NYHET Hela sverige spelar – Sveroks Sifo-undersökning

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Appropå tråden vi hade om svenskt rollspelande 2020 så publicerade Sverok just resultatet av en Sifo-undersökning de fått gjord:

Där finns en del skojjigt; min favoritgrej är nog att c:a 5% spelar rollspel. Om det går att extrapolera till hela befolkningen (10 miljoner) så ger det… en halv miljon rollspelare? Det är rätt hög siffra, men kan säkert stämma.

Sedan är jag lite skeptisk till andra delar, som begreppet "TV- och datorspel" eftersom när man använder det brukar folk som spelar mycket mobilspel t.ex. uppleva att de inte inkluderas, vilket kan förklara diskrepansen kvinnor-män där. Men jag vet inte exakt hur frågorna ställdes eller vilka förtydliganden som gjordes, så det kan ju bara vara så att jag färgats av tidigare mätningar/undersökningar jag sett där det varit betydligt jämnare siffror…
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Kul med statistik på rollspelande!

Jag tycker tyvärr presentationen har en del brister. Det finns framförallt inga absoluta siffror på antal svarande totalt eller per fråga, och är också lite otydligt vad procentandelar betyder. Till exempel angående "5% rollspelare" så är det inte klart för mig om det är 5% av de svarande, eller 5% av de svarande som också svarat att de spelar spel, eller något annat som procenten refererar till.

Angående extrapolation till större grupper (till exempel hela Sverige) skulle jag vara försiktig med det utan att veta mer om antal svarande. Med få svarande blir det högre osäkerheter i skattningarna, och osäkrare att extrapolera siffrorna till större grupper. Utöver det känns det för mig inte otänkbart att urvalet är lite skevt, alltså att de som svarat på undersökningen inte riktigt är representativa för till exempel hela Sverige.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Minst andel spelar tydligen rollspel i Småland, flest i Norra Sverige. Intressant att Stockholmsområdet ligger på en så låg andel som 2,7% när Malmö och resp. Göteborg ligger på ca 7,5%. Undrar varför?

För egen del framstår siffran 5% av befolkningen som smått orealistiskt hög. Har svårt att tro att det är rättvisande. Stämmer det finns det en väldigt stor potential för branschen där som inte utnyttjas.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag tycker nog att de få gånger som rollspel tas upp i typ fikarummet på jobbet så brukar det ändå avslöjas några "smygrollspelare", så att var 20:e anser att de spelar rollspel känns inte helt orimligt. (Vi är ~200 anställda på mitt jobb och jag är rätt övertygad om att det är fler än 10 rollspelare.) Men jag tror att de flesta bara bidrar med tid, och aldrig skulle tänka sig att spelleda eller köpa en bok.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Så det är alltså fler rollspelare bland borgerliga väljare (M+C+L+KD = 5,5 %) än bland vänsterväljare (S+V+MP = 5,1 %). Det var överraskande.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Ska erkänna att jag är aningen förvånad över könsfördelningen på figurspel. Min fördom och upplevelse är annars att det hörnet av spelhobbyn är nästan totalt mansdominerat, snarare än att fördelningen är så jämn som i undersökningen, med en mindre övervikt på kvinnosidan.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag tycker det är lite tråkigt att om man bara kikar in på sidan och ser det som står där, och inte kollar in pdf med datat, så är det bara saker uppspaltade efter politisk partitillhörighet. Varför? Jag tycker det är en mycket olycklig kategorisering av folk efter politiska partier. Vi har vissa krafter i samhäller som gärna vill göra "vi och dom" av politik, och att klassa spelbeteende efter politisk tillhörighet ser jag som bland det mest idiotiska jag sett på länge.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Jag tycker det är lite tråkigt att om man bara kikar in på sidan och ser det som står där, och inte kollar in pdf med datat, så är det bara saker uppspaltade efter politisk partitillhörighet. Varför? Jag tycker det är en mycket olycklig kategorisering av folk efter politiska partier. Vi har vissa krafter i samhäller som gärna vill göra "vi och dom" av politik, och att klassa spelbeteende efter politisk tillhörighet ser jag som bland det mest idiotiska jag sett på länge.
"Bara"?

