Nekromanti Helande örter

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
...är ett nytt tvisteämne som uppstått i vår grupp. Vi är just nu 3 mer seriösa SL i vår grupp (ja, vi har lite svårt att hålla oss till en...) och vi har nu kommit fram till att de helande örterna gör att RP:n kan ta stora risker, bli enormt skadade och sedan bara halsa 10 - 15 doser Cepir eller nån annan helande drog så är dom som nya igen. Vi har tänkt mycket på hur man skulle kunna förebygga detta. Dehär är några av de saker vi kommit fram till i vårt brainstormande.

1) Göra så att örterna har längre verkningstid. Dvs. till exempel cepir gör så att man läker ett extra KP per vecka. Tar man två doser så läker man två KP första veckan och två KP andra. Tar man nån starkare ört som t.ex. Rödbär (1T10KP) läker man 1T10KP mer i veckan än vanligt.

2) Göra läkedrogerna dyrare. Ungefär 10xpriset som man betalar nu. Det gör att drogerna inte är lika lätta att få tag på.

3) Göra drogerna ovanligare. Örtahandlare har väldigt få doser av droger, och därför kan RP inte heller få tag på så många.

4) Göra örtahandlarna ovanligare. Kanske göra så att folket oftast ser örtahandlare/handlerskor som häxor och liknande pack, och de därför inte kan sälja sina droger öppet och därför är de svåra att hitta.

5) Göra läkedrogerna farliga att överdosera. Flera doser billiga helande droger är sånt som äventyrare eftertraktar. Cepir är utmärkt exempel. Sådant kunde leda till hallucinationer, illamående, hjärnblödning eller nån annan lustig åkomma. Sen oxå tillsätta en procentuell dödssiffra för överdosering.

Jag vill ha förslag på hur man kunde göra eller förbättringar, synpunkter eller klagomål på dessa förslag.

/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
som i punkt 5 menar han säkert.

Tycker själv att punkterna 2,3 och 5 är de som känns som de vettigaste åtgäderna för att komma åt problemet du beskriver, kan antingen kombineras eller göras var för sig. Punkt 4 kan oxå komma in på ett hörn.

Att strypa tillgången samtdigt som priset höjs på örtena är de två årtgärder som jag tycker är de vettigaste.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
men ud kan ju ...

om du skulle göra så att en person skulle bli förgiftad efter att ha druckit en dryck så kanske dom blir lite mer försiktiga med vad dom stoppar i sig. Säg bara att dom köper en helningsdrycka av en örtblandare, men han har blandat fel eller är en "galen örtblandare" :gremsmile: så att dom blir allvarligt sjuka, men överlever. Då skulle åtminstånde jag bli lite fundersam ... !!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst

Jag håller med dig att drogerna ska vara ovanliga att få tag på. Det är ju inte så roligt att spelarna gå och bara helar upp sig efter en jätefight.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>och sedan bara halsa 10 - 15 doser Cepir eller nån annan helande drog så är dom som nya igen.</I>

"En fantasyvariant av Långbens ståljordnötter" för att citera en gammal Khelataardiskussion. (-:

<I>1) Göra så att örterna har längre verkningstid.</I>

Gör det mer realistiskt, och tar bort mycket av huvudproblemet - att örter används för akutinsatser istället för till sjukvård (verklighetens örtmediciner plockades som regel inte fram förrän patienten redan var bandagerad och nerbäddad). Nackdelen är att man RP:nas möjligheter att överleva ute i fält minskar, fast man kan ju fortfarande ha helande magi att tillgå.

<I>2) Göra läkedrogerna dyrare.
3) Göra drogerna ovanligare.</I>

Borde inte punkt 2 vara en konsekvens av punkt 3?
Minskad tillgänglighet är alltid effektivt förstås, bara SL ser till att implementera det också.

