Nekromanti Hejsan allihopa :)

Momus

Veteran
Joined
8 Aug 2015
Messages
2
Hej

Thomas heter jag är bosatt i Malmö, är en trevlig social gamer som är instresserad av att pröva D&D rollspel, jag är väldigt ny, men jag vill ta mig an Dungeons & Dragons vilket jag har velat relativt länge, det har legat där nånstans i bakhuvudet i fleratal år nu och jag tänkte nu att,
"det är lika bra att köra för annars lär det aldrig bli av".

Jag sökte på youtube för att se på ett ungefär hur det går till och jag tyckte om den här mest, det kanske inte händer exakt så här till vardags men den var intressant och väldigt rolig. "https://www.youtube.com/watch?v=S8Ra1ecLhtI&spfreload=1" :)

Jag vet tyvärr dock inte hur jag ska börja, så jag googla runt lite och hittade er hemsida och skrev in mig direkt.

Jag vet att man kan köpa D&D via nätet via Webhallen eller Tradera etc eller IRL i affär, har dock varit och tittat för att se vad dom ligger på och fick en smärre shock.. xD

Har dessutom sätt att det finns realtivt många olika versioner av D&D också, samt att det finns en ny version ute some heter Tempel of Elemtal.. är lite förvirrad på vilken jag borde skaffa först?

Finns även online men har inte sökt runt så mycket på det än, för jag skulle vilja spela det IRL, men online går också utmärkt.


Är i själva verket en gamer som gillar console games men även PC.
Board Games - Rollspel är nånting helt nytt för mig, why not :)
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Tja, det är väl lämpligast att börja med att hitta några att spela med, så kan ni sedan fundera på vilken version ni vill spela tillsammans.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Välkommen! Du kan posta på Evenemang & kontakt-forumet om du vill hitta en grupp att spela med. Det finns en del lirare i Malmö, även om jag inte vet hur många av dem som spelar D&D. Men med lite tur kan du hitta en grupp som spelar och som redan har böckerna så slipper du köpa dem själv. Det räcker generellt med att en av spelarna har böckerna.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det finns några olika populära versioner av DnD som är aktuella just nu.

5e som är senaste av det stora spelföretaget. Har inte varit ute såå länge.
http://dnd.wizards.com/products/lege...fantasy-gaming
Finns som en gratisversion med begränsat att läsa.
http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules

Pathfinder är som en kopia på DnD 3 men gjort av ett annat företag. Har funnits med länge så det finns massor av material.
http://paizo.com/pathfinderRPG

Massor av olika version som söker sig tillbaka till rötterna. Enklare regler. Fokuserar på spelarskicklighet. Detta kallas OSR (old school renaissance). En känd version är Lamentations of the flame princess. En annan är whitehack som skrivs av en forumit här.

Så, nu kan du läsa på en aning, kanske välja en version som verkar rolig och börja leta spelgrupp.

Det går givetvis att blanda material från olika system. Men man får vara beredd på att ändra lite stats. Grunderna i alla dessa system är ganska lika.
 

Momus

Veteran
Joined
8 Aug 2015
Messages
2
Tack så jätte mycket allihopa!! för alla svar ni har gett mig.
Nu har jag lite att gå igenom och funderar över hehe,
Tack så mycket ännu en gång.

Med vänliga hälsningar Thomas.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Sedan har du en svensk variant/översättning också som heter Dunder&Drakar. :)

Jag var precis nere i Malmö i helgen och körde lite spel hemma hos dottern. Tyvärr kan det nog dröja lite innan jag drar söderut igen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vill du hitta folk att spela med i Malmö så vet jag att det finns ett D&D-gäng på Spelens hus, där rollspelsföreningen Miff även har andra rollspelsaktiviteter. Det finns även icke-miff-anslutna rollspelare som hänger där, tex undertecknad, men jag spelar inte längre just D&D.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Oldtimer;n110046 said:
Sedan har du en svensk variant/översättning också som heter Dunder&Drakar. :)
Var kan man läsa om det? Jag hittar ingen fungerande sida för spelet.
 
Top