Alltså det är ju rullande bildspel. I stort sett alla diagram från PDF:en är väl på sidan också?

Sedan håller jag med om att upplägget inte är så pedagogiskt, och layouten överlag (och att ha automatiskt snurrande bildspel) är förfärlig.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
"Bara"?

Alltså det är ju rullande bildspel. I stort sett alla diagram från PDF:en är väl på sidan också?

Sedan håller jag med om att upplägget inte är så pedagogiskt, och layouten överlag (och att ha automatiskt snurrande bildspel) är förfärlig.
Det är ändå tre av nio presenterade diagram som handlar om partitillhörighet, vilket är långt större vikt än jag själv hade lagt på den dimensionen i alla fall.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag har kanske via mina browserinställningar fixat så jag slipper ser bildspel, för sidan jag tittade på var statisk. Jag brydde mig inte om att klicka på länken till pdf'en med undersökningen, för jag drabbades av Gnällig Gubbe Fenomenet och postade nåt gnöligt här istället.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Det är ändå tre av nio presenterade diagram som handlar om partitillhörighet, vilket är långt större vikt än jag själv hade lagt på den dimensionen i alla fall.
De borde åtminstone ha tagit reda på ifall borgerliga väljare är mer benägna att spela OSR än vänsterväljare, om det nu ska vara till nån nytta.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Jag håller med om att det är märkligt att så stor vikt lagts vid partitillhörighet. Det skulle nog vara intressantare med till exempel utbildning och typ av arbete, civilstånd, bostadstyp etc. Jag antar att jag inte är den enda som röstat på olika partier vid olika tillfällen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Som boende i "Småland och öarna" fattar jag nu till slut varför jag har haft så vårt att hitta folk och spela med: 0% spelar rollspel här ... Det är väl Gygax straff för att jag har bosatt mig i bibelbältet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag håller med om att det är märkligt att så stor vikt lagts vid partitillhörighet. Det skulle nog vara intressantare med till exempel utbildning och typ av arbete, civilstånd, bostadstyp etc. Jag antar att jag inte är den enda som röstat på olika partier vid olika tillfällen.
Kan på sätt och förstå att Sverok frågar efter partitillhörighet nu när de ändå beställer en riktig opinionsundersökning, de är trots allt en till stora delar skattefinansierad förening. Däremot är det lite underligt att de väljer att lyfta fram det.

Läste kommentaren om att det bara var de som svarat på att de spelar som räknades i procenten. Missvisade enligt mig som samhällsvetare. Icke-spelarna borde varit med i diagrammen, åtminstone borde andelen spelare redovisats i inledningen.
 
Last edited:

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Följde diskussionen på Facebook, och demografiska frågor om t.ex. partitillhörighet verkar tydligen ingå i "paketet" när man beställer en Sifo-undersökning, så jag tror inte man ska lägga alltför mycket vikt vid att det finns med. Däremot är det ju som nämnts något som man här valt att lyfta fram i presentationen, jämfört med andra dimensioner. Nu vet jag ju inte vad som ingår i det här "standardpaketet", men det är väl inte omöjligt att t.ex. utbildningsnivå finns med, och det känns för mig som en mer intressant dimension. Även ålder kunde lyfts fram mer. Som en person uttryckte det på Facebook, så är det ju inte alls omöjligt att skillnaden i svar mellan olika partisympatier handlar mer om åldern hos de som röstar på respektive parti än något annat.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag hörde faktiskt av mig till SVEROK också och uttyckte min skepsis. Jag fick ett snabbt svar, som antydde att de faktiskt tänkt på saken, men valt att presentera det på det här viset. Bra kommunikation, men jag håller inte med om deras val.
 
Top