<I>4) Göra örtahandlarna ovanligare.
5) Göra läkedrogerna farliga att överdosera.</I>

Åter till verkliga örtmediciner så var problemet oftast inte att få fram nån verkan, utan att låta bli att förgifta patienten på kuppen. (Gäller fö idag också - största tricket för en läkare som skriver ut en medicin är att hitta vad som är lagom dosering för den patienten.)
Ett alternativ (men då måste man nog lägga till lite husregler) är att örterna måste <I>tillredas</I> innan de kan användas för medicinskt bruk; örten X kan återställa KP om den torkas och sedan kokas långsamt under omrörning (med lite salt i), men om man använder den "rå" orsakar den också blindhet och nervskador - och kunskaperna om <I>hur man tillreder dem</I> är ovanliga, så det är svårt att hitta handlare som kan sälja örter färdiga att använda.
Kunde också ge en förklaring till om folk ser ner på dem; det händer väl ibland att nån gör fel så att en ört fortfarande är skadlig, och sen blir de betraktade som opålitliga giftblandare.

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
*kollar i EDDs gröna bok*
Var hittar du örter/droger som "Cepir" och "Rödbär"? Aldrig hört talas om dem. Tacka vet jag "Celli" som läker 1 KP varannan timme i 1T8+10 h. eller Dendrionbär (eget påfund) som läker 1 KP per timme i 1T4 h.

Var glad över att dina (/era) spelare knaprar bär, blad, sniffar pulver, röker svamp, dricker smörja etc för att hela sig. Det tar ju en evighet annars att bli frist och dessutom så blir RP:na av med pengar.. för örthandlarna ger väl knappast bort det de gett sig av och hittat, tillrett o dyl?

Själv har jag redan satt en ovanlighetsnivå på droger och örtmästare. Dels för att de kan bli jagade som häxmästare/häxor, dels för att de måste ha kunskapen och dels för att de måste samla ihop ett bra antal örter/droger/pengar för att kunna starta en rörelse. Och alla droger hittar man inte precis var som helst.

/[color:green]Han</font color=green> som en gång ångrade att han tog kål (nästan ofrivilligt) på sällskapets anemist (som innehade HELA)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Glömde nämna att jag spelar DoD -91 *ler ursäktande*.

<I>Var glad över att dina (/era) spelare knaprar bär, blad, sniffar pulver, röker svamp, dricker smörja etc för att hela sig. Det tar ju en evighet annars att bli frist och dessutom så blir RP:na av med pengar.. för örthandlarna ger väl knappast bort det de gett sig av och hittat, tillrett o dyl?</I>

Meningen är att RP:na inte ska kunna ge sej in i en onödig strid bara för att de vet att de har trettio doser helande örter med sig, och att de ska lära sig tänka som om de faktiskt var de som blir skadade o inte personen som finns på pappret.

Cepir kostar enligt regelboken 1sm per dos, växer överallt. Helar en KP per timme eller nåt liknande. Har man trettio doser sådant kan man ge sej i strid med nästan vad som helst utom drakar och demoner...


"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Då jag läste ditt förslag för femman fick jag en knepig idé.

Det skulle fungera som så att om man blir helad mer än man är skadad så kommer allt som går över behovet att leda till skada. Men då måste man också se till att de örter som helar ett bestämt antal KP är mycket ovanliga. (Främst Cepir som ger 1 KP). Då kan man välja mellan att ta en stark ört, och riskera att det blir för mycket, eller att ta en svagare, så att man inte blir helt frisk.

Vad effekten av en överdos skulle vara, det kommer jag dock inte på nu.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
NJäeh. Att örter skulle ge KP i skada är väl ändå lite väl mycket. Men sjukdomar eller annat illasinnat kunde draba RP:n....

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Jag påstod inte att det skulle var KP skada, jag kom bara på att storleken på den negativa effekten (kanske KP skada, kanske sjukdom, kanske något annat) skulle bero på hur mycket för stor dosen skulle vara. Typ...

