Nekromanti hej :)

greymatter

Veteran
Joined
24 Apr 2015
Messages
4
Hej allihopa. Jag är en italiensk kille. Jag började att lär mig svenska för några månader sedan eftersom jag har alltid varit intresserad med nordiska kulturer, mytologi och språk. När min svenska blir bättre, skulle jag vilja lära mig de övriga nordiska språken :) Hur som helst. Rollspel är en stor hobby hos mig så jag bestämde mig att inlagga i det här forumet. I det här sättet kan jag samtidigt öva mitt språk, interagera med svenskarna, och prata om rollspel, något som jag är mycket intresserad med. Men jag tänker att jag ska lurka för en stund.

Jag började att spela rollspel in 1998/1999 med AD&D 2E - just då var jag 10 år gammal. Sedan spelade jag med D&D 3.x och Pathfinder en hel del. Jag har spelat andra rollspel också, men D&D är det rollspelet som jag har gjort mest. Jag är DM, och det är lättare att hitta spelare med D&D. Nyligen spelar jag D&D 5E en hel del. Jag gillar GURPS, Withcraft, Iron Kingdoms, Symbaroum, Lamentations of the Flame Princess, Shadowrun, Monster of the Week, samt Star Wars: Edge of the Empire. Jag hoppas veta mer om svenska rollspel :)

Jag hoppas att min dålig svenska är inte ett problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
greymatter;n101415 said:
Jag hoppas att min dålig svenska är inte ett problem.
Din svenska är absolut inget problem och riktigt bra. Välkommen hit! Kul med en italienare på forumet! Italien har ett bra rykte bland oss indiespelsfantaster eftersom det gjorts väldigt snygga översättningar av amerikanska story games där. Jag har funderat på att lära mig italienska (jag kan franska, spanska och portugisiska, så det borde vara ganska enkelt) och leta efter inhemska italienska rollspel. Du kanske har några tips?

Jättekul att se folk intressera sig för nordiska språk och rollspel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Hej Greymatter - imponerande bra svenska, särskilt efter bara några månader!

Som en som har haft mycket hjälp av engelska och franska rollspel för att lära mig de två språken kan jag bara rekommendera att börja läsa svenska rollspel. Det har kommit väldigt många nya spännande rollspel de senaste åren. Några tips:

- Mutant år Noll
- Symbaroum
- Svavelvinter

Är alla snygga och spelbara rollspel. Andra forumiter kommer helt säkert att rekommendera helt andra spel.

Välkommen!

Peter
 

greymatter

Veteran
Joined
24 Apr 2015
Messages
4
@Cissi: Tack så mycket :)

@Genesis: Tack så mycket! :) Det är sant; det finns ett bokförlag som heter "Narrattiva" (namnet är en ordlek: "narrativa", ett narrativ + "attiva", aktiv); de har översatt en massa indiespel. Jag har egentligen läst bara ett fåtal av deras översättningar eftersom jag brukar föredra de ursprungliga versionerna (på engelska) - men jag vet att kvaliteten är överlag bra, med undantaget av Apocalypse World. Jag är ganska flytande i engelska, men, tyvärr, många av mina spelare har svårt med det. Översättningarna är alltså ganska viktiga för spridningen av rollspel i italien :) Angående italienska: om du har redan lärt dig franska och spanska, italienska borde bli definitivt enkel :) Det finns några gratis resurser för att lära sig italienska (men jag vet inte om de är bra eller ej): Duolingo och Memrise borde vara bra för att lära sig ord; jag har också hittat några webbplatser som ser hjälpsamma ut (1, 2, 3, 4). Du kan nog hitta mer :) Om du bestämmer dig för att lära dig italienska, så ska jag gärna hjälpa dig :) Angående de italienska rollspelen, kan jag rekommendera bland annat L'Unico Anello (The One Ring på engelska - bra om du gillar Tolkien) och Sine Requie (tyvärr, inga översättningar - Wikipedia om Sine Requie) :)

@Peter: Tack så mycket! Jag har faktiskt köpt Symbarums grundbok, jag älskar den! Men det var jättedyrt att ha den skickad hit i Italien :D ingen ånger, men nästa gången borde jag åka flygplan till Sverige direkt och köpa boken själv! Mutant år Noll är på min wishlist :) Jag har också läst lite av Drakar och Demoner :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Skoj! Jo, det blir ju lätt vädligt dyrt. Jag bor själv utomlands (Bryssel) och känner av den internationella frakten... Tyvärr är det inte lika vanligt med pdf-varianter av svenska spel som man hade kunnat hoppas, men det finns åtminstone en del gratismaterial som kan hjälpa dig att besluta om det är värt att investera i:

http://frialigan.se/spel/svavelvinter/ladda-ner/
http://frialigan.se/spel/mutant/ladda-ner/
http://butik.jarnringen.com/
http://www.sagagames.com/ladda-ner
http://www.rollspel.com/
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
greymatter;n101522 said:
Angående italienska: om du har redan lärt dig franska och spanska, italienska borde bli definitivt enkel :) Det finns några gratis resurser för att lära sig italienska (men jag vet inte om de är bra eller ej
Jag är har polyglotteri som hobby och är van att lära mig språk, så resurser vet jag hur man hittar. Jag brukar använda Assimil; jag tycker att de är jättebra.

Sine Requie (tyvärr, inga översättningar - Wikipedia om Sine Requie)
Desto bättre om det inte finns översättningar. Jag vill ju hitta italienska rollspel som annars inte går att spela. :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Välkommen hit! Jättekul med en italienare som intresserar sig för svenska rollspel!
Jag skulle spana in Noir, om du vill ha ett rollspel som inte är så mycket "fantasy".

