Nekromanti Hej KULTister - Jag gör tarotläsningar

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
KULT: Divinity Lost är mitt favoritrollspel, och jag tvivlar på att något kommer överta det på ett bra tag (fast det är klart, det trodde jag om Tales from the Loop när det var nytt...).

Tarotreglerna (https://drive.google.com/file/d/1vyd...i--sgfZRd/view) är rätt så roliga att leka med. Vilken kreativitetsmotor! Jag har nyttjat systemet för att göra läsningar av personer, monster och grupper och känner att det har gått rätt så bra. Att kortleken är så jävla vacker och skön att hålla i bidrar också. Så jag tänkte - varför inte dela med mig?

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing
Detta är mina läsningar än så länge för ett solo-scenario jag spelar med frugan - handlar om en doktor i 80-talets Dublin (settingen var ganska slumpmässigt vald men jag tycker den funkar) vars familj håller på att slitas itu på grund av en Chagidiels nefariter som torterar doktorns fru och dotter.
Läsningarna är för en av doktorns medarbetare, ett drömväsen som blev frammanat i och med att illusionen brast (Rationalist - Summon Extradimensional Entities), och en grupp av azghouler som jag bara råkade slänga in en referens till i mitten av en session (hoppsan).

Kanske är intressant för någon. :) Om inte så gör det inget.
Jag lär väl uppdatera dokumentet någon gång eller två till innan scenariot är klart.

EDIT: Jag skriver på englandiska eftersom vi spelar spelet på det språket. Enklare att hålla huvudet rätt om ens personliga anteckningar är på samma språk som man spelar på, tycker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rätt kul instruktioner. Testade dem just med min curse of stradh-tarroklek och fick rätt kul resultat. Lite svårtolkade ibland, men överlag kul! Helt klart användbar om man vill skapa lite djupare SLPer, eller rollpersoner för den delen.

Vill man ha något lite snabbare brukar jag annars bara dra två kort. Det första anger vad SLPn verkar vara, och det andra anger vad SLPn egentligen är. Inte lika djupt, men funkar rätt bra under spel.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Rymdhamster;n300197 said:
Rätt kul instruktioner. Testade dem just med min curse of stradh-tarroklek och fick rätt kul resultat. Lite svårtolkade ibland, men överlag kul! Helt klart användbar om man vill skapa lite djupare SLPer, eller rollpersoner för den delen.

Vill man ha något lite snabbare brukar jag annars bara dra två kort. Det första anger vad SLPn verkar vara, och det andra anger vad SLPn egentligen är. Inte lika djupt, men funkar rätt bra under spel.
När jag väl lärt mig hela kortleken utantill så lär jag göra miniläsningar under spel också! Jag gillar båda metoderna - Kult är väldigt roligt att preppa mellan sessioner, så att göra den här längre läsningen är trevligt.
 

Basilides

Veteran
Joined
18 Sep 2018
Messages
42
Jättekul att läsa om dina Tarotläsningar! Gillar också tarotreglerna och använder de flitigt när jag planerar mina kampanjer. Använder de inte så mycket under spel däremot.
Jag har en blogg ägnad åt KULT: Divinity Lost. Skulle du kanske ha lust att publicera de två läsningarna där som exempel på hur man kan göra med Tarotleken. Du kanske vill skriva liten introduktion till hur du gjorde och tänkte! Men tror fler skulle vilja läsa.

Här är bloggen om du vill kika: https://kultrpg428229752.wordpress.com/
 
Top