Nekromanti Hej på er

inzo1105

Veteran
Joined
15 Aug 2016
Messages
6
Tjena, Jag har 17 olika namn jag kallas vid det här laget men ni kan kalla mig "inzo".

Jag påbörjade min rollspelskarriär för ca 7 år sedan i gymnasiet när några äldre elever på skolan drog in mig och några vänner i ett spontant rollspelsmöte där vi fick prova EON III med äventyret Regnsynd. Ur gruppen var jag den ende som fastnade och blev därefter inbjuden till att börja spela Saga i en ny grupp med nybörjare från en annan skola.

Tog ungefär fyra spelmöten av Saga innan jag brutit spelet till en näst intill oreparationsbar nivå. Rik som ett svin och kraftfull som en halvgud. Spelade magiker utan moral. Dåligt förklarat regelsystem för magi. En snäll spelledare. The rest is history.

Gick över till EON III och spelade det med olika grupper i några år. Provade under denna tid även på Pathfinder. Efter något års uppehåll började jag spelleda Warhammer 40K: Dark Heresy i några månader.

I helgen köpte jag EON IV regelboken + Regnsynd och idag ringde jag runt till några kompisar där alla svarade "ja" till frågan om att starta en ny grupp. Karaktärer gjorda och Regnsynd introducerat.


Det uppstod dock snabbt en fråga: Hur bedömer man ett lyckat eller misslyckat dödsslag? Om Svårigheten är 11, är det "1-11 = död" eller "1-10 = död". Med andra ord: Om man slår 11 är man död eller levande?

Tack.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hej och välkommen till rollspel.nu!

inzo1105;n193578 said:
I helgen köpte jag EON IV regelboken + Regnsynd och idag ringde jag runt till några kompisar där alla svarade "ja" till frågan om att starta en ny grupp. Karaktärer gjorda och Regnsynd introducerat.

Det uppstod dock snabbt en fråga: Hur bedömer man ett lyckat eller misslyckat dödsslag? Om Svårigheten är 11, är det "1-11 = död" eller "1-10 = död". Med andra ord: Om man slår 11 är man död eller levande?

Tack.
I Eon IV gäller att man lyckas med en svårighet om man slår lika med svårigheten eller högre. Mot ett dödsslag med svårighet 11 dör man alltså endast på resultat 10 eller lägre och man klarar sig om man slår 11 eller mer. Detta nämns på sida 153 (generellt kring svårigheter).

Hoppas ni får det kul med Regnsynd
 

inzo1105

Veteran
Joined
15 Aug 2016
Messages
6
Kaigon;n193585 said:
I Eon IV gäller att man lyckas med en svårighet om man slår lika med svårigheten eller högre. Mot ett dödsslag med svårighet 11 dör man alltså endast på resultat 10 eller lägre och man klarar sig om man slår 11 eller mer. Detta nämns på sida 153 (generellt kring svårigheter).
Tackar, verkar som att det skulle göra mig gott att läsa igenom reglerna en gång till ^^
 

inzo1105

Veteran
Joined
15 Aug 2016
Messages
6
Fler nybörjarfrågor om EON IV när vi ändå håller på. Läser om alla stridsregler just nu men får inte mina frågor 100% besvarade av regelboken.

Kan man tjäna Övertag som försvarare?
En av mina spelare motiverade det så här när vi testade reglerna:
"Om jag undviker en attack skickligt och lämnar min fiende öppen borde jag få en fördel i mitt anfall."
Från hur jag har förstått det så är att du blir anfallare en stor nog fördel.

Kan man spara på Övertag mellan rundor?
Känns som ett klart "Nej" från vad jag läser i regelboken, men en av mina spelare tog upp det och det lät inte helt orimligt så jag undrade om jag missat något.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
inzo1105;n193611 said:
Fler nybörjarfrågor om EON IV när vi ändå håller på. Läser om alla stridsregler just nu men får inte mina frågor 100% besvarade av regelboken.

Kan man tjäna Övertag som försvarare?
En av mina spelare motiverade det så här när vi testade reglerna:
"Om jag undviker en attack skickligt och lämnar min fiende öppen borde jag få en fördel i mitt anfall."
Från hur jag har förstått det så är att du blir anfallare en stor nog fördel.

Kan man spara på Övertag mellan rundor?
Känns som ett klart "Nej" från vad jag läser i regelboken, men en av mina spelare tog upp det och det lät inte helt orimligt så jag undrade om jag missat något.
Enligt regelboken kan du varken spara övertag eller få extra övertag som försvarare, enda gången det är viktigt att få övertag som försvarare är när man gör ett defensivt försvar.
 

inzo1105

Veteran
Joined
15 Aug 2016
Messages
6
Swedish Chef;n193612 said:
Enligt regelboken kan du varken spara övertag eller få extra övertag som försvarare, enda gången det är viktigt att få övertag som försvarare är när man gör ett defensivt försvar.

Tackar, då har jag inte missat något.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
inzo1105;n193578 said:
I helgen köpte jag EON IV regelboken + Regnsynd och idag ringde jag runt till några kompisar där alla svarade "ja" till frågan om att starta en ny grupp. Karaktärer gjorda och Regnsynd introducerat.
Kul att ni kör Regnsynd, det är ett av mina favoritäventyr. :)
 
Top