Re: Helmslakten/Xinu [Spoiler]
En deckarhistorie om Helmslakten? Det låter lite jobbigt.. jag hade snarare lagt in 3 (ett exempel) äventyr som alla går ut på att finna information och sedan ett megablaffaäventyr som mestadels går ut på att dräpa den sista inkarnaten till Xinu - innan denne har blivit född.
Under tiden har de ju fem andra inkarnater som kan sätta käppar i deras vagnshjul och dolkar i deras ryggar. Manipulation av spelarna och försök till att skapa intriger dem emellan är väldigt roligt. Tänk om någon skulle "få för sig" -genom en dröm eller så- att om han/hon stoppar de andra från att döda den 'ofödde' (barnet i fosterstadiet, i sin moders mage då) så skulle denna kunna få enorma krafter eller rikedomar.
Xinu gjorde ett misstag då han delade upp sig, fast man kan inte kalla det misstag egentligen, hur som helst... Då han delade upp sig sökte fem av hans sex inkarnater upp och "övertog" personer som är viktiga på sitt eget lilla sätt. Så då den sjätte kroppen föds kommer ingen av de andra inkarnaterna (IMHO) kunna se över födseln eller försäkra att ingen lägger sig i.
Men, ett stor 'men', Xinu har ju sina trumfkort; helmgastarna.
Nu kanske jag säger saker som du redan vet, i så fall; bra, jag vill ändå bara så lite idéer i ditt huvud.
Så vad kan nu rollpersonerna tänkas behöva information om och vart kan de få den? Varför inte direkt ur odjurets käft? Vad om de söker sig ned i Helms ruiner och vandrar planlöst runt tills de stöter på någonting som mest kan liknas vid en slumrande klump av ren energi? (Det är iaf så jag ser Xinu's "manifestation" på Mundana atm, fastän han har "delat upp sig" så är det inte fysiskt eller psykiskt, det är mer metaforiskt. IMHO, still.)
Vem skulle vilja lägga sig i? Xinu-kultister? Hur fick de reda på det hela? Vem skulle vilja hjälpa? Daak-troende? Cirefalier?
Kanske att Xinu själv vill att de ska föra mycket liv för sig och dräpa barnet som han ska manifestera. Men då de dräpt barnet, och alla vet om det, så manifesterar han i en helt annan kropp. Han kanske manipulerade rollpersonerna genom att säga att det var Daaks vilja att de ska dräpa barnet för att slutligen manifesteras i ett annat barn. Dödar de värd-kroppen så slipper Mundana kanske undan mörkret en liten tid. Men kan de kallblodigt dräpa ett spädbarn? Någon kanske blir väldigt traumatiserad av händelsen och får djupa psykiska men för livet?
Eller se på detta scenario;
Daak (*host*Xinu*host*) säger åt dem att färdas genom halva Mundana för att dräpa barnet som Xinu ska födas i. Han ber dem även att säga det till alla andra Daak-tronde de möter, så ska de få hjälp, mat och husrum. Då de kommer fram -efter mycket möda och stort besvär- ser de det oskyldiga barnet i ögonen, kan de dräpa honom/henne? Och när/om de gör det så kommer folk att hurra, utom modern som skriker och gråter. Någon kanske blir får en traumatisk chock över vad de har gjort och ångrar sig djupt. Natt efter natt har de alla mardrömmar, och efter en vecka av kontinuerliga mardrömmar (både då de är vakna och då de sover) får de alla en känsla... Xinu är inte död, de dräpte fel barn.
Jag skulle kunna babbla på hela dagen om detta. Men ställ gärna frågor, så blir det lite mer specifika svar.