Nu kom jag också på att man med ett lyckat slag med t.ex örtkunskap skulle kunna ge exakt rätt storlek på dosen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Det har talats en del om olika biverkningar på som kan uppstå vid onaturligt snabbt läkande av skador. Jag drar mig till minnes en bok jag läste för en massa år sedan, av Dean R Koonts minns dock inte vilken, där det figurerade en filur som tillfälligt kunde höja sin ämnesomsättning eller nått sånt och därigenom kunde läka sina skador otroligt snabbt. Skador som förvisar normala till sjuksängen i flera veckor fixade han på ett dygn. En ganska intressant bieffekt av det hela var dock att när hans kropp gick igenom denna process gjorde den av med otroliga mängder energi, vilket krävde att han åt som besatt under läketiden.

Spelarna skulle ställas inför ganska stora problem om deras rollfigurer, efter att ha helat sig med magi eller örter, plötsligt blev tvungna att sätta i sig lika mycket käk som de skulle ha ätit under hela den tid det skulle tagit för deras skador att läkas naturligt.

Skulle antagligen sätta några seriösa käppar i rollfigurernas logistiska hjul :)

/Anders
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Man hittar ungefär samma teori i Sagan om draken återkomst också eftersom magin bara gör att det läks snabbare, men inte tillför någon energi för läkandet. Resultatet är att man blir trött av att bli helad och att det därför inte är någon idé med helande mitt i något stort, men det gör att man inte behöver vara inaktiv lika länge pga sina skador.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En ganska intressant bieffekt av det hela var dock att när hans kropp gick igenom denna process gjorde den av med otroliga mängder energi, vilket krävde att han åt som besatt under läketiden.</I>

Logiskt sett skulle han väl behöva springa på dass som besatt också...

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"<EM>Cepir kostar enligt regelboken 1sm per dos...</EM>
Jag saknar en grundbok till 91:an så jag har aldrig läst om örter till den vers. Trodde faktiskt inte att det fanns.

"<EM>Spelarna skulle ställas inför ganska stora problem om deras rollfigurer, efter att ha helat sig med magi eller örter, plötsligt blev tvungna att sätta i sig lika mycket käk som de...</EM>"
Bra idé. <B>Legioth</B> anm. samma sak som jag var på väg att skriva om WoT.

/[color:green]Han</font color=green> som börja använda hunger/utmattningsprincipen själv
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jo, men KP skada stryker vi tycker jag... jo...örtkunskap ska ju vara bra till nåt annat än o hitta dom förbaskade bladen o svamparna oxå...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jag gillar det! ;)
Om rollpersonerna plötsligt inte kunde göra annat än äta och göra sig av med maginnehållet den anala vägen, så skulle de nog tänka sej för en eller två gånger innan de tars tora doser helande...
Frågan som återstår är dock denna... om personen som helas är medvetslös, men läkedrogen ändå införs... vad händer då?

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
>Frågan som återstår är dock denna... om personen som helas är medvetslös, men läkedrogen ändå införs... vad händer då?

Tja, nån form av stryk antar jag att kroppen skulle ta. Allt underhudsfett skulle väl försvinna och sedan skulle antagligen kroppens övriga vävnad, i form av muskler och ben, förtvina. Kanske minus ett på STY, FYS, STO och SMI för varje KP som helas utan att patienten äter en dagsranson. Vad som skulle hända om något av grundegenskaperna skulle gå ner till noll vet jag inte. En elak SL skulle kanske låta patienten implodera ;-)

/Anders
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tycker att alla punkterna i huvudinlägget var bra.. Utom att örterna skulle vara dyrare och ovanligare. Nu över till den aktulla diskussionen..

Han menar väl inte att KP skulle gå ÄNNU mer ner om man överdoserade, utan istället så skulle det inte läkas lika väl. Nu är visserligen inte DoD ett så värst realistiskt spel i skadefrågan, men tänk ändå på vad KP innebär: Det är väl inte hur mycket massa (som i vikt) kött som har skärts loss från RP:na? /images/icons/wink.gif Det är väl lika väl smärta, sjukdomar osv.. Så KP borde ju gå bra att använda! Det representerar ju trots allt hur långt man är från att däcka? (Nu kanske mina regelfilosofier skiljer sig lite från DoD:s..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top