Presentation Hej, jag heter Peter Johnsson

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Well, det här är antagligen min personliga favorit (som kanske har fått bli ett magiskt vapen utdelat i en av mina kampanjer, enligt vissa rykten):



Men alla gudinnesvärden är väl värda en titt.

Och jag har hört rykten om vem som ska leverera svärd till kommande House of the Dragon =)

Och så kanske ett eller två mer historiska svärd också ;)
Haha! Strålande!
:)
Vad har det för magiska egenskaper?
Kanske det minskar motståndares förmåga och vilja att ta till våld så länge som det inte dras ur skidan?
Eller kanske det ökar ägarens förmåga att lära av sina misstag?
Kanske det är så enkelt att ägaren blir immun mot attacker som har med manipulation och rädsla att göra?

Ett par draksvärd till en eller annan tv-serie har det visst blivit. Historiska svärd blir det förhoppningsvis många framöver ;-)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
I mina ögon är dina Mutant-illustrationer hittills oöverträffade! För mig ÄR de Mutant mer än något annat.
Kan bara hålla med om detta. Nisse gjorde också fantastiska bilder till Mutant, men jag har alltid förknippat honom mer med Drakar och Demoner. Dina bilder i de tidiga Mutant-äventyren definierade Mutant för mig. Utan dem hade knappast Mutant aldrig blivit den livslånga passion för mig som det blev, utan den hade nog inte Fria Ligan blivit vad det är idag (utan att förminska alla andras bidrag förstås). Så tack!
 

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Kan bara hålla med om detta. Nisse gjorde också fantastiska bilder till Mutant, men jag har alltid förknippat honom mer med Drakar och Demoner. Dina bilder i de tidiga Mutant-äventyren definierade Mutant för mig. Utan dem hade knappast Mutant aldrig blivit den livslånga passion för mig som det blev, utan den hade nog inte Fria Ligan blivit vad det är idag (utan att förminska alla andras bidrag förstås). Så tack!
Fantastiskt roligt att höra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,900
Jag skrev i någon annan tråd för länge sen att jag gillar omslag som porträtterar något mitt uppe i ett skeende och det tycker jag dina omslag gör med bravur! Exempelvis I reptilmännens klor där äventyrarna spionerar på en muterad sköldpadda och en muterad ödla som bråkar. Det eggar ju fantasin något enormt, vilka är dessa karaktärer och vad ligger bakom allt detta? Eller det med all rätt hyllade omslaget till Nekropolis som med en bild berättar ett helt skeende! Stridsvagnen på en höjd har gått sönder, äventyrarna har tvingats slå läger men det kalla vädret tär på krafterna. En i gänget har gått för att spana, han ser en stuga och hojtar glatt till de andra. Vilket nödvändigtvis inte är klokt, för hur vet de att det är en gästvänlig plats? Allt det i en enda bild!!!

EDIT: Stridsvagnen är dessutom placerad längst till vänster (det första som händer) och äventyraren som ropar längst till höger (det sista som händer) så att man ska ”läsa” hela händelsen i rätt ordning. Genialt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En i gänget har gått för att spana, han ser en stuga och hojtar glatt till de andra. Vilket nödvändigtvis inte är klokt, för hur vet de att det är en gästvänlig plats?
t.ex. Gränsstugan i äventyret? :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Precis, men vad det är för plats har man ju ingen aning om när man bara ser omslaget 🙂
Ber om ursäkt för OT, men av någon anledning så är just Gränsstugan i Nekropolis en av mina absoluta favoritplatser i rollspel (jag skulle vilja dra till med någonsin!). Det är något enkelt men ändå spännande och öppet över hur man ska ta sig an platsen. Ska man försöka smyga sig fram genom snön och övermanna vakterna i stugan (utan att egentligen veta hur många de är), eller försöka köra rätt förbi (har för mig att där finns en bom), eller kanske bluffa sig förbi (har för mig att det inte funkar för gränsvakterna är redan förvarnade om RP) vilket sannolikt övergår från en bedrägligt lugn situation till plötslig eldstrid. När vi spelade Grå Döden för inte alltför många år sedan så visade det sig att en av RP var flykting från Ulvriket, samt att en av gränsvakterna var hans släkting. Mycket stämningsfullt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vad har det för magiska egenskaper?
Kanske det minskar motståndares förmåga och vilja att ta till våld så länge som det inte dras ur skidan?
Ah... inget så kreativt är jag rädd :oops:

Bonus på perceptionsslag. Jag slänger in lite profetiska drömmar när helst jag känner för det. Bäraren kan be om vägledning på natten varpå en fallande stjärna kan peka ut en (väldigt ungefärlig) riktning. Och bäraren kan förvandla sig själv till en gråsparv (färre diskussioner om vad en sparv är än vad en vaktel är, tänkte jag. Plus en av spelarna älskar Jack Sparrow och fick en kick av det =).

Och jag har hintat att om nån tar med sig svärdet till tempel på ön Deliria kan man få gudarns välsignelse.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Välkommen!
Tycker du var lite blygsam när du sa att du jobbade lite med illustrationer förr och så har du gjort några av de mer minnesvärda omslagen till Äventyrsspel under 80-talet.

Visst hade du tidigare en hemsida med svärd? Hittar den inte nu när jag sökte men kom ihåg att du gjort väldigt fina svärd.
 

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Stridsvagnen är dessutom placerad längst till vänster (det första som händer) och äventyraren som ropar längst till höger (det sista som händer) så att man ska ”läsa” hela händelsen i rätt ordning. Genialt!
Spikat! Du har alla rätt!
:)
 
Last edited:

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Ah... inget så kreativt är jag rädd :oops:

Bonus på perceptionsslag. Jag slänger in lite profetiska drömmar när helst jag känner för det. Bäraren kan be om vägledning på natten varpå en fallande stjärna kan peka ut en (väldigt ungefärlig) riktning. Och bäraren kan förvandla sig själv till en gråsparv (färre diskussioner om vad en sparv är än vad en vaktel är, tänkte jag. Plus en av spelarna älskar Jack Sparrow och fick en kick av det =).

Och jag har hintat att om nån tar med sig svärdet till tempel på ön Deliria kan man få gudarns välsignelse.
Kul idéer! Gillar kopplingen till stjärnor. Gråsparven är särskilt kul! det är en mycket kreativ användning av svärdet Asteria tycker jag :)
 

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Välkommen!
Tycker du var lite blygsam när du sa att du jobbade lite med illustrationer förr och så har du gjort några av de mer minnesvärda omslagen till Äventyrsspel under 80-talet.

Visst hade du tidigare en hemsida med svärd? Hittar den inte nu när jag sökte men kom ihåg att du gjort väldigt fina svärd.
Kul att du gillar omslagen! :)
Jag har en hemsida för min verksamhet som svärdssmed, men eftersom jag gärna skjuter upp tråkiga uppgifter och inte är särskilt intresserad av hur programvara fungerar så har sidan fallit ur funktion. Innehållet finns nog kvar men gömmer sig bakom en snårskog av inställningar och uppdateringar.
Det är dags för en ny sida och hoppas att kunna få den sjösatt innan hösten.
-Vi får se!
:)
 
Last edited:
Top