Helabesvärjelsen, alltid användbar?

Illern

koppariller
Jag fick en liten fundering kring helabesvärjelsen. Rent regeltekniskt kan man lägga hur många som helst på en person så länge de har minst en hälsopoäng kvar.

Läser man beskrivningen så omtalas sluta sår och läka ben. Det skulle kunna tala för att man bara kan lägga den en gång på en person för om man har förlorat många hälsopoäng så har man eventuellt fler typer av skador. Det jag tänkte på framför allt var dock sjukdom och gift. De kan skada och döda på en mängd sätt. Är det tänkt att helabesvärjelsen fungerar på typ allt eller mer den typ av yttre skador som sår och benbrott som direkt omnämns i beskrivningen?

Erebus

Veteran
Som jag tolkar det kan hela besvärjelsen hela skadorna (dvs förlorad hälsa) som blir till följd av sjukdom eller gift, men inte bota sjukdomen eller ta bort giftet, vilket kan leda till fortsatta bekymer för offret.

Leon

Leo carcion
Som jag tolkar det kan hela besvärjelsen hela skadorna (dvs förlorad hälsa) som blir till följd av sjukdom eller gift, men inte bota sjukdomen eller ta bort giftet, vilket kan leda till fortsatta bekymer för offret.
Precis så. Med Hela kan du läka Skada, det är allt.

Styrman

Veteran
Skulle man kunna ha någon ritual som driver ut gift eller sjukdomar ur någon? Ser en hydda framför mig där en schaman utför en timmar lång ritual. (Conan barabaren)

Illern

koppariller
Skulle man kunna ha någon ritual som driver ut gift eller sjukdomar ur någon?
Tycker det låter som en intressant idé. Jag personligen skulle nog göra den så att den bara driver ut gift eller sjukdom (eller möjligen båda) men inte helar skada av gift eller sjukdom. Ungefär som att kortison kan häva en allergisk reaktion eller antibiotika en infektion men ingen av dem påverkar eventuella skador av den allergiska reaktionen eller infektionen. Förutom att det känns logiskt så känns det mer balanserat och mer intressant och dynamiskt.

Leon

Leo carcion
Separata besvärjelser för att bota sjukdomar, och gift, låter helt rätt. Ritual kan definitivt funka.

Det kan till och med vara så att man kan Åkalla gift- och sjukdomsdemoner som kan hjälpa med detta.

Erebus

Veteran
I Hjältarnas Tid finns det en besvärjelse för att minska ett gifts effekt på en person, effektivt "bota" giftet, men den påverkar inte ev skada giftet orsakat på kroppen.
I spelarkompendiumet för Sorgeveden (som finns att ladda ner på Helmgast's hemsida) finns även en ritual (Helande) för att bota en sjuk person.

Leon

Leo carcion
I Hjältarnas Tid finns det en besvärjelse för att minska ett gifts effekt på en person, effektivt "bota" giftet, men den påverkar inte ev skada giftet orsakat på kroppen.
I spelarkompendiumet för Sorgeveden (som finns att ladda ner på Helmgast's hemsida) finns även en ritual (Helande) för att bota en sjuk person.
Det här är bra idéer, det är alltid bra att titta på vad som redan finns till Hjältarnas Tid.

Jag slängde ihop en liten Åkallabesvärjelse. Inte speltestad:

Åkalla Malaysh
Kostnad:
8T6 Svårighet: Svår

Slag: (Ritual) Trolldom, Läkekonst, Insikt, Viljestyrka; (Kontrollera): Trolldom mot Insikt.

Du åkallar Malaysh, en sjukdomsdemon som manifesterar sig som en trehövdad gam-varelse omhöljd av flugor. Demonen är notoriskt nyckfull, och kräver stränga och tydliga instruktioner från magikern. Malaysh är kvar under magikerns kontroll till nästa soluppgång, eller tills han har utfört en av handlingarna nedan.

Malaysh kan:
- Smitta en person i samma grannskap med sjukdomen Gampest (Smittsamhet 90).
- Automatiskt bota en person från en naturlig sjukdom.
- Fördriva en sjukdomsande eller skingra en magisk sjukdom genom ett motsatt slag mot varelsens eller magikerns Viljestyrka. Malaysh har Viljestyrka 80.

Gampest: Smittsamhet 70, målet drabbas i 1T6 veckor av hög feber och bölder.
Personen blir Utmattad och tar 1T6 i Skada i början av varje scen. Bölderna kan avlägsnas med ett lyckat slag för Läkekonst (Skada 1T6), och orsakar annars ett nytt utbrott av sjukdomen 2T6 veckor senare.

Last edited: