Nekromanti Heliga Krigare (DoD6)

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Tjenamoss!
Jag har säkert frågat det här förut men eftersom jag inte hittar något svar här på forumet så gör jag det igen.

I DoD6 är det ju så att en präst som väljer att bli helig krigare inte får lära sig några fler böner. Detta är väll igentligen lite svårförklarigt eftersom vem som helst med rätt "utbildning" borde kunna lära sig böner bara man fick tag på dem men eftersom detta ger en bra ballans är det inget jag tänker klaga på. Min egentliga fråga är ifall de böner man har lärt sig som amatör utvecklas när man stiger i YN eller stannar de bara på amatör nivån?
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Jag tror att det var nån som hade frågat samma sak på riotminds hemsida. Om jag inte minns fel så stannar bönen på den yn som man var på när man blev till helig krigare. Men jag är inte helt säker. Du kan ju kolla upp det.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Min egentliga fråga är ifall de böner man har lärt sig som amatör utvecklas när man stiger i YN eller stannar de bara på amatör nivån?"

Enl. riotminds så stannar bönerna på YN amatör så som andra redan har nämt. Det jag och Punger diskuterade en gång var dock om man skulle tillåta präster att bli heliga krigare på senare YN. Det borde inte störa balansen så mycket då dessa Heliga krigare kommer vara sämre som krigare jämför med andra Heliga krigare vilket då istället kompenseras av deras bättre förmåga att lägga kraftböner. Detta är dock inget jag testat utan något som jag bara fundrat över.
 

Zavage

Veteran
Joined
22 Feb 2001
Messages
43
Själv tycker jag att det är otroligt obalanserat!
heliga krigare är alldeles för bra dom kan ju fightas nästan lika bra som en krigare och kan kasta böner som typ helning.
det är ännu värre om man är dvärg då kan man använda SUPER bra runor och fightas och använda den där tattueringen som gör ett perfekt slag!
FUSK
kom med kritik tack
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Min egentliga fråga är ifall de böner man har lärt sig som amatör utvecklas när man stiger i YN eller stannar de bara på amatör nivån?"

De stannar på nivån amatör och stiger inte mera.

Riddaren
 

Rejjn

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
1
Location
Stockholm
Fast det finns en stor skillnad rent rollspelar mässigt, vad jag anser, mellan krigare och heligkrigare. En helig krigare har ett uppdrag, en kallelse, något som rollpersonens mål, vilket ska var starkt kopplar till dess religion. Om rollpersonen bryter mot religionen, eller skiter helt i sitt mål ska den inte ha nån ÄP, och i värsta fall bli utslängd från sin order, med andra ord inte längre kunna använda sina böner.

Jag har en utvald i rollspelsgruppen jag leder. Han ska bli helig krigare, jag fundera på att ge honom ganska mycket av det som det står att han "ska" ha, dvs rustning, vapen, och en kappa med gömma sig +4. Men för det måste han rollspela efter sin karaktär. Gör han inte det, ja, då ryker också ÄP och till sist hans grejer...

Så kör vi ialf, sen kan man ju tycka att det är rätt eller fel. Kan dock hålla med om att det är svårare att göra såhär, men vadå! Det är ju trots allt rollspel vi talar om och inte actionspel...
 

hernod

Veteran
Joined
29 Sep 2000
Messages
28
Location
Uddevalla
Men om man inte blir helig krigare, så stiger de böner man lärt sig i början?

Sen kan ju en helig krigare, bli lika bra som en vanlig krigare och hela folk, om man har valt den bönen. Det måste ju vara ett väldigt bra yrke.
Men kan man inte bli helig krigare om STY kravet sviker? För den rollperson jag spelar nu har STY 10 och resten av kraven duger. Så jag kan inte bli helig krigare om STY sviker?
Vad dumt i så fall. Men präster är annars ett bra yrke.

\präster är ett bra yrke
 

Salandras

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
45
"Min egentliga fråga är ifall de böner man har lärt sig som amatör utvecklas när man stiger i YN eller stannar de bara på amatör nivån?"

Dom stannar.
 
Top