var nåt man även kunde hitta på tatueringar, motivlackerade motorhuvar och omslag till hårdrockalbum.
Sen dök de därna rollspelen upp, men påpälsade äventyrare i helrustning såg ju bara helboring ut, de rörde sig i helt fel miljöer och de där monstren... Ingen fantasykänsla att tala om där - DM's Guide till AD&D hade en omslagsbild på en demon som lyfte upp en lättklädd barbartjej, men that was about it.
Jag ignorerade tocket fjant och höll mig till SF- och postapokalyps-spel tills ett gäng släpade med mig på en fantasykampanj i slutet av 80-talet (ja, min första RP där var en barbar). Det visade sig vara rätt uthärdligt trots allt, men jag höll ändå på att däcka när jag hamnade hos Lancelot Games och skulle illustrera universalmodulen 'Koor-Maniar' - sida upp och sida ner om landets inrikespolitik?? Ge mig en blodig dubbelyxa any day!
Sen gled jobbet över till att illustrera Khelataar, jag åkte ner till Sundsvall och hade långa diskussioner med Hasse Sundqvist & co om spelvärldens interna sammanhang... och nånstans där började spärren lossna. Jag upptäckte att sånt kunde vara rätt kul även i en fantasymiljö, att fundera över varför ett folk har utvecklat en viss sedvänja, eller varför en rustning är designad på ett visst sätt, annat än att den ser cool ut så.

Visst, jag älskar fortfarande barbarfantasy (det är inte koboldiskt - det är en genre!) men tror inte längre att det bara är ett utslag av amerikansk prydhet när kvinnliga krigare har ordentliga kläder på sig, eller tycker det är mossigt att placera en bergsklan i en dalsänka istället för uppe på klippväggarna.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De flesta omvändningar har faktiskt varit negativa (Kult, Vampire, Star Wars d20), det vill säga att jag har börjat som positivt inställd till dem men slutat som negativt inställd. Det är ont om positiva omställningar för min del, men den jag kan komma på är Pendragon.

Det började jag nämligen att tycka illa om, eftersom kung Arthur var så uttjatat. Sen tyckte jag ännu mindre om det, eftersom det gjorde anspråk på att vara "riktig" medeltid. Dessutom var reglerna alldeles för enkla och det fanns ingen magi.

Och sen, av någon oförklarlig anledning (typ, att jag faktiskt började läsa Arthur-sagor, blev indragen bland en kluns SCAiter, upptäckte att jag faktiskt inte använde hälften av de avancerade reglerna som jag knåpat ihop till DoD Expert för att göra det mer realistiskt, och tagit till mig visheten från Shadowrun att det inte är någon större skillnad på eldbollsbesvärjelser och handgranater) så vände det.

Sen dess är jag helsåld på Pendragon.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Helt om!

F.A.T.A.L. ! Nejdå - jag skojar bara! :gremgrin:

Jag har av någon skum anledning aldrig ogillat något rollspel sådär riktigt ordentligt. Visst har jag mina favoriter bland spelen, och därför också några som ligger längst ner på listan. Men inget som jag riktigt ogillat så pass att jag skulle kunna säga att det var en helomvändning, snarare har det handlat om ett stort antal korrigeringar av kursen. :gremlaugh:

Men ETT exempel kan jag ju ta med:

Warhammer FRP hade jag lite strul med i början. Jag hade då endast sett WH40K (den första versionen, den i en enda stor bok) och tyckte att det var en lite... skitig stil på allt. Omslagen var inte så där rena och stajlade som på andra spel, det var en sorts "grisodlar"-nivå på de skitiga husen, sörjiga gatorna, befolkat av folk som inte såg ut som fotomodeller utan som vanligt folk. Detta hade jag alltså problem med i början. Ganska snart efter att jag börjat göra min första rollperson till spelet förändrades min inställning. Jag insåg att det ju faktiskt var coolt att spela vanliga, småaktiga halvskurkar i en Python-esque smutsig miljö!
And I never looked back...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Skräck

Jag gillar inte genren; jag spelar Call ibland av ungefär samma anledning som jag spelar Drakar, dvs att gamla polare som är duktiga SL och spelare gillar det, så jag spelar med *dem* - och jag har en ganska hätsk attityd mot framförallt White Wolfs spel...

