Nekromanti Helgens äventyrligheter

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi har just avslutat två dagars spelande. Igår påbörjade vi att spela en på fot omarbetad version av Drakar och Demoner äventyren Klanfursten och Tempelherren. Vår vana trogen låg ett block på bordet att användas om SL önskar göra kartor. Vid vårt sista möte kom ett gammalt blädderblock (konferensblock?!) att göra den tjänsten. Under helgens spel kom två saker att ske. För det första hade jag inte mitt vanliga olinjerade block till hands… vilket ledde till att jag först småklottrade lite på blädderblocket då SL inte nyttjade blocket. Först en liten provokation i form av en liten klottrad blomliknande sak… sedan kom hästar… och ja ni kan ana lite av resten på bilden. Tyvärr gör inte min kamera rättvisa åt klottret.

Under spelets gång kom jag (och SL + Spelare) att notera olika saker på blocket som de följande:

”Matte är synsk!” Skrivet upp och ner mitt framför SL (min make) för att han skulle ha det i huvudet under spelet.

”En situation dök upp där följande noteringar kom till:
”Rollpersonerna smyger upp lagerdörren och kliver in. RP 1 viskande till RP 2
-Sch… Dem spelar tärning på andra sidan huset. RP2 svara högt och tydligt utan att vakterna märker något…
-Va!? RP1:
-Ja nu är det slut på tärningspelandet. RP2 lyssnar och replikerar:
-Nä de fortsätter. RP1 något stött i kanten:
-Ska vi försöka smyga oss på dem den här gången? Spelare 2
-Nä, det funkar inte med min heder..
Vi kan lugnt konstatera att jag som spelade RP1 var ganska matt i magen efteråt.”

”Vem behöver rep, jag har ju hår!” (efter diskussion kring 91 cm långt hår.)

”Dem som lever får se!” (är det inte nog så sant i rollspel?)

Under spelet i tempelherren uppstod lite komplikationer när SL (avbytare Mattias) skulle plocka in min makes RP i äventyret.
”- Du kommer iland på båten och här har du en mask”

Elak svarskommentar när vi konstaterade att kultmedlemmarna var tuffa figurer:
”- Orustade som står emot en full riddare.
- En Full riddare var ordet.”

Ibland hör man som man vill också, Ulvtand (maken):
”- Havet berusar alltid stränderna?”

En felläsning av SL, och ja vi har dyslektiker i familjen:
”- Det är betäckt mörker”

Jodå, vi har roligt när vi spelar. Jag notade inte alla roliga kommentarer, tyvärr. Så här kan alltså resterna efter vår spelhelg se ut.

Vad vi spelade med för regler? Eon, men inte i Mundana… säkert kan man flinka in de första två äventyren i härskartrilogin någonstans i Mundana och jag kan svära på att Cirefalier verkligen kan funka som SL-personer. Det finns mycket som påminner i vissa bitar om dessa. Hur det gick. Vi kan väl säga som så att efter första delen byggdes det två nya tempel i den lilla staden… och efter tempelherren så reste vi hem, överlevande. Vad för rollpersoner vi var. Tempelriddare, hjältar och soliga i all ära.  Som ni kan förstå så förenklades mycket i äventyret, till vår fördel, annars skulle vi blivit småbitar… eller inte varit färdiga med äventyren än. Men huvudsaken var nog att vi fick ha roligt, en stund eller två. 


I vilket fall som helst antar jag att det är fler som gör liknande saker, återanvänder äventyr i andra spel, tecknar meningslösa saker under äventyret och säger/citerar dumma kommentarer och händelser. Är det inte dags att göra en uppdatering av sköjsaker. Kanske tom skapa ett separat forum för samlade skräpsaker som återkommer... Forum är väl lite starkt sagt förståss... kanske en artikelkategori?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Först en liten provokation i form av en liten klottrad blomliknande sak… sedan kom hästar… och ja ni kan ana lite av resten på bilden.
Gaahh !!
Skulle avra mycket glad om jag kunde "klottra" sådtant. Avundas alla de här på wrnu som kan rita sådant... Har försökt anågra gånger att ge mig ikast & försöka rita, men det har alltid slutat med ett gäng streckgubbar...

& sedan de där kommentarerna, sånt är alltid lika skoj !!
Man borde ju ha en banspelare med sig när man ska lira, så man kan skirva nera lla dumheter man säger...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Bandspelare [OT]

Vi har spelat med bandspelare några gånger och det fungerar rätt bra, med det undantaget att alla inte vill spela med bandspelare. Jag är lite delad, det är ok när jag väl kan koppla bort den, men jag tycker det är väldigt jobbigt i början. Av samma anledning tycker jag inte om att ha åhörare när jag spelar. De får gärna vara där, men då kan de lika gärna vara med och spela.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Videokamera

Ifall man har resurserna kan man alltid banda sina möten och sedan plocka ut guldkornen med lite selektiv spolning, om man inte vill sitta vid teven i timme upp på timme (beroende på hur länge man spelar). Jag och min grupp blev filmade en gång som material till ett magisterarbete (eller något sådant). Det var... intressant att se sig själv spelleda, för att inte tala om lärorikt. Men jag antar att det kan bli något dyrt med alla band, så länge man inte har en digital videokamera eller liknande.
 
Top