Nekromanti Hej igen! från Carl Öhrn / Darian Damas / Älge Skog etc

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Hej igen!
Efter 10+ år av allt mindre rollspelande för min del (bottennivån: ett spelmöte vartannat år) så har jag nu blivit mogen nog att återinträda i rollspelsatmosfären. Ruggigt sugen på att spela, läsa, diskutera - och skriva - rollspel.
Eftersom jag varit bortkopplad så länge har jag ingen koll på vilka nytillkomna rollspel jag skulle kunna tänkas gilla att lägga min dyrbara tid. (Jag föll ifrån ungefär samtidigt med Järnringen/M:UA och kom aldrig med på Fria Ligan-tåget.) Så jag tänkte utnyttja WRNU till att snappa upp vad ni tycker att jag borde rikta sökljusen mot.
Jag har ingen aktiv spelgrupp, men tänker mig att jag ska hitta en under hösten. (Jag flyttade tyvärr ifrån min spelgrupp för 10+ år sedan och avstånd+annat gör att vi inte ses så ofta.)
Utöver spelande så är jag intresserad av att komma igång och skriva något (t.ex. äventyr) till lämpligt rollspel, mest för att det är kul och stimulerande.
Jag börjar med att lurka runt här och se vad som pågår och vilka nya och gamla typer som hänger här. :)

Senast spelade rollspel: DnD 5ed
Senast lånade/lästa rollspel på bibblan: DnD 5ed, Ur Varselklotet, Coriolis (Fria Ligan)
Senast köpta/lästa rollspel: Warhammer Fantasy Starter Box, Delta Green RPG, Edge of Empire Starter Box
Är lite nyfiken på ex.vis: Fria Ligans rollspel, Elosos rollspel, men även allt annat coolt som jag missat och inte ens vet att det finns...

Rollspelartyp: gammaldags traditionalist (SL+regler+äventyr+spelare +tärningar+penna&papper +miniatyrer) men som skulle vilja lära sig att uppskatta/förstå lite modernare spelsätt (post-AW-rollspelen etc).

Om ni har frågor eller kommentarer så skriv dem här eller skicka ett meddelande.

Vänliga hälsningar från
Carl Öhrn
"Darian Damas" (på gamla WRNU)
"Älge Skog" (på Järnringens gamla Mutantforum)
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Välkommen tillbaka till hobbyn!

Rekommenderar dig att kika lite på Hjältarna Tid (Helmgast) och Mutant År Noll & Genlab Alfa (Fria Ligan). De spelen är enligt mig väl värda din tid! Fria ligan släpper annars snart också en ny version av Mutant kallad Hindenburg som återvänder lite till MUA.
//Dunder
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Dunderklumpen;n330672 said:
Välkommen tillbaka till hobbyn!

Rekommenderar dig att kika lite på Hjältarna Tid (Helmgast) och Mutant År Noll & Genlab Alfa (Fria Ligan). De spelen är enligt mig väl värda din tid! Fria ligan släpper annars snart också en ny version av Mutant kallad Hindenburg som återvänder lite till MUA.
//Dunder
Tack för tipsen!
/Carl
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
carl_ohrn;n330679 said:
Tack för tipset! Och kul att det finns gamla MUA-forumiter här!
Ja, vi är väl ett gäng som migrerade hit en gång i tiden… =)

Välkommen!



(Och när du nu ber om tips på spel att kolla in så kan jag ju inte låta bli att peka mot mitt senaste lir Ödesväktarna. Mysterielösning och brottsutredning i den fantasy-mesopotamiska staden Elemin. Är du mer sugen på något skräckigt i 1920-tal har jag byggt Kutulu eftersom jag inte orkade med reglerna i Call of Cthulhu. Och för lite skön 80-tals-cyberpunk finns ju Rotsystem)
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
krank;n330680 said:
Ja, vi är väl ett gäng som migrerade hit en gång i tiden… =)

Välkommen!



(Och när du nu ber om tips på spel att kolla in så kan jag ju inte låta bli att peka mot mitt senaste lir Ödesväktarna. Mysterielösning och brottsutredning i den fantasy-mesopotamiska staden Elemin. Är du mer sugen på något skräckigt i 1920-tal har jag byggt Kutulu eftersom jag inte orkade med reglerna i Call of Cthulhu. Och för lite skön 80-tals-cyberpunk finns ju Rotsystem)
Hej krank!
Västerås bibliotek har både Kutulu och Rotsystem på sin rollspelshylla(!), så det blir givna lån för mig. Tack för tipsen! (Ödesväktarna verkar inte ha hittat dit ännu.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Kul att höra! =)

carl_ohrn;n330682 said:
(Ödesväktarna verkar inte ha hittat dit ännu.)
Om det inte dyker upp så är ju den fullständiga PDF-versionen av alla mina lir helt gratis att ladda ner =) Om man nu står ut med att läsa digitalt, vill säga…
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,122
Välkommen tillbaka!

Från Fria ligan kommer ju även Symbaroum (mitt favoritspel) och Svärdets sång.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Rangertheman;n330686 said:
Välkommen tillbaka!

Från Fria ligan kommer ju även Symbaroum (mitt favoritspel) och Svärdets sång.
Tack för tipsen! Jag har bara kastat flyktiga blickar på dessa spel, men ska titta mer när/om jag får tillfälle! :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Välkommen hit! Jag kan passa på att tipsa om Svärd & Svartkonst, Fantasy! Old School Gaming, Sci-Fi! Old School Gaming samt Blood & Bronze. De är alla svenska spel (fast Blood & Bronze är skrivet på engelska) inom den så kallade OSR-fåran (Old School Renaissance) med relativt avskalade regler samt fokus på öppna, platsbaserade äventyr och problemlösning som är engagerande för spelarna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,291
Location
Kullavik
Välkommen tillbaka!

Minns ditt alias från Järnringens forum, även om jag inte var så aktiv själv där (Järnringen hade väl mer eller mindre avslutat MUA när jag kom tillbaka från min rollspelspaus slutet 1990-tal/början 2000-tal).

Vad du skall kika på beror såklart helt på vad du är ute efter setting-mässigt och regelmekaniskt. Mutant År Noll världen är t.ex. intressant för den som gillade tidigare Mutant-skandinavien även om den officiella regelmotorn är en helt annan och lägger mer fokus på stöd för berättelse och spelvärld än på exakta detaljer (finns gott om för/emot-diskussioner kring År Noll-motorn, där jag är klar förespråkare). Gillar man BRP-regler så finns det faktiskt ett officiellt tillägg för att spela År Noll med BRP också. Sen är det, som nämnt ovan, en Hindenburg-bok på gång som är planerad strax innan årsskiftet. År Noll har gott om tilläggsmoduler (först och främst med sina fyra lådor för varje klass, därefter en handfull välgjorda zonkompendium och minikampanjen Grå Döden som är en ny take på de klassiska äventyren).

Gillar man scifi så tycker jag du är på rätt spår med Coriolis. Dels återfinns År Noll-motorn här om man gillar den (så man behöver inte lära sig en ny motor igen, men där fokus istället ligger på det som är centralt i Coriolis spelvärld), dels är spelvärlden, intriger och kampanj intressant. Första kampanjdelen (Emissarien som försvann) till kampanjen Ikonernas nåd är släppt sedan något år tillbaka och nästa del är på gång under 2020. Fria Ligan jobbar ju även med ett officiellt Alien RPG som verkar bli grymt om man gillar sci-fi.

Håller med Rangertheman om Symbaroum och Svärdets sång/Forbidden Lands där den senare också rullar på År noll-motorn, men på samma sätt som med Coriolis så blir fokuset det som är viktigt i den här spelvärlden (t.ex. skatt/monsterjakt, vildmarksfärder och att bygga sitt eget fäste). Svärdets Sång har en komplett kampanj i Korpens Klagan/Ravens Purge och Symbaroum har kommit halvvägs i sin kampanj Törnetronen (3 av 6 delar släppta) där nästa del släpps i höst.

Skulle även rekommendera det insomnade spelet Svavelvinter som bygger på Erik Granströms romaner om det Trakoriska riket och Christian Mehrstams Oktoberlandet som levererar ångpunksfantasy inspirerad av ryska revolutionen. Både har olika varianter av FATE-motorn.

Gillade du Ur Varselklotet så är även fortsättningen Flodskörden ett tips. Äventyrsmodulerna "Våra vänner maskinerna" och "Kronografens Hemlighet" är bra komplement.

Är det skräck man är ute efter så håller jag med om att Kutulu är ett eminent regelsystem. Helmgasts remake av KULT som använder PbtA-motorn. En annan personlig favorit är minimalistiska Cthulhu Dark som lämpar sig väl för oneshots. Barkhäxan om skräck i de norrländska skogarna. Chock och Call of Cthulhu (svensk översättning) är ju också på gång.

PS: Du är tydligen efterlyst på Fria Ligans forum: :)
https://forum.frialigan.se/viewtopic...C3%A4lge#p4573
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Henke;n330692 said:
Välkommen tillbaka!

Minns ditt alias från Järnringens forum, även om jag inte var så aktiv själv där (Järnringen hade väl mer eller mindre avslutat MUA när jag kom tillbaka från min rollspelspaus slutet 1990-tal/början 2000-tal).

Vad du skall kika på beror såklart helt på vad du är ute efter setting-mässigt och regelmekaniskt. Mutant År Noll världen är t.ex. intressant för den som gillade tidigare Mutant-skandinavien även om den officiella regelmotorn är en helt annan och lägger mer fokus på stöd för berättelse och spelvärld än på exakta detaljer (finns gott om för/emot-diskussioner kring År Noll-motorn, där jag är klar förespråkare). Gillar man BRP-regler så finns det faktiskt ett officiellt tillägg för att spela År Noll med BRP också. Sen är det, som nämnt ovan, en Hindenburg-bok på gång som är planerad strax innan årsskiftet. År Noll har gott om tilläggsmoduler (först och främst med sina fyra lådor för varje klass, därefter en handfull välgjorda zonkompendium och minikampanjen Grå Döden som är en ny take på de klassiska äventyren).

Gillar man scifi så tycker jag du är på rätt spår med Coriolis. Dels återfinns År Noll-motorn här om man gillar den (så man behöver inte lära sig en ny motor igen, men där fokus istället ligger på det som är centralt i Coriolis spelvärld), dels är spelvärlden, intriger och kampanj intressant. Första kampanjdelen (Emissarien som försvann) till kampanjen Ikonernas nåd är släppt sedan något år tillbaka och nästa del är på gång under 2020. Fria Ligan jobbar ju även med ett officiellt Alien RPG som verkar bli grymt om man gillar sci-fi.

Håller med Rangertheman om Symbaroum och Svärdets sång/Forbidden Lands där den senare också rullar på År noll-motorn, men på samma sätt som med Coriolis så blir fokuset det som är viktigt i den här spelvärlden (t.ex. skatt/monsterjakt, vildmarksfärder och att bygga sitt eget fäste). Svärdets Sång har en komplett kampanj i Korpens Klagan/Ravens Purge och Symbaroum har kommit halvvägs i sin kampanj Törnetronen (3 av 6 delar släppta) där nästa del släpps i höst.

Skulle även rekommendera det insomnade spelet Svavelvinter som bygger på Erik Granströms romaner om det Trakoriska riket och Christian Mehrstams Oktoberlandet som levererar ångpunksfantasy inspirerad av ryska revolutionen. Både har olika varianter av FATE-motorn.

Gillade du Ur Varselklotet så är även fortsättningen Flodskörden ett tips. Äventyrsmodulerna "Våra vänner maskinerna" och "Kronografens Hemlighet" är bra komplement.

Är det skräck man är ute efter så håller jag med om att Kutulu är ett eminent regelsystem. Helmgasts remake av KULT som använder PbtA-motorn. En annan personlig favorit är minimalistiska Cthulhu Dark som lämpar sig väl för oneshots. Barkhäxan om skräck i de norrländska skogarna. Chock och Call of Cthulhu (svensk översättning) är ju också på gång.

PS: Du är tydligen efterlyst på Fria Ligans forum: :)
https://forum.frialigan.se/viewtopic...C3%A4lge#p4573
Oj, wow vilket detaljerat svar. Massor med godis åt mig. Tackar, tackar!
:)
/Carl
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Minns dig också från mutant-forumet (även om jag aldrig skrev något i och ens minns mitt nick). Hoppas får många trevliga spelmöten framöver.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
carl_ohrn;n330682 said:
Hej krank!
Västerås bibliotek har både Kutulu och Rotsystem på sin rollspelshylla(!), så det blir givna lån för mig. Tack för tipsen! (Ödesväktarna verkar inte ha hittat dit ännu.)
Se där, jag har inte tänkt på att de kunde ha rollspel man kunde låna. Kul med fler som bor i (eller i närheten av) Västerås här.
 
Top