Nekromanti Helande elexir eller?

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
För ett tag sedan läste jag igenom reglerna för alkemi i Mystik&Magi. När jag kom till magiska elexir (sidan 63) upptäckte jag något märkligt.

"...men en stor begränsning är att det endast går att bereda elexir med besvärjelser vars räckvidd är Personlig."

Så långt allt gott och väl. Verkar logiskt liksom. Men sedan tittade jag på exemplet längre ner på sidan. Där beskrivs ett helande elexir, som innehåller besvärjelsen Helande handen. Nu råkar den här besvärjelsen he räckvidden Beröring.

Faktum är att alla helande effekter har räckvidden Beröring, och även om det finns metoder för att omvandla Personlig till Beröring finns det så vitt jag vet inget sätt att göra det omvända.
Sålunda borde det enligt dessa regler vara omöjligt att framställa helande elexir.

Är det någon som vet hur allt egentligen hänger ihop?
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
"...men en stor begränsning är att det endast går att bereda elexir med besvärjelser vars räckvidd är Personlig."

Så långt allt gott och väl. Verkar logiskt liksom. Men sedan tittade jag på exemplet längre ner på sidan. Där beskrivs ett helande elexir, som innehåller besvärjelsen Helande handen. Nu råkar den här besvärjelsen he räckvidden Beröring.


Det finns två lösningar...

1. Att alla besvärjelser kan beredas till elixir, men att elixiret får räckvidden 'Personlig' (oavsett vad besvärjelsen i vanliga fall har).

2. Att besvärjelser med antingen räckvidden 'Personlig' eller 'Beröring' kan användas till elixir.

Personligen tycker jag att metod 1 låter vettigare, fast nu har jag inte Mystik & magi till hands och där finns kanske några få effekter som inte är lämpliga för metoden?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Ett förslag

Om man betraktar ett elixir som en engångsförtrollning (vilket jag gör) så kan man anta att 'personlig' skulle påverka elixiret självt, medan beröring skulle påverka beröring (i mun och strupe exempelvis).

Så. Istället borde det stå 'Beröring' istället för 'Personlig' på sidan 63. Elixir kan alltså inte ha räckvidd 'Avstånd'. Alla som har 'Avstånd' blir automatiskt *Beröring'.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jag tror att...

...Neogames menade att "Besvärjelser i Elexir alltid har räckvidd Personlig.".

Alltså kan man ha vilken besvärjelse som helst i ett elexir (oavsett räckvidd på besvärjelsen), men den kommer bara att påverka den som använder elexiret. Ett elexir med Blixt går alltså bra, men det är oftast inte så användbart (men j*vlar vilken häftig fälla! Märk den bara "Helande dryck" och se specialeffekterna /images/icons/devil.gif).

/Henrik
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
I våran spelgrupp enades vi om att det förvisso går att göra elexir men att det är både tidskrävande och ev dyrt...
 
Top