För övrigt är svenskan riktigt imponerande!
Får jag fråga hur du lärde dig svenska så snabbt?
 

greymatter

Veteran
Joined
24 Apr 2015
Messages
4
Peter;n101536 said:
Skoj! Jo, det blir ju lätt vädligt dyrt. Jag bor själv utomlands (Bryssel) och känner av den internationella frakten... Tyvärr är det inte lika vanligt med pdf-varianter av svenska spel som man hade kunnat hoppas, men det finns åtminstone en del gratismaterial som kan hjälpa dig att besluta om det är värt att investera i:

(snip)
Eh... Jag köpte böcker från Tyskland flera gånger, och frakten var inte så dyra (6-7 euro i genomsnitt, 10 euro på sin höjd). Jag antog att det var liknande för Sverige, and boy, was I wrong. Jag var inte beredd på det! Men det var värt det, jag har Symbaroums grundbok! Tack så mycket för länkarna :)

Genesis;n101540 said:
Jag är har polyglotteri som hobby och är van att lära mig språk, så resurser vet jag hur man hittar. Jag brukar använda Assimil; jag tycker att de är jättebra.


Desto bättre om det inte finns översättningar. Jag vill ju hitta italienska rollspel som annars inte går att spela. :)

Jag såg en Assimil kurs om svenska i en bokhandel, och har funderat på att köpa det :) Jag har hört bra saker om Assimil kurser :) Hur som helst, om du behöver något specifikt tips, eller du kommer att behöva en "languange pal" för italienska, så är du välkommen att fråga mig :) Angående italienska rollspel: i det här sättet, Sine Requie är väldigt rekommenderad!

Mundo;n101584 said:
Välkommen hit! Jättekul med en italienare som intresserar sig för svenska rollspel!
Jag skulle spana in Noir, om du vill ha ett rollspel som inte är så mycket "fantasy".

För övrigt är svenskan riktigt imponerande!
Får jag fråga hur du lärde dig svenska så snabbt?

Tack så mycket! Noir låter jätteintressant, tack för förslaget! Angående svenska: jag har ingen aning! Svenska är det första språket som jag själv lär mig. Jag tror att den viktigaste saken var att jag har pluggat lite svenska varje dag. Jag brukar exempelvis gå igenom flashkort varje dag, så ofta som möjligt (till exempel på tåget eller på bussen). Jag började lyssna på svensk radio även när jag förstod ingenting; jag försökte att läsa tidningar (8sidor.se och metro.se mestadels) och böcker, och så vidare. Hur som helst, min skriven svenska kan kanske verka okej, men min talad svenska är märkbart sämre. Mitt uttal är hemskt (enligt mig åtminstone), och jag är jättelångsam när jag försöker att prata. Jag har ingen att prata med, eheh :D När jag går runt i Florens (Firenze) hoppas jag i hemlighet att några svenska turister frågar för information så kan jag prata lite :D
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Herregud några månader? Jag ger dig applåder för hur bra du är på att lära dig språket.

Välkommen till WRNU! :)
 

greymatter

Veteran
Joined
24 Apr 2015
Messages
4
Kraetyz;n102052 said:
Herregud några månader? Jag ger dig applåder för hur bra du är på att lära dig språket.

Välkommen till WRNU! :)

Tack så mycket! :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
greymatter;n102007 said:
Angående svenska: jag har ingen aning! Svenska är det första språket som jag själv lär mig. Jag tror att den viktigaste saken var att jag har pluggat lite svenska varje dag. Jag brukar exempelvis gå igenom flashkort varje dag, så ofta som möjligt (till exempel på tåget eller på bussen). Jag började lyssna på svensk radio även när jag förstod ingenting; jag försökte att läsa tidningar (8sidor.se och metro.se mestadels) och böcker, och så vidare. Hur som helst, min skriven svenska kan kanske verka okej, men min talad svenska är märkbart sämre. Mitt uttal är hemskt (enligt mig åtminstone), och jag är jättelångsam när jag försöker att prata. Jag har ingen att prata med, eheh :D När jag går runt i Florens (Firenze) hoppas jag i hemlighet att några svenska turister frågar för information så kan jag prata lite :D
Som en som försökt lära sig ett par språk på egen hand, kan jag bara instämma i de andras beröm. Du har verkligen lyckats mycket bra!

Att det är svårare att öva uttal på egen hand, är ju självklart. Hoppas du får tillfälle att träna.

Varmt välkommen hit. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,789
Location
Göteborg
Dessutom är svenska ett otroligt svårt språk att lära sig uttala. Mycket svårare än engelska eller italienska. Vi har konstiga vokaler (som 'u'), oförutsägbar betoning, toner och vokallängd. Och tyvärr är det så att uttal i allmänhet är svårt att öva sig till att bli bättre. Tyvärr blir man inte bättre av att bara prata språket med andra, annat än att man lär sig tala mer flytande.

Men det gör inte så mycket, för om man lär sig att tala med bra ordförråd och grammatik så blir man förstådd utan problem ändå. Svenskar är rätt vana vid att höra språket med diverse olika brytningar, eftersom vi har såpass många invandrare i landet. Den enda nackdelen är att folk kan bestämma sig för att växla till engelska (otroligt irriterande). :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Genesis;n102308 said:
Den enda nackdelen är att folk kan bestämma sig för att växla till engelska (otroligt irriterande). :)
Precis - huvudanledningen till varför min flickvän inte lärde sig mer svenska än hon gjorde under sin månader i Göteborg.

När jag bodde i Frankrike, å andra sidan, så var det inget snack om vilket språk man var tvungen att tala. Det var tufft i början, men så lärde jag mig också franska på köpet.
 
Top