...men det nya Vampire verkar ärligt talat skitbra.

Erik
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har du haft något spel eller någon genre som du verkligen avskytt, men som du sedan kom att tycka om?
Genre och genre, men...jag hade väl inte särskilt höga tankar om 'Buffy the Vampire Slayer' och 'Angel' för något år sedan. Nu gillar (eller rentav älskar, i 'Angels' fall) jag både tv-serierna och rollspelen baserade på dem.

Vad hände som fick dig att ändra dig?
Jag började titta på serierna och läste rollspelen. :gremsmirk:

- Ymir, fördömande
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Kult

Jag tyckte Kult var jättetrist de första gångerna jag spelade det. Sedan läste jag boken och blev störtförälskad.
Vilken bok är "boken"?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kult

"Vilken bok är "boken"?"

Regelboken 2a utgåvan, kanske? Det är bara första utgåvan som är tre häften i en box.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
"Vad hände som fick dig att ändra dig?"

Jag började titta på serierna och läste rollspelen.
Klassiskt nybörjarmisstag. Kolla aldrig upp om du har fog för ditt ogillande, det kan få dig att byta åsikt och därmed framstå som vimsig, oseriös och förvirrad.

Enkel tumregel:

Fakta är för fegisar!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, har iaf nästan börjat tycka om D&D...
efter att haft lite förutfattade menigar om detta spel så har jag nu lirat det några gånger... Dock så finns det en del saker som jag finner mystiska & lite vä generella.. Men ändå, det kunde vart värre.... :gremtongue:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
"Har du haft något spel eller någon genre som du verkligen avskytt, men som du sedan kom att tycka om? Vad hände som fick dig att ändra dig?"

För mig är det lite på ett annat sätt, inte direkt spel eller genre utan allmänt. Förut var jag negativt inställd till allt som inte var Eon eller D&D, men började sedan läsa vad som skrevs här och träffa personerna bakom användarnamnen. De visade mig nya spel och jag fick se mer av vad som fanns. Sen dess är jag mer öppen för alla genrer och alla spel, trots att vissa här envetet påstår att det är det sämsta skräp som besudlat pappersark.
Förutom Eon då... :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Kult

Aha.
Jag funderade på om det var någon roman som avsågs. Alla möjliga spel, inklusive de andra svenska får ju sådana.
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
D&D

Jag var synnerligen skeptisk till D&D från början. Hur kunde ett så knasigt spel, med levels, alignments osv vara nåt att ha? Det måste ju vara helt värdelöst? Ändringen kom till viss del efter ett par väldigt lyckade spelmöten med ett gäng gamla rävar, men framför allt helt enkelt för att jag skaffade spelet när den nya utgåvan kom. Nu är jag helt såld på det. Jag gillar levels, alignments och alla de andra knasigheterna.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Polisrollspel.

Efter att ha sett alldeles för mycket på Kojak, Hunter, TJ Hooker och Jake & the Fat Man var jag övertygad om att detta inte var något lämpligt för rollspel.

Men efter att ha spelat mordutredare i två välgjorda kampanjer har jag ändrat uppfattning.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jaadu...

Jag var en gång i tiden rabiat d20-hatare. När Seters första (inte helt säker) artikel om det nya systemet dök upp i Sverox så var jag totalneggo och fattade ju att detta var enbart nåt dåligt förhobbyn. Dåligt dåligt dåligt!

Jag har inte en aning om vad som ändrade det hela egentligen... var det helt enkelt att Wheel of Time kom ut kanske? Jag köpte det iaf - tillsammans med Player's Handbook (för den behövdeman ju enligt SF Bokhandeln...... :gremmad:). PHB:n skickade jag tillbaka direkt. Jag ogillade den som stryk. Jag är fortfarande inte förtjust i den. Men d20 har jag då accepterat, tagit till mig och vid det här laget mången gång försvarat mot banala anklagelser jag själv säkert skulle spytt ur mig för fyra år sedan. :gremsmile:
 
Top